Melder: Steven en Paula

Vanmorgen 2 tickets geboekt Phuket en onze diverse accommodaties. Tickets betaalt maar 6 uur online bezig geweest met een e-visum aan te vragen. Lukt ons niet. Paspoorten blijkbaar niet leesbaar en hoe moeten we bewijzen dat we nog wel in NL zijn. Ook banksaldo weet ik niet hoe we dit online moeten uploaden.

Stress en dus maar alles geannuleerd. Tickets krijgen we terug, maar accommodaties afwachten. Wat een ellende zeg. De Visabureaus zien er onbetrouwbaar uit en vragen voor 2 Visa van 60 dagen 198 euro.

Wij dus geen Thailand Meer. Misschien door onze leeftijd?


Reactie RonnyLatYa

1. Op basis van wat zien de visakantoren in Nederland er dan onbetrouwbaar uit? Omdat ze 198 Euro vragen? Is wat kort door de bocht denk ik. Zij werken niet alleen voor toeristen, maar ook voor bedrijven en doen ook wel meer dan visumaanvragen. Maar die doen dat niet gratis natuurlijk. Zou jij toch ook niet doen? Of de prijs die zij dan vragen voor hun diensten correct is zal ieder wel zijn mening hebben. Zal ook wel te maken hebben met de diensten die je van hun wil.

2. Hebben jullie geen (klein)kinderen, familieleden of vrienden die met internet overweg kunnen en jullie kunnen helpen om jullie bij die aanvraag bij te staan? Die weten normaal wel hoe je iets moet uploaden of iets van het net halen.

En hoe je moet bewijzen dat je in Nederland woont? Je betaalt toch nutsvoorzieningen, tv-telefoon-internet, etc.. Staat toch je naam en adres op en anders een bewijs van adres aanvragen bij je gemeente.

De manier hoe je dat kan bewijzen staat toch ook op de website: “Proof of your current residency e.g. Dutch passport, Dutch resident permit, utility bill, etc.”

3. Je stelt eigenlijk geen vraag dus heb ik het als een melding aanzien dat jullie laten weten hierdoor niet meer naar Thailand te gaan. Dat is jullie beslissing dan. Maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen overwegen, als het over een verblijf van 60 dagen gaat, om op Visa Exemption te vertrekken. Heb je geen visum nodig. Bij binnenkomst bekom je 30 dagen (gratis) en kan je verlengen met 30 dagen (1900 Baht) bij immigratie.

Wil je dan nog eventueel nog langer blijven kan je ook een “borderrun” maken, d.w.z. Thailand even verlaten en terug binnenkomen, om op die manier weer 30 dagen Visa Exemption te bekomen die je eventueel ook weer kan verlengen met 30 dagen.

Nadeel bij het vertrekken met een Visa Exemption is dat je bij de check-in eventueel kan gevraagd worden om te bewijzen dat je binnen de 30 dagen Thailand gaat verlaten. Dat dien je dan meestal met een doorvlieg/retour ticket te bewijzen. Maar het kan best zijn dat jouw vliegtuigmaatschappij dat niet eist, of dat ze zich tevreden stellen met een verklaring van je dat je alles kosten die een eventuele weigering met zich meebrengen op jullie nemen. Dat kans dat je zal geweigerd worden door immigratie is trouwens zeer klein en het gebeurt zelden dat immigratie een ticket zal vragen. Enkel als ze daar een reden toe vinden.

Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

16 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 035/23: On-line visa aanvragen lukt niet, voor ons geen Thailand meer”

  1. Ik snap de frustratie als iets niet lukt. Maar een visumbureau zou zeker een oplossing zijn. Ik heb er ooit gebruik van gemaakt in 2021 omdat ik geen zin had om naar Den Haag te reizen. Dat was https://visaservicedesk.com/ en kostte, geloof ik, 80 euro voor een 60 dagen toeristvisum. Zeer goed geholpen.
    Ik snap de opmerking niet dat 200 euro voor jullie te veel is? De reis en accommodaties zijn toch ook niet gratis?
    Zelf ben ik blij dat het nu online kan. Ga er rustig voor zitten en neem de tijd dan kom je ver.

