Maarten Vasbinder woont in de Isaan. Zijn beroep is huisarts, een vak dat hij grotendeels heeft uitgeoefend in Spanje. Op Thailandblog beantwoordt hij vragen van lezers die in Thailand wonen en schrijft over medische wetenswaardigheden.

Heb je zelf een vraag aan Maarten en woon je in Thailand? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/ Het is van belang dat je de juiste informatie geeft zoals: Leeftijd, woonplaats, medicatie, eventuele foto’s, en een eenvoudige ziektegeschiedenis. Foto’s kan je sturen naar [email protected] dat alles kan anoniem, je privacy is gewaarborgd.

Let op: De reactiemogelijkheid staat standaard uit om te voorkomen dat er verwarring wordt gezaaid met niet medisch onderbouwde adviezen door goedwillende lezers


Beste Maarten,

Ben een man, 75 jaar, woon 17 jaar in Thailand waarvan 4 jaar in Hua Hin. Heb al 4-5 jaar, dat ik soms ‘s nachts wakker word met een droog en branderig gevoel in mijn keel. Sinds een half jaar wordt het erger. Nu is het zelfs zo dat, 1-2 uur nadat gegeten heb, dat branderige gevoel er weer is.

‘s Nachts neem ik dan een Rennie, snel daarna is het weg. Nu ik er haast de hele dag last van heb, werken die Rennie’s niet zo goed meer.

Heb 2,5 jaar geleden maag onderzoek (endoscopie) gedaan in Bangkok Hospital, resultaat niets bijzonders gevonden, alles normaal.

Wil toch graag van m’n probleem af, daarom mijn vraag: kan jij mij iets adviseren wat zou kunnen helpen? Wat voor soort onderzoek ik moet doen, of wat voor soort specialist ik zou kunnen raadplegen?

Dank voor je antwoord.

Met vriendelijke groet,

J.

*****

Beste J,

Waarschijnlijk is er sprake van omhoogkomend maagzuur. Als dat zo is, is dat eenvoudig te verhelpen met Omeprazol 20 mg voor het ontbijt. Probeer dat een maand. Als het helpt, lijkt het probleem min of meer opgelost.

Ook een extra kussen, of klossen onder het hoofdeinde van het bed wil wel eens helpen.

Over Omeprazol gaan op dit moment wilde verhalen, dat het gevaarlijk kan zijn. Die verhalen zijn zwaar overdreven.

Werkt het niet, dan kan er ook nog een galprobleem (bijvoorbeeld stenen) zijn. Dat is te zien op een echo. Ook overgewicht en overmatig alcoholgebruik kunnen een oorzaak zijn.

Het kan natuurlijk ook een gevolg zijn van medicijnen die u slikt.

Er zijn nog andere oorzaken, maar die komen minder voor.

Met vriendelijke groet,

Maarten Vasbinder


» Laat een reactie achter


Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website