Melding: Yan

Betreft: Immigration Maptaphut (Rayong)

Gisteren was ik op Immigration in Maptaphut (Rayong) waar ik een aanwezige officier verzocht mij informatie te verstrekken over het verlengen van een retirement visa, ziehier het relaas.

De officier nam een map met de instructies en gaf volgende 3 mogelijkheden;

  1. De verlenging op basis van de aanwezige 800.000.-Thb op de rekening het bedrag moet hier 3 maanden voor het aanvragen van de verlenging en 3 maanden na het verkrijgen van de verlenging op de rekening staan. De rekening mag nooit onder de 400.000.-Thb gaan en zij zei me dat dit gecontroleerd zal worden met terugloop van 1 jaar.
  2. De verlenging op basis van een maandinkomen van minstens 65.000.-Thb Dit bedrag moet aantoonbaar elke maand overgeschreven worden van een buitenlandse naar de Thaise rekening.
  3. De combinatie methode: inkomen onder 65.000.-Thb en geld op de rekening. Het volstaat niet om enkel een “affidavit” van de ambassade voor te leggen waarin het “inkomen” vermeld wordt maar het bedrag moet ook maandelijks op de Thaise rekening binnen komen. Naast het bedrag dient men ook een aparte rekening voor te leggen, dit mag een “fixed account” zijn waarop een bedrag staat dat, samengeteld met het inkomen op jaarbasis ook de 800.000.-Thb waarborgt.

Zij raadde me aan om het bedrag zelfs hoger te nemen omdat, wanneer er schommelingen zijn op valuta , men misschien niet meer aan de 800.000.- Thb komt en dan vervalt het recht op het bekomen van een visum verlenging. Ze stelde tevens dat men controles zal uitvoeren die telkens 1 jaar terug gaan.

Bovendien dient, bij het voorleggen van het bankboekje tevens een attest van de bank getoond te worden van dezelfde dag als waarop de aanvraag gebeurt.

Tot zover


Reactie RonnyLatYa

Bedankt voor de melding.

1. Volgens de nieuwe regels is het 2 maand voor de aanvraag.

2. Dat is normaal de vierde methode volgens de nieuwe regels. Maandelijkse stortingen vanuit het buitenland van minstens 65 000 Baht. Hoef je geen Visumondersteuningsbrief of gelijkaardig voor te tonen.

3. Volgens de regels moet een Visumondersteuningsbrief of gelijkaardig voldoende zijn bij de combinatiemethode wat het gedeelte inkomen betreft. Werkelijke stortingen zouden niet moeten.

Ik zie ook geen info bij de combinatiemethode of het bankbedrag al dan niet gedeelte mag gebruikt worden na drie maand en hoelang het bankbedrag voor de aanvraag er moet op staan ?

4. De Visumondersteuningsbrief of gelijkaardig als bewijs van inkomen van minstens 65 000 Baht wordt blijkbaar niet aanvaard. Is niet volgens de geldende regels. Dat is nu eenmaal het doel van zo een Visumondersteuningsbrief of gelijkaardig.

5. Blijkbaar gaat men enkel controleren bij de aanvraag van een volgende jaarverlenging. Kan perfect. Nergens staat wanneer er moet gecontroleerd worden of hoe dikwijls.

En zo zie je maar dat elk de nieuwe regels weer maar toepast zoals het hun zint. Het is altijd zo geweest. Daarom het advies om, en vooral bij nieuwe regels, navraag te doen wat de geldende regels zijn in uw immigratiekantoor. Net zoals jij gedaan hebt. Zo weet je waar je staat.

