Melder: Jan Beute

Twee weken geleden heb ik voor de 19de keer alweer mijn retirement verlenging gekregen. Ik ga altijd voor de 800K regeling.

Ruim op tijd voor de verlenging datum, na eerst thuis al het papierwerk te hebben volbracht achter de PC en met behulp van mijn printer voor alle benodigde kopieën. Op de dag des oordeels samen met mijn Thaise eega, eerst naar de Krungsri bank voor de bank statement, de jaarlijkse uitdraai van mijn transacties en dat waren er nog wat aangaande de dagelijks op vraagbare lopende rekening en een bankboek update op de dag van aanvraag.

Op mijn statement heb ik alle rekeningen die ik heb lopen bij deze bank er nog aan toe laten voegen. Hierna op weg naar het nieuwe immi kantoor in Lamphun. Eenmaal daar aan gekomen voor tien uur, kon ik de auto wel onder de vlaggenmast parkeren, geen donder te doen. Binnen waren alleen een Aziatische man met zijn Thaise vrouw. Aangemeld bij het loket, waarna men vroeg of ik een afspraak had, nee dus. Doorverwezen om een nummertje te trekken uit de automaat, gastenboek ingevuld en met numero uno plaats genomen op een stoel.

Na ongeveer tien minuten was ik aan de beurt bruine envelop verkregen bij de bank, met alle paperassen, kopieën en originelen afgegeven aan het loket. Na een kwartier kwam er een beeld schone Thaise dame in uniform met de rang van Kapitein naar buiten en vroeg me om plaats te gaan nemen aan een van de schrijftafels in de hal. Wat nu weer dacht ik.

Ze begon te vertellen dat er eind afgelopen jaar nieuwe regels waren bijgekomen waarbij alles in tweevoud moet worden aangeleverd. Wel te verstaan 2 X kopie van huidig paspoort voor mij kwam er ook nog bij 2X-kopie  van alle bladzijden van mijn oude paspoort bij die ik 6 weken geleden had overgezet. Alsmede TM 7 formulier, STM 2 formulier voor retirement  en Overstay formulier, alle dus ook tweemaal. In de kaartenbak aanwezig bij de schrijftafel nummers 5 – 7 en 8,zie foto.

Nu had ik mijn oude paspoort thuis, maar ze was erg behulpzaam in ons archief zal ik deze voor je opzoeken en wij maken de koppies voor je. Meebrengen oude paspoort geldt alleen voor de aanvraag voor dit jaar voegde ze er nog aan toe. Ze zag in mijn bank statement of terwel de certified letter of the bank, dat ik ook deposito’s had staan. Deze worden niet meer geaccepteerd, alleen dagelijks opvraagbare lopende rekeningen. Gelukkig voldeed mijn lopende rekening hier aan.

Vervolgens zei ze, het yellow home book e.d. kon ik volgende keer wel thuis laten. Wel ook in tweevoud kopie arrival card als wel de laatste 90 dagen melding en de vermelding van mijn woonadres, ik denk TM 30. Ook vertelde ze dat ze kopieën zelf in het archief opslaan en de andere worden naar Bangkok verstuurd voor een extra controle.

Bij goedkeuring alhier in Lamphun krijg je vandaag de nieuwe verlenging stempel  voor 12 maanden in je paspoort en kunnen ze gedurende 3 maanden bij de na controle in Bangkok als er twijfels zijn of iets dergelijks je visa weer annuleren. Ik was verbaasd en vroeg of ze niet in de war was, met het spouse of terwel het op basis van huwelijk visa, nee zei ze. Dus op naar de kopie shop en voor 75 bahtjes aan extra kopieën plus uiteraard een tweede pasfoto voor de extra TM 7, had ik gelukkig nog bij me in mijn documenten tas.

De fee was niet dubbel maar nog steeds 1900 baht.

Heb de kapitein nog vriendelijk bedankt, maar er wel bij gezegd dat het steeds meer papier rompslomp wordt. En toen vertelde ze waarom, was om fraude tegen te gaan de good guys en bad guys story kwam weer ten gehore. Ik vermoed dan ook dat ze dit doen om corruptie ook in de eigen gelederen tegen te gaan.

Denkende aan als voorbeeld te noemen, het bevriend visa kantoortje met immi medewerkers die toegang hebben tot de computer en het stempelkussen.

Maar het was me het dagje wel weer.


Reactie RonnyLatYa

Bedank voor de melding. 

– Je verlenging kunnen ze altijd annuleren wanneer er later iets niet in orde blijkt, of je niet aan de voorwaarden hebt gehouden.  Bijvoorbeeld je bent de eerste 3 maand onder de 800 000 Baht geweest of nadien onder de 400 000 Baht.  Indien zo kunnen ze bij een controle altijd je jaarverlenging annuleren. 

