Alternatief voor Wise?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
21 april 2022

Beste lezers,

Gebruik al jaren Wise tot volle tevredenheid, goede koers, kosten niet te hoog en snelle verwerking. Dus geen reden tot verandering of toch…..? Gisteren ontving ik e-mail met onderstaande info:

Wise

Some of our fees are increasing on 26-Apr-2022 when you’ll:

  • Send money from EUR, GBP, and CHF to any currency
  • Send money to RON, PLN, and CZK from any currency

Thresholds and fees to hold EUR are changing on 26-Apr-2022:

  • It’s free for personal customers to hold up to: 3,000 EUR
  • It’s free for businesses to hold up to: 30,000 EUR
  • Fee on anything above threshold: 0.90% per annum

Why have our costs increased?

  • Recently we’ve implemented additional verification checks to keep your money protected.
  • Markets have been more volatile, which makes it more expensive for us to buy and sell currencies.
  • The negative interest rates in the Eurozone mean it costs us more money to hold larger amounts of
    EUR for our customers.

We know that this isn’t great news, and we’re sorry. We’ll bring fees back down for you as soon as we can. Read more about when price changes could apply to you.

—–

Aangezien ik maandelijks geld overmaak betekenen nieuwe regels meer kosten namelijk 0.9% over bedrag boven Euro 3.000 vrijstelling. Daarnaast heb ik een ingebouwd wantrouwen tegen percentages. Immers als het principe geaccepteerd is wie bepaalt dan welk niveau wordt gehanteerd? Draaien aan de knoppen (hoger maar waarschijnlijk nooit lager) is heel eenvoudig maar ook onduidelijk om welke reden dit geschiedt.

Heb al een aantal alternatieven gevonden zoals: CurrenyFair, Revolut, XE, Panda, WorldRemit, KeyCurrency, MoneyGram, TorFx, MoneyTransfer, OFX. Bijvoorbeeld geprobeerd te registreren bijPanda maar daar heb ik een Nederlands adres voor nodig voor eventuele check. Laat ik dat adres na ruim 15 jaren wonen in Thailand niet meer hebben!

Vandaar mijn vraag of andere gebruikers van Wise al een alternatief hebben gevonden of dat andere lezers van Thailandblog een goed suggestie hebben?

Zeer benieuwd naar juiste alternatief.

Groet,

Robert

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

33 reacties op “Alternatief voor Wise?”

  1. Eli zegt op

    Zoals ik het lees is die 0,9 % alleen als je meer dan €3000 op een rekening bij Wise hebt staan, plus dat ze zeggen dat het weer omlaag gaat zodra de kosten die ze maken weer dalen.
    Al kun je daar natuurlijk aan twijfelen.
    Als je gewoon, zoals ik doe elke maand je aow en pensioen overmaakt gaat de fee iets omhoog, maar het blijft stukken goedkoper en sneller dan de bank.
    Ik zou me niet teveel zorgen maken van te voren, ik vind ze zeer betrouwbaar al blijft dat een gevoelskwestie.

    • willem zegt op

      De meesten maken geen gebruik van een Wise rekening maar boeken goed over van een NL bank naar een Thaise bank. Een euro rekening met bankcard kun ook openen bij Wise. Daar gaan die 0.9% volgens mij over. Niet over het sturen van geld

  2. willem zegt op

    Volgens mij gaat het bij de 0.9% niet om kosten voor zenden van euro naar Thai baht maar om kosten voor het op een Wise rekening houden van Euro’s (hold).

  3. Sander zegt op

    WorldRemit gebruikt een fixed fee volgens mij, weet niet of het oploopt naarmate het over te maken bedrag hoger is. Maar voor alles waar je voor moet betalen geldt het principe: niet jij, maar de aanbieder bepaalt doorgaans de prijs. En of dat redelijk is, dat bepaal jij inderdaad en jij beslist aan de hand daarvan of je die dienst of dat product wilt afnemen of niet. Bedenk wel, ‘quality comes at a price’ en ‘gratis’ is een fictie.

    • Co zegt op

      Worldremit is duur vergeleken met wise.om bijvoorbeeld 1000 euro te versturen krijg je bij worldremit ruim 900 baht minder dan bij Wise.

  4. P. Keijzer zegt op

    AZIMO ? Ik heb met WISE problemen gehad, nadat ik een keer een groter bedrag (25k+ EUR) had verstuurd naar eigen bankrekening in Thailand. Daarvoor zo’n 5 jaar klant geweest zonder problemen. Geen melding, het kwam niet aan. Ik vond de afhandeling schandalig en ik kon ook niet bij de overige tegoeden. Zeker 10 keer gebeld en ik werd behandeld als een crimineel. Documenten aanleveren, doorverwijzen, die afdeling zou contact opnemen, etc. Niets. Uiteindelijk na 1 maand elke dag 5 keer gaan posten en reposten op FB hoe slecht ik behandeld werd. Binnen 3 dagen stond het geld op de rekening. Zoveel stress en rekening opgezegd. Het gaat goed tot het niet goed gaat en je schrikt ervan hoeveel negatieve reviews er zijn op FB.