  2. Marianne zegt op

    Zojuist mijn visum online aangevraagd. Ja. Het duurt even voordat je alle benodigde papieren hebt gescand of gefotografeerd en dan ook alle papieren uploaden. Goed te doen, het kost tijd maar je kunt alles zelf thuis regelen. Vraag iemand die bekend is met een pc of tablet.

  3. danny zegt op

    beste, ik zag het ook niet zitten visa online aan te vragen ,ik heb toen traveldocs via mail gecontacteerd en heb hun alles laten regelen binnen de week was mijn visa goedgekeurd .
    https://visum-legalisatie.nl

    er is nog een andere oplossing koop uw ticket bij http://www.greenwoodtravel.nl zij kunnen ook voor een touristen visum zorgen . zij hebben tijdens de covid crisis alles geregeld voor mij .

    Je kan deze 2 via mail contacteren en ze zijn zeker aan te raden .
    mvg danny

  4. Hennie zegt op

    De fotos die je moet uploaden zijn in jpeg als ze opgeslagen zijn in een formaat die niet kan gelezen worden zal je die opnieuw moeten opslaan ,rechtemuisje en dan opslaan als en dan jpeg kiezen
    verder niet gefrustreed raken want in het begin is het idd lastig maar nu voor de derde keer gedaan en….
    jawel foutloos en in een keer verstrekt maar om alles te anuleren ??? het is niet dat thailand er wakker van zal leggen dat is je eigen keus. Beter vraag je hier hoe en wat je verkeerd doet en anders een visa buro inschakelen of familie voor hulp vragen
    suc 6 Hennie

  5. aad van vliet zegt op

    In Duitsland hebben ze een prachtig woord gevonden voor de huidige tijd: Zeitenwende. Dat is nu ook van toepassing op Thailand lijkt ons en dat Brussel niet meer open is en wij in Frankrijk onmogelijke eisen voorgeschoteld krijgen voor een visum aanvraag wijst er op dat er een kloof is ontstaan tussen de nieuwe regering en de ambassadeurs in de diverse landen lijkt ons. En dat zal nog wel een tijdje duren.
    Wij gaan nog wel maar op basis van een Exempt Visa. Een E-Visa lukt hier in Frankrijk sowieso niet omdat er een groot verschil is tussen de eisen van de ambassade en de eisen van een E-Visa dus welke volgen we?
    Ook geeft de ambassade in Parijs geen antwoord meer (Inbox vol?!) en het email adres van [email protected] is Invalid verklaard.
    Ik geef Steven en Paula gelijk in hun situatie want waarom zouden ze de ergernis accepteren? En moeten ze dan hun kinderen en kennissen lastig moeten vallen?
    Het land en de bevolking zijn aangenaam maar de rest?

  6. Jacqueline zegt op

    Zonde hoor , om niet naar het mooie Thailand te gaan vanwege dat je zelf geen E visum aan kunt vragen.
    Wil je het misschien samen met hulp het nogmaals proberen moet je eerst bij common mistakes kijken , dan kom je een heel eind , b v een foto mag maximaal 3 MB groot zijn . succes

  7. Marc Dalle zegt op

    Ik lees hier ontstellend weinig begrip voor mensen die met al dat gedoe niet goed of niet overweg kunnen. Op zowat elk e-domein hebben steeds meer en meer mensen moeite om al die toepassingen, die razendsnel worden ingevoerd en steeds weer veranderen, bij te benen en te beheersen. Het gaat vaak om wat oudere mensen, maar lang niet altijd. Steeds meer lijken eenvoudige alternatieven een noodzaak te worden om maatschappelijk deze groter wordende groep medeburgers te betrekken in het dagelijks leven van vandaag. Ik begrijp de frustratie van de inzender vzn dit stukje. Dagelijks maak ik dit hier mee met buren, kennissen, vrienden en familie. Een simpel rechtstreeks contact van persoon tot persoon ontbreekt of een simpele contactvorm moet worden voorzien voor deze grote groep mensen. Alles eventueel laten doen door een familielid of kennis is slechts een tijdelijke en geen structurele oplossing. Privacy en zelfrespect is voor die groep ook belangrijk.

