Nederlanders en niet-Nederlanders die in het buitenland wonen en AOW ontvangen, kunnen vanaf maart 2024 via de app Digidentity bewijzen dat zij nog in leven zijn. Vanaf die maand staat er in de brieven Levensbewijs van de SVB een QR-code vermeld. Als de klant een partner heeft, staat er voor de partner ook een QR-code in de brief. Ook ontvangt de klant een folder met stap-voor-stap uitleg over wat hij moet doen.

Niet iedereen ontvangt elk jaar een brief met het verzoek een levensbewijs te sturen. Als iemand geen brief levensbewijs van de SVB heeft gekregen dan hoeft die persoon niets te doen.

De klant kan vanuit huis via een mobiele telefoon of tablet bewijzen dat hij nog in leven is. Wat heeft de klant hiervoor nodig?

  • Brief van de SVB met een QR-code.
  • Een smartphone of tablet met een NFC-lezer.
  • Een geldig paspoort of ID-kaart of een geldig Nederlands rijbewijs met NFC-chip.
  • Een internet verbinding.

Als de klant geen smartphone of tablet heeft, kan hij de telefoon of tablet van iemand anders gebruiken.

Na verzenden van het levensbewijs blijven er namelijk geen gegevens achter op de telefoon. In de app wordt stap-voor-stap uitgelegd wat de klant moet doen. Klanten hebben geen DigiD nodig om de app te gebruiken.

De klant kan nog steeds ervoor kiezen het formulier op papier te laten ondertekenen en stempelen. De app gebruiken is echter gratis en veel makkelijker, zowel voor de klant als de ambassade/het consulaat.

Lees meer informatie op de pagina’s:

Levensbewijs voor AOW

Ontvangt u AOW buiten Nederland? Dan kan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) u vragen om een bewijs dat u nog leeft (levensbewijs). U kunt thuis makkelijk via een app bewijzen dat u nog leeft. Als u de app gebruikt, hoeft u de papieren versie niet in te vullen. Lukt het niet om uw levensbewijs via de app te versturen? Vul dan het formulier in, laat het ondertekenen en stempelen en stuur het terug naar de SVB.

Informatie:U ontvangt niet elk jaar een brief met het verzoek een levensbewijs te sturen. Heeft u geen brief levensbewijs gekregen? Dan hoeft u niets te doen.
Andere namen voor een levensbewijs zijn: bewijs van in leven zijn, verklaring in leven zijn, attestatie de vita.

Hoe verstuur ik een levensbewijs SVB via de app?

U kunt thuis via een app op een mobiele telefoon (smartphone) of tablet doorgeven dat u nog leeft.

Wat heb ik daarvoor nodig?

Om te bewijzen dat u leeft, heeft u het volgende nodig:

  • Brief van de SVB met een QR-code.
  • Een smartphone of tablet met NFC-lezer en een internetverbinding.
  • Een geldig identiteitsbewijs met NFC-chip (paspoort, ID-kaart of een Nederlands rijbewijs).
  • Let op:Als u zelf geen smartphone heeft, kunt u de telefoon van iemand anders gebruiken. Na verzending van uw levensbewijs sluit u de app. Er blijven dan geen gegevens achter op de telefoon.

Wat moet ik doen?

  • U ontvangt van de SVB per post of digitaal via de Berichtenbox van MijnOverheid het formulier levensbewijs met een QR-code.
  • Als u een partner heeft, staat er voor uw partner ook een QR-code in de brief.
  • Scan de QR-code met een smartphone.
  • U komt dan automatisch in de app store waar u de app Digidentity Wallet kunt downloaden. Open de app. Daarna ziet u het logo van de SVB en krijgt u een korte uitleg.
  • In de app leest u stap voor stap wat u moet doen:
  • U maakt eerst een scan van uw geldige paspoort, ID-kaart of Nederlandse rijbewijs.
  • U maakt een foto en kort filmpje van uw gezicht.
  • U ziet een groen vinkje als het goed gegaan is.
  • Als u ziet staan “Document succesvol geüpload” kunt u een rapport downloaden.
  • Doe dat direct. Na verzending kunt u geen rapport meer downloaden.
  • Klik op “Ga verder” en u bent klaar.