    • Ruud n zegt op

      Beste P. Kelijer kun je mij s.v.p. het telefoonnummer en het emailadres van Wise geven die je gebruklt hebt? Mijn dank is groot!
      Ruud

  5. Johan 2 zegt op

    Mensen komen er vroeger of later achter dat Bitcoin de oplossing is voor al deze ellende. De één heeft het wat sneller door dan de ander.

    • chris zegt op

      DE oplossing is een wereld zonder geld……
      https://en.wikipedia.org/wiki/Non-monetary_economy

    • Eli zegt op

      Bitcoin de oplossing???
      Ten eerste betaal je meer kosten bij de aankoop en ten tweede schommelt de prijs als een roeiboot in een orkaan. (Ik chargeer een beetje).
      Bitcoin is hoogstens goed, althans voor mensen met een pensioen en aow, als je per ongeluk een erfenis krijgt of zo, van zeg 5000 euro die je een jaar of vijf geleden hebt gebruikt om bitcoin of een van die andere munten aan te schaffen. Toen was de waarde per Btc: € 1167 en nu € 37400.
      Om je aowtje er aan te besteden is geld weggooien behalve als je je het kunt permitteren om te wachten tot de prijs omhoog schiet en maar hopen dat het niet gebeurt als je slaapt.

      Nee ik sluit me helemaal aan bij de suggestie van Chris……een wereld zonder geld.

    • JanR zegt op

      de één laat zich sneller bedriegen dan de ander. Trap niet in dit soort aanbevelingen.

    • henny zegt op

      in het verleden waarschuwden zowel de Autoriteit Financiële Markten (AFM) als De Nederlandsche Bank (DNB) voor de risico’s van Bitcoin. Volgens de financiële toezichthouders zijn deze kwetsbaar voor misleiding, oplichting en manipulatie. De AFM raadt consumenten zelfs af te investeren in nieuwe cryptovaluta die niet onder haar toezicht vallen.

      Pieter Hasekamp, directeur van het Centraal Planbureau, gaat nog een stap verder. In een artikel in Het Financieele Dagblad (11 juni 2021) pleitte Hasekamp ervoor dat Nederland de bitcoin zo snel mogelijk in de ban moet doen.
      De Bitcoin is dus ook niet de oplossing voor de ellende.

      • Johan 2 zegt op

        Natuurlijk vinden ze dat. Bitcoin is een bedreiging voor hun financiele scam. De ECB print massaal geld bij waardoor we hyperinflatie krijgen. Ondertussen geven ze de schuld aan Putin. Terwijl het gewoon Christine Lagarde was. En ook de Amerikaanse sancties jegens Rusland jagen de inflatie op. Dus niet Putin, maar de VS veroorzaakte dit.

        U kunt Bitcoin gebruiken om het van A naar B te sturen. Zodra het bij B is aangekomen, kunt u het alsnog omzetten in Thai Baht als u dat zo graag wilt. Het gaat om het snel, permissieloos en goedkoop verplaatsen van het geld. En dat op elk moment van de dag of week. U hoeft niet te wachten tot de bank open is op maandag om 9 uur.

        Men heeft 1000 uur nodig om te begrijpen hoe Bitcoin in elkaar steekt. Probeer die moeite te doen en redt uzelf. Kijk anders over een jaartje nog eens of u dan wel ik gelijk had.

    • Sjaak S zegt op

      Nou, pas even goed op met wat je schrijft. Ik gebruik al sinds 2016 Bitcoin en er was toen ook een tijd dat de transactiekosten laag waren. Ik heb zelfs een tijd via een walletjes geld overgeboekt. Maar helaas is Bitcoin niet echt geschikt voor normale dagelijkse of zelfs maandelijkse transacties.
      Daarvoor is de BTC te volatiel. Bitcoin op lange termijn is zeker niet verkeerd, maar niet om je pensioen over te boeken.

  6. Ruud Vorster zegt op

    Ik ben ook al jaren klant bij Wise en heb deze E-mail niet gehad !

  7. Jos zegt op

    Wise, Azimo en worldremit gebruik ik altijd.

    Alle 3 tegelijk open en dan vergelijken welke het goedkoopst is.

  8. Jos K zegt op

    Wij hebben die mail ook gehad.

    Gisteren 1350 Euro overgemaakt i.v.m. de maximaal bedrag bij een overmaking naar onze TH bank.
    Het vreemde was dat deze mail een minuut na de transactie binnenkwam.