Ter info. Het is een verlenging van je verblijfsperiode op basis van “Retirement”….. geen “Retirement visa” 😉

Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”

Vriendelijke groeten,

RonnyLatYa


» Laat een reactie achter


13 reacties op “TB Immigration Info Brief 071/19 – Immigration Maptaphut (Rayong) – Jaarverlenging”

  1. Lambik zegt op

    Altijd interessant van een ervaring te lezen.
    Helaas is dit meer en meer alleen dit : een persoonlijke ervaring,
    met een bepaald officier,
    op een bepaald Immigratie kantoor,
    op op een bepaald tijdstip.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • JosNT zegt op

      Spijtig, maar het klopt volledig.
      Begin mei deed ik mijn 90 dagen melding in Immigration Korat. Nadien ging ik naar het andere gebouw om inlichtingen te vragen voor de verlenging van mijn verblijfsperiode van 1 jaar. Het was er erg druk. Ik vroeg inlichtingen aan een immigratiebediende die toezicht hield op een groepje van 7 mensen die druk papieren aan het invullen waren. Zij verwees mij door naar een andere collega in de zaal die de ingevulde formulieren achteraf moest controleren. Die stuurde mij terug naar de eerste bediende. Ik mocht ook rechtstreeks geen contact hebben met de ambtenaren aan de balie. Begrijpelijk gezien de drukte.
      Ik heb het daar maar bij gelaten en ben teruggekeerd.
      Ideaal zou zijn als elk kantoor de regels op dezelfde manier toepast, dan waren er geen onzekerheden. Of wanneer op de website van het immigratiekantoor de vereisten duidelijk werden uitgelegd.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. cees zegt op

    ik heb uitsluitend een AOW inkomen
    en probeer boven het 1 eurosaldo te blijven aan het eind van de maand
    ik heb geen enkele verzekering -geen enkele reserves
    betaal een lage huishuur en heb niet veel nodig,fruit genoeg
    vrienden helpen mij drie maanden voor de aanvraag met 400.000 baht
    dit aangevuld met de jaarlijkse 550.000 baht
    is hier voldoende voor mijn retired visum
    ik woon hier sinds 1999 en ben in mijn 83ste jaar.
    wanneer ik niet(dus) aan de nieuwe eisen voldoe
    word ik kennelijk uitgewezen
    waar moet ik naar toe
    kan men in nederland uitsluitend van de AOW leven.=

    een liesbreukoperatie dit jaar
    werd door goede vrienden betaald(24.000 baht)

    heeft iemand al ervaring met uitwijzing?
    paniek dus,misschien maar een hoge(teak0 boom opzoeken?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • haki zegt op

      Beste Cees! Ik (woon in NL, leef van hoofdzakelijk van aow) heb geen ervaring met uitwijzing Thailand, wel met leven van de aow in NL. Om alleen van aow te leven, moet je geen andere vaste lasten hebben, zoals bijv. hypotheek/huur woning. Alleen dan lukt het om enkel van je aow te leven. In alle andere gevallen zul je ook bijstand, huursubsidie, toeslagen etc. moeten aanvragen. Heb je geen bezittingen, dan zal dat wel lukken maar kost tijd. Probeer dus wel tijdig je terugkeer voor te bereiden. Wellicht kan de ambassade in BKK je advies geven.
      Ik kom jaarlijks naar Ban Phe, Rayong, dus heb je meer vragen, mag je mij mailen en/of bezoeken in Ban Phe.
      Sterkte en vriendeljke groet, Haki

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • Chander zegt op

      Beste Cees,

      Als je terug wilt keren naar Nederland en alleen en zelfstandig wilt blijven wonen, dan kan je het toch redden met een AOW uitkering.

      Dan zou ik je het volgende willen adviseren:
      – bepaal eerst in welke gemeente je wilt gaan wonen.
      – schrijf je NU AL in bij de woningcorporaties van die gemeente.
      Stel dat je in Rotterdam, Hoogvliet, Spijkenisse, Maassluis, Hellevoetsluis, Hoek van Holland, Barendrecht of Schiedam wilt wonen, dan schrijf daarvoor in bij WOONNET RIJNMOND.

      Ditzelfde verhaal geldt ook voor Amsterdam en directe omgeving. Ook voor Almere en directe omgeving, Utrecht en directe omgeving, Den Bosch en directe omgeving, enz..

