Koh Loi (Editorial credit: amnat30 / Shutterstock.com)

Paul en Bussaya zijn wel vaker onderwerp van gesprek geweest op dit blog. Ook via dit blog heb ik hun website ontdekt en kwam erachter dat ze zeer leuke meerdaagse tours door Thailand aanbieden waarbij ze zelf als gids optreden. Regelmatig plaatst Paul daar ook verslagen over op dit blog.

Onlangs plaatste hij een verslag over een 4-daagse tour rond de Golf van Thailand. Erg leuk om dat verslag te lezen want precies een week later deden wij met Paul en Bussaya dezelfde tour. Hieronder een verslag van deze erg leuke tour.

Dag 1

Vanochtend werden we om 9.00 opgehaald door Paul en Bussaya. Paul is 71 en woont al sinds zijn 27e in Thailand en is getrouwd met Bussaya. Zij is 61 en spreekt gewoon Nederlands en beiden spreken Thais. Paul heeft in Thailand gewerkt als juwelier en als exporteur van typisch Thaise producten zoals houtsnijwerk, Boeddhabeeldjes en cadeau/souvenirartikelen. Sinds 10 jaar hebben ze ook een eigen excursiebedrijfje en gaan zelf met hun gasten op dag- of meerdaagse excursies. Wij gaan de komende 4 dagen met hen op pad in het zuidoosten van Thailand. Bekend (en vooral berucht) in die omgeving is Pattaya, maar daar gaan we juist met een boog omheen. Het is de bedoeling dat we een beetje buiten de gebaande paden gaan. Na de kennismaking vertrokken wij uit Bangkok. Al onderweg bleek dat Paul met gemak 5 kwartier in een uur kan vullen met praten.

Na een korte stop bij een Amazon coffeeshop bereikten we iets voor 12 de pier in Si Racha. Of iets buiten het stadje, bekend van de gelijknamige vis/chilisaus. De pier ligt namelijk op het piepkleine eilandje Koh Loi wat door middel van een 500 meter lange brug dus geen eilandje meer is, maar een pier die flink in zee uitloopt. Daar namen we de boot naar Koh Si Chang. Een eilandje van ca. 25 km². Na een tocht over een ruwe zee van ongeveer 45 minuten kwamen we aan bij de pier op Koh Si Chang. Daar werden we opgewacht door de beheerder van het resort. Nu is resort wel een erg luxe naam voor deze verblijfplaats, maar we hebben wel veel minder meegemaakt in Thailand. Ondertussen bleef Paul, maar kletsen over zijn leven in Thailand en trad ondertussen ook als gids op door interessante weetjes over de omgeving te vertellen. Na de lunch maakten we een tochtje per driewielertuktuk over het enorm heuvelachtige eilandje. De eerste stop was bij een mooie Chinese tempel. Achter deze tempel ligt direct een grot en in die grot heeft de natuur een menselijk gezicht gecreëerd in de rotsen. Veel fantasie hoef je daarvoor niet te hebben want het is echt heel duidelijk te zien. Het “gezicht” is inmiddels helemaal bedekt met bladgoud waardoor het nog duidelijker te zien is.

De 2e stop was bij een uitkijkpunt. Daar zagen we de wolken al samenpakken boven de zee en snel verder naar de 3e stop bij een voormalig zomerpaleis van koning Chulalongkorn (Rama V). Daar begon het inderdaad ineens enorm te regenen, een echte tropische bui. Maar een paar minuten later was het weer droog en scheen de zon weer. Helaas waren de gebouwen niet geopend vandaag, toch een wandeling door de mooie tuin gemaakt en klim naar een “stonebell” gemaakt. Bovenop een rotspunt lag een enorm rotsblok. Dit blok moet haast wel hol van binnen geweest zijn want als je er flink met een kleine steen opsloeg dan klonk het geluid van een gong! Na nog een stop bij een uitzichtpunt en een klein strandje wat werkelijk helemaal vol stond met ligstoelen, gingen we terug naar ons resort. Daar op de veranda voor onze kamers, Paul en Bussaya hebben een kamer direct naast ons, nog even iets gedronken en daarna gegeten. Afspraak is dat we elkaar morgen om 7.30 aan de ontbijttafel zien.

