Vragen van lezers aan huisarts Maarten

Door Maarten Vasbinder
Geplaatst in Gezondheid, Huisarts Maarten
Tags:
10 juni 2016

Maarten Vasbinder woont 1½ jaar in de Isaan, waar hij een geweldige vrouw heeft ontmoet met wie hij lief en leed deelt. Zijn beroep is huisarts, een vak dat hij grotendeels heeft uitgeoefend in Spanje. Op Thailandblog beantwoordt hij vragen van lezers en schrijft over medische wetenswaardigheden.

Heb je een vraag aan Maarten? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/


Hallo Maarten,

Ben een man van 72 jaar en heb een probleem wat veel ouderen hebben en dat is om geregeld je bed uit te moeten in de nacht om te plassen (4 tot 6 keer soms ) prostaat en blaas zijn oke. Ze zeggen dat het de ouderdom is, maar ik word er moe van… Is er een medicijn voor ?

Bedankt,

R.

˜˜˜˜˜˜

Beste R,

Inderdaad komt je kwaal (nycturie) veel voor bij mannen boven de 65. Meer dan 2 keer is echter niet normaal. Om objectief vast te stellen, hoe erg het is, raad ik je aan een plasdagboek bij te houden. Je noteert dan:

  • wat u drinkt
  • wanneer u drinkt
  • hoeveel u dan drinkt
  • wanneer u naar de wc gaat
  • hoeveel u dan plast met maatbeker
  • wanneer u plotselinge aandrang voelt
  • wanneer u ongewild urine verlies hebt.

Drie dagen is genoeg. Met die gegevens kan een uroloog aan de gang. Hierbij een voorbeeld voor zo’n dagboek:
https://www.hammershuisartsen.nl/files/plasdagboek.pdf

Zoals je al zei zijn je prostaat en blaas OK. Echter ook hartklachten kunnen je problemen veroorzaken (hartfalen). Andere oorzaken zijn diabetes, nierproblemen en slaapapneu, neurologische problemen. Dikke benen zijn weer een andere oorzaak, maar dan is er bijna altijd een onderliggende kwaal, zoals spataders, trombose (post trombotisch syndroom PTS).
Medicijnen die het veroorzaken kunnen Te veel calcium, lithium, maagzuurremmers, of plaspillen. Plaspillen kun je beter ‘s-morgens innemen. Dan geven ze minder problemen.

Zijn er echter geen objectieve oorzaken te vinden, dan raad ik je aan vanaf twee uur voordat je gaat slapen, niet meer te drinken, hoewel het effect daarvan nooit goed onderzocht is. Ook water naast je bed lijkt niet bevorderlijk. Een borrel  maar ook koffie voor het naar bed gaan, kan ook een oorzaak zijn, omdat ze de diurese (uitscheiding van urine) bevorderen

Er zijn medicijnen, die niet altijd helpen, maar wel altijd bijwerkingen hebben, zoals Oxybutynin (Ditropan, Oxytrol, maar dat is iets wat je met je arts moet bespreken. Ook klaarkomen helpt. Is bovendien goed voor je prostaat. Helaas is dat niet iedereen gegeven.

Zorg in ieder geval, dat als je ‘s-nachts je bed uit moet, er voldoende licht is. Je zal niet de eerste zijn die zijn heup breekt, omdat hij ‘s-nachts moet plassen.

Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te hebben verschaft.

Met vriendelijke groet,

Maarten


Dag Maarten,

Elke dag neem ik tijdens het ontbijt, rijst met sojamelk, dus niet ervoor of erna, een capasule 40mg Adriol Testocaps in. Dat is testosterone undecanoate. Ik doe dat al meer dan een jaar. Voel me er wel goed bij op mijn 76e. Denk dat het goed is voor mijn vitaliteit.

Heb nooit ergens gelezen dat het kwaad kan.

Doe ik hier goed mee?

Vr. groet

J.

˜˜˜˜˜˜˜

Beste J,

Over testosteron zijn duizenden artikelen geschreven en men is er nog steeds niet uit of suppletie goed of slecht voor je is. Urologen zijn er gek op, maar of ze het zelf ook slikken, vertellen ze nooit.
Als jij je er goed bij voelt, zou ik er, zeker op jouw leeftijd, gewoon mee doorgaan. Zolang je tenminste niet aan wielerwedstrijden deelneemt, want dan zouden ze je van doping kunnen beschuldigen.

Met vriendelijk groet,

Maarten


NB: Heb je een vraag aan Maarten? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

4 reacties op “Vragen van lezers aan huisarts Maarten”

  1. Tino Kuis zegt op

    Ik moet zeggen dat ik veel bewondering heb voor de correcte, begrijpelijke en kernachtige manier waarop collega huisarts Maarten Vasbinder de verschillende vragen beantwoordt. Dat is moeilijker dan het lijkt. Ga zo door!

  2. Piet zegt op

    Moderator: Zoals in het artikel staat moeten vragen aan Maarten naar de redactie worden gezonden.

  3. Maarten Vasbinder zegt op

    Dank je Tino.
    Misschien moet ik wel eens je hulp inroepen.

  4. roja zegt op

    Geachte R , er kan nog een ander fenomeen parten spelen en dat is apneu . Vaak wordt aan apneu niet gedacht ( zelfs niet bij meerdere – diverse – klachten en bezoeken aan diverse specialisten ) . Indien u een partner heeft kan u vragen of u snurkt en af en toe tot vaak stopt met ademhalen ( 5x per uur is licht ; 15x matig en 30x ernstig ) . U schrijft : “ik wordt er moe van ….” . Als dat letterlijk is kan dat zeker van de apneu zijn . Verder heeft apneu “een waslijst” aan klachten ( teveel om op te noemen : bv bij een “burn-out” kan apneu aan de basis liggen ) en vaak wordt er slechts symptomatisch behandeld en niet naar “het geheel ; de mens dus” gekeken” . Indien u het heeft na nader onderzoek waarij gekeken moet worden naar uw slaapgedrag ; het aantal stops ; uw hartritme ; uw beweeglijkheid van uw benen tijdens uw slaap etc. etcc. en vooral ook naar uw hersenen ( dat laatste “vergeet” men nog wel eens ) , dient u een c-pap of een bilevel aan te schaffen ( indien u in Nederland verzekerd bent valt dat onder de verzekering ) . Helaas ken ik geen ziekenhuis in Thailand die daar gespecialiseerd is in apneu . In Nederland is dat onder andere SEIN . Zels onder longartsen is het vaak nog onderschat ; daarom is een arts die daarin gespecialiseerd zo enorm belangrijk .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website