(zixia / Shutterstock.com)

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de Corona crisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, worden daarbij gesteund door het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Verbond van Verzekeraars, de reisbrancheorganisatie ANVR en diverse andere partners uit de reiswereld.

De organisaties hebben daarvoor besloten tot de versterkte aanpak bijzondere bijstand buitenland. Kern daarvan is een regeling voor in het buitenland gestrande Nederlandse reizigers, die geen beroep kunnen doen op een reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. ‘Om deze specifieke groep mensen, die door de enorme impact van het Corona virus echt geen kant op kan, toch veilig naar huis te brengen, is een maximale inspanning noodzakelijk,’ aldus minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken die benadrukt dat het om een ‘complexe en unieke’ operatie gaat.

Website

Reisbranche, verzekeraars en de Rijksoverheid hebben een convenant gesloten waarin een essentiële rol is weggelegd voor elk van de partijen. De website waarop reizigers zich vanaf vandaag kunnen melden is: www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Alarmcentrales zullen vervolgens het noodzakelijke (lucht)transport voor de terugkeer coördineren en organiseren. Frank Oostdam, voorzitter ANVR: ‘Ondanks de zware en moeilijke periode waarin de reisbranche verkeert, pakken wij onze verantwoordelijkheid, om ervoor te zorgen dat geen Nederlanders achterblijven.’ Nederlandse luchtvaartmaatschappijen komen als eerste in aanmerking om deze vluchten uit te voeren. Mocht terugkeer op korte termijn onverhoopt toch niet mogelijk zijn, dan zullen de alarmcentrales waar mogelijk mensen ondersteunen om ter plekke een veilig verblijf te zoeken, totdat een thuisreis wel aan de orde is.

Tien miljoen

Voor de regeling bijzondere bijstand buitenland wordt door de drie partijen een bedrag van maximaal tien miljoen euro vrijgemaakt. Als uitgangspunt geldt dat reizigers binnen Europa zelf 300 euro en buiten Europa 900 euro bijdragen aan hun terugreis. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars: ‘We moeten beseffen dat dit een mega operatie wordt in een moeilijke tijd. Daarbij doen wij ook een beroep op de Nederlanders zelf en verwachten wij dat die verantwoordelijkheid nemen in hun eigen reis, onderdak, alternatieve reisprogramma en transport.’ De drie organisaties benadrukken dat deze voorziening er uitsluitend is voor reizigers, dus niet voor Nederlanders die permanent of semipermanent in het buitenland wonen.

Landingsmogelijkheden

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft voortdurend overleg met de overheden van landen waar gestrande Nederlanders verblijven die zelf hun terugreis niet kunnen regelen. Dit met het doel om ruimere landingsmogelijkheden te realiseren, zodat Nederlanders die vastzitten zo snel mogelijk kunnen terugkeren. Daarvoor wordt het Nederlandse diplomatieke netwerk overal ter wereld ingezet. De afgelopen week lukte het al door een gezamenlijke inspanning van het ministerie met de reisbranche, luchtvaartmaatschappijen en verzekeraars om onder andere Nederlanders uit Marokko terug te halen door middel van extra vluchten.

De volgende partijen zijn actief betrokken bij de uitvoering van de regeling bijzonder bijstand buitenland:

  • Ministerie voor Buitenlandse Zaken
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Het Verbond van Verzekeraars
  • Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR)
  • Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM)
  • Transavia Luchtvaartmaatschappij
  • TUI Nederland
  • Corendon Holding
  • Calamiteitenfonds Reizen
  • SGR

Voor meer informatie over de reisadviezen en specifieke vragen per land, ga naar: www.nederlandwereldwijd.nl

6 reacties op “Krachtenbundeling voor gestrande Nederlandse reizigers meldpunt: bijzonderebijstandbuitenland.nl”

  1. Slotboom zegt op

    ik heb vanmorgen mijn zus en zwager geregistreerd.Zij zitten momenteel in Thailand en kunnen vooralsnog geen kant op.
    Roelf Bosklopper Carolina Slotboom.
    Ik hoop dat zij snelbericht krijgen dat er vluchten geregeld zijn voor hun terug reis naar nederland
    ik laat nogmaals het telefoonnummer achter waar zij op te bereiken zijn
    Alstublieft laat ze voor Bangkok op slot gaat vertrekken
    Dit houden zij niet vol
    0624283298

  2. Marijke. zegt op

    Ons is het met veel moeite gelukt de 26 ste naar amsterdam te vliegen.Wat zal ik blij zijn als ik daar aankom.Denk dat ik de grond maar ga kussen ha ha.We zijn al ouder en moet er niet aan denken dat ik hier nog maanden zou moeten blijven.

  3. Jan Ponsteen zegt op

    En wij, gepensioneerde mensen hier in Thailand worden aan hun lot overgelaten en moeten het maar uitzoeken. Te oud toch.

    • willem kalasin zegt op

      Inderdaad Jan Ponsteen, wij moeten het zelf maar uitzoeken maar wat ik niet begrijp dat al deze klagende en bijna huilende vakantie gangers niet even nagedacht hebben toen ze een aantal dagen/weken geleden in het vliegtuig stapten. Ieder met een klein beetje verstand had dit toch aan zien komen. Was in Europa gebleven. Er zijn onder ons ongetwijfeld velen, waaronder ikzelf die niet meer terug kunnen naar Nederland. Misschien wel willen maar niet kunnen om reden dat er geen vangnet is voor geemigreerden die hier alles met hun zuur verdiende centen hebben opgebouwd om de laatste vase van het leven zo geriefelijk mogelijk door te brengen en daar voor een hoge prijs betalen.

      • Cornelis zegt op

        Het is toch niet reëel om, wanneer je kennelijk bewust voor emigratie naar een ander land hebt gekozen, de NL overheid te verwijten geen vangnet gereed te hebben wanneer je die beslissing zou willen terugdraaien?
        Waarom zo wentelen in die slachtofferrol? Het leven verloopt nu eenmaal niet altijd zoals je zou wensen.

        • Erik zegt op

          Welk vangnet wil men dan? Je komt niet berooid terug want je hebt pensioen en AOW immers anders kun je in Thailand niet leven. Wat wil je dan?

          Je moet een huurwoning hebben; dat kun je in Thailand al beginnen te regelen en verder zijn er hotels en airbnb gelegenheden voor de korte termijn. Inschrijven kan als je een woongelegenheid hebt al is het bij familie; dan kun je een zorgpolis sluiten. Als je als student of werkende jouw ouders verlaat is er ook geen overheid die je bij het handje neemt. In Thailand heb je ook alles zelf moeten regelen.

          Piepen en klagen is me te simpeltjes; pak je bijeen en ga aan de slag. Hoe noemde Balkenende dat? De VOC mentaliteit! Aanpakken die hap. In een hoekje zitten klagen helpt echt niet.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website