Dag 2

Om iets voor zeven ging vanochtend de wekker. We hadden met Paul en Bussaya afgesproken om 7.30 te ontbijten. Daarna de koffer weer inpakken om even later met een korte transfer weer bij de pier afgezet te worden. De zee was veel rustiger dan gisteren en 40 minuten later zaten we al weer in de minivan richting Pattaya. Daar was de eerste stop bij de Sanctuary of Truth. Een enorm teakhouten gebouw met prachtig houtsnijwerk wat direct aan het strand bebouwd is. Het is een mix van een tempel, kasteel en kathedraal maar het wordt uiteindelijk een museum.

Al sinds 1981 wordt er aan gebouwd en het is nog niet klaar. Dat zal ook niet snel gebeuren want door de ligging direct aan zee, tast de zoute zeewind het hout aan waardoor het eigenlijk continu gerestaureerd wordt. Minpunt was dat we verplicht aan een groepstour moesten meedoen. Die duurde ongeveer 45 minuten en daarna mochten we zo lang als we wilden vrij rondlopen. We kwamen ogen tekort! Overal waar je maar keek, zag je prachtig houtsnijwerk waarin religieuze symbolen uit een aantal Aziatische landen waren verwerkt. Het is tevens als opleidingscentrum ingericht om traditionele ambachten voor uitstereven te behoeden. Om daar te komen moesten er een aantal trappen worden genomen. Maar door toedoen van Bussaya werd er voor mijn vrouw een busje geregeld om beneden te komen en mocht zij in het gebouw van de lift gebruikmaken.

Na de lunch bezochten we Wat Huay Yai. Een tempelcomplex waar een gemummificeerde monnik ligt opgebaard en die vervolgens is verguld. Een heilige plaats voor vele Thai. Daar heeft mijn vrouw met Bussaya een paar wierrookstokjes aangestoken en een paar beelden met bladgoud beplakt en ondertussen mocht ze een wens doen. Daarna hebben we samen nog 2 waxinelichtjes in de kleur van onze Boeddha dag aangestoken en in een waterbak laten drijven.

De volgende stop was bij Wat Yansangwararam. Een enorm uitgestrekt tempelcomplex waar we met een treintje werden rondgereden van de ene bezienswaardigheid naar de andere. Het bijzondere daar was dat er van de belangrijkste/heiligste Thaise monniken uit de geschiedenis wassen beelden waren gemaakt. Paul wist ook te vertellen dat het een koninklijke tempel was omdat er ooit een Thaise koning een tijdje daar als monnik geleefd heeft. Weer een klein eindje verder was er een stop bij het Anek Kuson Sala museum. De grootste collectie Chinese kunst buiten China. Leuk om een keer te zien.

De laatste stop was bij Khao Chi Chan. Een halve heuvel is daar weggehakt om de lokale bouwsector van materialen te voorzien. Ter ere van 50 jaar koningschap van Bhumibol is dit in 1996 aangelegd op aanraden van de toenmalige oppermonnik omdat die voelde dat het toch wel zonde was van die mooie berg. Op de nieuw ontstane steile wand is een Boeddhabeeld met een laser gegraveerd en vervolgens met goud opgevuld. Het beeld is maar liefst 109 meter hoog en 70 meter breed. Na een kort bezoek aan het enorme beeld gingen we naar het hotel in Sattahip waar we nog even de tijd hadden om in het zwembad verkoeling te zoeken want het was vandaag wel erg heet.