    Eigenlijk niks om zorgen over te maken, ik denk dat er nog wel veel van dit soort mailtjes volgen.
    Eerst houden ze je een goedkope worst voor de neus, en als ze dan een groot klantenbestand hebben opgebouwd, dan gaan ze de prijs stilletjes langzaam opdrijven.
    Vervolgens komt er een beursgenoteerd bedrijf de handel opkopen en krijgt het zaakje weer een nieuwe naam, inmiddels betaal je de hoofdprijs.

    Dan is het tijd om een goedkopere manier te gaan zoeken en de rekening opzeggen.

    Groet,
    Jos K.

  9. RNo zegt op

    Beste Eli en Willem,

    dank voor jullie reactie. Gezien opmerking over moeten parkeren van geld en negatieve rente die daarvoor betaald moet worden denk ik dat jullie inderdaad gelijk hebben. Ik vond info van Wise niet volledig vandaar mijn vraag. Omdat ik verder wel tevreden ben over Wise kan ik deze methode dus blijven gebruiken.

  10. RonnyLatYa zegt op

    Ik heb die mail ook gehad.

    Als je in de mail klikt op “See the new fees” en daar een bedrag invult dan krijg je de oude en nieuwe fee te zien.
    Voor 2500 Euro gaat het over een meerprijs van 1,43 Euro.

    • RonnyLatYa zegt op

      Verder nog nooit problemen gehad met Wise en steeds correct afgehandeld. Zelfs toen ik een eens zelf in de fout ging door per ongeluk een verkeerde rekening te gebruiken. Binnen enkele dagen stond het geld opnieuw op mijn rekening.

      Ja en op FB, het klaaghoekje bij uitstek, zie je ook enkel de negatieve reviews.
      Diegene die tevreden zijn reageren hoor je meestal niet, … eigenlijk het zelfde als op TB 😉

    • Lung addie zegt op

      Je weet toch wel, beste Ronny, wat dit betekent: 1.43Eu…. dat is een overheerlijke volle maaltijd…… Daar kan je al een alternatief voor zoeken hoor.

  11. Peter Pemmelaar zegt op

    Na jaren dat ik wise gebruikte moest ik opeens aantonen waar mijn inkomen vandaan kwam. Dat was AOW en pensioen. Maar dat aantonen is niet eenvoudig, Wise kan het niet lezen, contact met wise is moeilijk of zelfs vaak onmogelijk. Het duurde maanden voordat ik Wise opnieuw gebruiken kon.
    Maar nu is er een ander opstakel, ING. Ik kocht een nieuwe telefoon en wilde de ING_App installeren. Alles ging goed totdat de SMS code moest worden ingevuld. Ik ontving geen code, na dagen proberen, op vele plaatsen, niets. Dus vulde ik 2 keer zomaar wat in. Ja Dom! Toen ik opnieuw de SMS code aanvroeg kreeg ik ineens een code in mijn phone. Ik vulde deze in en stuurde het terug naar ING. VERKEERDE code. De app is afgesloten, er is een brief met een reopeningcode onderweg. Dat duurt nu al 5 weken. Ik woon in de Filipijnen. De post kan hier wel 3 maanden onderweg zijn. Contact met de ING heeft geen zin, ik behoor te wachten. Mijn dochter in Nederland kreeg ook geen voet aan de grond, privacy was voor haar de response. Voor nu is het ATM en credit card, kost meer dan wise en de local bank.

  12. Lung addie zegt op

    Goed lezen, vertalen en begrijpen Robert.
    Dit gaat hem over REKENINGHOUDERS welke meer dan 3000Eu op de rekening bij Wise staan hebben. Dit gaat hier niet over het overmaken van geld van …. naar….
    Ik heb deze mededeling ook ontvangen maar is totaal niet van toepassing op mij daar ik geen rekening bij Wise heb, enkel een paar maal per jaar, reeds jaren, geld overmaak.

    • RNo zegt op

      Beste Lung Addie,

      ik vond verhaal onduidelijk en hoef het niet te vertalen hoor. Mijn Engelse woordenschat is meer dan voldoende na 41 jaar internationaal gewerkt te hebben. Jij regageert richting mij toch wel wat belerend. Ik stelde simpelweg een vraag maar ook om dit onder de aandacht van anderen te brengen mochten er wel hogere kosten worden ingevoerd. Heb altijd geleerd dat er geen stomme vragen zijn, alleen stomme antwoorden. Jij maakt paar keer per jaar over, ik elke maand en indien ik wel die 0,90% extra zou moeten betalen zou dat mij enkele honderden Euro’s kosten. Vandaar deze topic, niets meer en niets minder.

