Mijn Thaise vrouw heeft een ziektekostenverzekering bij Thai Life Insurance. Ze betaalt hiervoor 58.000 baht per jaar, met een dekking van 5 miljoen baht.

Ze was net drie maanden verzekerd toen ze een flinke voedselvergiftiging opliep en naar een privéziekenhuis moest voor een opname van twee dagen. Ze moest haar verzekeringskaart laten zien en alles werd geregeld en betaald door de verzekering. Het ging om niet zo’n groot bedrag.

Eind januari dit jaar ging het mis met nierstenen. Ik moest de ambulance bellen, want ze kon niet lopen van de pijn.
Bij nader onderzoek bleken de nierstenen te groot om uit te plassen en moesten ze operatief verwijderd worden, en snel ook, want pijnstillers hielpen maar even.

Dit zou gebeuren met een ureterorenoscopie met lasertechniek. Een vrij dure aangelegenheid, natuurlijk ook omdat het om een privéziekenhuis ging. De operatie kon al de volgende dag plaatsvinden.

De verzekering werd ingeschakeld via de tussenpersoon waar wij de verzekering hadden afgesloten. Maar wij werden vriendelijk verzocht om de rekeningen eerst zelf te betalen. Als reden werd opgegeven dat mijn vrouw nog geen twee jaar verzekerd was en dat er eerst onderzoek zou plaatsvinden. Dit mede omdat het om in totaal 200.000 baht ging, inclusief de nabehandeling.

Als blijkt dat er geen steenresten zijn achtergebleven, dan worden de blaas- en ureterkatheter verwijderd, na een kleine week. Die rekening hebben we ook eerst zelf moeten betalen. De totale ziekenhuisopname met nabehandeling duurde vijf dagen.

Het is allemaal goed gekomen met de gezondheid. Dat is het belangrijkst.
Maar ja, dan is het toch wachten wat de verzekering gaat betalen, wanneer, en met welke smoesjes ze gaan komen.

Maar vorige week kreeg mijn vrouw een bericht op haar telefoon, van de Kasikorn-app en ook van haar verzekering. Daaruit bleek dat alles is betaald tot de laatste cent. Ze kreeg zelfs 3.000 baht per opnamedag extra, dus 15.000 baht.

Ik moet zeggen dat ik er een hard hoofd in had. Ik weet niet of er nu een premieverhoging aankomt, dat is afwachten tot oktober.
Het is toch verstandig om wat centjes achter de hand te houden, ondanks dat je verzekerd bent.

Ingezonden door Roelof

12 reacties op “Zorgkosten in Thailand verzekerd maar toch eerst zelf betalen (lezersinzending)”

  1. freddy zegt op

    Dus best je nog zelf goed bij bewustzijn bent en in staat bent om vooraf te betalen . Ik weet niet wat er zou gebeurd zijn mocht je vrouw alleen zou zijn geweest en slachtoffer van een hartaanval of beroerte Ik vraag me ook af wat er zou gebeuren met mensen die het geld niet onmiddellijk kunnen missen. Nog maar eens een voorbeeld dat het bij de medische zorg in TH in de eerste plaats draait om het geld en de patient op de tweede plaats komt. Ik heb het nooit anders geweten.

    • Roelof zegt op

      Mee eens Freddy,

      Mijn vrouw kan altijd nog naar de 30 baht verzekering, maar liever niet, daarom heeft ze deze verzekering afgesloten, ze gaat liever niet naar een overheidsziekenhuis.

      En ik moet ook eerlijk zeggen, dat we zonder spaargeld, niet voorgoed geëmigreerd waren, wetende hoe het werkt in Thailand.

  2. Marc zegt op

    Ik betaalde ook tegen beter weten in , de verzekering betaalde me later erug , nu was de nieuwe polis niet lang meer slechts een maand en moest ik 1000 Baht per jaar meer betalen , de assistentie van SBC voor WR life verdiend alle lof

  3. rudiger zegt op

    Kunnen jullie de naam van de verzekering doorgeven aub
    Ruudje

  4. Jan zegt op

    Als je vooraf aan de operatie toestemming aan de verzekerings maatschappij had gevraagd had je waarschijnlijk niet zelf hoeven te betalen.

    • Roelof zegt op

      Uiteraard hebben we vooraf toestemming gevraagd, maar we moesten toch eerst alles zelf betalen, de reden staat in mijn verhaal.

  5. Driekes zegt op

    Het heeft even niets met de verzekering te maken, ik heb diverse kwalen dus niet verzekerd.
    4 jaar geleden hebben ze er bij mij 36 nierstenen uit gehaald in het staats ziekenhuis ( Phetchabun) en dit koste mij 50k.
    @ Roelof, is zij nu voor de volgende keer weer verzekerd voor nierstenen of wordt dit nu uitgesloten.
    Dit is voor mij de reden dat ik mij niet meer verzekerd omdat ik teveel uitsluitingen hebt.
    Zou jou vrouw deze verzekering ook hebben als jij er niet was, dit is geen aanval op jou of iemand maar mijn vriendin heeft het er niet voor over en gaat dus naar het staatsziekenhuis voor 30 baht maar we zijn allemaal verschillend maar ik ben wel blij dat deze verzekering jullie uit de brand hebben gehaald.
    Succes met het verdere verloop van je vrouw.