20 reacties op “Digidenty app voor levensbewijzen”

  1. andrew van schaik zegt op

    Met de SVB is het moeilijk te communiceren. De SVB heeft geen Email adres. Derhalve heb ik de laatste keer de telefoon gebruikt. Ging nog prima en kreeg direct antwoord.
    De man aan de andere kant gaf direct uitleg en loste mijn probleem op.

  2. Herman zegt op

    Gelukkig maar dat eindelijk een instelling als de SVB zich vormt naar modernere technologieën. In TH is gezichtsherkenning al langer een probaat middel om jezelf te bewijzen. Hopelijk dat PfZW dit jaar de SVB volgt in deze digitale vooruitgang, anders blijven bij hen toch nog aan een papieren afwikkeling zitten.

    • Maryse zegt op

      Beste Herman, deze reactie begrijp ik niet helemaal. Medio 2021 had ik al het bericht van PFZW dat zij eindelijk aangesloten zijn bij het berichtgeving van SVB omtrent het levensbewijs. Dat wil dus zeggen sindsdien geen papieren winkel meer met PFZW.
      Of heeft u misschien nog geen AOW?

      • Roelof zegt op

        Hoi Maryse,

        Herman heeft best wel een punt, Ik heb nog vier andere pensioenen naast mijn AOW,
        en stuurde het door de SSO ondertekende en door mij ingescande levensbewijs, ook naar mijn andere pensioenverzekeraars, omdat ik niet zeker wist of de SVB het zou doorgeven.

        Dus ik zal nu eerst de SVB vragen, of mijn pensioenverzekeraars dit van de SVB doorgestuurd gaat krijgen met die nieuwe technologie.

      • Herman zegt op

        November verleden jaar moest ik (nog) met mijn PfZW-levensbewijspapieren naar SSO ter ondertekening. Vervolgens inscannen en op een apart door PfZW aangegeven website doorsturen. Als toevallig de vraag om een levensbewijs van de SVB synchroon loopt mag je die ook gebruiken. Lees hier wat PfZW zelf zegt over papieren levensbewijzen: https://ap.lc/dYiKn
        Via MijnPfZW klik je door naar een separate uploadpagina.

        • Herman zegt op

          Inmiddels heb ik PfZW in kennis gesteld van de intiatieven van de SVB en meegestuurd een verkorte weergave van de tekst boven en een link naar het persbericht van SVB dienaangaande. Zo gauw ik antwoord heb zal ik dat laten weten.

  3. Eric Donkaew zegt op

    Ik denk dat videobellen een betere oplossing is. Kost een minuutje en ga dan niet met tijdsloten werken. Gewoon bellen en een paar minuten in de wacht zitten is geen ramp. Je hoeft dan geen filmpje van je gezicht te maken en zo. Gedoe.
    En het bewijs van in leven zijn is optimaal.

    • Kees 2 zegt op

      Vraag mij af of dat met 360.000 Aow’ers in buitenland een werkzame situatie is.
      Er waren afgelopen dec 3,6 milj AOW’ers, waarvan ongeveer 1 op de 10 in buitenland.
      Met ongeveer 200 kantoordagen betekent dat 18.000 videogesprekken per dag.
      En met de huidige fake-video’s die met AI mogelijk zijn… gaat dus niet gebeuren

      • Erik Kuijpers zegt op

        Kees2, op de site van SVB staat ‘U ontvangt niet elk jaar een brief met het verzoek een levensbewijs te sturen. Heeft u geen brief levensbewijs gekregen? Dan hoeft u niets te doen.’

        Dat zal mogelijk gelden voor landen in de EU waar ‘binnen gekeken’ kan worden, vermoed ik. Dan blijven mensen in ‘derde-landen’ over. Maar het zal een dikke klus worden voor de SVB. Hoe dan ook, een poging die toegejuicht mag worden.

