Great Wall Motor ORA R1 (Oasishifi / Shutterstock.com)

Nu ik zonnepanelen op het dak heb, wil ik nu beginnen aan een nieuw project: een nieuwe volledig elektrische auto [EV] tegen een budgetprijs uit China importeren. China is nu het walhalla van EV’s te koop voor een schappelijke prijs.

Waarom een kleine EV?

Voor vervoer in de directe omgeving [straal van 50km], reikwijdte 100-300 km is minder vervuilend, vervangt scooter/saleng of kleine boodschappenauto. Veel meer comfort dan een brommer, heeft bijvoorbeeld airco “gratis” brandstof als je zonnepanelen hebt of 40 satang per km zonder panelen. Brandstof voor een brommer kost 70 st per km, voor een vervuilende auto rond 3 baht/km in het stadsverkeer. In geval dat de stroom uitvalt kan je de batterij van de EV gebruiken als noodstroomvoorziening.

Heeft iemand interesse om samen met mij deze uitdaging aan te gaan?

Het brengt wel meer risico’s met zich mee, dan het kopen in een showroom. Voordeel is wel dat je een EV kan kopen tegen een goedkopere prijs en een model die je in Thailand nu niet kan kopen. Voordelen van samen doen is kosten delen en snel kennis opbouwen t.a.v. het te kopen product en het invoer- en registratieproces.

Budget, invoer- en registratieproces

Budget is rond 7-8.000 USD [Alibaba prijs]. Daarbovenop komen nog kosten voor verscheping [CIF of FOB], import afhandeling [customs clearance], stamp duty en 7% BTW.

Gelukkig is door het vrijhandelsverdrag met China de importheffing 0% voor nieuwe auto’s. Echter de export documentatie moet wel compleet zijn en de km-stand rond 0 [nieuwstaat]. Tweedehandse auto’s mogen op dit moment niet geïmporteerd worden.

Vervolgens ben je geld en tijd [ongeveer 3 dagen] kwijt om de auto te laten testen, alvorens je het bij de Transport office in Bangkok kan laten registreren.

Deze informatie heb ik gehaald van een persoonlijk relaas van een Thaise Youtuber die een EV heeft geïmporteerd. Hij heeft over de auto een Youtube en facebook kanaal opgericht

https://web.facebook.com/SALIKARIN168/?_rdc=1&_rdr

Kandidaat EV’s

Hier zijn de kandidaat EV’s waar ik aan denk:

  • SAIC-GM Wuling EV mini, de bestseller in China vanwege o.a. de lage prijs [Alibaba vanaf 5.000 USD]. Reikwijdte 100/170 km zonder snellader.
  • Changan Benben E-star. Lijkt op een Hyundai Getz. Alibaba prijs vanaf 7.000 USD. Reikwijdte 300 km met snellader.
  • Dongfeng EX1. De chinese versie van de Dacia Spring, die in NL op de markt gaat verschijnen voor rond 20.000 euro. Alibaba prijs vanaf 7.500 USD. Reikwijdte 300 km. Met de Dongfeng kan je i.t.t. de Dacia wel snelladen.
  • GWM ORA R1. Er zijn geruchten dat GWM in Rayong na de Haval SUV, deze auto of de ORA good cat op de Thaise markt gaat brengen. Alibaba prijs vanaf 8.000 USD. Reikwijdte 300 km met snellader. 

Alternatieven EV’s in Thailand

In Thailand kun je nu de volgende volledig elektrische auto’s kopen:

Golfcart EV. Dit zijn auto’s gebaseerd op een elektrische golfcart. Zijn te koop tussen 150-500.000 baht. Max snelheid is rond 40-60 km/uur. Merken zijn o.a. IMIO, DT-motors, Changli, Tokano. Grootste probleem van deze auto’s is dat je het niet op de openbare weg mag gebruiken. Je kunt dus ook geen verzekering afsluiten. Batterij moet je meestal na 2 jaar vervangen [deep cycle ipv lithium] een gewone EV. De goedkoopste is een MG ZS EV met een vanafprijs van 1 miljoen baht [30.000 USD]. Nissan Leaf kost 1.5 miljoen. Tweedehandse Leafs heb ik niet kunnen vinden. GWM in Rayong zal eind dit jaar/begin volgend jaar met een ORA-model komen. Welk model en prijs is nog onbekend

Hoe nu verder?

Mocht je willen meedoen, laat in een reactie hieronder je naam en e-mailadres achter. Dan neem ik contact met je op. Een klein groepje van 3-5 personen is ideaal. Er wordt verwacht dat je actief meedoet met informatie verzamelen en deze vervolgens met elkaar delen via videochat. Verschillende instanties zullen worden benaderd: douane, transport office, teststraat stations, auto transportbedrijven, Alibaba verkopers, forward shipping bedrijven ed. Van start tot registratie van je auto moet niet langer duren dan 3-6 maanden.

Ingezonden door Eddy

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

9 reacties op “Lezersinzending: Gezamenlijk inkopen van een budget elektrische auto”

  1. Harry Romijn zegt op

    a) wat gat die auto kosten, ingeklaard en wel, op de weg in Thailand ?
    b) is er een type-goedkeuring in Thailand nodig, of kan elke auto ergens op de wereld geproduceerd, zo maar Thailand in ?
    c) hoe gaat u garantie, service , onderhoud en onderdelen regelen bij zelfimport, en helemaal een auto, die in TH NIET op grotere schaal aanwezig si ?

    • Eddy zegt op

      ad a) als alles meevalt rond 350.000 als tegenvalt 400.000 baht

      ad b) er is alleen een aparte import-testgoedkeuring nodig, voordat die door de LTO kan worden geregistreerd. En registratie kost extra tijd als je de eerste met het model in TH bent, want dan moet je LTO helpen hun database te vullen met dit model.