      Voor Amsterdam en directe omgeving moet je inschrijven bij Woningnet Regio Amsterdam.
      Voor Almere en directe omgeving moet je inschrijven bij Woningnet Almere.
      Voor Utecht wordt dat Woningnet Regio Utecht.
      En zo kan je in heel Nederland inschrijven voor een woning bij alle woningcorporaties.
      Alleen moet je voor elk inschrijving een inschrijfgeld betalen. Dat is gemiddeld € 30 per JAAR.

      Trouwens voor de Rotterdamwet hoef je niks aan te trekken. Ook niet van de bindingseis bij andere gemeenten.
      Een gepensioneerde mag overal in Nederland wonen.

      Bij de woonwensen kies je uiteraard voor seniorenwoningen met een kale huur tot € 620 per maand, in verband met huursubsidie. En daar kom je 100% zeker voor in aanmerking, mits je alleen woon (dus geen woningdeler bent).
      En als je voor huursubsidie in aanmerking komt, dan kom je ook in aanmerking voor zorgtoeslag.
      Huurtoeslag + Zorgtoeslag kan in jouw situatie kan samen oplopen tot € 400 per maand.
      Is dat dan niet meegenomen?

      Even nog enkele belangrijke opmerkingen.
      Vanaf 2015 moet men een indicatie hebben om in aanmerking te komen voor zorg.
      Er zijn 2 soorten indicaties.
      WMO indicatie wordt verstrekt door de gemeente waar je woont.
      WLZ indicatie wordt verstrekt door de Rijksoverheid.

      Alles over WMO vind je hier:
      https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-nodig/wet-maatschappelijke-ondersteuning-wmo

      Alles over WLZ vind je hier:
      https://www.ciz.nl/

      Ik wens je heel veel succes.

      Chander

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
      • Erik zegt op

        Chander, wat is dat voor een wilde kreet van jou? “…Vanaf 2015 moet men een indicatie hebben om in aanmerking te komen voor zorg….”

        Zodra je je inschrijft in Nederland dien je een zorgpolis te nemen bij een van de vele aanbieders in NL. Daar hangt een premie aan over jouw inkomen, een premie per maand en een eigen risico van thans maximaal 385 euro. Zodra je het bewijs van verzekering hebt kun je een arts bezoeken, medicijnen krijgen, specialistische behandeling en ziekenhuisopname. Je bent dan verzekerd!

        WMO en WLZ zijn voor andere zaken dan gewone zorg. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden maar niet aan de gewone zorg. Dus zet aub mensen in dit blog niet op het verkeerde been.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  3. haki zegt op

    Ik was in mijn reactie (zie hiervoor) nog vergeten mijn email adres te noemen: harald_van_hengel@hotmail.com

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. george zegt op

    Is het dan zo dat voor Rayong geldt dat je geen affadit nodig hebt of moet je deze toch aan kunnen tonen?
    Ik heb vaker gelezen op dit blog dat men naast het affadit ook de stortingen naar een thaise rekening moet kunnen aantonen bij sommige immigratie kantoren.
    Moet je in geval van de combinatie methode dan over twee rekeningen beschikken? Een met het vaste bedrag en een met de maandelijkse stortingen?
    In mijn geval is het bedrag op het affadit (visumondersteuningsbrief) en de echte maandelijkse storting niet gelijk omdat ik nog een deel van mijn inkomsten in Nederland dien af te dragen. Ik kom wel aan mijn combinatie totaal van Baht 800.00,- maar ik vraag mij af of men daar moeilijk over doet indien men om bewijs van maandelijkse stortingen vragen.
    Kan ik dit bij de ambassade eventueel aangeven zodat zij mijn inkomsten naar beneden afstellen om zodoende het werkelijke bedrag dat ik maandelijks stort overeenkomt met het geen ik aan inkomsten heb.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Lung addie zegt op

