Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik zijn bezig met een backpackvakantie te plannen door Thailand. Wij komen aan in Bangkok en slapen daar in de buurt van Kao San Road. We willen van daaruit ook naar het Noorden en later naar het Zuiden.

Hoe kunnen wij dat het beste doen? Ik bedoel veilig en goedkoop reizen. Wij hebben al bij jullie gelezen dat die minibusjes erg gevaarlijk zijn. Maar hoe moeten we dan reizen, per trein? Dat zal wel veel duurder zijn toch?

Wij willen ook naar de Full Moon Party bij Koh Samui, moet je daarvoor vooraf al kaarten kopen of kan je daar zo op de bonnefooi heen?

Doei,

Mariëlle

16 reacties op “Lezersvraag: Hoe kan ik goedkoop en veilig door Thailand reizen?”

  1. bert van liempd zegt op

    Nakhon Chai air is een betrouwbare busmaatschappij, heeft V.I.P. en Goldstar Bangkok- Chiangmai TB 680, reis met deze al 17 jaar zonder problemen CM>Pattaya
    Of waarom niet vliegen zeer goedkoop met b.v. Air Asia of Nokair ook Thai airways vliegt goedkoop met Smile naar het noorden. Met de trein doe het wel bij volle maan anders zie je niks buiten.

  2. phangan zegt op

    Als je de Full Moon Party op Koh Phangan bedoelt dan hoef je geen kaarten te kopen vooraf,als dat al kan. De entree is zo ver ik weet 100,- baht, ik woon wel op Koh Phangan maar ga niet zo vaak meer en ik weet hoe die toegangsprijs te vermijden.

  3. peter zegt op

    Marielle, ik persoonlijk prefereer de trein boven de bus, de buschauffeurs rijden als waanzinnigen, er er gebeuren soms vreselijke ongelukken. Zelf rij ik ook met de auto grote stukken in Thailand en zie de meest vreselijke ongelukken onderweg. Zoals gezegd als ik met openbaar vervoer pak ik de trein of vlieg, ik ben 1 keer met zo’n vip bus mee geweest nooit meer, 12 uur aan een stuk stond de tv hard te loeien.
    Als je met de trein bv naar chiang mai gaat, neem dan de nacht trein, je hebt er een heerlijk bed en je komt uitgerust aan en je spaart een hotel overnachting.
    Over die full moon party, boek wel tijdig een kamer want het kan er nog wel eens druk worden!!

    • René van Broekhuizen zegt op

      Over de full moon party, bijna alle resorts kan je alleen maar boeken voor minimaal 5 dagen tijdens de full moon periode. Vanaf Samui kan je met een speedboat heen. Deze varen de hele avond, hiervoor moet je wel een ticket hebben. Terug gaan ze als ze een boot vol hebben, dus als je uitgefeest bent. Kijk daar uit met brommer rijden, ik ga wel eens kijken als de Ferry terug komt vanaf Pangang. De zieken auto’s van de diverse ziekenhuizen staan dan al te wachten om de al dan niet zwaar gewonden af te voeren.
      Mijn Thaise vrouw en ik reizen bijna altijd per vip bus. Bussen van het rijk 999 bussen. Geen ijskoude aircon, geen muziek alleen af een toe een dvd. Met de laatste bus reis van Samui naar Bangkok konden we zelfs in de bus op een display de snelheid zien. Al tientallen malen met de bus gereisd, en tot op heden altijd op tijd. Een mini bus kan ik niet aanraden. Op Koa San Road worden veel bustrips als vip verkocht, maar zijn dit niet. 36 stoelen i.p.v. 24. In deze bussen zitten alleen maar toeristen, bus stopt dan ook lange tijd onderweg. Tijdens deze stop proberen touroperators accommodatie te verkopen.

