Vraag aan huisarts Maarten: Diagnose tinnitus (aanvulling)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Gezondheid, Huisarts Maarten
Tags:
5 februari 2021

Maarten Vasbinder woont in de Isaan. Zijn beroep is huisarts, een vak dat hij grotendeels heeft uitgeoefend in Spanje. Op Thailandblog beantwoordt hij vragen van lezers die in Thailand wonen.

Heb je zelf een vraag aan Maarten en woon je in Thailand? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/ Het is van belang dat je de juiste informatie geeft zoals:

  • Leeftijd
  • Klacht(en)
  • Voorgeschiedenis
  • Medicijngebruik, ook supplementen etc.
  • Roken, alcohol
  • Overgewicht
  • Eventueel: laboratoriumuitslagen en ander onderzoek
  • Eventueel bloeddruk

Foto’s kan je sturen naar info@thailandblog.nl dat alles kan anoniem, je privacy is gewaarborgd.


Beste Maarten,

  • Leeftijd 63 jaar
  • Geen overgewicht
  • Normale bloeddruk
  • Gebruik tamelijk veel pijnstillers (geen aspirine) voor versleten nek.
  • Geen andere medicatie

Sinds 2 weken heb ik last van ernstige ruis en gepiep in beide oren. Ik ben hiervoor naar een KNO arts in het Bangkok Pattaya Hospital gegaan. Hij constateerde tinnitus en heeft een aantal van de meest voorkomende oorzaken zoals gehoorschade, oorontsteking en te hoge bloeddruk uitgesloten. Volgens hem is in een flink percentage van de gevallen geen duidelijke oorzaak van tinnitus is aan te wijzen.

Hij schreef een 10 daagse kuur van B-vitamines en BetaHistine (2x24mg. p/d) voor, maar waarschuwde mij daar geen wonderen van te verwachten. Mogelijk zit ik hier voor de rest van mijn leven aan vast. Wel zei hij dat vermoeidheid en stress een rol kunnen spelen. Dat maakt het probleem alleen maar groter omdat de aandoening zelf vermoeidheid en stress veroorzaakt. Vooral wat slaap betreft. Het is onmogelijk om met dat gepiep voldoende slaap te krijgen.

Ik overweeg dus toch maar een slaapmiddel te gaan gebruiken omdat chronisch slaapgebrek waarschijnlijk schadelijker is dan medicatie. Mijn vragen aan u:

  • Wat is het minst schadelijke slaapmiddel?
  • Zou het een idee zijn 2 verschillende middelen afwisselend te gebruiken om gewenning te vermijden?
  • Heeft u aanvullende adviezen?

Bij voorbaat dank.

Groet,

M.

*******

Beste M,

Zowel Aspirine, dat u niet gebruikt, als NSAIDS (ontstekingsremmers), kunnen tinnitus veroorzaken. Ook antibiotica hebben dat soms als neveneffect.

Een minst gevaarlijk slaapmiddel bestaat niet. Ze zijn allemaal verslavend.

Begin met een kortwerkend middel, zoals brotizolam, flunitrazepam, loprazolam, midazolam, temazepam, zolpidem en zopiclon. Werkt dat niet, dan is er nog veel meer, om uit kiezen. Pas op met autorijden. Alterneren van middelen heeft geen zin.

Sommige mensen hebben baat bij Valeriaan, of hennepolie.

Probeer het eerst nog een tijdje zonder slaapmiddelen. Er mee leren leven, kan ook. Hier nog een tweetal artikelen over tinnitus:

www.webmd.com/a-to-z-guides/understanding-tinnitus-basics
www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/tinnitus-ringing-in-the-ears-and-what-to-do-about-it

Met vriendelijke groet,

Dr. Maarten


Beste M,
Verschillende lezers wezen me er op, dat maskering van het geluid vaak een goede oplossing is. In de artikelen wordt daar slecht minimaal naar verwezen.
Bijvoorbeeld met een ventilator, airco, een elektrisch watervalletje of iets dergelijks. Muziek kan ook.
Er zijn ook gehoorapparaten die het geluid overstemmen/of neutraliseren. Bijvoorbeeld Phonak
In uw geval heb ik echter goede hoop, dat het overgaat, als u de medicatie voor uw nek vervangt, of weglaat. Welke medicatie?
Voor verdere ideeën raad ik u aan, te gaan googelen op “maskeren van tinnitus”.
Slaappillen lijken me voorlopig geen oplossing.
Vriendelijke groet,
Dr. Maarten

» Laat een reactie achter


Rating: 5.00/5. From 10 votes.
Please wait...

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website