Thailand foto v/d dag: Elektrische auto’s in Thailand
Thailand streeft naar om tegen het einde van het decennium, een productie van 30% elektrische auto’s te realiseren, om zo de luchtvervuiling aan te pakken. Luchtvervuiling en fijnstof is een groot probleem in het land en met name in Bangkok.
“De Thaise regering wil het gebruik en de productie van elektrische voertuigen versnellen met nationale strategieën die gericht zijn op oplossingen voor het milieu en luchtvervuiling”, zegt minister van Industrie Suriya Juangroongruangkit in een interview. Thailand heeft al het voordeel een aanzienlijke autoindustrie te hebben en het is nu tijd om ons te concentreren op de productie van EV’s (Elektrische voertuigen).
Hoewel de bijdrage aan vervuiling door voertuigen veel kleiner is dan andere bronnen, zoals verbranding van gewassen of bosbranden, toonde een onderzoek in opdracht van Nissan Motor Co. aan, dat 91% van de Thais een elektrische auto willen kopen vanwege de impact op het milieu. Uit het onderzoek bleek dat 43% van de Thaise niet-EV-eigenaren een EV zou overwegen, voor hun volgende aankoop binnen de komende drie jaar.
“Enkele van de maatregelen om de binnenlandse markt te stimuleren en zo het doel voor 2030 te bereiken, zijn onder meer het aanmoedigen van het gebruik van elektrische voertuigen door overheidsinstanties, belastingvoordelen en parkeerkortingen voor kopers, maar ook meer investeringsprikkels voor bedrijven en het ontwikkelen van oplaadinfrastructuur in het hele land”, aldus Suriya. De doelstelling van 30% omvat auto’s, motoren en bussen.
Hoewel de Thaise EV-markt nog klein is, toonde deze vorig jaar “grote veerkracht” ondanks de pandemie die een forse impact heeft op de autoverkoop. Echter de verkoop van elektrische auto’s is in 2020 met 1,4% gestegen, terwijl de verkoop van reguliere auto’s met 26% is gedaald.
Thailand’s Board of Investment heeft al EV-privileges verleend aan meer dan een dozijn bedrijven, waaronder Nissan, Toyota Motor Corp. , Mercedes-Benz AG, BMW AG en Energy Absolute PCL ’s Mine Mobility. In november keurde de regering nieuwe subsidies goed om de productie van elektrische voertuigen en de toeleveringsketen ervan te stimuleren, waaronder een driejarige belastingvoordeel voor fabrikanten van plug-inhybride-voertuigen en een achtjarige vrijstelling van vennootschapsbelasting voor fabrikanten van elektrische accu’s.
Bron: Bloomberg – Foto’s: somkanae sawatdinak/Shutterstock.com
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Bars6 oktober 2024Vlaamse en Nederlandse horeca (restaurants en kroegen) in Pattaya, Jomtien en Naklua
- Nieuws uit Thailand6 oktober 2024Overstromingswaarschuwingen voor 11 provincies langs de Chao Phraya rivier
- Gezondheid6 oktober 2024Creatine voor een scherp brein bij ouderen
- Thailand algemeen6 oktober 2024Ernstige overstromingen bedreigen dieren in Elephant Nature Park in Chiang Mai
De luchtvervuiling zou al een stuk minder zijn, als ze zorgden dat de motoren van het bestaande wagenpark goed onderhouden werden.
Als ze veel electrische auto’s willen zullen ze toch ook energiecentrales bij moeten bouwen en dikkere stroomleidingen aanleggen, want dat gaat met de bestaande stroomdraadjes niet lukken.
Waarom thuis niet opladen op zonne-energie, daarna een dag rijden. Dan gratis rijden op stroom.
In Thailand is genoeg zon. Misschien samen met de buren een oplaadstation maken.
Dit probleem doet zich ook voor in Europa, daar is de infrastructuur voor de stroom toevoer ook lang niet toereikend. Ik denk dat ze in Thailand eerst moeten beginnen met de vevuilde diesels, alleen daarmee kunnen ze al wel meer dan 90 % sparen aan verontreiniging. De gemiddelde thai heeft niet het geld om zich een dure E.V aan te schaffen, word dus een hele opgave om dit voor 2030 te realiseren.
Vandaag rondom mijn huis kijkende 40 km ten zuiden van Chiangmai, wat ik zag was alleen maar grauwe en blauwe kleur achtige lucht.
Leek wel of we regen zouden krijgen.
