BNP Paribas Fortis bank stopt de samenwerking, welke bank nu?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
31 maart 2022

Beste lezers,

Ik heb vandaag geen goed nieuws ontvangen, namelijk BNP Paribas Fortis bank waar ik al meer dan 45 jaar klant ben stopt de samenwerking. Zijn onder de lezers ook nog mensen die dergelijk bericht hebben gekregen?

Zo wat is de beste oplossing om mijn tegoeden namelijk pensioen en invaliditeitsuitkering op een nieuwe rekening te krijgen? Ik woon in Thailand.

Dank bij voorbaat.

Groet,

Georgio

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.


» Laat een reactie achter


Rating: 5.00/5. From 1 vote.
Please wait...

15 reacties op “BNP Paribas Fortis bank stopt de samenwerking, welke bank nu?”

  1. KhunTak zegt op

    je kunt een rekening openen bij Wise( Transferwise).
    Je hebt wel een adres in België nodig, maar dat is eenvoudig op te lossen.
    Het is volgens mij de eenvoudigste en ook zeer voordelige optie om jouw pensioen en uitkering te laten storten en over te maken naar Thailand.
    Ik weet niet hoeveel het kost als je bv. pensioen en uitkering rechtstreeks over laat maken naar Thailand, zonder tussenkomst van een bank, dat kun je bij de instanties opvragen.
    Succes

  2. Luc zegt op

    Eigenaardig, wat is de reden ?
    Ik woon in Thailand en ING heeft mijn bankrelatie opgezegd. Ik heb contact genomen met BNP Belgie en heb de verzekering gekregen dat ik een bankrekening kan openen. Moet mij wrl persoonlijk aanbieden op bankkantoor in Belgie, wat volgende week gaat gebeuren.

    • georgio zegt op

      Hoi Luc,

      Ik vind dit ook eigenaardig dat jij een rekening kan openen bij Fortis terwijl de mijne gesloten word na meer dan 45 jaar.In de nota die ik heb gekregen staat dat zowel de bank als de klant elk ogenblik de relatie kunnen verbreken.
      Ik wil nog wel een woordje uitleg geven, waarom dat ik denk dat de bank mijn account stop zet.
      Enkele maanden geleden is het zelfde bij mijn broer ook gebeurd, die had 2 banken namelijk Argenta en Raedemackers zijn accounts zijn stop gezet, eerst Argenta en 5maanden later Raedemackers, zo eerst moest hij zijn te goede overbrengen van de ene bank Argenta naar de andere bank,er stond een redelijk hoog bedrag op, maar het was geen probleem om het over te zetten,
      Bij het sluiten van zijn tweede bank hebben we daarvoor verschillende andere banken gecontacteerd, maar helaas geen uitweg, zodoende dat ik hem voorstelde om het geld op mijn rekening te storten, en ik dat dan gedeeltelijk overschreef via transferwise op mijn Thaise rekening en dan naar zijn Thaise rekening.Tot voor enkele weken ik van Fortis een nota kreeg waarin zij moesten weten waarvoor ik telkenmale geld overschreef via Wise naar mijn Thaise rekening.Als je geld overschrijft moet er een mededeling bij staan de reden waarvoor en bij Wise is dat een code.Ondertussen was mijn broer zijn stuk grond dat hij nog bezat in Belgie verkocht en dat geld is ook op mijn rekening gestort en de bank moest daar een officieel contract van hebben.
      Ik begon stilletjes aan een vermoeden te krijgen dat er iets niet klopte, zodoende dat ik de bank contacteerde waarvoor zij telkenmale vroegen waar dat geld voordiende de mededeling van de code voor Wise was voor hen niet voldoende, als antwoord kreeg ik dat de bank elke transactie mag controleren.
      Zo Luc succes bij het openen van je account hopelijk is het niet voor een korte tijd, daar ik links en rechts hoor dat meer en meer Belgen die in het buitenland wonen hun account word stop gezet

      Georgio

  3. Laksi zegt op

    Tja,

    Als banken zaken doen in elk land, moet men ook aan de voorwaarden van elk land voldoen, op straffe van forse boeten’s. dit is voor banken niet meer vol te houden. Zeker als er te weinig klanten in dat land wonen om een eigen kantoor te openen. Veel banken haken af, zo ook de ABN-AMRO Bank uit Nederland.