      • Eric Donkaew zegt op

        @Kees2: Met ongeveer 200 kantoordagen betekent dat 18.000 videogesprekken per dag.
        ———————————
        Nee, 1800. Niet gaan sjoemelen met cijfers graag. Scheelt een factor 10.
        Als een videogesprek slechts enkele minuten duurt, dan is dat te doen. Boven ga jij er ten onrechte van uit, dat iedereen middels videogesprekken zijn bewijs van leven wil aantonen.
        Videobellen is hoe dan ook de snelste en zekerste methode om het bewijs van leven aan te tonen. En ja, ik ben bekend met ai, maar juist videobellen is het meest perfecte wapen tegen ai. Alle andere opties zijn minder.
        Gaat dus wel gebeuren.

  4. eli zegt op

    Mijn eerste gedachte was: eindelijk, daar is ie dan, de makkelijke manier om te bewijzen dat je nog leeft, iets waarover al jaren gesproken wordt.
    Toen ik een kijkje nam in de appstore zag ik dat de app in kwestie al in 2008 geïntroduceerd is door een ontwikkelaar Digidentity BV genaamd en bij de commentaren, (allemaal recent) niets dan kritiek. Omslachtig, werkt vaker niet dan wel en meer van dat soort reacties.
    Ook de respons van de ontwikkelaar doet mijn wenkbrauwen rijzen. Als men commentaar heeft stuur dan maar een email met uitgebreide informatie is de teneur.

    De procedure zoals hierboven beschreven is op het oog effectief maar geeft in de praktijk wel vaker problemen, dat heb ik eerder ook al meegemaakt.
    We wachten af….Ik ben in oktober pas aan de beurt gelukkig.

    Over pensioenfondsen kan ik nog melden dat die van mij iig informeren bij de SVB en niet meer zelf een formulier sturen, behalve als de SVB te traag is zoals bij COVID en de jaren erna.

  5. andrew van schaik zegt op

    Wij hebben te doen met AOW ers. Velen boven de 70 of 80, zoals ondergetekende.
    Wij hebben te doen met Thaise echtgenotes die in Nederland, recht op AOW hebben en nu in Thailand wonen en ook 1x per jaar hun levensbewijs op moeten sturen.
    Beide groepen staan niet te trappelen om met zo’n systeem geconfronteerd te worden.
    De SVB stelt op het formulier A dat je bij de SSO een afspraak moet naken (niet nodig) en B dat de SSO het levensbewijs doorstuurt (geen sprake van doen ze niet)
    Je kan het direct meenemen als je van te voren wat “khanom”tussen je paspoort stopt of anders de volgende dag terug wil komen.
    Dan ga je op zoek naar een postkantoor dat internationale post accepteert, die zijn er niet zo veel meer, omdat we allemaal Email hebben en kunnen scannen.
    Zoals bij mijn particulier pensioenfonds die het zo accepteert. Nadat de dame van de Amphu een levensbewijs heeft opgemaakt en dolblij is met de khanom.
    Zo werkt dat hier in Bangkok.

    • Wut zegt op

      Beste Andrew, je slaat de spijker op zijn kop. Ook mijn Thaise partner heeft t.z.t. recht op AOW maar ook op een eigen bedrijfspensioen en een aanzienlijk nabestaanden pensioen. Voor digibeten en degenen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende machtig zijn is het zeer lastig om een levensbewijs te scannen en door te sturen naar de diverse uitkeringsinstanties. GeertP geeft in zijn reactie een goede suggestie, namelijk een advocaat opzoeken die het allemaal regelt. Wellicht dat in de toekomst het inderdaad mogelijk wordt om met de SVB een videogesprek te voeren. Maar dan zou dat ook mogelijk moeten zijn voor de diverse pensioenfondsen. Ik hoop er het beste van!

