Laatst las ik dat er zoveel Schengenvisa door Nederland en België worden afgewezen. Hier mijn ervaring.

Ik wilde een afspraak maken bij de Nederlandse ambassade, dat kon pas na 1,5 maand. Dus dacht ik, ik ga mijn aanvraag plaatsen voor mijn Indonesische zoon bij de Spaanse ambassade. En geloof het of niet, binnen 3 dagen had ik het paspoort binnen inclusief Schengenvisum.

Ik had als voorbereiding een programma geschreven met als binnenkomst Barcelona, verzekeringspolis, Thaise bankrekening statement, pasfoto. Geen enkele vlucht of hotel geboekt, wat bij Nederland wel moet. Ik had ook een brief geschreven dat wij verantwoordelijk zijn voor alle onkosten.

Dus misschien een idee voor jullie?

Ingezonden door Robert


Beste Robert,

Allereerst bedankt voor de feedback. Fijn dat het via Spanje zo snel en probleemloos verlopen is! Aangezien jij een EU burger bent en de aanvraag een familielid betreft (in dit geval een kind dat van jou afhankelijk is), zijn speciale en soepele voorwaarden van toepassing. Een visum voor familie van een EU/EER burger die NIET (!!) via het eigen land van de EU/EER burger loopt dient GRATIS te zijn en met een MINIMUM aan papieren. Zo’n visum kan bijna onmogelijk worden afgewezen, mits de ambtenaar zijn/haar vak verstaat én de vreemdeling niet staatsgevaarlijk is en niet fraudeleus bezig is. Een reisschema/verklaring van de EU burger over het plan samen te zijn, de (kopie) paspoorten van beiden en geboorte/huwelijkbewijs (om de familieband te katen zien) volstaan dan. Aantonen van financiële middelen, onderdak of papieren van de vreemdeling om terugkeer aannemelijk te maken zijn dan niet vereist.

In de praktijk vragen ambassades nog wel eens om meer papieren dan strikt noodzakelijk. Vooral Spanje was/is daar berucht om. Sommige ambtenaren kennen de regels niet goed (BuZa Madrid kent ze wel hoor) of denken dat zulke beperkte eisen haast niet waar kunnen zijn… Meewerken is dan het meest praktische advies als dat geen al te grote moeite is. Blijkbaar is de Spaanse ambtenaar in kwestie goed op de hoogte en is het visum zonder gedoe afgegeven. Zo hoort het ook!

Inreizen

Je bent niet verplicht via Spanje in te reizen maar een grenswachter zou wel vragen kunnen stellen als je dat niet doet. Zorg dat je duidelijk kan maken dat ofwel Spanje jullie (hoofd)doel is, ofwel dat de reisplannen na de visumaanvraag oprecht veranderd zijn. Eigenlijk hoef je niets anders te verklaren dan dat de vreemdeling de EU/EER burger vergezeld naar een ander EU land dan het eigen land (hier dus NL). Dus liever niet als Nederlander via NL inreizen op een “niet Nederlands” Schengenvisum want dat geeft de meeste kans op scheve wenkbrauwen en dus lastige vragen. Wat dacht je van binnenkomst via Spanje zoals gepland en daarna vrij vakantie vieren doorheen het Schengengebied (inclusief Nederland)? Dat loopt waarschijnlijk het soepelst. Maar niets let je toch elders in/uit te reizen hoor.

Ik ga er vanuit dat jullie samen reizen. Zo niet, zorg er dan voor dat jij op de luchthaven van aankomst paraat staat en de grenswacht jouw kan bereiken.

Vergeet bij het reizen met een minderjarige ook de internationaal gevraagde papieren rondom toestemming/akkoord van beide ouders. Die papieren lopen via de lokale gemeente/amphur en hebben te maken met het voorkomen van kinderontvoering. Voor details, check met de autoriteiten/gemeente. Strikt genomen dient een enkele/stel ouder(s) ten alle tijden te kunnen aantonen dat de minderjarige niet aan het ouderlijke gezag onttrokken is. Bij twijfel zou een grenswacht uitreizen van de minderjarige tegen kunnen houden.