  4. Marc zegt op

    Beste,
    Eigenlijk is het simpel en vraag aan de Pensioendienst en in invaliditeitsdienst je pensioen en invaliditeit te zenden naar je Thaise rekening, je moet dan indien in orde geen geld meer overschrijven, het gebeurd automatisch en dus zonder zorgen, eveneens zijn de kosten heel laag.
    Met Wise zal je meer hebben, maar daar is het grote nadeel dat je een adres behoeft in Belgie.

    • Hans zegt op

      Marc, in omgekeerde richting zal het zelden voorkomen, maar hoe stort je bvb geld vanuit Thailand de naar de Belgische belastingdienst als je moet bijbetalen? Komt dit niet duur uit vanuit een Thaise Bank. En moet dit gebeuren vanuit een Thaise Eurorekening of kan het ook via een Bahtrekening? Dan moet je wel de koers kennen en de kosten zodat het exacte bedrag in België toekomt. Of kan je via familie of vriend in België het bedrag door hen laten storten en jij dan op jouw beurt het achteraf regelt met familie of vriend?

  5. john zegt op

    Open een rekening bij Wise. Let wel open een rekening. Spaar het geld op en boek het wanneer u wilt naar uw Thaise bank.

    • Rob V. zegt op

      Besef wel dat Wise niet onder het Europese bankgarantie stelsel valt. Bij een faillissement kun je dus een deel of alles kwijt raken (omdat de curator namens de diverse schuldeisers aanspraak zal maken op deze tegoeden).

  6. Jos M zegt op

    @ Rob V.
    Wise voldoet WEL: aan de eisen van de Europese bankgarantie…

    • Rob V. zegt op

      Oh? Lijkt mij niet aangezien Wise er zelf op wijst dat het géen bank is en schuldeisers een deel van je vermogen op kunnen eisen. Het is dus 1) geen bank en daaruit neem ik aan dat het dus ook geen bankvergunning heeft en daarmee ook niet onder het Europese garantiestel valt. Een bank met bankvergunning valt wél onder dit stelsel. 2) Wise wijst er op dat als ze kopje ondergaan de curator op al het vermogen inclusief het geld van Wise klanten zal verdelen onder de schuldeisers, je kunt dus een X deel van je geld verliezen.

      Citaat van Wise, dikgedrukt de waarschuwing dat je een bedrag X kwijt kan raken als ze failliet gaan:
      Wise isn’t a bank. We’re an e-money institution. (…)

      What would happen if Wise became insolvent?
      Safeguarded funds are inaccessible to our creditors, our banks or any other third parties. So your money will always be available to you in the normal course of our business.

      The protections afforded by safeguarding stay in place even in the unlikely event that Wise were to become insolvent. However, if this happens, some of this money might be used by an insolvency administrator to pay for their own costs. This means the money returned to you could be lower than the total amount you had in your account. It might also take some time for that insolvency administrator to return the rest of your money back to you.

      We don’t want to go out of business, and certainly not in an insolvent way. We are required to hold regulatory capital as part of our FCA licence. This capital is designed to protect Wise, and your money, against any unexpected market events.

      We also carry out regular stress testing of our business and how we operate. We’ll think of the worse case scenario — then work backwards to make sure that we’re covered if that scenario happens. We regularly test and monitor the amount of capital we hold, to make sure it’s enough to cover any risks our business might face.

      Bron: https://wise.com/help/articles/2949821/is-it-safe-to-keep-money-in-my-wise-account

      Mocht ik het toch verkeerd hebben dan graag een bron waaruit dat blijkt. En misschien de tip aan Wise e-mailen om op hun site te vermelden dat klanten in Europa gewoon 100% zeker ten alle tijden hun geld terug krijgen onder het garantiestelsel. Dat vermelden ze namelijk niet en iemand die geen risico wil lopen met geld bedragen tot 100.000 euro zal nu mogelijk liever geen geld bij Wise stallen.