  4. Chantal zegt op

    Ik ben 2 jr. Terug wezen backpacken van noord naar zuid en terug naar bangkok. Ik heb voor die tijd aantal vliegtickets geboekt. (bij air asia) en was zo”n 30,- t/m 40,- per ticket kwijt. Zelf ben ik niet op full moon party geweest. Dat is op koh pangan (vlakbij Samui) maar wel ander eiland. Als je op koh pangan ook wil slapen schijn je ruim van te voren moeten reserveren, vaak voor 3 dagen. Anders is het vol en mag je op het strand slapen (niet veilig) of op boot terug naar samui wachten. Die ook overvol schijnen te zijn. op koh samui zijn trouwens wel genoeg standjes waar ze full moon tickets verkopen met speedboot trip. Succes met plannen een hele fijne vakantie en hou je bucket met drank in de gaten! 🙂

  5. Pieter L zegt op

    Minibusjes onveilig wordt op Thailand blog vaak geroepen maar of iemand dat baseert op statistieken vraag ik mij af. Overal gebeuren ongelukken mee, bussen, bussen, treinen, bromfietsen, voetgangers en binnenkort wellicht ook een vliegtuig. Ik reis vaak met de trein tegen lage tarieven. Zie internet. Met Nok Air vlieg ik vaak. Ik koop vaak ticket ruim van te te voren op internet. Vaak hebben ze speciale actie (midnight sales). Regelmatig kijken dus. Air Asia vraagt eerst je hemd van je lijf voordat je ticketptijs duidelijk wordt en dan hebben ze vast toeslagen opgenomen voor stoelreservering, extra gewicht, verzekering. Daar vlieg ik dus nooit mee. Gewoon locale bus is ook prima. Je ziet veel en maak wat mee. Je moet wel de tijd hebben. Ik zou mijn reis goed voorbereiden door internet uitgebreid te raadplegen. Maak een keuze wat je wilt zien en probeer niet alles te willen zien. Reizen met rugzak in hoge temperatuur valt niet mee.Succes!

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ Pieter L Gegevens over ongelukken heb ik niet. Wel de volgende info:

      Minibusjes en bussen
      53 procent van de minibusjes en 67 procent van de bussen overschrijdt de maximumsnelheid op de snelweg, blijkt uit een onderzoek in 2012 van het Thailand Accident Research Centre van het Asian Institute of Technology en de Thai Roads Foundation. De metingen werden elk kwartaal gedaan op Highway 1, 34, 35 en 338 en op Motorway Highway 7.

      Verkeersongelukken zijn een belangrijke doodsoorzaak in Thailand en te snel rijden is de voornaamste oorzaak. Vooral tijdens de Songkran en Nieuwjaars vakanties stijgt het aantal slachtoffers. Tijdens de zeven dagen Songkran vakantie in 2012 bedroeg het aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) 27.881.

      Er zijn nog andere risicofactoren die de verkeersveiligheid bedreigen. Veel minibusjes hebben een extra gascilinder om minder vaak te hoeven tanken. Wanneer het busje vol zit met passagiers en de cilinders vol zijn, weegt het busje 3.500 kilo, veel meer dan de toegestane limiet van 2.000 kilo. Het extra gewicht maakt het busje instabiel en onveilig en vergroot de kans op een ongeluk.

      Dubbeldeks bussen die bij ongelukken betrokken waren, blijken vaak hoger te zijn dan de maximale toegestane hoogte van 3,5 meter. Sommige zijn wel 5 meter hoog. Door het extra gewicht wordt de superstructure [kooiconstructie?] van de bus verzwakt, waardoor die instabiel is en gemakkelijk kantelt. Het is een vertrouwd gezicht langs Thailand’s wegen: een gekantelde dubbeldeks bus.

      De verkeersautoriteiten zijn van plan UNECE Regulation No. R66 in te voeren, waardoor bussen verplicht een test moeten ondergaan om de kracht van hun superstructure te meten.

      (Bron: Bangkok Post, 1 april 2013)

  6. Peter Kee zegt op

    Beste Dick,

    Betekent superstructure niet gewoon constructie?
    Groet, Peter

    Gezocht op http://nl.bab.la/woordenboek. Kom daar superstructuur tegen, maar ook bovenbouw. http://www.mijnwoordenboek.nl zegt: bovenbouw. Dus misschien wordt niet de gehele constructie bedoeld, maar alleen het bovenste stuk. Ik heb vaak moeite met het vertalen van technische termen. Ik zou een technisch woordenboek moeten hebben. Suggestie?

