Ben je geen liefhebber van sport dan is er goed nieuws voor jou. Je hoeft namelijk niet iedere dag te staan zweten in de sportschool om fit te blijven. Ook een of twee keer per week sporten heeft al een gunstig effect op de gezondheid.

Dat schrijven Britse onderzoekers in het blad Journal of the American Medical Association (Jama).

Hoe vaak je sport, maakt voor je gezondheid weinig uit. Bijvoorbeeld de aanbevolen hoeveelheid beweging van de hele week in je weekend proppen, zorgt al voor belangrijke gezondheidsvoordelen. “Kwaliteit is wellicht belangrijker dan kwantiteit”, zegt onderzoeker Gary O’Donovan.

De onderzoekers analyseerden gegevens over 63.591 volwassenen uit Engeland en Schotland. Ze keken naar hun gezondheid over een periode van 18 jaar en bekeken hoe vaak en hoe lang de deelnemers bewogen. Ze ontdekten dat hoe vaak en hoe lang deelnemers bewogen weinig uitmaakte. De gezondheidsvoordelen zijn ongeveer hetzelfde, als je per week maar de aanbevolen hoeveelheid beweging haalt.

Lager risico op hart- en vaatziekten

Vergeleken met leeftijdsgenoten die nooit bewegen, hadden deelnemers die fysiek actief waren een lager risico op overlijden aan kanker of hart- en vaatziekten.

Weekendsporters – deelnemers die al hun beweging op één of twee dagen van de week planden – verlaagden daarmee hun risico op overlijden aan hart- en vaatziekten of kanker met 41 procent en 18 procent vergeleken bij mensen die nooit bewegen.

Deelnemers die regelmatig bewogen op drie of meer dagen van de week, verkleinden daarmee hun risico met 41 en 21 procent ten opzichte van inactieve mensen. Zelfs mensen die niet aan de beweegnorm voldeden maar wel af en toe sporten, hadden een lager risico op ziekten dan deelnemers die inactief waren.

De onderzoekers voegden wel toe dat deze studie geen direct verband tussen bewegen en een lager risico op ziekten aantoont. Mensen die regelmatig sporten, hebben meestal over het algemeen een gezondere leefstijl.

Bron: NU.nl


» Laat een reactie achter


1 reactie op “‘Slechts af en toe sporten zorgt al voor gezondheidswinst’”

  1. roja zegt op

    In het blad van het Erasmus Medisch Centrum heeft men het over 3x per week een maximale sprint doen van 20 seconden ; daarna 3 minuten rust en dit nog 2x herhalen . Uiteraard als dat medisch verantwoord is voor de persoon die het aangaat .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website