  6. Roelof zegt op

    Beste Driekes,

    We hebben nog niet gehoord van de verzekering, wat betreft uitsluiting van nierstenen of premieverhoging.

    Mijn vrouw heeft 35 jaar in Nederland gewoond en gewerkt, en heeft haar eigen horecapensioen, dus ja, zonder mij had ze deze verzekering ook gehad.
    Over twee jaar wordt het nog makkelijker voor haar, want dan heeft ze haar AOW, weliswaar 70%, maar toch lekker meegenomen.

    Dank je voor het medeleven.

    Had ze geen inkomen gehad, dan had ik de verzekering voor haar betaald, want ik heb ook liever niet, dat ze naar een overheidsziekenhuis moet.

    • Rijck zegt op

      Thai zorgverzekeraars houden er niet van dat in de eerste 2 jaar van het verzekerd zijn claims worden ingediend. Die verzekeraars zeggen graag aan klantenbinding te doen, en te zorgen met veel toewijding voor het welzijn van hun klanten. Althans: dat zeggen ze. Zie hun meest fraaie en opzichtige websites.
      Maar hun echte bedoeling is dat je eerst maar eens een paar jaar premie betaalt. Daarna zien ze wel.
      Dat blijkt dus ook uit jouw verhaal: na enkele maanden verzekerd al een claim van ThB200K. Dat betekent dat je al meer dan 3 jaar premie hebt inverdiend. En dat hebben ze niet graag. Zo zit hun verdienmodel niet in elkaar.
      Dat je voor ThB5 miljoen verzekerd bent, zegt ook niks. Hoe hoger de polis, hoe hoger de premie. Het is niet de bedoeling dat je voor ThB 58K per jaar in de loop van jouw verdere leen ThB5 miljoen toegeschoven gaat krijgen.

      Rond september as mag je van jouw verzekeraar een nieuw aanbod verwachten. Daarin is niet altijd te lezen welke uitsluitingen zij gaan toepassen. Ga met die brief en de polis naar jouw tussenpersoon, en vraag om duidelijk uitleg wat je verwachten kunt. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Die tussenpersoon is voor jou het belangrijkste aanspreekpunt. Neem altijd jouw vrouw mee, en een kleine attentie. Wees vriendelijk en beleefd, Praat nooit met stemverheffing. Geef ook nooit blijk van verongelijktheid, argwaan of beter weten. Maak hem/haar belangrijk voor je. Je zult zien: als ooit de man/vrouw te pas komt, opent hij/zij alle deuren voor je. Maar nooit na enkele maanden.

      In het algemeen is het zo dat pas na het 3e jaar van een polis de verzekeraar toeschietelijker wordt.
      Tussentijds veranderen van verzekeraar heeft geen zin want je moet bij die ander opnieuw goodwill opbouwen.
      Ook wordt vreemd en ongepast gevonden als je van de ene naar de andere verzekeraar overstapt.
      Ontevredenheid over een verzekeraar wordt de klant toegemeten, want de verzekeraar bestaat al tientallen jaren en heeft duizenden klanten, het gaat bij al die anderen van een leien dakje, dus waarom bij jou niet? Het kan dus nooit aan hen liggen. De Thai samenleving kent geen aansprakelijkheid, en verantwoordelijk ben je zelf.
      Kortom: nooit op je strepen gaan staan, en de ander groots maken. Dat is het spel dat Thailand heet.

      • Roelof zegt op

        Beste Rijck,

        Ze was net 3 maanden verzekerd toen ze een voedselvergiftiging opliep, dat was niet zo’n hoog bedrag, die 2e claim van 200K, kwam een jaar later. Denk dat je het verkeerd gelezen hebt.

        Het gaat niet om mijzelf, maar om mijn vrouw.

        Jou verhaal over de tussenpersoon klopt helemaal, dat contact is belangrijk. Mijn vrouw regelt alles zelf met de tussenpersoon, daar blijf ik helemaal buiten.
        En inderdaad vertelde de tussenpersoon ook dat het derde jaar makkelijker wordt, overstappen is zinloos.

        Het spel in Thailand is mij bekend.

  7. Jack zegt op

    De verzekeringen waar het hier over gaat zijn mijns inziens helemaal geen verzekeringen maar een soort financieel spaarproduct.
    Deze Thaise verzekering betaalt voor een bepaalde aandoening tot een vooraf ingesteld maximum en sluit je er daarna voor uit. Een ziektekosten verzekering heb je juist nodig voor de niet in te schatten financiele risico’s van een ICU behandeling of een zware kostbare behandeling voor kanker. Voor een gebroken been heb ik het niet nodig.
    Als ik over enkele jaren misschien het hele jaar in Thailand woon dan hoef ik me niet te verzekeren maar houd ik wel een paar miljoen baht achter de hand.

    • Roelof zegt op

      Als je een serieuze aandoening krijgt, heb je aan een paar miljoen baht niet genoeg.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website