Beste lezers,

Is er soms iemand onder jullie die dit jaar is gehuwd in Bangkok? Ikzelf ben gehuwd in Bangkok in 2013 en heb indertijd al mijn nodige bewijsstukken (geboorte uittreksel, gezinssamenstelling, bewijs getuigen en etc.) meegenomen naar de Belgische ambassade in BKK. Daar heb ik een affidavit en een attest van ‘geen huwelijksbeletsel’ gekregen, laten vertalen en legaliseren en alles in orde.

Is er iets verandert sindsdien? Mijn vriend wil volgend jaar in april huwen met zijn vriendin en zegt mij dat hij al zijn documenten hier in België moet laten legaliseren.

  1. bij Ministerie van Buitenlandse Zaken in België.
  2. Koninklijke Ambassade van Thailand of Thais Consulaat Antwerpen.

Volgens de site van FOD buitenlandse zaken België.

Is dit waar of niet waar? Kan hij hier ook een affidavit en een attest van ‘geen huwelijksbeletsel verkrijgen? Ik denk het niet.

Graag een woordje uitleg a.u.b.

Met de beste groeten,

Dirk (BE)


» Laat een reactie achter


3 reacties op “Lezersvraag: Documenten voor huwelijk in België regelen of in Bangkok?”

  1. pascal dumont zegt op

    affidavit moet je aanvragen bij de ambassade. Op de site van de Belgische ambassade in Bangkok staat alles wat je moet voorleggen. ENKEL OP DEZE SITE.
    Best kun je alles op voorhand doormailen zodat ze kunnen zien dat het volledig is of niet. Bij afhalen van de affidavit krijg je een interview, daar wordt beslist of alles wordt doorgestuurd naar IBZ voor onderzoek schijnhuwelijk of dat je het affidavit zo krijgt. Is dus niet voor iedereen hetzelfde. Het onderzoek neemt tot 6 maand in beslag. Als je dit onderzoek niet krijgt kan het alsnog uitgevoerd worden bij aanvraag visum gezinshereniging nadat je getrouwd bent.

    Ik ben in september getrouwd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. Khun Yan zegt op

    Hallo Dirk,
    Op de website van de Belgische Ambassade zie ik nochtans geen noemenswaardige wijzigingen, er wordt opgesomd over welke documenten je moet beschikken. Deze documenten worden verstrekt via de “dienst bevolking” en zijn bijgevolg officieel. Waarom zouden wettelijke documenten nog eens gelegaliseerd moeten worden? Eens je het akkoord om te mogen huwen verkrijgt op de Belgische Ambassade dan zal je de verkregen documenten ook moeten legaliseren voor het Thaise ministerie. Om alles vlot te laten verlopen kan je een beroep doen op een (door de Ambassade) erkend vertaalbureau. “Express Translations” is hierbij een aanrader.
    Succes!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Dries zegt op

    Dag Dirk,

    kijken op de website van de Belgische ambassade in Bangkok.
    Ik ben in april 2012 getrouwd in Bangkok en we hebben alles daar in de Belgische ambassade in Bangkok geregeld. Ik had toen al de nodige documenten al mee uit België.

    Je vriend moet hier in België wel op voorhand al zijn documenten ophalen op het stadhuis/gemeentehuis, deze zijn verzekers nog hetzelfde als in 2012/2013. Dan regelt hij alles op de Belgische ambassade in Bangkok.
    Het enige document dat ze toen niet vermelden op hun website was een bewijs van aansluiting bij het ziekenfonds. Die heb je nodig om aan te tonen dat je toekomstige vrouw ook kan aansluiten op jouw boekje bij het ziekenfonds.

    De affidavit is juist het document dat bewijst dat je voor de Belgische ambassade in orde bent om te mogen trouwen en dat je documenten in orde zijn + gelegaliseerd door de affidavit.

    Groeten, Dries (BE)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website