Vanaf 5 januari 2023 kun je bij MijnOverheid alleen nog inloggen met de DigiD app of sms-controle. Dit betekent dat je voortaan altijd een telefoon nodig hebt bij het inloggen.

Voor sommige mensen zal dit betekenen dat ze een nieuwe DigiD moeten aanvragen. Dit kan tegenwoordig ook via Videobellen.

Heb je nog geen DigiD App, een oud telefoonnummer of nog geen nummer gekoppeld, check dan wat je moet doen op NederlandWereldwijd. Zo kom je niet voor verassingen te staan. Deel deze informatievideo om meer Nederlanders in het buitenland erop te attenderen.

Op 8 november 2022 heeft er weer een DigiD Burgerpanel plaatsgevonden waar Stichting GOED aan heeft deelgenomen. Het DigiD burgerpanel voert verschillende gebruikersonderzoeken uit naar de toegankelijkheid van DigiD. Wij hebben gevraagd om Nederlanders in het buitenland hier in de toekomst ook bij te betrekken.

Bron: Nieuwsbrief Stichting GOED

3 reacties op “Stichting GOED: MijnOverheid inloggen met DigiD app of sms-controle”

  1. Khun moo zegt op

    Sms duurt soms erg lang of komt zelfs helemaal niet. Ik gebruik true.
    Sms komt soms in de spam filter terecht
    Mijn app had ik op mijn telefoon maar werkt inmiddels niet meer.
    Ik heb inmiddels ondersteuning aangevraagd in Nederland.
    U geeft dat wanneer u inlogt met de DigiD app u een melding krijgt dat de door u ingevoerde pincode onjuist is.

    Wanneer uw pincode niet meer werkt, kan dit verschillende oorzaken hebben.

    U voert de pincode verkeerd in.
    U heeft de DigiD app gedeactiveerd via Mijn DigiD .
    Er hebben meerdere personen geprobeerd de DigiD app te activeren op hetzelfde apparaat waardoor de pincode niet meer overeenkomt.
    De DigiD app moet opnieuw geactiveerd worden. Dit doet u als volgt;

    Open de DigiD app.
    Kies voor Pincode vergeten .
    Kies voor Opnieuw activeren en volg de instructies.

  2. TheoB zegt op

    Dit is het antwoord van [email protected] op mijn vraag hoe mensen zonder mobiele telefoon vanaf 5-1-’23 kunnen inloggen met DigiD:

    “Geachte heer TheoB,

    U heeft een vraag over inloggen vanaf 5 januari 2023.

    De DigiD app is de makkelijkste manier om veilig in te loggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd. U hoeft geen wachtwoord te onthouden. Alleen een pincode die u zelf kiest.

    MijnOverheid wil zeker zijn dat uw gegevens alleen met u worden gedeeld. Daarom kunt u vanaf 5 januari 2023 niet meer inloggen met alleen uw gebruikersnaam en wachtwoord. 

    Heeft u geen smartphone of tablet?
    Dan kunt u ook inloggen met een sms-controle. U ontvangt dan een sms-code op uw mobiele telefoon. Of kies voor een gesproken sms-code. Deze kunt u ook op een vaste telefoon ontvangen. U wordt dan automatisch gebeld op uw vaste lijn en ontvangt een gesproken sms-code.

    Kunt u niet inloggen met uw DigiD?
    Heeft u informatie nodig die op MijnOverheid staat? Dan kunt u direct contact opnemen met de organisatie waar de informatie vandaan komt.

    Heeft u geen DigiD app of sms-controle en woont u in het buitenland?
    U kunt ervoor kiezen om een nieuwe DigiD aan te vragen. Wanneer u in het buitenland woont, is een nieuwe DigiD standaard voorzien van de sms-controle. Zodra u uw DigiD heeft geactiveerd kunt u de DigiD app activeren door middel van de sms-controle.

    Vragen over de werking van MijnOverheid?
    Heeft u verder vragen of opmerkingen over de werking van MijnOverheid? Reageer dan op deze e-mail. U kunt ons ook bellen op telefoonnummer +31 (0)88 123 65 00 van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 9:00 uur tot 17:00 uur.

    Vragen over berichten of gegevens getoond in MijnOverheid?
    Heeft u vragen of opmerkingen over de inhoud van een bericht, zaak of gegevens die in MijnOverheid worden getoond? Neem dan contact op met de betreffende overheidsorganisatie.

    Met vriendelijke groet,

    Helpdesk MijnOverheid”

    • Wut zegt op

      Bedankt TheoB voor het delen van deze reactie. Voor mij is het geen probleem om via de app in te loggen bij DigiD maar in de praktijk merk ik dat relatief gezien toch een vrij groot aantal senioren en anderstaligen er wel moeite mee hebben. Voornamelijk omdat de DigiD-app soms opnieuw ingesteld moet worden met inlognaam, wachtwoord en bevestigen met sms-code. Niet iedereen weet waar de sms-code te vinden is, al helemaal niet wanneer je enkel gebruik maakt van één mobiele telefoon. Anderen vergeten bij het wijzigen van de simkaart met het Nederlandse telefoonnummer naar een Thais nummer de wijziging aan DigiD door te geven en kunnen dan dus geen sms meer ontvangen. Vooruitgang valt niet voor iedereen bij te benen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website