      • Lung addie zegt op

        Er zijn blijkbaar mensen die zich heel snel op de tenen getrapt voelen, zeker indien ze op een fout gewezen worden. Ondanks het feit dat jij 41j internationaal gewerkt hebt en uw Engelse woordenschat meer dan voldoende is, had je die paar zinnen, die voor mij heel duidelijk waren, niet begrepen. En ja, je bracht iets onder aandacht van de andere TB gebruikers, maar het was fout daar het niet over overschrijvingen ging.
        Ik heb nergens geschreven dat je een ‘domme vraag’ stelde. En trouwens, er zijn idd geen domme vragen. Het bijvoegsel hieraan is trouwens niet: er zijn alleen ‘stomme antwoorden’ maar wel ‘er zijn alleen domme vraagstellers’.

        • RNo zegt op

          Beste Lung Addie,

          bent u wellicht vroeger schoolmeester geweest? U vindt mij dus een domme vragensteller, typisch Nederlandse reactie met het bekende vingertje van: wij weten alles beter.

          Het gaat m.i. over de interpretatie van het artikel en dat vond ik niet duidelijk genoeg. Ik vond het niet duidelijk dus stel ik een vraag en vermeld dit niet als een feit.

          Ik heb in verleden meedere keren topics ingestuurd om aan lezers informatie te verstrekken.

          Enfin ik ben te oud geworden om mij nog druk te maken hierover dus post ik niets meer.

          De groeten

          • Erik zegt op

            RNo, ik begrijp niet wat je nu gaat doen: ‘Enfin ik ben te oud geworden om mij nog druk te maken hierover dus post ik niets meer.’

            Ga je nu alle bloglezers straffen omdat je boos bent op één persoon?

            • RNo zegt op

              Beste Erik,

              nee ik ben niet boos maar heb echt in het verleden vaker dergelijke reacties gehad. Gaat dus niet om 1 persoon alhoewel zijn taalgebruik mij niet aanstaat.

              C’est le ton qui fait la musique / It’s not what you say, it’s how you say it.

              M.a.w. zeg dat mijn interpreatie onjuist is en wel om de volgende redenen. Na email van Wise nogmaals gelezen te hebben bleek dat ik woorden ‘hold EUR” niet in juiste context had gelezen waardoor email door mij verkeerd werd geinterpreteerd.

              Probeerde regelmatig van belang zijnde informatie op dit blog te plaatsen maar iets teveel opmerkingen van beter wetende Nederlanders werkt niet echt motiverend.

              Vandaar dat mijn optelsom is dat ik beter kan stoppen met plaatsen.

              • Erik zegt op

                RNo, jammer. Ik heb eelt op mijn ziel gekregen onder meer toen ik na een gedegen artikel met wetenschappelijke achtergrond commentaar kreeg als ‘je stookt de zaak op’; maar dan tel ik de pluspunten mee en denk ik ‘ach, laat ze maar bazelen…’

      • RonnyLatYa zegt op

        Valt wel mee.

        Voor een overschrijving van 2500 Euro is dat 1,43 Euro.
        Moet je al wat maanden overschrijvingen doen denk ik om aan die honderden Euro’s meerkost te geraken.
        Maar misschien zijn er die elke maand wel 50 000 Euro overmaken. Dan is de meerprijs 30 Euro per overschrijving.

        Maar op zich maakt het toch ook niet uit of je zoals Lung Addie een paar keer per jaar overmaakt, of elke maand. Het uiteindelijk bedrag dat je overmaakt zal die uiteindelijk meerkost toch bepalen. Misschien maakt Lung Addie wel meer geld over in die paar keer dan jij elke maand… weet ik veel

        Persoonlijk val het allemaal wel mee denk ik. Ik maak elke maand 2500 Euro over en dan is dat 1,43 Euro. Het zij zo.

        En het is zoals Lung Addie zegt.
        Dat is een overheerlijke maaltijd die er maandelijks dan zal inschieten om dit te compenseren. Dacht eerst ook van een Leo te schrappen, maar je moet je nu ook niet te veel gaan ontzeggen in dit land he…
        Het wordt dus de maaltijd van mijn vrouw 😉

      • willem zegt op

        De inzending getuigde echt van het niet begrijpen van de email van Wise. Of je moet je echt onbedoelt totaal verkeerd uitgedrukt hebben. Jij had het over een maandelijkse overboeking waar je volgens jou ineens 0.9% meer voor betaald. Dat is dus niet zo zoals een paar keer uitgelegd. Ik denk dan ook dat Lung Addie helemaal gelijk heeft. Sorry

  13. Steven zegt op

    Heb die email van Wise wel gehad

  14. Ruud Vorster zegt op

    Nogmaals ik heb die e-mail niet gehad, maar gaat het alleen om Euro’s of gezamenlijke waarden van 3000 euro op borderless account!?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website