Dag 3

Vandaag weer op pad met Paul en Bussaya. Deze dag weinig cultuur, maar juist veel natuur. We gingen eerst naar de Nong Nooch Botanical Garden. Een gigantisch grote tuin van ruim 200 ha. En niet alleen tuin maar ook een attractiepark voor Chinezen…. De Efteling zou alleen al jaloers worden op de parkeerplaats. Wij waren er al vroeg en konden dus genieten van de ruim 18.000 verschillende soorten planten die in de tuin staan. Door het hele park waren verhoogde, overdekte looppaden aangelegd waardoor we mooi alles van bovenaf konden zien. Mijn vrouw is biologiedocent en ging al gauw uitleg geven aan Paul en Bussaya over de planten die we zagen. Een minpuntje waren wel de plastic/kunststof dieren en dinosaurussen die in grote aantallen tussen de planten stonden. Met name de dinosaurussen waren met hun gebrul erg irritant. Ronduit lachwekkend was de achtergrondmuziek. Die bestond uit echte “guilty pleasures” uit de jaren 60 en 70 (Itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini…) Maar eerlijk toegeven buiten de plastic beesten en irritante muziek was het park verder prachtig aangelegd. Erg populair voor Thaise schoolreisjes en Aziatische toeristen. Na een heerlijke cappuccino en mangoshake gingen we via een andere route terug naar de uitgang. De olifantenshow lieten we links liggen maar we namen nog wel een kijkje bij een bijzondere collectie auto’s.

Onderweg ergens bij een lokaal restaurantje nemen we de lunch. Paul en Bussaya gebakken rijst met kip. Wij en de chauffeur Pad Thai noodles met kip. Maar….. na één hap bleek de Pad Thai wel erg pittig (heet) te zijn en dat was voor mijn vrouw teveel. Maar we reizen met 3 Thai sprekende mensen dus in enkele ogenblikken stond er een bord gebakken rijst op tafel. De volgende korte stop was bij Wat Lum Mahachai Chumpon. Niet echt een bijzondere tempel, maar wel één met grote historische waarde. Koning Taksin vertrok vanaf deze plek om de toenmalige hoofdstad Ayutthaya te heroveren op de Birmanen. Zijn krijgsolifant bond hij aan de boom die nu voor de tempel staat. Dat diezelfde Taksin jaren later aan godsdienstwaanzin leed en daardoor een “koninklijke dood” kreeg, lees doodgeknuppeld in een fluwelen zak, maakt niet uit dat hij nog steeds in heel Thailand wordt vereerd.

Daarna door naar de Botanical Garden in Rayong. Deze keer geen aangelegde tuin maar een natuurgebied. We konden kiezen uit wandelen, fietsen, kajakken of een boottocht. We kozen voor een boottochtje over het meer en werden daar verrast door de blauw/paarse lotussen. Vervolgens een soort van bos in wat ook onder water stond maar waar heel bijzondere bomen stonden, namelijk zogenaamde “papierbomen”. Deze bomen hebben een schors die uit meerdere dunne laagjes bestaat die steeds afbladderde. Als je de boom aanraakte voelde deze ook erg zacht aan. Daarna naar ons hotel in Rayong. Een hotel in Franse stijl met een klein zwembad waar we natuurlijk gebruik van maakten. Paul stelde voor om te gaan eten in een Duits restaurant in de buurt. Maar daar had mijn vrouw niet zoveel zin in en vond via Google een BBQ restaurant in de buurt. Dat BBQ restaurant bleek een schot in de roos. Als enige farang zaten we daar tussen tientallen Thai. Die BBQ is overigens een Koreaanse BBQ… Dezelfde die we thuis ook hebben. Een schaal met houtskool en daarop een bolle grillplaat met een gootje. Bovenop wordt het vlees gegrild en in het gootje wordt een bouillon gekookt. Het was erg lekker en gezellig.

Dag 4

Vandaag is het de 4e en laatste dag dat we met Paul en Bussaya op stap zijn. We reizen van Rayong naar Hua Hin. Ongeveer 360 km waar we inclusief een paar stops de hele dag over gaan doen. Het eerste gedeelte gaat naar Ang Sila. Daar maken we een stop bij de Wihan Thep Sathit, een Chinees bedevaartsoord. Het is geen tempel maar een heilige plaats waar de Chinezen samenkomen om hun goden te vereren. Binnen leek het wel een museum met prachtige muurschilderingen, beelden en vazen. Deze schrijn ligt ook vlak aan zee dus vanaf de bovenste verdieping hadden we een prachtig uitzicht over de kustlijn.