Gratis EU/EER visum voor familieleden

Heb je toch voor de aanvraag betaald dan is er iets misgegaan. Baliemedewerkers, in het bijzonder die van externe dienstverleners (VFS/TLS/BLS) kennen vaak niet alle regeltjes en uitzonderingen. Die hebben dan mogelijk per abuis de aanvraag als een (incomplete!) reguliere aanvraag gezien maar de Spaanse ambtenaar die de aanvraag te verwerken kreeg heeft netjes getoetst aan de soepele EU/EER familielid voorwaarden. Wel zou men alsnog je ten onrechte betaalde leges terug moeten geven…

Voor lezers die meer wil weten over een gratis en soepel af gegeven visum voor familieleden van een EU/EER burger, zie het Schengendossier hier op dit blog (menu aan de linkerkant).

Groet,

Rob V.


» Laat een reactie achter


Rating: 4.78/5. From 9 votes.
Please wait...

4 reacties op “Schengenvisum aanvraag via de Spaanse ambassade (lezersinzending)”

  1. peter zegt op

    Goedemorgen,
    Wij hebben dezelfde ervaring vroegen voor mijn Thaise vrouw visum aan bij Spaanse ambassade.
    Met alleen Schengen formulier en Nederlands trouwboekje vertaald in Engels en 2 pas foto’s.
    Iets meer dan een uur later liepen wij naar buiten met visa op zak.
    Er waren ook geen kosten aan verbonden en konden zonder afspraak zo geholpen worden.

    Peter.

  2. Rob V. zegt op

    Ik kreeg later nog een naschrift van Robert dat zijn zoon ouder is dan 21 jaar, dan gaat de regeling voor “familieleden van EU/EER onderdanen” niet meer op tenzij het kind (of de ouders) ten lasten zijn van de EU burger in kwestie. Concreet: denk aan regelmatige financiële steun/afhankelijkheid.

    Waarom heeft Spanje dan het visum gekregen?
    – Mogelijk bleek uit de bankafschriften enige regelmatige steun (heb ik Robert niet meer gevraagd) en beschouwde de Spaanse ambtenaar alsnog deze aanvraag als die van een EU/EER onderdaan. Robert heeft wel gewoon de leges voldaan, maar dat kan de fout zijn van BLS. Zoals ik al schreef wil het bij de externe dienstverlener nog weleens aan kennis ontbreken. Die medewerker loopt een checklist af en veel meer hoef je niet te verwachten…

    Als de zoon van Robert niet in aanmerking kwam voor het EU/EEA familielid visum?
    Dat zou kunnen, de leges zijn immers niet teruggegeven, in dat geval was Spanje zeker coulant. Bewijs van logies, of dat nu een hotel boeking (toerisme) is OF bewijs particulier logies (vriend/familie bezoek), is gewoon een eis bij het visum ongeacht de lidstaat. Blijkbaar namen de Spanjaarden genoegen met de brief waarin het reisprogramma stond uitgewerkt. Ronald en zoon gaven aan wat rondreizen te gaan door (zuid) Europa en dat volstond blijkbaar voor de ambassade . Dat zijn zeker andere signalen dan die we over de visumbeslissingen mbt Nederland en België horen!

    Dus als je met een Thaise onderdaan Europa wil aandoen en België/Nederland je het helaas moeilijk maakt: kijk of je gebruik kan maken van de soepele regels voor EU/EER familieleden. Maar zelfs als je daar niet onder valt, wie weet is een reisje elders in Europa wel zo leuk en zien ze je daar toeristen (of harde euros?) wel graag verschijnen.

    En wie echt fanatiek is: als dat reisje elders in Europa wel lukt, stuur BuZa/ambassade een berichtje dat men elders wél welkom was zonder allerlei gedoe. Wellicht dat BuZa nog eens na gaat denken over hoe strikt men moet zijn…

  3. Patrick zegt op

    Het is bijna crimineel hoe de Nederlandse ambassade visumaanvragen aanpakt (tenminste in Thailand).

