Melder: Janderk

Retirement verlenging Cheang Wattena immigration. Een afspraak gemaakt op 11 januari voor vandaag 25 januari 2023 tussen 1300 en 1400 uur. Aanwezig om 13.00 uur. Aan de beurt om 13.20 uur. Stempel om 13.40 uur.

Door mij geleverd:

  • De ondertekende aanvraag met pasfoto.
  • Mijn paspoort.
  • De ondertekende kopieën van mijn paspoort.
  • (Alleen de gebruikte pagina’s).
  • De door mij ondertekende kopie 90 dagen melding(de retour dus).
  • Een ondertekende kopie departure card (tm6).
  • De door de Nederlandse ambassade afgegeven visum ondersteuningsbrief.
  • De documenten die geleverd werden voor de ondersteuningsbrief (in mijn geval de maandelijkse pensioen brieven over de hoogte van de maandelijkse betalingen (twee pensioen fondsen en twee AOW (ook de vakantie uitkering.
  • De berekening van de totalen van deze uitkering.
  • Een plattegrond van de ligging van mijn verblijfplaats. (moobaan).
  • Vervolgens daar ter plaatse ingevulde formulieren over niet werken en wat allemaal kan gebeuren als je je niet aan de regels houdt.(drie documenten)
  • Ik werd op de foto gezet met een van die documenten.

Controle van de documenten ging routine matig. Bij alles wat gecontroleerd werd een vinkje gezet. Bijzonder was dat een vinkje werd gezet bij en het embleem van de ambassade (het blauwe merk met de Nederlandse leeuw en bij de handtekening. Ik vermoed dat men de kleur van het merkteken boven aan de brief controleerde en of de handtekening echt was.

Er werden geen vragen gesteld.

1900 Baht betaald, reçu gekregen.

Voor ik het wist stond ik weer buiten met de jaarverlenging Ik ging dus voor alleen met de visum ondersteuningsbrief. Ruim voldoende inkomen. Geen combinatie. Ik doe nu dit al 18 jaar dit zelf. Dit was de kortste tijd ooit voor mij.

Het afspraken systeem is een verademing op cheang Wattena.


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

17 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 006/23: Immigration Bangkok – Jaarverlenging Retirement”

  1. Hans zegt op

    ” *De documenten die geleverd werden voor de ondersteuningsbrief (in mijn geval de maandelijkse pensioen brieven over de hoogte van de maandelijkse betalingen (twee pensioen fondsen en twee AOW (ook de vakantie uitkering.
    *De berekening van de totalen van deze uitkering.”

    Dit documenten lever ik nooit in, er is ook nooit om gevraagd.

  2. janderk zegt op

    Klopt Hans.
    Maar in 2010 werd er door immigration ambtenaar om gevraagd.
    Ik had ze “toevallig” bij me. Maar om de snelheid er in te houden lever ik ze sindsdien gezamenlijk met de visum ondersteuningsbrief in.

    En in het kader van dat je de ambtenaar nooit iets moet laten vragen om iets onbenulligs (ik heb ze toch al geleverd bij de aanvraag van de visum ondersteuningsbrief) laat ik het hele pakket wat ik terug krijg van de ambassade bij elkaar zitten.
    En om de discussie te vermijden of je wel een berekening aan de ambassade moet aanleveren. Maak van de aanvraag voor de visum ondersteuningsbrief niet moeilijker dan het al is. Zeker als je meerdere inkomens bronnen hebt.

    De immigration ambtenaar moet je het ook gemakkelijk maken en het moet hem/haar helder zijn hoe de ambassade aan het bedrag is gekomen.

    Dus Ja het moet niet maar het mag wel.
    groet

  3. Johan zegt op

    Hoe de effectiviteit kan verschillen per Immigratiekantoor. Op Samui duurt het 8 dagen voor een stempeltje.

    • Lung addie zegt op

      Beste Johan,
      je mag niet vergeten dat het immigratiekantoor te Koh Samui maar een ondergeschikt kantoor is. Het hoofdkantoor is te Surat Thani. Dit betekent dat alle belangrijke documenten eerst daar heen moeten en, je bent niet de enige farang te Koh Samui, er zitten er wel enkele duizenden.

  4. Mike zegt op

    Is natuurlijk prima om ze zo’n enorme berg papieren te geven, maar het is ook een forse extra moeite voor jezelf. Bij verlenging breng ik : Paspoort, bankboekje, huurcontract, bankbrief en het formulier van immigratie met een foto. Kopieën van alles en dat was het.

  5. Kees 2 zegt op

    Werd bij mij in Jomtien ook om gevraagd.

