Zoals al vele malen hier gerapporteerd, ben ik (nog steeds) doende om te bereiken dat onze wettelijk verplichte Nederlandse zorgverzekering, met wereldwijde (ongelimiteerde) dekking, eindelijk ook geaccepteerd wordt door de Thaise overheid bij de afgifte van hun vereiste toegangsdocument (voorheen CoE en momenteel ThailandPass).

Ik had daartoe op 18 april jl. instanties (ministerie VWS/minister Kuipers en Zorgverzekeraars Nederland-ZN-) een herinnering gestuurd hoe het nu stond met de geplande acties. Tot op heden had ik (vrij vlot) enkel van ZN een antwoord daarop gekregen. Deze deelde daarin mede dat “naar ZN had begrepen, het ministerie VWS hierover met de Thaise ambassade in contact is”. Helaas heb ik tot nu toe nog geen enkele reactie van ministerie van VWS ontvangen die dit zou kunnen bevestigen. Daarom heb ik enkele dagen terug VWS per mail weer een herinnering gestuurd en blijf wachten op reactie. Intussen heb ik wel een vraag:

In het afgelopen jaar is wel het e.e.a. gewijzigd en zijn de toelatingseisen, ook wat betreft verzekeringseis (van US$ 40.000 verlaagd tot nu US$ 10.000), aangepast. Was het echter zo, dat aanvankelijk duidelijk werd geëist dat men aan de verzekeringseis enkel voldeed als ook het verzekerde bedrag specifiek werd vermeld (wat dus het probleem is met onze Nederlandse zorgverzekeraars, die dat (op DSW na) weigeren), is mij dat momenteel niet meer zo duidelijk. Ik kan namelijk nergens meer bij de aanvraag van de Thailand Pass vinden dat het bedrag ook specifiek vermeld moet worden, zoals destijds (bij de aanvraag van het CoE), wel het geval was!

Kunnen de lezers van dit commentaar hierop reageren en hun ervaring mede delen? Het zou best zo kunnen zijn dat de Thaise ambassade inmiddels via VWS inderdaad is overtuigd van de ruime verzekeringsdekking van onze zorgverzekering, zodat de Thailand Pass ook de “statement of insurance” van onze zorgverzekeraars accepteert zonder dat het verzekerde bedrag vermeld is! En misschien wordt dit officieel niet bevestigd om het geen ruchtbaarheid te geven zodat men zich ook nog aanvullend blijft verzekeren. Daarom zou het, bij gebrek aan een bevestiging van VWS, interessant zijn om de recente ervaring bij de aanvraag van de Thailand Pass te weten te komen en of voor die aanvraag een “statement of insurance” van zorgverzekeraars zonder vermelding van het verzekerde bedrag, gebruikt is.

Ik ben benieuwd.

Ingezonden door Haki

24 reacties op “Statement of Insurance (vervolg) en vraag aan de lezers (lezersinzending)”

  1. Ik vrees dat je vraag enigszins achterhaald is Haki. Vanaf 1 juni kan je in principe ook je schoenstrik diploma uploaden. Er vind namelijk geen controle vooraf meer plaats, maar achteraf bij aankomst op de luchthaven. Een overijverige ambtenaar kan dan natuurlijk wel moeilijk doen, bij een controle van je documenten, als het bedrag niet genoemd staat. Persoonlijk zou ik er niet op gokken en wel voor een Engelstalige verklaring zorgen met een bedrag er op. Na een reis van ruim 11 uur, wil ik zo snel mogelijk naar mijn plaats van bestemming en niet in discussie met een Thai.

    • Kees zegt op

      Beste Peter,
      Ik heb mijn Thailand pass binnen op grond van de vaccinaties en mijn Nederlandse zorgverzekering. Wil je zeggen dat dat mogelijk nog niet voldoende is? Op de verklaring van de Nederlandse zorgverzekering (FBTO) staat uitgebreid en duidelijk dat alle kosten voor medische behandelingen, ook voor covid behandeling, vergoed zullen worden. Zou je aanraden om dan toch ook nog een extra verzekering af te sluiten? En welke verzekering geeft de juiste verklaring af?

      • Ik wil niets zeggen. Moet iedereen zelf weten, maar als ik naar Thailand ga (nog een stuk of 30 nachtjes slapen) zorg ik voor een Engelstalige verklaring heb waar een bedrag op staat, omdat ik geen zin heb in discussies. Wellicht komen die er niet, maar als die wel komen ben ik voorbereid. Zie hier: https://www.reisverzekeringblog.nl/reisverzekering-thai-pass-verzekeringsverklaring/

  2. Chookdee zegt op

    Ik (en vele met mij) hebben een Thailandpas online ontvangen en goedgekeurd door de Thaise overheid.
    Goedgekeurd na uploaden verzekeringspas van Nederlandse zorgverzekering.
    Dan is die “verzekringskwestie” toch opgelost?