    De ambtenaar-antwoorden van de ambassade betreffende de visumprocedure:

    Thank you for your e-mail. We are aware of the 4 to 6 weeks time frame which is needed to get an appointment and we are aware of the fact that this is frustrating and difficult for our visa clients. First of all I would like to let you know that the current waiting time to get an appointment is a big issue to the embassy and to the Ministry of Foreign Affairs (MFA) in The Hague. MFA is in the lead and the embassy has to comply with the maximum number of appointment slots set by the MFA. We have been in contact with the Ministry regarding this issue for a long time, this has resulted in added appointment slots in the past couple of months but the rising demand in appointments is too large to be fitted in the current available slots. Please note the Ministry is working hard to solve the issue. I will answer your questions here below.

    Is a 4..6 week time frame in accordance with national and EU regulation regarding visa matters?
    There is no regulation on the time frame to get an appointment.

    Is this timeframe OK with you personally?
    We are aware of the problem and we are working on it, appointment slots will be increased as soon as MFA permits.

    Is it legal to appoint a commercial company as exclusive access-point for visa matters? The embassy refuses to process them directly generally. Even though you choose VFS, you do not choose to make use of all their flexibilities, including more office locations around Thailand (distances are much larger than in NL right?).
    Yes it is legal, many EU member states use external service providers. The company that handles the intake of visas is selected after a worldwide tender to which all interested companies can subscribe.

    How did VFS Global get this deal with many EU-embassies. Something smells fishy?
    See Q3

    Any plans for an e-visa system (all online), many non-EU countries seem to be doing very fine with it and it is INDEED a customer experience and satisfaction improvement. Or would that make visa too accessible…
    Yes, MFA is working hard on an e-visa application procedure however as long as fingerprints are necessary for visa only part of the application will be possible digitally in future.

    Is a visa quota legal setup from Den Hague in accordance with EU regulations?
    The visa quota is set by the individual member states themselves, our quota is set by the MFA in The Hague.

    I hope your questions are fully answered with this e-mail.

    Kind regards,

    x

    Deputy head of Consular and Internal Affairs

    Overigens lijkt me die 6 weken afspraaktijd in direct conflict met de eisen aan het non-EU family member visa (afhandeling binnen 2 weken zonder obstakels).

    Ik heb ook contact gezocht met Solvit, die partij is ook zo passief als maar zijn kan (ze controleren visa-procedures niet actief) en blijkt een papieren tijger/checkbox om te doen voorkomen alsof je een kans maakt bij een dispuut.

    Handige info familievisa: https://stoomkracht.wordpress.com/2022/04/05/free-schengen-visa-for-eu-family-members/

    Inderdaad, sla Nederland over en regel het via een ander EU-land. De Nederlandse ambassade in Bangkok is 0-servicegericht. Ze zijn er niet voor het ‘gewone volk’.

    • Rob V. zegt op

      Beste Patrick, dat antwoord van de ambassade klopt niet. Aanvragers MOET normaliter binnen TWEE weken van een verzoek om een afspraak terecht kunnen. Letterlijk schrijft men dat de limiet van “in de regel” op gaat, dus onder normale omstandigheden. Onder buitengewone omstandigheden die niet te voorzien waren dan mag men over die twee weken heen gaan. Denk dus aan oprechte overmacht.

      Vooral met het in de hand nemen van de externe dienstleners (VFS Global voor Nederland en diverse andere lidstaten, TLS Contact voor België en BLS voor Spanje) zou opschalen bij voorspelbare drukte geen belemmering mogen zijn. De regels zijn per 2020 veranderd, initieel door de Europese Commissie om de visumprocedure eenvoudiger, simpeler, flexibeler en dus beter te maken voor visumplichtige bezoekers. Denk aan de veel ruime tijd om vooraf al een visum aan te vragen, en ideeën als een gratis visum voor de partner/familie van Europeanen ook als die eigen land bezoeken. Op aandringen van diverse lidstaten is daar toen flink aan gemorreld, “de duur” , “te veel risico”. Ook Nederland had de nodige bezwaren (de notulen van de tig vergadering zijn ergens op de EU website te vinden).