– STM 2 formulier. Acknowledgement of terms and conditions for permit of temporary stay in the Kingdom of Thailand. Foto niet gekregen, maar je kan dat ook hier wel vinden https://www.immigration.go.th/wp-content/uploads/2022/10/29.Form-STM2.pdf

Zowat overal moet je dit de laatste jaren ondertekenen voor kennisname.  Is niet specifiek voor Retirement maar voor alle verlengingen. Samengevat zegt dit dat wanneer de omstandigheden waaronder de jaarverlenging werd toegestaan veranderen, je dan immigratie daarvan op de hoogte moet brengen. Bijvoorbeeld als iemand zijn werk verliest of stopt met werken, of in geval een Thai Marriage je gaat scheiden. Je kan dan die jaarverlenging verliezen.

Er is wel een uitzondering. In het geval het bijvoorbeeld een Thai Marriage betreft en je echtgenote komt te overlijden. Dan moet je immigratie niet verwittigen daarvan maar mag je de jaarverlenging gewoon verder  uitdoen.

– Ter info. Immigration Lamphun heeft ook een website waar je o.a. die afspraak kan maken.

https://lamphun.immigration.go.th/en/front-page-english/

Zelf doe ik het ook nooit in Kanchanaburi want meestal geen volk en dan heeft dat ook weinig zin.

****

Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Visa vraag”. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

8 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 024/24: Lamphun immigration – Jaarverlenging Retirement”

  1. TaRuud zegt op

    Bedankt voor de info.
    Moet je dan vanaf nu op alle I,O. kantoren alle bewijsstukken in tweevoud inleveren?

    • RonnyLatYa zegt op

      In o.a. Kanchanaburi moet ik dat altijd in 2-voud leveren.
      Hang gewoon van je immigratiekantoor af.
      Informeer lokaal.
      Zulke vragen kan je niet voor alle immigratiekantoren weten.

  2. koos zegt op

    Ik weet niet hoe het werkt bij jullie maar ik heb gewoon een Fixed account op eigen naam.
    Hier staat al meer dan 20 jaar 800.000 baht op en haal er alleen soms rente af.
    Lopende rekening staat op mijn en mijn vrouwsnaam.
    Deze is voor dagelijks gebruik en hier hebben ze nog nooit naar gevraagd.
    reteriment visa bij de immigratie dienst van Udon thani.

    • RonnyLatYa zegt op

      Hoe dikwijls is nu al gezegd dat elk immigratiekantoor zijn eigen regels daaromtrent hanteert?

  3. Bertus van der Kampen zegt op

    Dat die 800 K op een rekening moet staan,die je altijd gebruikt,daar heb ik niks van gemerkt,ik heb al zolang ik hier woon,nou 8 jaar,800 K op krungteb bank staan,ik gebruik dat nooit zelfs de rente blijft daar.
    Voor mijn andere zaken heb de paarse bank,ook ik heb mijn visum vorige week verlengd bij het immigratie kantoor in Lamphun,ze hebben alles gewoon geaccepteerd,wat de dubbele copies betreft,die werden mij vorige keer al geëist,soms krijg ik het idee van willekeur.

  4. RonnyLatYa zegt op

    Het hangt van het immigratiekantoor af of men een fixed account aanvaard of niet.

    Vroeger werden enkel saving accounts aanvaard. Ik dacht me zelfs te herinneren dat je toen als buitenlander (non-immigrant) zelfs geen fixed account kon krijgen. (meer dan 20 jaar terug spreek ik dan).
    Maar ik denk dat tegenwoordig de meeste immigratiekantoren wel een fixed accounts aanvaarden.
    Ik verneem al wel eens dat sinds enkele jaren ook een Foreign Currency Deposit (FCD) Account worden aanvaard in sommige immigratiekantoren.

    Maar er zijn wel immigratiekantoren die, indien er een fixed account wordt gebruikt, bovenop ook willen zien van welk geld je dan leeft.
    Dat is ook niet standaard dat dit gevraagd wordt en is een beslissing van die IO.
    Zoals jullie weten mogen die altijd bijkomende bewijzen vragen indien ze dat nodig vinden.
    Ja dat kan dan inderdaad op willekeur lijken en is het waarschijnlijk ook wel.

  5. henryN zegt op

    Ben net afgelopen woensdag weer bij immigration Huahin geweest voor mijn nieuwe jaarvisum.
    Zeer soepel verlopen, Niets geen dubbele copieen slechts kopieen van mijn paspoort/ gele boekje/ originele ambassade brief/ kopie pensioen overzichten en kaartje waar ik woon.
    Geen vraag gesteld en
    15 minuten later weer buiten met nieuw jaarvisum.
    Zo kan het dus ook. Prima service

    • RonnyLatYa zegt op

      Tja, tot morgen daar weer een andere baas komt die beslist dat zijn regeltjes moeten gevolgd worden.

      Het hangt allemaal niet zozeer van de officiële eisen af, want die zijn op zich heel eenvoudig en duidelijk.

      Het hangt af van de bewijsstukken die men wil zien en het is hoe men daar mee omgaat dat zal bepalen hoe snel en/of eenvoudig iets wordt afgehandeld…. en dat wordt lokaal beslist.

      Geldt trouwens niet alleen voor verlengingen bij immigratie maar ook voor visumaanvragen via de ambassade.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website