  3. Rob V. zegt op

    Heb zelf bij Aegon verzekering een Engelstalige verklaring ontvangen. Bij bedragen staat:
    Insured Amounts:
    − Medical expenses (also due to COVID-19): no limit
    − Dental expenses up to EUR 250,- during the period of a year, in case of urgent
    treatment
    − Repatriation/Transportation/Travel costs: no limit;
    − In case of quarantine up to EUR 100,- per insured person per day and EUR 200,-
    for all insured persons together for a maximum of ten days, if policy holder has
    to stay longer at the destination than the planned period of travel. The insured
    amounts per day are the reasonable additional costs of traveling back home and
    the reasonable additional costs of accommodation.

    Ziet er verder wel gelikt uit.

    • hans zegt op

      Allianz reisverzekeraar geeft wel een verklaring met bedragen welke wordt geaccepteerd
      ze hebben dat enkele maanden niet gedaan maar doen het weer
      hans en lana

    • Frans Pattaya zegt op

      Ik heb deze zelfde Aegon verklaring gebruikt bij de aanvraag van mijn laatste Thailand pass.
      Werd zonder probleem per omgaande geaccepteerd.

  4. Jos zegt op

    Denk dat de Thaise ambassade in deze een doorgeefluik is. Die kunnen zelf niet bepalen of het bedrag vermeld moet worden of niet. Dat maakt de Thaise regering uit.

  5. ruud zegt op

    Wat betreft de Thailand Pas, was de reisverzekering van Allianz accoord. Echter, voor het aanvragen van mijn visa, werd dit bewijs geweigerd door de Thaise Ambassade in Den Haag, en stond men er op de bekende Inpatient ad.Bht 400.000 en Outpatient verzekering van Bht 40.000 te regelen. Dat e.e.a. veel extra kosten met zich meebrengt, is duidelijk . Wellicht dat een onderhoud met de Ambassadeur en oplossing brengt?

  6. kop zegt op

    Dat mag zo werken voor toeristen met 30 dagen of 60 dagen verblijf.
    Aanvragers van een Non-Immigrant O Retired moeten eerst maar aan een visum zien te komen.
    en dat betekent de eerste barriere : het uploaden van de polis.
    nl. aan de verzekeringseis van 100.000 Euro en 40000 outpatient en 400.000 inpatient.
    voldoen.Bedragen die echt op de polis moeten staan.

    De Allianz verklaring bijv. vermeldt wel de 100.000 Euro, maar niet de out- en inpatient bedragen.
    de tweede stap is dan pas het aanvragen van deThaipass.

    • mattheus zegt op

      Inderdaad kop daar zit een probleem. Bij het aanvragen van een Non-O retired 90 dagen moet inpatient en outpatient met bedragen worden genoemd.
      Bij Non O-A jaarvisum weer die 100.000 usd.
      Ik weet niet of DSM en ANWB reisverzekering die in- outpatient tekst voor Non-O retired op hun verklaring zetten.
      Wel door DSM de tekst van 100.000 usd, ANWB werkt niet voor O-A want die verzekert max 180 dagen buitenland.
      Zijn er mensen die de juiste tekst van een Nederlandse verzekeringsmaatschappij hebben gehad voor hun Non O, single entry retired visum?
      Ik wil namelijk in november een Non O-A single entry retired visum aanvragen in plaats van de Non-O-A die ik tot op heden altijd gebruikte.

  7. Jacobus zegt op

    Ik denk dat de Thaise ambassade dondersgoed weet dat de Nederlandse zorgverzekeraars een afdoende verzekeringspakket bieden, maar dat dat niet in Bangkok geaccepteerd wordt.
    Voor mijn visumaanvraag non-resident ‘O’ marriage moest ik overigens nog steeds een COVID-19 verzekering afsluiten met een genoemde dekking van 100,000 dollar.

    • mattheus zegt op

      Exact, vandaar dat ik denk ik in het begin, november 2020 zonder moeite van de Thaise ambassade in Den Haag mijn Non O-A visum kreeg met een Nederlandse zorgverzekering zonder bedragen.
      Toen was er nog 2 weken quarantaine.
      Echter bij aankomst in Bangkok deden ze wel moeilijk, gelukkig was ik met mijn Thaise partner dus het liep met een sisser af.