  8. wibar zegt op

    Hoi,
    Meestal ben ik niet zo aktief naar derden maar jullie frustratie begrijp ik. Ik ben best bereid jullie daarmee te helpen. Voor niks uiteraard. Heb hier een goede computer met scanner staan. Mijn engels is perfect dus daar zal niet veel frustratie uitkomen. Ben zelf ook op leeftijd 63 jaar. Maar vindt het zonde dat jullie uit frustratie jullie reis niet gaan doen. Je bent welkom om langs te komen met al je papieren en dan zullen we het wel voor elkaar krijgen denk ik. Je kunt me bereiken via [email protected]. Ik verblijf in Nederland (Oss) dus zie maar of dit voor jullie een uitkomst kan zijn. Met vriendelijke groeten,
    Wim Barten

  9. Trees zegt op

    Wij regelen de visums in Huahin bij Bleupoint. Misschien kunt u dat ook regelen op plaats van bestemming? Een dingetje vinden we wel hoe de douane gaat reageren. Volgens onze informatie moet dat geen probleem zijn..wellicht weet een lezer,of lezeres dat?

    • RonnyLatYa zegt op

      Als je ze slecht voor 60 of 90 dagen gaan valt er niet veel te regelen bij immigratie buiten een verlenging van 30 dagen op een Visa Extension en 30 dagen op een Tourist visum, maar dat tourist visum moet je ook weer online aanvragen. Zulk een type verlenging van 30 dagen kan je aanvragen in gelijk welk immigratiekantoor

      En maak je maar geen zorgen. De douane heeft hier helemaal niks mee te maken. Die gaan enkel over goederen niet over personen

  10. Timo zegt op

    Gewoon contact opnemen met VisumPlus. Dan heb je binnen een week elk visum. Maar je moet wel wat voorwerk doe. Daarvoor kun je hulp vragen bij vrienden of familie. Succes.

  11. Petervz zegt op

    Beste Trees,

    Een visum vraag je aan buiten Thailand, bij een ambassade, een consulaat, of online, maar nooit in Thailand en ook niet in Blueport Hua Hin. Wat je daar kunt aanvragen is een verlenging van je verblijf.

  12. John Chiang Rai zegt op

    Ook ik kan mensen, die niet vertrouwd zijn met een computer goed begrijpen, dat ze bij de aanblik van de e-visum aanvraag procedure vertwijfelen.
    Een vertwijfeling die niet alleen bij ouderen voorkomt, maar ook bij veel jongeren die het digitaal niet op de rij krijgen.
    Een digitale onkunde waar je nu je kleinkinderen of bekenden mee lastig moet vallen, of bij ontbreken van deze hulp, een visa bureau gretig gebruik van kan maken.
    Iemand die een visum nodig heeft en zelf moeilijkheden heeft met de aanvraag, voelt zich hopeloos verloren tussen de juiste manier van uploaden, en de vaak dubbele vragen waarvan de antwoorden reeds duidelijk zichtbaar zijn op het document wat reeds upgeload is.
    Natuurlijk moeten we om een visum te krijgen al het gevraagde braaf opvolgen, maar als ik dan bij de aanvraag procedure van een luttel touristen visum ook nog de opdracht krijg, een bankbewijs up te loaden, waaruit blijkt dat ik nog tenminste 500 Euro op mijn bank heb staan, worden mijn frustraties steeds groter.
    Welke zelfs half nadenkende persoon gaat nu een wereldreis van 60 dagen maken, als hij hoogstens nog over 500Euro banksaldo vervoegen kan.
    En dan tot slot van de aanvraag werd nog van je verwacht, een foto van je zelf te nemen, met het hoofd naast het paspoort, zodat ze konden zien dat je werkelijk deze persoon was.
    Gelukkig hebben ze nu ingezien dat dit aan onzinnigheid niet te toppen was, vandaar ik het nu op mijn aanvraag niet meer tegen gekomen ben.
    Een onzinnigheid waarbij mij het gevoel bekroop, dat ze van een normale tourist een onderdanigheid verwachten, die in de meeste landen niet of nauwelijks nog voorkomt.