      • Lung addie zegt op

        Wise is wel een erkende bank en beschikt over zowel een
        IBAN: BE79967040 als
        BIC: TRWIBE
        en valt wel degelijk onder het Europees bankgarantiestelsel.

        • Rob V. zegt op

          Bedankt Lung Adie, dat verrast mij. Is dat soms sinds kort? Gezien Wise dat zelf niet duidelijk maakt op hun eigen website en juist wijst op het feit dat ze geen bank zijn en geen garantie geven dat je al je geld terug krijgt. Dat kan natuurlijk gewoon traag of half werk van de webdienst zijn. Lijkt mij dat ze hun site wel mogen verduidelijken…

          Via de website van de Belgische overheid kom ik niet veel verder, de vermelden dat banken die door de Belgische bank erkend zijn onder het Garantiestelsel vallen maar een lijst er van ontbreekt. (Hier zou het dan meerwaarde hebben als Wise laat weten volledige erkenning te hebben van de Belgische bank).

          Google ik wat rond op “Wise Garantiestelsel” dan wijst haast elke site in de top zoek resultaten er (nog?) op dat het Wise niet onder het depositogarantiestelsel valt, op 1 site na. Ik citeer, met site en jaartal van update tussen haakjes:

          “Wise is geen bank maar een Britse instelling voor elektronisch geld. Het depositogarantiestelsel is daarom niet van toepassing. Toch sta je bij een faillissement niet met lege handen, omdat je geld apart wordt bewaard. De Nationale Bank van België ziet hierop toe.” (Bankenvergelijking.nl 2022)

          “TransferWise is een financieel bedrijf dat gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk. TranserWise staat onder toezicht van het Financial Conduct Authority (FCA): de Britse toezichthouder. TransferWise valt niet onder het depositogarantiestelsel, omdat het een elektronische geldinstelling is en geen bankvergunning heeft. Wel zegt het bedrijf dat het geld van klanten op een aparte, afgeschermde rekening staat. Hierdoor zullen klanten volgens TransferWise wél hun geld terugkrijgen in geval van bijvoorbeeld een failissement.” (Consumtenbond.nl 2020)

          “Garantiestelsel: Geen” (Bank.nl 2021)

          “Belangrijk: TransferWise is geen bank en valt daarom niet onder een depositogarantiestelsel.” (Banknu.nl 2021)

          “Wise is geen bank, maar een uitgever van elektronisch geld. Het depositogarantiestelsel is daarom niet van toepassing.” (Geldnerds.nl 2021)

          “TransferWise is een elektronische geldinstelling, en geen bank. Daarom valt het niet onder het Europese depositogarantiestelsel” (fififinance.com 2021)

          Etc.

          Een link naar ergens van een officiële Belgische instelling die laat zien dat Wise op zeker onder het depositogarantiestelsel valt zou fijn zijn. Meer moeite ga ik er niet voor doen, als ik potentieel klant zou zijn dan is het in de eerste plaats aan Wise om mij correct te informeren, liefst met link naar de Belgische Bank (oid) opdat men het makkelijk zelf kan verifiëren bij de Belgische overheid.

          Hier laat ik het bij. Moet iemand verdere toelichtingen hebben, liefst met bronnen, dan alvast bij voorbaat dank daarvoor.

          • Lung addie zegt op

            Beste RobV,
            kijk hier eens:
            https://wise.com/help/articles/2932124/wise-bank-details

  7. GeertP zegt op

    Ik begrijp er niks van,ik heb nog eens extra contact opgenomen met de Rabobank waar ik een rekening heb,geen probleem ook niet in de toekomst,het enigste is dat je niet meer rood kan staan als je in Thailand woont.

  8. Lung addie zegt op

    Ben reeds jaren klant bij FINTRO, onderdeel van FORTIS-BNP.
    Heb gisteren contact opgenomen met een heel goede vriend, Fintro kantoorhouder te Ninove. Hij heeft onmiddellijk contact opgenomen met het hoofdkantoor en zijn antwoord aan mij was: “Er is geen sprake van een algemene regel tot het uitsluiten van klanten buiten de EU. Enkel van klanten welke regelmatig ‘verdachte’ verhandelingen uitvoeren.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website