  8. Gert-Jan zegt op

    2 Mei ben ik naar Thailand gereisd. Bij het aanvragen van de Thailand pass heb ik een verklaring van mijn zorgverzekering Anderzorg bijgevoegd. Hierin stond dat alle COVID gerelateerde zorgkosten door mijn verzekering gedekt zijn. In deze verklaring werd geen specifiek bedrag genoemd. Deze verklaring is geaccepteerd, en ik heb mijn Thailand pass gekregen zonder hiervoor een aparte COVID verzekering te hoeven afsluiten..

  9. mattheus zegt op

    Overigens Haki, mijn beroep is ook door de SKGZ afgewezen.
    Ze verwezen daar ondermeer ook fijntjes naar de uitspraak op jouw bezwaar hahaha.
    Ik kreeg eerst de notulen van het gesprek met de mededeling dat ik er niet op kon reageren, het was alleen ter kennisname.
    Het is voor de eerste keer in mijn, toch wel lange 40-jarige, carrière dat ik notulen kreeg die al van tevoren vaststonden en waar dus geen commentaar op kon worden gegeven door andere deelnemende, niet notulerende, partijen.
    Hoogst merkwaardig.

    Ik overweeg naar de rechter te stappen omdat 1 van de de redenaties is, de maatschappij heeft allen de plicht de kosten in het buitenland te vergoeden maar niet de plicht om het verzekerden mogelijk te maken om in dat buitenland te komen, ondanks dat ze werelddekking pretenderen.

    Een andere reden was dat er geen sprake is van een sommenverzekering dus daarom kunnen er geen bedragen worden genoemd.

    Volgens mij gaat de zorgplicht van de maatschappijen echter verder, namelijk als ze werelddekking aanbieden moeten ze het – binnen de condities ed. van de polis – mogelijk maken om daar gebruik van te maken i.c. vrij overal naartoe te kunnen reizen.
    En dat belemmeren ze nu precies, terwijl daar binnen de dekkingsregels van de polis geen reden voor is.

    Nogmaals kort gezegd, ongelimiteerde dekking is in voorkomende gevallen ook 100.000 usd of meer, of inpatient 12.000 euro en outpatient 1.200 euro MAX.

    • haki zegt op

      Mattheus! Ik geef je bij de rechter weinig kans want zorgverzekeraars doen niets onwettigs. Ze weigeren alleen medewerking. Maar wat ze stellen dat “om reden van sommenverzekering, ze geen bedragen kunnen noemen” is gewoon kul. Wat bij een rechtzaak wel meer kans van slagen maakt is dat het gewoon niet klopt dat we wettelijk verplicht zijn om een zorgverzekering af te sluiten, die we NIET tijdelijk kunnen opschorten als we een andere (aanvullende) ziektekostenverzekering moeten afsluiten voor bijv. een verblijf in Thailand!

      Wat me wel tegenvalt is de afnemende belangstelling en serieuze interesse. Er wordt hier in de reacties veelal over aanvullende reisverzekeringen gesproken, terwijl het probleem ligt bij de zorgverzekeraars, wat velen vergeten schijnen te zijn. Kennelijk denkt men ook dat met alle huidige versoepelingen, snel de extra verzekeringseis verleden tijd is. Ik ga daar niet vanuit, want misschien wel voor dit jaar maar ik verwacht dat bij de eerste de beste nieuwe epidemie golf, de verzekeringseis weer terugkeert. Daarom ook zal ik ook blijven aandringen op een oplossing en indien ik vóór het zomerreces niets hoor van VWS, zal ik maar weer een contactpoging wagen.

      • mattheus zegt op

        Dat moet de rechter dan maar uitmaken daar zijn wij niet voor, wat ik wel weet is dat met name banken veel last hebben van de interpretatie van het begrip zorgplicht.
        Ook al doen zij niets fout zij worden zeer regelmatig op de vingers getikt.

        Meest ideale situatie is natuurlijk als het voor die tijd op een gewone manier is geregeld.

        Afname van belangstelling is wel enigszins begrijpelijk. DSW zowel als ANWB (max 180 dagen) geven de gevraagde verklaringen wel af.
        Dus mensen stappen gewoon over als dat nodig is en maken zich verder niet druk. Dat had ik in december ook kunnen doen maar was de arrogante houding van de maatschappijen beu.