    Als een Thai in het buitenland levend, een soortgelijke aanvraag procedure moest ondergaan om weer in zijn land te komen, dan zagen de meesten hun land nooit meer terug.

    Waarom zou het niet genoeg zijn, dat iedereen zijn nationaliteit aangeeft, met de juiste naam die op zijn paspoort te lezen valt, voorzien van pasnummer, en de datum van wanneer hij /zij denkt het land binnen te komen, en weer verlaten gaat, met aangifte van het flightnummer.
    Dit paspoort nummer verbonden met mijn naam is zo uniek, dat er normaal gesproken geen tweede van bestaat.
    De hele flauwekul van een eerste overnachtings hotel, en of ik wel 500 euro op een bank heb staan etc. zou men aan de volwassenheid van de aanvrager moeten overlaten.

    Vroeger moest ik, omdat ik een Brits paspoort heb met veel andere nationaliteiten,op precies de zelfde manier een Touristenvisum voor de Türkei aanvragen.
    Een procedure van 5 min. waarbij een kind de was kon doen, en ik na de betaling het gewenste visum binnen 10min op mijn e-mail adres had.
    Zou de Turkei met dit tourist vriendelijke systeem, nu zoveel onzekerder geworden zijn dan Thailand?
    Ik geloof hier niets van, en hoop dat Thailand in de toekomst ook nog een makkelijker aanvraag systeem ontwikkelen zal.

    • Luit van der Linde zegt op

      Die vergelijking met Thai die van het buitenland naar hun land terugkeren gaat natuurlijk mank. Ieder land heeft andere regels voor eigen landgenoten dan voor buitenlanders.
      Als Nederlander kom je Nederland ook veel gemakkelijker in dat een Thai, zelfs als die Thai al een visumprocedure heeft moeten doorlopen die vele malen ingewikkelder en tijdrovender is dan het aanvragen van een Thais e-visum. Het Thaise e-visum is als je het een keer gedaan hebt eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar de instructies zien hier en daar best verwarrend, ook voor iemand met digitale ervaring.

      • John Chiang Rai zegt op

        Beste Luit van der Linde,
        Natuurlijk heeft ieder land zijn eigen visumprocedure die buitenlanders moeten doorlopen, die voor de eigen bevolking niet nodig zijn.
        Met het vergelijk van een Thai die naar hun land terugkeren, probeerde ik alleen duidelijk te maken, dat erg veel Thai zelf helemaal niet in staat zouden zijn, om deze procedure zelf te doorlopen.
        Erg velen uitzonderingen daargelaten, blijven met hun digitale kennis, ergens steken tussen Tik Tok, Line of Facebook.

        De visum procedure die een Thai doorlopen moet om een Schengenvisum te krijgen, wordt erg vaak met de hulp van hun westerse partner verricht, of met die van een visumbureau.
        Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving, die met de aanvraag van dit Schengenvisum voor hun Thai partner geen enkel probleem hadden, terwijl ze voor de aanvraag van een luttel touristenvisum voor Thailand,de grootste moeite hebben.
        Niet dat ik hun aanvraag procedure veranderen kan, maar men zou door het weglaten van veel dubbele vragen,die reeds in het uploaden van een paspoort en andere documenten zichtbaar zijn, veel kunnen vereenvoudigen.
        Er zijn veel landen die ook graag toeristen begroeten, omdat dit voor hun economisch erg belangrijk is, die het veel eenvoudiger handhaven.
        Heb in deze landen ook nooit de vraag gelezen, dat je na het uploaden van een paspoort en een pasfoto etc. ook nog een keertje een foto moet nemen met je hoofd naast dit document, zodat ze zeker zijn dat jij de persoon bent.
        Bij deze laatste vraag, als iemand zowiezo reeds een dikke hals heeft van deze procedure, gaat een normaal denkend mens,zich nog meer afvragen waar dit allemaal nog voor nodig is.