      Punt was o.a. dat door de grote groei in visumaanvragen sinds 2009, de ambassades/lidstaten niet meer aan de plicht konden voldoen om mensen direct op de ambassade, dus zonder externe dienstverlener zoals VFS tijdig te helpen. Die plicht is dus geschrapt en eigenlijk alle ambassades kiezen er voor mensen naar deze aangewezen dienstverleners te sturen… Zou nog niet zo jammer zijn als dat personeel aan de balie kundig is (laat vaak de wensen over) EN de kosten op conto van de ambassade/BuZa komen. Die kunnen of willen geen extra personeel direct in eigen dienst nemen (het budget dat bepalen ze dan weer in het kabinet/parlement). Nederland en andere landen willen wel de lusten (meer toerisme is goed voor de economie) maar de lasten schuift men af, want het mag liefst niets kosten.

      Artikel 9: binnen 2 weken een afspraak!:
      Nu heeft de ambassade niets te zeggen over hoeveel budget ze krijgen, dus dat die “gedwongen” worden met externe partijen te werken zou men nog als argument kunnen gebruiken. Maar de ambassade moet er wel gewoon voor zorgen dat VFS genoeg slots heeft. De groei in aanvragen met het afnemen van de Covid beperkingen valt te voorzien denk ik zo. Minder beperkingen omtrent Covid trekt meer reizigers, dus meer aanvragen, dus meer slots. Er is geen enkel excuus mensen WEKEN te laten wachten op een afspraak en men is gewoon in overtreding van de Schengen Visumcode, artikel 9.

      Quotum?
      De opmerking over een quotum vol ik niet helemaal. Er is geen quotum over hoeveel men in Thailand een visum voor Nederland kunnen krijgen. Dat zou ook volstrekt illegaal zijn. Men neemt de aanvragen aan, wie aan de eisen voldoet krijgt het visum, maar wel is BuZa in Den Haag (visumafdeling) absoluut zeer strikt, (te strikt denk ik persoonlijk) met hoe nauw ze de regels nemen. Een schoonheidsfoutje lijkt al op een afwijzing te komen. Excuus daarvoor is vermoedelijk dat men in Den Haag te weinig ambtenaren hebben die over visumaanvragen beslissen en er gewoon geen tijd is om “coulant” te zijn. Is niet alles van begin tot eind compleet helder voor de ambtenaar dan lijkt men dus meer naar een afwijzing te gaan dan vroeger, waar men dan nog weleens contact op kon nemen met de aanvrager, referent etc.

      Personeelstekort, zowel in Den Haag (visumambtenaren) als BKK (VFS, de papierschuivers die praktisch niets van visumzaken weten behalve wat de checklist aangeeft) kan in de praktijk dus zeker wel een beperking en dus soort van “quotum” opleveren. Knijp het aantal slots af en dan krijg je vanzelf dat niet iedere potentiele reiziger tijdig terecht kan of dat de aanvragen met even zoveel aandacht en kwaliteit worden afgehandeld als voorheen.

      Persoonlijk wijs ik meer met de vinger voor dit alles naar deels BuZa en deels het parlement/kabinet. Uiteindelijk draait het allemaal om geld… De ambassade liet de afgelopen jaren al eens weten zelf ook niet blij te zijn met alle bezuinigingen. Ideetje zou zijn de visumplicht dan maar op te heffen… Scheelt een bak geld en als het niets mag kosten dan zo maar, toch?

      Tot slot:
      Zie voor de visumregels o.a. de consolidated version February 2020 op de website van de EU, afdeling Home Affairs, Visa policy:
      https://ec.europa.eu/home-affairs/policies/schengen-borders-and-visa/visa-policy_it

      Citaat uit de Visumcode zoals deze per 2020 is:
      ——
      Article 9
      Practical modalities for lodging an application

      1. Applications shall be lodged no more than six months, and for
      seafarers in the performance of their duties no more than nine months,
      before the start of the intended visit, and, as a rule, no later than
      15 calendar days before the start of the intended visit. In justified
      individual cases of urgency, the consulate or the central authorities
      may allow the lodging of applications later than 15 calendar days
      before the start of the intended visit.

      2. Applicants may be required to obtain an appointment for the
      lodging of an application. The appointment shall, as a rule, take place
      within a period of TWO WEEKS from the date when the appointment was
      requested.

      3. In justified cases of urgency, the consulate may allow applicants to
      lodge their applications either without appointment, or an appointment
      shall be given immediately.
      ——-


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website