        • haki zegt op

          Nou, ik ben er niet zo zeker van dat men “en masse” is overgestapt naar DSW. Ik ook niet om reden van dat het beleid volgend jaar weer gewijzigd kan zijn bij DSW, dat het overnemen van hulpmiddelen (waar vooral ouderen gebruik van maken; ik ook)van de ene verzekeraar naar de andere niet altijd soepel verloopt en tot slot ben ik niet van CZ naar DSW overgestapt omdat ik daarmee CZ verlos van een “oudere, meer risiscovolle” verzekerde en daarmee juist DSW belast. En is ANWB een zorgverzekeraar in de zin van onze zorgverzekeringswet?

      • mattheus zegt op

        Jij hebt het alleen over de Thailand pass. Er is ook nog zoiets als een verzekeringseis bij de Non O retired visa en Non O-A visa.

        En daar zie ik de verzekeringseis niet zo snel verdwijnen, integendeel ik ben bang dat die ook ingevoerd gaat worden in Thailand bij het aanvragen van een Non O visum, maar dat is koffiedik kijken.

        • haki zegt op

          Ik kan enkel spreken van eigen ervaring en dat is dat ik in 2021 een nieuwe Non O (retired) visum moest aanvragen en daarbij (ook bij de toenmalige CoE) de verzekeringseis werd gesteld en ik toen woest was op CZ dat die niet de gevraagde statement met bedragen wilde afgeven. Hetgeen dus aanleiding was dat ik me in deze kwestie heb vastgebeten. Vervolgens heb ik weer in januari een verlenging bij immigratie Bangkok gekregen en voor de verlenging werd en wordt geen verzekeringseis gesteld. Van nieuwe aanvraag Non O en andere visa en hun voorwaarden op dit moment ben ik slechts zijdelings op de hoogte, en kan ik dus ook niet over oordelen.

          Ook ik denk dat die verzekeringseis straks niet helemaal zal verdwijnen: Misschien wel voor korte termijn, maar bij de geringste toename van besmettingen zal men die verzekeringseis weer van de plank halen…..maar inderdaad is dat slechts een vermoeden, en tevens reden dat ik er werk van blijf maken dat onze zorgverzekering uiteindelijk ook voor de Thai acceptabel is.

  10. Paul Schiphol zegt op

    Pas Op, een ziektekosten verzekering vergoed GEEN Hotel kosten. Hier een eigen ervaring (April ’22, BKK) werdt positief getest op Covid, ondanks dat ik geen ziekte verschijnseken had, werdt ik ogenblikkelijk per Ambulance afgevoert naar een quarantaine hotel. Mijn (Thaise AXA) verzekering vergoedde alle kosten. Medische checks, medicatie, vervoer en Hotel. Bij uitchecken na afloop quarantaine, stond ik naast iemand, die ALLEEN zijn medische kosten vergoed kreeg, hij draaide zelf op voor de niet malse hotelkosten (Kamer, verpleging, maaltijden) De meeste quarantaine hotels zijn goede en hiermee in basis ook al duurdere hotels, daarboven wordt een flinke vergoeding gevraagd voor alle hygiene en desinfectie verplichtingen. Dus wees voorzichtig met alleen een ziektekosten verzekering.

    • kop zegt op

      Zeker, Paul. Juist voor ongevaccineerden, die bij aankomst in Thailand een test moeten doen,
      en de pech hebben positief te testen, is dit een risiko.
      In Thailand zelf geldt dit risiko voor iedere vakantieganger die een test doet.
      Ook verplichte opname in een ziekenhuis na een positieve test zonder ziekteverschijnselen,
      vergoedt de zorgverzekering niet.

  11. haki zegt op

    LAATSTE ONTWIKKELING!!!!

    Alsof de duivel ermee speelt, ontving ik net de volgende mail van ministerie VWS, ik citeer:

    “Wij hebben uw brief van 18 april jl. in goede orde ontvangen. Deze brief is in behandeling bij de directie Zorgverzekeringen. Vanwege grote drukte duurt het helaas iets langer voordat u een antwoord krijgt op uw brief. Wel kunnen wij nu alvast melden dat het door u genoemde probleem bij ons bekend is. Vanuit de directie is hierover overleg met Zorgverzekeraars Nederland. Meer kunnen we hierover helaas op het moment nog niet melden.
    Vriendelijke groet,
    Directie Zorgverzekeringen”

    Einde citaat

    Ik zal hierop kort reageren en verder maar weer afwachten.

    Haki

  12. Theo zegt op

    Ik heb een Thailandpass zonder enig probleem verkregen met een in het Engels opgestelde brief door mijn zorgverzekering Zilveren Kruis, Hierin staat dat de kosten mbt behandeling van Covid19 voor 100% vergoed worden. Geen bedrag van $ 10.000,- vermeld!!
    Hotelkosten worden in een andere alinea uitgesloten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website