Mede dank zij het in stand houden van de jaarlijks terugkerende traditie van de boel overal in de fik te steken.
Hier helpt geen enkele EV auto aan voor verbetering, wel een handhavend politie apparaat.
Jan Beute.
Een onderzoek van Nissan een bedrijf dat zich toelegt op alleen electrische voertuigen waaruit blijkt dat 91% van de thais een electrische auto willen lijkt me sterk.
Dat electrisch rijden er komt zal wel zo zijn maar vooralsnog is een batterij auto erg onpractisch als je batterijen na 300 km leeg zijjn.
Lijkt op een geval van: wij van wc-eend adviseren: wc-eend.
Bij een enquete of onderzoek moet je altijd kijken wie heeft het uitgevoerd of in opdracht van wie en welke interesse heeft die partij.
Electrish rijden heeft hier in Thailand nagenoeg geen draagvlak. Het is ook geen thema hier.
Ik overweeg ook om een volgende keer een elektrische of hybride auto te nemen.
Ik heb mijn vraag nog niet voorgelegd aan een potentiele leverancier, maar ik vraag mij af hoe die elektrische en hybride auto’s zich houden wanneer je soms door blankstaande wegen moet ploegen. Wat in Pattaya oost toch regelmatig gebeurt. Mijn huidige Mitsubischi Pajero Sport diesel heeft daar geen enkel probleem mee.
Ik ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft of een passend antwoord.
Tja,
Elektrische rijden in Thailand is voorlopig nog een utopie, laten ze eerst eens die oude bussen in Bangkok de prullenbak in doen en nieuwe elektrische bussen kopen in China. Dan een verbod op het verkopen, van een benzinemotor aangedreven scooter. Toch heel eenvoudig als regering, om iedereen te vertellen dat vanaf 2025 dit niet meer mag en na 2040 is het rijden met fossiele brandstof voor scooters verboden.
Klopt Laksi
Scooters en andere tweewielers zijn na vijftien jaar wel afgeschreven en versleten.
Een zeer stevig aandeel in het wegverkeer en qua opladen ’thuis’ te doen.
Auto’s zelfde traject tot 2050.
De eerste stap is een daalder waard zullen wij maar zeggen.
Op zijn Thais betekend dat toch wel vertraging.
Met al dat electra gedoe, veranderingen en/of verbeteringen voor/aan trucks, auto’s en bromfietsen zal het aantal verkeersongelukken in het algemeen, maar speciaal op zebra crossingen – drastisch toenemen, daar men niet meer het gevaar hoort (aan)komen maar instantly geconfronteerd wordt met een enorme “BANG” zonder (het zien van) enige waarschuwingen. Dus er moet nu al, ‘gelijk’ andere/betere oplossingen voor de veiliheid v/d voetgangers gevonden worden – voor het te laat is, of wordt.
Je moet de tafels even wegdenken Jacob want dat begreep de restauranthouder nog niet zo [Ha ha]
Er zijn inmiddels andere kleurschakeringen met diepte en al waar je echt voor op de rem gaat.
En ja voor de veiligheid van weggebruikers zal men de mentaliteit van vele eens moeten aanpassen, klopt.
https://thesmartlocal.com/thailand/wp-content/uploads/2022/01/1-28.jpg
Elektrische auto s die zullen hier in omkoi waar ik woon niet populair worden. De elektra is nu al een probleem. Een stevige wind en hup geen elektra en dat gebeurt dus regelmatig. En ook zal een elektro auto te duur in aanschaf zijn. En hier in de bergen kan je wel vergeten in de regentijd dan is het met een vierwiel aangedereven auto al soms een probleem. En solarsystemen dat kan je hier ook wel vergeten die zijn te duur. Gemiddeld betalen ze hier per maand 250 tot 300 bath. Dus ook dat gaat hier niemand asn beginnen. Maar als het in de toekomst veel goedkoper gaat worden dan heb je kans dat ook hier wel eens wat gaat gebeuren op dat gebied. Maar het verbranden van gras en bamboe dat is moeilikk te stoppen. Ik kan hier elke dag weer de rookwolken zien.
De plannen van de regering hebben meer met het behoud van de autoexport industrie te maken, wat wel een zekere thuismarkt vraagt. Dit is voor de economie van Thailand zeer essentieel.
In de definitie van BOI wordt met EV bedoeld elke auto met een voortstuwingsaccu naast de 12/24V accessoire accu. Dus hybride [HEV], plug in [PHEV] alsmede zonder verbrandingsmotor [BEV].