Iets verderop in Ang Sila bezochten we de oude vismarkt. Daar hebben we even rondgelopen en zagen we hoe voornamelijk verse garnalen, krabben, kreeften en inktvissen verhandeld werden. Andere vis was er nauwelijks. Ondanks dat er dus vrijwel alleen maar vis verkocht werd, was dat aan de geur niet te merken. Je rook vrijwel niets. Op die markt kochten we een zak garnalenkoekjes en felgekleurde kokospannenkoekjes voor onderweg.

De volgende stop was het Erawan museum, vlakbij Bangkok. Op een kruispunt van snelwegen staat daar een enorm rond, roze gebouw met op het dak een gigantische driekoppige olifant. Dit gebouw is een museum aangelegd door Khun Lek. Khun Lek is ook de grondlegger van Ancient City, de Sanctuary of Truth in Pattaya en dit museum. In dit museum staat de privékunstcollectie van khun Lek. Waaronder diverse zeer oude Boeddhabeelden, sommige zelfs 1200-1300 jaar oud. Rondom het complex ligt een mooie tropische tuin waar we nog een paar bijzondere bomen zagen.

Daarna weer verder richting Hua Hin. We reden over de 35 waar we ook in december overheen reden en ik herkende zelfs een aantal gebouwen van toen. Daar hadden we bij een Thais wegrestaurant een heerlijke lunch. Met Thais bedoel ik eigenlijk dat de menukaart alleen in het Thaise schrift is en je dus werkelijk geen idee hebt wat erop staat. Maar met hulp van Bussaya kwamen we er toch uit.

De laatste stop was bij de Khao Yoi grot iets, ten noorden van Phetchaburi. In deze grot ligt een enorme Boeddha, vergelijkbaar met Wat Po in Bangkok. Met speciale lichteffecten wordt alles sprookjesachtig verlicht. En aan het plafond verbleven tientallen vleermuizen…. Met een kleine omweg via Cha-am, langs het huis van Paul en Bussaya, reden we naar Hua Hin. Even buiten Hua Hin, langs de weg naar Kaeng Krachan NP, gingen we eten in een leuk restaurant. Dit restaurant ligt in een grote tuin en wij zaten een beetje apart in een soort van tuinhuisje. Dat was heel erg leuk en gezellig en we namen de afgelopen dagen nog met Paul en Bussaya door. Zeker voor herhaling vatbaar.

Tot slot werden we netjes voor de deur van ons resort in Hua Hin afgezet, onze verblijfplaats voor de komende paar dagen. Daar hebben we een schitterende bungalow, vrijwel direct aan het zwembad gelegen.

Dag 5

Ruim een week later volgde er nog een bijzondere dag met Paul en Bussaya. Tijdens eerdere vakanties hadden we weleens een kleuter- en/of lagere school tijdens een tour bezocht. Mijn vrouw is biologiedocent op een middelbare school en het leek haar erg leuk om in Thailand eens een middelbare school te bezoeken. We vroegen in de mailwisseling met Paul en Bussaya of dat mogelijk was. Dat was misschien mogelijk via hun buurmeisje. Een paar weken voor vertrek kwam het verlossende antwoord van Paul. We mochten een bezoek brengen aan de Khun Ying Nueang Buri school in Cha-am. Dit is een middelbare school met leerlingen in de leeftijd van 12-18 jaar. Vooraf moesten er wel de nodige zaken geregeld worden want je komt niet zomaar een school als vreemdeling binnen. Maar met toestemming van de schooldirecteur, die we overigens niet gezien hebben, mochten we toch de school bezoeken.

