‘Een nachtmerrie voor iedere reiziger’

Door Redactie
Geplaatst in Column
Tags: ,
20 januari 2019

Stel je bent vele duizenden kilometers ver van huis in Thailand en je krijgt een bericht dat er een familielid met spoed in het ziekenhuis is opgenomen, kortom een nachtmerrie voor iedere reiziger.

Het overkwam mij al een keer. Ik werd wakker, keek op mijn telefoon en zag een aantal gemiste oproepen en berichten. Tot mijn schrik las ik verontrustende berichten van het thuisfront. Vervolgens besloot ik maar mijn dochter wakker te bellen.

Zij had op dat moment niet meer informatie en ik moest wachten tot ik iemand anders van mijn familie te pakken kon krijgen. Ondertussen spookten er allerlei gedachten door mijn hoofd. Moet ik mijn koffer alvast gaan inpakken? Mijn reisschema aanpassen? Wat als…?

Ik cancelde mijn afspraken voor die dag en ging wat rondbellen. Na een tijdje kreeg ik duidelijkheid. Hoewel de eerste berichten zeer ernstig klonken, was ik enigszins gerustgesteld. De patiënt was in goede handen in het ziekenhuis en maakt het naar omstandigheden goed.

Juist op dat soort momenten besef je hoe belangrijk een goede reisverzekering is. Veel mensen denken dat een reisverzekering niet meer is dan een verzekering van je bagage. Maar dat is eigenlijk de minst belangrijke dekking. Het nut van reisverzekering wordt vooral zichtbaar als je hulp nodig hebt, de zogenaamde SOS dekking.

Wanneer ik dat zou willen is een telefoontje naar de alarmcentrale van mijn reisverzekeraar voldoende om er voor te zorgen dat ik met spoed terug kan vliegen naar Nederland. Zij regelen alles, zorgen voor vervoer, een ticket (desnoods business-class als de economy-klasse vol zit) en ik kan snel terug.

Andersom geldt dit trouwens ook. Wanneer ik in Thailand in het ziekenhuis zou worden opgenomen met ernstige klachten, wordt er direct op kosten van de verzekeraar familie van mij overgevlogen naar Thailand en natuurlijk worden ook de ziekenhuiskosten volledig betaald. Mijn reisverzekeraar geeft indien noodzakelijk een betalingsgarantie af, zodat men direct met de behandeling kan beginnen; er mag dan geen kostbare tijd verloren gaan.

Ook heb ik een zogenaamde ‘zaakwaarnemersclausule’ op mijn polis. Indien mijn compagnon in Nederland niet kan werken, stel hij breekt een arm, dan word ik ook op kosten van mijn reisverzekeraar direct teruggevlogen naar Schiphol.

In mijn ogen is een reisverzekering nuttig. Er zijn dekkingen die op geen andere verzekering worden vergoed, zoals repatriëringskosten, kosten voor redding en opsporing, en de hulpverlening door de specialisten van de alarmcentrale.

Voor mij een geruststellende gedachte als ik aan de andere kant van de wereld verblijf.

19 reacties op “‘Een nachtmerrie voor iedere reiziger’”

  1. Ronald zegt op

    Zo heb ik de reisverzekering idd nog nooit bekeken.

    Goed geregeld mocht het je overkomen!

  2. marijke. zegt op

    Gelukkig hebben wij ook een goede reiverzekering.In geval van nood kunnen we contact opnemen en word alles keurig geregeld.Ook in geval van overlijden word het lichaam naar nederland gebracht.Sommige vinden het belachelijk om goed verzekerd te zijn en daar iets extra s voor te betalen.Maar je kan nooit zeggen mij gebeurd niets jong of oud het kan maar zo voorbij zijn.

  3. rene zegt op

    mij is dit ook overkomen maar dan net andersom. ik was op vakantie in jomtien en had al 3 jaar last van hartritmestoornissen die goed onder contrloe waren met medicatie.
    stond in nederland op de wachtlijst voor een ablatie in eindhoven maar ging na een jaar zonder klachten met gerust hart op vakantie samen met een vriend van mij . mijn vrouw gaat niet mee omdat de vliegreis voor haar te belastend is vanwege zware rugproblemen.
    na 3 dagen sloeg het noodlot toe en had een hartslag van 180, dus naar Bangkok Hospital in Pattaya en ben daar opgenomen en direct behandeld. Contact gezocht met mijn ziektekostenverzekering en mijn reisverzekering en daarna terug naar hotel. 2 dagen daarna een tweede hartritmestoring en mocht toen van de verzekering niet meer vliegen op medicijnen dus moest daar blijven voor een ablatie.
    Thuisfront moeten inlichten en daarna is alles in gang gezet voor de behandeling. alle kosten zijn tot op de laatste cent door de maatschappijen vergoed waar ik zeer blij mee was. denk daarbij niet alleen aan het regelen van vervoer naar huis maar ook extra veblijfkosten voor hotel eten en drinken, gecancelde excursies , telefoonkosten en bv taxikosten naar vliegveld bankok en van schoiphol naar huis. daar waren dus gelukkig geen zorgen over.
    ben de verzekeringsmaatschappijen echt dankbaar voor het regelen van alles en het vergoeden van de gemaakte onkosten. (OZF en Centraal Beheer Achmea)
    wat ik ook hierover graag kwijt wil is de deskundigheid en de geweldig goed zorg van het xiekebhuis in Pattaya. was in eerste instantie beetje huiverig maar dat was volstrekt onnodig. hoop als ik nog n keer hartproblemen krijg, dat ik dn weer in thailand ben, petje af voor medewerkers in het ziekenhuis.
    ga trouwens ieder jaar op verzoek van de cardioloogterug voor controle.
    nogmaals een goede verzekering is goud waard

  4. Leen de Vink zegt op

    Helemaal mee eens, spreek uit er varing, moest dringend naar huis met een telefoontje alles geregeld

  5. Foodlover zegt op

    Vorig jaar, goede hulp gehad via de reisverzekering, mijn man was opgenomen in een ziekenhuis in Thailand en vervoer naar Nederland werd geregeld tot aan onze nederlandse voordeur.super de luxe reis.