  6. Hans Boersma zegt op

    Hoeft de visumondersteuningsbrief niet (meer) gelegaliseerd te worden bij Foreign Affairs …?

    • Lung këes zegt op

      Dat hangt af van welk kantoor van emigratie je gebruikt

      Ik moet het nog steeds laten legaliseren en ik ga naar de emigratiekantoor in nakhon pathom
      Lung kees

  7. Willem zegt op

    Chiang Mai jaarverlenging snel en simpel.

    Geen extra documenten, geen kaartje van waar je woont. Geen financiele bewijzen bij een inkomensverklaring van de NL ambassade. Niets gelegaliseerd. Binnen 30 minuten een nieuwe jaarstempel bij een online afspraak.

  8. Pratana zegt op

    Even voor de duidelijkheid in Nederland noemen jullie dit een visum ondersteuningsbrief en in Belgie avitavit als ik me niet vergis, dus mijn vraag :
    door deze te geven voor retirment of NON-O klopt het dat er geen bankbewijs van thaise rekening nodig is omdat ik in de toekomst ook in thailand wil verblijven maar al mijn geld komt via Belgische rekening en dus niet speciaal via thaise (die ik trouwens ook heb ) ik baseer me hierop :
    A letter of guarantee from the local or overseas Embassy or Consulate that proving the monthly pension of the Applicant not less than Baht 65,000 per month (together with reference documents showing the source of monthly pension)
    of in het thai
    หนังสือรับรองจากสถานทูต หรือสถานกงสุลของคนต่างด้าวประจําประเทศ ไทยหรือต่างประเทศ เพื่อแสดงว่า บุคคลต่างด้าวเป็นผู้มีบํานาญไม่น้อยกว่า เดือนละ65,000บาท(พร้อมแสดงหลักฐานอ้างอิงทมี่ าของรายได้ดังกล่าว) komt van de aanvraag NON-O visum

    • Lung addie zegt op

      Beste Pratana,
      het klopt idd dat, indien je met een affidavit een jaarverlenging aanvraagt, je dan in principe, geen bewijzen zou moeten leveren van geld op een Thaise rekening. Doch hou er rekening mee dat de immigratie officier steeds ‘KAN’ vragen, en het recht heeft dit te doen, naar het tonen van een bewijs van geldopnames in Thailand en dit aan de hand van een bv een Thaise rekening. Dit omdat ze willen waar je van leeft, je kan tenslotte niet leven zonder geldopnames. De bedragen spelen dan weinig of geen rol, als ze maar geloofwaardig zijn.

    • Ferdinand zegt op

      Het affidavit voorgelegd aan de Belgische ambassade is je eigen verklaring waarvan je handtekening door de consul wordt gelegaliseerd.
      Een paar jaar geleden werd zoiets aanvaard zonder verdere vragen door de meeste Immigration Officers doch nu niet meer.

  9. Pjotter zegt op

    Phoe, hoop dat dat legaliseren van de originele visumondersteuningsbrief, in de toekomst niet wordt gevraagd bij Korat imm. Is TOCH weer een “extra deur die geopend moet worden”. Trouwens met heeft mij eens verteld om idd alle documenten die je nodig hebt of DENKT nodig te hebben, bij je te hebben maar alleen de documenten af te geven welke op hun “handout lijst” staan. Dit, zei men toen, om een volgende keer niet WEER een verplicht document erbij te hebben bij het imm. kantoor. Maar goed, wat men vraagt moet je bij je hebben natuurlijk.

    • William-Korat zegt op

      Correct Pjotter,

      Het ‘systeem’ mag wel maar hoef niet leidt tot dit soort lokale wensen, tenslotte werkt dat zo.
      Het toevoegen van documenten dit niet gevraagd worden zet bij de ambtenaren schijnbaar een schakelaar om of misschien wel een ‘slimme’ opmerkingen vrijdagmiddag bij de borrel tegen meerdere.
      En hoppa weer een nieuwe regel.

  10. Kees 2 zegt op

    JanDerk schreef:
    “Een plattegrond van de ligging van mijn verblijfplaats (moobaan).”

    Was dat een print van maps.google?
    Of een eigen gemaakte tekening?

    • Janderk zegt op

      Cees,
      Ik lever al jaren een schets in. Grof en niet op schaal.
      Zet er een bekende tempel bij en geef de weg aan waaraan je huis ligt.

      of ze een google maps aanvaarden weet ik niet. nooit geprobeerd.

      Groet Janderk

    • Loe zegt op

      Op Koh Samui vragen ze het allebei:
      1.een handgetekende plattegrond van je huis en omgeving
      en
      2.een print van google map


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website