      Beste George,
      in feite, indien je een affidavit of ondersteuningsbrief gebruikt, zou je geen maandelijkse stortingen moeten bewijzen. Indien wel kan je dit op eenvoudige wijze oplossen:
      indien je over twee verschillende inkomsten beschikt, bv AOW + een pensioen dan geef je aan de ambassade enkel de inkomsten van AOW als inkomsten. Niets verplicht je om je volledige inkomen aan de ambassade te melden. De ambassade zal dan een ondersteuningsbrief afleveren met enkel het brdrag van het AOW als inkomst. Wat je dan bij de ondersteuningsbrief te kort komt vul je aan met banktegoed. Immigratie kan je, ingeval ze toch maandelijkse stortingen willen zien, enkel vragen het bedrag uit je ondersteunigsbrief te storten.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • george zegt op

        Beste Addie

        Ten eerste mijn dank voor het meedenken, helaas voor mij niet de passende oplossing.
        Ik denk ook niet dat men hier in Phetchaburi maandelijkse stortingen moet aantonen.
        Maar ik denk vooruit voor het geval dat, als, indien enz…etc.
        Het vervelende is dat zoals in Rayong,zoals hierboven aangegeven, dit wel het geval is.En ik heb het vaker gelezen hier op thailandblog.
        Ik zou dan mijn totaal naar een thaise rekening moeten storten om vervolgens weer een deel terug te moeten storten naar mijn nederlandse rekening met alle bijkomende kosten uiteraard.

        Goed ik moet 11-07 aanstaande naar de ambassade voor mijn visumondersteuningsbrief en zal eens na vraag doen aldaar.

        groet George

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • RonnyLatYa zegt op

          In het geval jouw immigratiekantoor een effectieve storting wil zien, dan zal enkel het effectieve bedrag dat gestort wordt tellen en niet wat op de visumondersteuningsbrief staat.
          De visumondersteuningsbrief telt dan enkel als bewijs dat je een inkomen hebt uit het buitenland.

          Het bedrag dat je dan werkelijk over maakt hoeft dan ook niet overeen te komen met wat je werkelijk inkomen is.

          Indien je pakweg 90 000 Baht (AOW + pensioen) aan totaal inkomen hebt, dan hoef je die 90 000 Baht niet maandelijks over te maken als je dat niet wil. Enkel de 65 000 Baht die nodig zijn om te voldoen aan de eisen van een “Retired”.

          Maak je gebruik van de combinatiemethode en je hebt een inkomen van pakweg 60 000 Baht, dan hoef je ook die 60 000 Baht niet volledig over te maken als je dat niet wil.
          Je mag best bijvoorbeeld 40 000 Baht effectief overmaken en daar zal men dan de berekening op maken. De rest zal je dan moeten bijpassen met een bankbedrag.
          In dat geval zal het dan 40 000 x 12 = 480 000. Je zal dan 320 000 Baht moeten aanvullen met een bankbedrag.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
          • RonnyLatYa zegt op

            Wat de bankrekening betreft. Mag allemaal op een en dezelfde rekening. Hoeven niet gescheiden te zijn

            Wat een verklaring van inkomen betreft. (visumondersteuningsbrief, of de proof of income van de Oostenrijkse consul, etc.. )
            Dat verklaart enkel wat je inkomen is.
            Die verklaren daarmee niet of je al dan niet voldoet aan de inkomsten eis.
            Enkel immigratie beslist of dat bedrag al dan niet voldoende is.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Yan zegt op

      George,
      Ik was afgelopen week 2 x op Immigration in Rayong, omdat de informatie welke ik de 1ste x kreeg volgens Ronny niet helemaal juist was (terechte opmerking van Ronny). Daarom ging ik terug en na een gesprek van meer dan een uur was het resultaat voor de combi-methode als volgt:
      Een affidavit van de ambassade voor het pensioen, samen met een rekening (mag fixed account zijn) welke minstens 2 maand voor de aanvraag moet geopend worden, de rekening moet de aanvulling van het pensioen zijn om zo ruim boven de 800.000.-Thb te komen. Er zou dan geen bewijs van maandelijkse storting geleverd moeten worden.
      Let op, indien men dezelfde rekening gebruikt welke men voordien met 800.000.-Thb als borg gebruikte, mag men bij deze rekening niet onder de 400.000.- Thb gaan; het is bijgevolg interessanter om een nieuwe rekening te openen zoals hierboven beschreven.
      mvg,
      Yan

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website