  7. jeffery zegt op

    Marielle,

    ik en mijn vrouw reizen al zo’n 35 jaar in de vakanties in thailand per trein.
    goedkoop , veilig en gezellig.
    de slaaptreinen2e klas zijn best goed.
    voor 550 km per trein betaal je zo’n 850 baht (€12).
    De reis duurt dan wel 10 uur.
    rond songkraan is het mogelijk dat veel treinen volgeboekt zijn

    • peter zegt op

      Jeffrey,
      U schrijft dat 850 thb 12 euro is, mag ik a.u.b. weten waar u uw geld ruilt, ik sta der maandag morgen op de stoep!!
      U krijgt een wisselkoers van 70.83 thb voor de euro.
      Groet

    • Adje zegt op

      850 bath = 12 euro ??? Met de huidige koers is 850 bath ongeveer euro 22,50.
      Is overigens nog spotgoedkoop.

  8. Cornelis zegt op

    In dit geval wordt met superstructure de gehele carrosserie-opbouw bedoeld. Het chassis met de motor e.d. wordt van een fabrikant – zoals in NL bij voorbeeld DAF – betrokken door een gespecialiseerde carrosseriebouwer die er aan de hand van de wensen van de klant een bus van bouwt.

    Dick: Bedankt voor je vertaling. Dat ik nou niet op het woord carrosserie ben gekomen. Stom eigenlijk.

  9. menno zegt op

    Hoi Mariélle,

    Ik heb heel wat door Thailand heen en weer gereid met van allerlei soorten transport de laatste twee keer op de fiets zo’n duizend kilometer per reis. Over het algemeen voel ik me best wel heel veilig in het verkeer, zeker ook en misschien gek genoeg als zwakkere partij op de fiets. Zelfs veiliger misschien dan in Nederland. Ik heb niet heel veel minibus ervaring maar wat ik heb ging ook goed. Er is misschien één grote uitzondering als de Thai beschonken zijn. Verder had ik een keertje een taxichauffeur die waarschijnlijk al een paar dagen jaba of zo (een soort speed heb ik begrepen) had gebruikt en die als een gevaarlijke malloot door het verkeer ging. En ik dorst niet uit te stappen want ik moest mijn vlucht terug naar huis halen… In mijn ervaring in ieder geval best wel goed over het algemeen dus en gebruik vooral je gezond verstand, zoals bij die taxichauffeur waar ik hierboven over schreef. De trein is een aanrader bijna als als ervaring op zich. Neem een slaapcoupé, derde klas een nacht kan echt afzien zijn en op drukke tijden wel tijdig boeken, maar de trein komt niet overal, het netwerk is beperkt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

  10. pierre zegt op

    de trein is een goedkope en veilige manier van reizen, ik vind de nacht trein het prettigst.

  11. Marleen zegt op

    Hoi Mariëlle

    eerst en vooral….de full moon party is niet op Koh Samui maar wel op Koh Pagnang. Kwestie vanop het juiste eiland te feesten, niet? Ha ha
    In Thailand kan je heel goed met de minivans reizen. Zoals er met bussen, taxi’s, treinen ed weleens iets gebeurd zal er ook wel eens iets met een van gebeuren maar ik heb daar alleen maar goede ervaringen mee. De trein is echter wel goedkoper dan de minivan.

  12. Sjoerd zegt op

    De trein is vaak niet goedkoper of je moet 3de klas reizen maar dat is wel heel erg zwaar voor een lange rit. Maar je kan ook een grote bus vaak nemen naar de meeste bestemmingen. Bijvoorbeeld 1ste klas bus 550 euro van Mo Chit naar Chang Mai.

    Lompraya wel de duurste maar het kortst of Ruang naar Koh Phagnang, want dan is de boot inbegrepen en ook wel goedkoper als trein. Want dan moet je vervoer en boot apart er weer bijkopen.

    Dus minibus is niet persé het goedkoopst, maar een grotere bus wel.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website