Voor Nederlandse expats en emigranten die in Thailand wonen is de Directie Consulaire Zaken en Migratiebeleid (DCM) in Den Haag een belangrijk aanspreekpunt. Zo kan je er bijvoorbeeld terecht wanneer je een klacht hebt over de Nederlandse Ambassade in Bangkok.

DCM bestaat uit meerdere afdelingen en richt zich op diverse consulaire taken:

  • consulaire bijstand aan Nederlanders in het buitenland;
  • legaliseren en verifiëren van documenten;
  • een bijdrage leveren aan de organisatie van het vreemdelingenverkeer. Hierbij richt DCM zich vooral op vreemdelingen die naar Nederland willen komen;
  • behandelen van consulaire bezwaarschriften en beroepszaken;
  • optreden als secretariaat van de Adviescommissie Bezwaarschriften Consulaire Zaken (ABCZ).

Adresgegevens DCM

Directie Consulaire zaken en Migratiebeleid (DCM) – Ministerie van Buitenlandse Zaken

  • Postbus 20061, 2500 EB Den Haag
  • E-mail: dcm@minbuza.nl
  • Bezoekadres: Bezuidenhoutseweg 67, 2594 AC Den Haag

Dienstenpakket DCM

Hieronder vindt u een beschrijving van een aantal onderdelen van DCM en waarvoor u bij ze terecht kunt.

Reisdocumenten, Legalisatie en Fraudebestrijding (DCM/RL)
De afdeling reisdocumenten, legalisaties en fraudebestrijding (DCM/RL) is o.a. verantwoordelijk voor:

  • de juiste interpretatie van het nationaliteitsrecht en internationaal privaatrecht (met name op het gebied van personen- en familierecht);
  • legaliseren en verifiëren van documenten.

Voor (informatie over) legalisatie van documenten kunt u terecht bij het Consulair Dienstencentrum (CDC) van DCM/RL.

Consulaire Aangelegenheden (CA)
De verantwoordelijke afdeling voor consulaire bijstand aan Nederlanders in het buitenland is Consulaire Aangelegenheden (DCM/CA). Het gaat daarbij bijvoorbeeld om:

  • hulp aan Nederlanders in noodsituaties;
  • begeleiding van Nederlandse gedetineerden in het buitenland;
  • hulp bij ziekenhuisopname;
  • overlijden;
  • vermissingen;
  • repatriëringen.

Daarnaast verstrekt de afdeling reisadviezen van DCM/CA reisadviezen, handige reistips en andere informatie als u voor korte of langere tijd naar het buitenland gaat.

Bij noodsituaties in het buitenland zoals arrestatie of vermissing van familie, partner of vrienden kunt u contact opnemen met: DCM/CA, tel. (070) 348 47 70 of per e-mail: dcm-ca@minbuza.nl.

Vreemdelingen- en Visumzaken (VV)
De afdeling VV behandelt visumaanvragen voor een verblijf in Nederland korter dan 3 maanden met betrekking tot:

  • zakelijk bezoek;
  • sport- en culturele manifestaties;
  • internationale organisaties;
  • diplomaten;
  • politieke bezoeken;
  • congressen en seminars;
  • visumaanvragen van personen uit de voormalige Sovjetrepublieken.

Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met VV via bovenstaande contactgegevens.

  • Adres; zie boven
  • Tel: (070) 348 5622
  • E-mail: dcm-info-vv@minbuza.nl

Strategie en Ondersteuning (SO)
Heeft u een klacht over hoe u behandeld bent door een medewerker van een Nederlandse ambassade in het buitenland of de bereikbaarheid van een Nederlandse ambassade, dan kunt u schriftelijk een klacht indienen bij DCM via onderstaand adres of e-mailadres:

Ministerie van Buitenlandse Zaken – Directie Consulaire Zaken en Migratiebeleid, Afdeling Strategie en Ondersteuning

  • Postbus 20061
  • 2500 EB Den Haag
  • E-mail: reacties.consulair@minbuza.nl

» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

5 reacties op “Directie Consulaire Zaken en Migratiebeleid (DCM) in Den Haag”

  1. riekie zegt op

    Nou heb hier al eens een klacht naar toe gestuurd.
    De ambasade kreeg gelijk terwijl ze ongelijk hadden.
    Dus tja weer een adres waar je niks mee kunt als je in thailand woont

    • Khun Peter zegt op

      Een beetje een vreemde redenering. Het kan natuurlijk ook dat jouw klacht ongegrond was. Anders had jij waarschijnlijk gelijk gekregen? En je kunt altijd nog naar de Nationale Ombudsman.

    • leon zegt op

      Ik heb hen ook eens ingeschakeld naar diverse brieven faxen en mails geen gehoor bij de nl ambassade in Bkk maar met inmenging van minbuza hebben zij exuus aangeboden en was alles zo geregeld

  2. Harry zegt op

    Mijn zakenpartner wilde naar NL komen voor o.a. een bezoek aan een levensmiddelenbeurs en aan klanten. Wilde dit combineren met een bezoek aan relaties in Dubai. En zoals Greenwood travel al vertelde: beter in Dubai dan de aansluitende ticket Dubai – Amsterdam-Dubai kopen. Gevolg: zij kon wel een ticket Bangkok-Dubai-Bangkok laten zien, maar niet het stukje tot Amsterdam en terug.
    Men VERTIKTE dus een visum te verlenen, zij moest en zou eerst terugkomen naar Bangkok en vandaar vertrekken ( tussenstop van enkele uren Dubai maakte hierin geen verandering, doch.. dan kan je niet een week naar “buiten”.)
    En dat voor iemand, waarvan men op de NL ambassade wist, dat ze zelfs enkele jaren daarvoor al eens een “tewerkstellingsvegunning” in NL gehad had, een MVV ( met als nationaliteit, IND niet helemaal wakker, als paspoortbezitter TH : “Taiwanese” . Hoe dom kan je zijn. Kwam dus toen binnenkomend uit Londen NL niet meer in, slechts een weg: terug naar Bangkok, dus had al matige ervaring met de NL ambtenarij )

    Directie Consulaire Zaken kon hier niets aan veranderen. Ambtenarenverstand dus.

  3. Marcus zegt op

    Ik heb mij heel erg gestoord aan de “je zoekt het maar uit” mentaliteit van redelijk seniore personen in de BKK ambassade. Bvb je hebt een verklaring van verblijfsplaats nodig als je in den Haag een nieuw PP aanvraagt. Dit kan alleen in persoon bij de Nederlandse ambassade in Thailand. Je wist dit dus niet want voorheen was het niet nodig. Met nog een paar weken op je PP kan je dus niet terug naar Thailand om dit te halen, dit nog afgezien van de kosten. Ondanks overweldigende hoeveelheid toegezonden bewijs, krijg je de “je zoekt het maar uit, zo doen we het” en geen afgifte van bewijs van vestiging.

    Gelukkig dat men in den Haag het oververvloedige bewijs voldoende vond om volledig in de geest van de regels een nieuwe PP voor mij en mijn vrouw af te geven. Maar over 4 jaar begint het weer van vooraf aan. De hoop is dan dat er een andere seniore man/vouw daar de sceptor zwaait.

    Waar ik een probleem mee heb is dat veel ambassade personeel uit hun opstelling laten zien dat ze denken dat wij er voor hun zijn en zij niet voor ons, en dat is natuurlijk helemaal verkeerd , de goede niet te na gesproken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website