Vraag aan huisarts Maarten: Diaree na darmkanker

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Gezondheid, Huisarts Maarten
Tags: ,
17 december 2020

Maarten Vasbinder woont in de Isaan. Zijn beroep is huisarts, een vak dat hij grotendeels heeft uitgeoefend in Spanje. Op Thailandblog beantwoordt hij vragen van lezers die in Thailand wonen.

Heb je zelf een vraag aan Maarten en woon je in Thailand? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/ Het is van belang dat je de juiste informatie geeft zoals:

  • Leeftijd
  • Klacht(en)
  • Voorgeschiedenis
  • Medicijngebruik, ook supplementen etc.
  • Roken, alcohol
  • Overgewicht
  • Eventueel: laboratoriumuitslagen en ander onderzoek
  • Eventueel bloeddruk

Foto’s kan je sturen naar info@thailandblog.nl dat alles kan anoniem, je privacy is gewaarborgd.


Beste Maarten,

Ik ben 72 jaar. Ik neem iedere dag een tablet pre nolol 100 mg en 1 tab aspirine 82 voor hypertension. Heb een stent in linkerbeen en in de borstkas sinds 2 jaar. Colon darmkanker, volledig verwijderd. Cardioloog zegt dat ik slechte cholesterol heb en daarvoor tabletten moet nemen, kunt u mij voordelige prijzen laten weten en welke dosis per dag te nemen en wanneer?

Na het verwijderen van de complete colon heb ik een groot probleem met mijn stoelgang, minimaal per 24 uur 11 maal en ik moet vlug zijn want kan het niet ophouden, een probleem als je ergens heen moet, boodschappen, vrienden enz..

Is er een mogelijkheid om dit probleem via medicijnen te verminderen.nu neem veelvuldig diarine.

Graag uw mening over deze problemen.

Groeten en dank bij voorbaat.

Groet,

R.

*****

Beste R,

Over prijzen van geneesmiddelen geef ik geen advies.

Nu uw colon geheel of gedeeltelijk verwijderd is, zal het moeilijk zijn, om de diarree te stoppen. Een nieuwe behandeling daarvoor is maandelijkse injecties met Lanreotide Autogel (Somatuline Autogel), maar dat is heel duur.

Diarine (loperamide) wil ook wel eens helpen. 3x 2 mg per dag.

Dan is er nog het BRAT dieet: www.healthline.com/health/brat-diet#_noHeaderPrefixedContent
Dat helpt, maar het is wel zaak het regelmatig aan te vullen met andere voeding.

De middelen die uw cardioloog wil voorschrijven, kunt u net zo goed weglaten. Die maken u geen dag ouder en de diarree kan dan nog erger worden.

Vriendelijke groet,

Dr. Maarten


» Laat een reactie achter


Rating: 5.00/5. From 3 votes.
Please wait...

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website