Om half 9 werden we door Paul en Bussaya opgehaald en een uurtje later waren we op school. Het was die dag “de dag van de wetenschap” en dat wordt groots gevierd in Thailand. Onderweg kwamen we al in een optocht van kinderen terecht die prachtig uitgedost naar school gingen. Bij school werden we opgewacht door “Gift”, (echte naam is onuitspreekbaar), de biologielerares. Na even wachten mochten we om 9.50 uur de biologieles bijwonen. Het was direct duidelijk waar de les overging; voortplanting. Het voortplantingsstelsel van de man kwam groot op het bord. Na de uitleg van Gift, moesten de kinderen in kleine groepjes een opdracht uitwerken en die even later aan de klas presenteren.

De 2e les ging over planten. Microscopen werden tevoorschijn gehaald en een aantal plantjes mochten gebruikt worden om een stukje vanaf te snijden met een scheermesje en er een preparaatje van te maken wat onder de microscoop gehouden kon worden. Dat was natuurlijk iets voor mijn vrouw. Direct ging ze tussen de leerlingen zitten en maakte ook een preparaatje klaar. Dat werd vervolgens uitvoerig door de leerlingen en docenten bestudeerd. Na het 2e lesblok was het mooi geweest. In verband met de dag van de wetenschap waren er allerlei activiteiten waar we bij mochten blijven kijken, maar mijn vrouw had last van haar darmen dus besloten we om terug naar Hua Hin te gaan. Uiteraard zijn er contactgegevens uitgewisseld en de kans is groot dat mijn vrouw straks in januari een gastles gaat geven.

Langs deze weg willen we Paul en Bussaya nogmaals bedanken voor de 4 prachtige dagen die we samen hebben gehad. Vooraf had ik zo mijn bedenkingen of het zou klikken, je gaat tenslotte bijna 24/7 met vreemden 4 dagen op pad. Maar we hebben geen moment spijt gehad. Een aanrader voor iedereen die eens buiten de platgetreden toeristische paden wil gaan.

Ingezonden door Barry

8 reacties op “Paul en Bussaya’s unieke tour rond de Golf van Thailand: Een ervaring buiten de gebaande paden”

1. Paul zegt op

Beste Manon en Barry,
    Wat een leuk reisverslag, onze hartelijke dank hiervoor, en we houden zeker contact
    Hartelijke groet Paul en Bussaya

2. Nora van Asselt zegt op

Mooi geschreven verslag! Wat een fantastische 4 dagen en dan het schooltje als afsluiting. Petje af voor Paul en Bussaya.

3. Atie Keizer zegt op

Prachtig verhaal! wij zijn ook al een paar keer met Paul en Bussaya op stap geweest, het is altijd perfect geregeld! Wij hopen in januari of februari weer een meerdaagse tour te doen.

4. Bert van Lammeren zegt op

De tours van Paul en Bussaya zijn altijd zeer goed georganiseerd, kleinschalig, bijzonder informatief en een goede prijs/kwaliteitverhouding. Ik heb met hen al met heel veel plezier diverse tours mogen maken en reken tijdens mijn komende Thailandverblijf weer op een mooie meerdaagse tour !

5. Rosalie zegt op

Mooi verslag. Mijn man,dochter en ik willen graag eerst een bugalow huren in februari 2024. Vandaar kunnen we dan die tochten maken. Zou ik het adres van die mooie bungalow kunnen krijgen.

• Barry zegt op

Rosalie, de bungalow waar wij verbleven ligt in het Baan Duangkaew resort. Een kleinschalig resort met 20 bungalows in een mooie tropische tuin. Ondanks dat het “maar” 20 bungalows heeft zijn er wel 2 zwembaden. Het resort grenst aan de achterkant direct aan de Cicada markt en ligt schuin tegenover de Tamarinde markt. Een prima uitvalsbasis om Hua Hin en wijde omgeving te verkennen.

• ROSALIE zegt op

Wat aardig om te reageren. Ik ga er achter heen. Dank je wel.

6. Ray van den bergh zegt op

Goedemorgen mooi verslag.Ik ga binnenkort naar Thailand en wil ook wel wat tours maken.Weet iemand op welke side ik kan kijken wat de mogelijkheden zijn.