  6. Peter zegt op

    Een reisverzekering wordt idd vaak onderschat.
    Doodzonde want ze zyn zeker niet duur!!!
    Mijn moeder der zus overleed en ze kon samen met haar reisgenote terug vliegen. En idd eerste klas voor beide, restant van de vakantie werd ook nog vergoed, ook voor beide.
    Zelf in kk met blinde sarm 4dagen in ziekenhuis gelegen alles vergoed!!.

  7. l.lagemaat zegt op

    Dit geldt alleen voor vakantiegangers met een reisverzekering!

    Woon je in Thailand en je wordt gebeld vanuit je vroegere thuisland vanwege problemen dan komen alle kosten voor eigen rekening.
    Hopen dat op dat moment het paspoort in orde is met een re- entry voor Thailand!

    • Cornelis zegt op

      Die re-entry permit kun je zonodig nog bij je vertrek op Suvarnabhumi halen.

      • l.lagemaat zegt op

        Hoop dat je daar aan denkt in alle consternatie!

        Op zich is dat waar, bedankt!

  8. Cornelis zegt op

    Net de rekening voor de jaarlijkse verlenging van mijn doorlopende reisverzekering geopend. Voor 53 euro premie per jaar heb ik werelddekking, een maximale reisduur van 365 dagen, extra geneeskundige kosten inclusief evt. repatriëring, etc. etc.
    Al met al een euro per week, dus voor de kosten hoef je het niet te laten. Let overigens bij het afsluiten op de maximale reisduur: vaak zijn er beperkingen tot een aaneengesloten reisduur van 3 of 6 maanden. Even goed kijken wat je nodig hebt.

  9. jozef zegt op

    Hopelijk gaan mensen er geen misbruik van maken zodat het ook betaalbaar blijft voor iedereen .

  10. Jeanine Lebanc zegt op

    Ik ben verzekerd bij TOURING. Ik ben reeds vele keren naar Thailand geweest. We doen er vrijwilligers werk in de provincie Udon Thani.
    http://www.belgisaan.be
    De laatste keer dat ik er was viel een zware metalen hekken op mij. Ziekenwagen in en naar Wattana hospital. Daar de reisverzekering opgebeld. Ik had 4 bekkenbreuken en een gebroken schouder. De reisverzekering heeft alles geregeld. Na enkele dagen Wattana met privé vliegtuig naar Bangkok. Ongeval op 20 november 2016 en met airfrance terug naar Parijs op 7 december. Een dokter en verpleegster uit België hebben mij vergezeld. Met de ziekenwagen naar hospitaal in Oostende. Daar operatie aan schouder en op 23 december naar revalidatie ik BZIO. Eind januari eindelijk naar huis. De verzekering heeft alles geregeld en het heeft mij geen € gekost. Dank u TOURING. Il raad iedereen aan zo een verzekering te nemen. Het is niet duur én heel het gezin is ermee verzekerd.

    • l.lagemaat zegt op

      Nog een geluk gehad dat dit ongeluk bij ” vrijwilligers werk” niet uitgesloten is in de polis voorwaarde!

  11. Carlo zegt op

    Vorig jaar kreeg ik telefoon vanuit België dat in mijn zaak een aantal zaken mis aan het lopen waren. Ik kon met telefonisch overleg niet helpen en er zat niet anders op dan zelf het eerste vliegtuig te nemen naar België.
    Ik had reeds betaald voor een vlucht heen en terug op vastgestelde datums. Ik moest dus een extra ticket kopen om ’s anderendaags een enkele vlucht naar Brussel te hebben. Dit was veel duurder dan de eerst bestelde dubbele vlucht. Op 24 uur was ik thuis.
    Alhoewel ik een verzekering genomen had bij boeking van Cheaptickets-vlucht kwamen zij niet tussen en moest ik alles zelf betalen. Reden was dat het geen medische urgentie was.

    • Ja, gek he dat niet zomaar alles betaald wordt door je reisverzekering. Echt heel vreemd….

  12. Lung Theo zegt op

    Ik reis of reisde ook heel veel en heb nooit een reisverzekering genomen. Ik vind het onnozel om geld uit te geven aan iets waarvan je hoopt dat dat het nooit zal gebeuren. Je moet al eens een gokje durven wagen in je leven. En als het toch gebeurd dan zien we wel.

    • Cornelis zegt op

      Als je die opvatting doortrekt kun je alle verzekeringen opzeggen, lijkt me. Ben je werkelijk zo consequent?

    • ann zegt op

      Daarom wordt een reisverzekering eerdaags ook verplicht in o.a. Thailand

  13. Henri zegt op

    Beste Lung Theo, alleen onnozele mensen , vinden het onnozel om niet onverantwoord op reis te gaan.
    Heb er een paar gekend, zonder ziektekostenverzekering en ken er nog wel een paar. Bij noodgeval gaan we dan zielig doen, geld ophalen via crowdfund acties, want we moeten dan terug naar het vaderland, met een uitstekend social vangnet. Mijn oordeel is , je bent a-sociaal als je anderen laat opdraaien, voor de kosten die je met een eigen investering had kunnen voorkomen….


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website