  13. Dre zegt op

    Beste Steven en Paula,

    Begrijp volkomen jullie frustratie en het opgeven om verder te proberen om een E-visum te bemachtigen.
    Doch laat me éérst melden dat ik een 70-jarige ben, Belg en gepensioneerd. Gehuwd met een Thaise ingezetene.
    Voor mij was het aanvankelijk óók moeilijk, kijkend als een zieke koe naar dat computerscherm, en hopende dat er een stemmetje uit dat stomme pc zou komen die me wegwijs zou maken. Doch helaas, pc bleef doodstil en wachtte maar op datgene wàt ik er zelf zou in stoppen. Hoeveel keer ik me aangemeld had en me daarna wéér afgemeld was op één hand niet te tellen.
    Alléén zittend aan de pc. Niemand in huis die me vertelde wàt en hoe ik in godsnaam moest doen. Mijn grijze haren rezen ten berge.
    Plots had ik het antwoord gevonden. Moest innerlijk toegeven dat faalangst de boven hand zou nemen en dàt was nu net datgene wat ik kon missen als kiespijn.
    Mijn besluit stond vast ; hulp vragen !!! Dat heb ik dan gedaan, en degene die me geholpen heeft weet wél WIE ik bedoel. Gesterkt in zijn vastberaden en deskundige maar eenvoudige antwoorden hebben ertoe geleid dat ik me aan de pc zette én de aanvraagprocedure in gang zette. En met succes.!!!
    Op 29 augustus was de aanvraag voor het E-visum de deur uit en was het maar afwachten.
    Doch de Dre had bij nader inzien een verkeerde visum aangevraagd. Groot was mijn ontstentenis. Wàt nu gedaan ? Doch wéér schoot de hulplijn in actie en volgde ik de wijze raad.
    Kon het tóch niet laten om een mail te sturen naar de ambassade om mijn verkeerde keuze te wijzigen. Het antwoord was NEEN, daarvoor diende ik een nieuwe aanvraag in te dienen. JA, dan ontplofte ik in een Vlaamse coléire en heb een mail teruggestuurd mét 17 bijlagen, met het gedacht dat ze er maar hunne plan mee moesten trekken. Zou wel zien wat er uit de bus kwam.
    20 september om 18.30h ….. een melding van inkomende mail.
    Jawel, een bevestiging dat mijn E-visum was goedgekeurd én dat het een visum was dewelke ik aanvankelijk wou, ondanks het feit dat ik aanvankelijk een verkeerde visum had aangevraagd.
    Dus je ziet, beste Steven en Paula, Ze zijn daar op die ambassades tóch wel ’n beetje tolerant als je ’t mij vraagt. Natuurlijk hebben ze graag dat je hun antwoord in de Engelse taal. Hoeft niet perfect Engels te zijn.
    Ze hebben daar ook aan mijn tekst gezien dat mijn Engels niet van de bovenste plank was, maar ze hebben me wel begrepen. Vandaar dat ik tóch mijn beoogde visum heb bekomen. Heb hun nog diezelfde avond een dank-mailtje gestuurd voor het goede nieuws wat ze me toegestuurd hadden. Gewoon kwestie van erkenning naar hun toe.
    Dus nogmaals, probeer opnieuw en zou willen sluiten met de volgende zegswijze;
    ” Heb leren roeien met riemen van strooi,
    ik vorder maar langzaam,
    doch dat vindt ik mooi.”
    Succes gewenst,
    Dre


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website