      • Erik Kuijpers zegt op

        Wut, alle reden dus dat jij je die technieken meester maakt en jouw partner nu al laat meewerken als jij de spullen invult of aan het beeldscherm gaat zitten. Je kunt er ook op aandringen dat de instanties een tweede taal invoeren op de formulieren en bij een aantal is dat al zo. Belangrijke documenten kun je van Thaise woorden (laten) voorzien. Haar eigen papieren (arbeidsverleden en aantal jaren in NL, adressen etc) kan je ordenen en een vaste plek geven.

        Tegenhouden kun je dit echt niet en loop je nu al achter dan vrees ik voor de jaren als jij echt oud bent en niet meer goed kunt zien of andere ouderdomsdingetjes krijgt. Want ook dat hou je niet tegen.

        • Wut zegt op

          Beste Erik, bedankt voor je reactie en tips. Zelf ben ik prima in staat om digitaal te communiceren. Wij wonen nu in Nederland, waar ik geheel belangeloos een aantal Thaise mensen behulpzaam ben met van alles en nog wat. Mijn partner heeft een fulltime baan in de horeca en bouwt dus ook een eigen pensioen op. Na mijn verscheiden, wat hopelijk nog heel lang op zich laat wachten, keert mijn partner hoogstwaarschijnlijk terug naar Thailand. Heb alle belangrijke informatie en documenten geordend en ook voorzien van Thaise trefwoorden. Maar mijn partner is een totale digibeet en ook dyslectisch dus het instrueren is uitermate moeilijk. Het jaarlijks verzorgen van een levensbewijs is slechts één van de problemen. Er zal gezien de inkomsten uit diverse bronnen tzt waarschijnlijk ook jaarlijks een belastingaangifte ingevuld en verstuurd moeten worden en dat zal zonder hulp beslist niet lukken. Daarnaast gaat het inloggen op DigiD niet altijd van het leien dakje. Wanneer je bijvoorbeeld niet de geschiedenis hebt opgeschoond op je mobiele apparaat dan lukt inloggen veelal enkel met een koppel code, waarvoor je dus 2 apparaten nodig hebt of via een sms code, maar dan moet het Thaise nummer wel eerst geregistreerd zijn. Voor mij allemaal een fluitje van een cent, voor mijn partner een onmogelijke opgave.

      • william-Korat zegt op

        Beste Wut.
        Ik zit waarschijnlijk al jaren bij dezelfde Lawyer als GeertP.
        Prijs en het ‘zij’ komen overeen, eenpersoons bedrijf haar naam is hier wel eens vermeldt, Korat legal
        Ze stuurt de pdf naar je inbox en de echte papieren kan je zo meenemen.
        Heb het nooit anders gedaan.
        Dame spreekt uiteraard Thais en goed Engels.

        Kleine kanttekening SVB kan je geen e-mail naar sturen met het LB-papiertje, alleen downloaden via de site, ingelogd.
        Bij bedrijfspensioen kan dat wel per e-mail een pdf.
        Ik doe dus die laatste stappen thuis achter mij eigen pc met iedereen.

        • Wut zegt op

          Dankjewel GeertP , Korat is tzt helaas geen optie. Te ver weg van de toekomstige woonplaats. Wie weet wordt het in de toekomst eenvoudiger, bijvoorbeeld via AI- chat met de diverse instanties.

    • Jos M zegt op

      In Khon Kaen werd de 100 baht netjes tussen de papieren uitgehaald door de dame van SSO en terug gegeven ( aan mijn vrouw).
      De dame zegt in goed verstaanbaar Engels its free, service.

  6. GeertP zegt op

    Hier in Korat ga ik naar een advocaat, kost THB 500,-,zij scant het in en zet de stempel en stuurt het gelijk door,kwartiertje werk en geen wachtrij bij de SSO.

  7. KhunTak zegt op

    Andrew van Schaik,
    jij brengt het leuk en zo is het ook en niet alleen in Bangkok hoor, maar ook op andere locaties is khanom een algemeen aanvaard gebruik.
    Zelf ben ik blij met het nieuwe systeem van de SVB, nu ik sinds kort AOW ontvang.
    Moest ooit enige jaren terug DIGID opnieuw activeren en d.m.v video bellen was dat snel geregeld.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website