      Belangrijkste is complete export documentatie zoals form E, juiste HS code voor EV e.d. zodat je na vooroverleg met douane niet voor verrassingen komt te staan.

      ad c) zo’n import is ook een beetje voor durfals.

      Ik heb in NL 4 jaar in een EV gereden. Zolang je geen schade rijdt, heeft een EV nauwelijks onderhoud nodig. Ja het bijvullen of vervangen van [minder] soorten vloeistoffen. Samenstelling van batterijkoeling vloeistof kan apart zijn. Veel minder mechanische onderdelen [besturing, vering, airco] net als een gewone auto.

      Vooraf moet je met de verkoper afspreken over reserve-onderdelen en dat je hier in Thailand een adres hebt voor mechanische reparatie die creatief is met oplossingen. De batterij en elektrische motor is nog redelijk onbekend terrein in TH, maar door de opkomst van zonnepaneelsystemen met batterijen komt er ook meer en meer kennis hier. Gelukkig biedt Youtube meer en meer uitkomst.

  2. Johan(BE) zegt op

    Schitterend initiatief, zeker in Thailand waar aan het milieubewustzijn nog gewerkt moet worden.
    Ik wens de initiatiefnemers veel succes. Hopelijk zien jullie het als een soort hobbyproject, anders ga je nogal wat frustraties oplopen, maar ik neem aan dat je dat ook wel weet.

  3. Sjaak S zegt op

    Vergis je niet, deze zogenaamde schone auto’s zijn mogelijkerwijs nóg slechter voor het milieu. Het delven van de grondstoffen en het vervaardigen van de accu’s en later ook wanneer deze afgedankt zijn, belasten het milieu enorm.
    Ik was altijd een voorstander van alternatieve energie, maar door diverse berichten ben ik van mening veranderd. Het enige schone is de benenwagen en misschien een fiets. Maar schoon zijn deze elektrische auto’s helemaal niet.

  4. Johnny BG zegt op

    Het is mooi om te zien dat mensen vooruit durven te denken en dit ook aankaarten en willen delen.
    Uitgaande van 10.000 km per jaar zou het volgens diverse websites rond de 3 ton CO2 besparen als je op de oude vertrouwde weg verder gaat. Momenteel kan ik CO2 certificaten kopen tegen een prijs van 6 euro per ton en zie het voordeel er daarom nog niet in om electrisch te gaan klooien in een land waar benzine zo’n 90 eurocent per liter kost en overal verkrijgbaar is. Afkopen klinkt goedkoop maar zorgt in vele landen juist wel een betere wereld dus win win situatie.
    CO2 uitstoot is wereldwijd een probleem waar er ook zat van ontkenners rond lopen maar die zien vaak de werkelijke gevolgen pas vele jaren later als het hen zelf raakt.
    Succes met je plan in ieder geval.

  5. HARRY Besseling zegt op

    Laten we alstublief niet massaal die meuk uit China gaan importeren, en laten we voor produkten gaan die lang meegaan.
    Het lijkt soms dat we denken dat de productie van wat dan ook geen energie dus vervuiling kost.
    Goed koop is duurkoop.
    En wat te denken van al die kinderen in de kobalt mijnen.

  6. winlouis zegt op

    Er zijn reeds Thaise Importeurs van Elektrische Auto,s, ik heb reeds contact gehad met een importeur. eind 2019, voor een elektrische auto in te voeren, een model zoals een Smart Fortwo in Belgie. Contact gemaakt via de website “Alibaba” Met de Corona Pandemie is de verkoop niet doorgegaan voor de auto te laten invoeren. De verkoper van Alibaba in China, had mij in contact gebracht met de importeur in Thailand.

  7. Eddy zegt op

    ad a) als alles meevalt rond 350.000 als tegenvalt 400.000 baht

    ad b) er is alleen een aparte import-testgoedkeuring nodig, voordat die door de LTO kan worden geregistreerd. En registratie kost extra tijd als je de eerste met het model in TH bent, want dan moet je LTO helpen hun database te vullen met dit model.

    Belangrijkste is complete export documentatie zoals form E, juiste HS code voor EV e.d. zodat je na vooroverleg met douane niet voor verrassingen komt te staan.

    ad c) zo’n import is ook een beetje voor durfals.

    Ik heb in NL 4 jaar in een EV gereden. Zolang je geen schade rijdt, heeft een EV nauwelijks onderhoud nodig. Ja het bijvullen of vervangen van [minder] soorten vloeistoffen. Samenstelling van batterijkoeling vloeistof kan apart zijn. Veel minder mechanische onderdelen [besturing, vering, airco] net als een gewone auto.

    Vooraf moet je met de verkoper afspreken over reserve-onderdelen en dat je hier in Thailand een adres hebt voor mechanische reparatie die creatief is met oplossingen. De batterij en elektrische motor is nog redelijk onbekend terrein in TH, maar door de opkomst van zonnepaneelsystemen met batterijen komt er ook meer en meer kennis hier. Gelukkig biedt Youtube meer en meer uitkomst.

  8. dirk zegt op

    Ik denk dat de batterij het grootste probleem is.
    In Parijs staat een autokerkhof vol met elektrische auto`s, de batterij is duurder dan een nieuwe auto.
    Zoek maar eens op PARIS ELECTRIC CAR DUMP.

    Mijn zoon heeft een elektrische scooter van China, ziet er echt fancy uit maar onder de kap zitten de kabels als een hoop bami weggewerkt met ty-rips, de batterij had na korte tijd al niet veel puf meer.

    Daarbij denk ik dat je een compagnon moet hebben die bij jou in de buurt zit om te carpoolen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website