Vandaag aandacht voor het boek “Bangkok 8” van John Burdett. Dit is een misdaadroman die zich afspeelt in het hart van Bangkok. Het boek is het eerste deel van de Sonchai Jitpleecheep-serie en volgt een Thaise politiedetective die de moord op een Amerikaanse marineofficier onderzoekt. Dit verhaal biedt een inkijkje in de complexe sociale en politieke structuur van Thailand, evenals in de kleurrijke cultuur van Bangkok.

“Bangkok 8” is gepubliceerd in 2003. Het boek is het eerste deel van de Sonchai Jitpleecheep-serie en draait om een Thaise politiedetective, Sonchai Jitpleecheep, die de mysterieuze moord op een Amerikaanse marineofficier onderzoekt. De zaak leidt Sonchai door de straten van Bangkok, langs exotische tempels, en in de duistere wereld van de prostitutie en de georganiseerde misdaad.

John Burdett is geboren op 24 juli 1951 in Londen, Engeland. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Warwick en de Universiteit van British Columbia en werkte als advocaat in Hongkong en Londen. Zijn ervaringen in Azië hebben hem geïnspireerd om romans te schrijven die zich afspelen in die regio, vooral Thailand. In de loop van zijn carrière heeft Burdett verschillende succesvolle romans geschreven, waaronder “Bangkok Tattoo”, “Bangkok Haunts”, “The Godfather of Kathmandu” en “Vulture Peak”, die allemaal deel uitmaken van de Sonchai Jitpleecheep-serie.

De schrijver staat bekend om zijn gedetailleerde beschrijvingen van de Thaise cultuur en zijn vermogen om complexe personages en intrigerende verhalen te creëren. Zijn boeken bieden een unieke mix van spanning, humor en sociaal-politiek commentaar. “Bangkok 8” en zijn vervolgverhalen zijn vooral populair geworden vanwege de levendige sfeer en de diepgaande verkenning van de Thaise samenleving en zijn contrasten.

Er is een Nederlandse vertaling van “Bangkok 8” beschikbaar. De Nederlandse versie van het boek is getiteld “Bangkok 8” en is vertaald door Peter Abelsen. Het werd uitgebracht door uitgeverij De Bezige Bij. Als 2ehandsboek ook verkrijgbaar bij Bol.com: https://www.bol.com/nl/nl/p/bangkok-8/1001004002001154/

Ook verkrijgbaar in de Engelse taal bij o.a. Amazon: https://www.amazon.com/Bangkok-Royal-Thai-Detective-Novel/dp/1400032903

Veel leesplezier.

4 reacties op ““Bangkok 8” van John Burdett een ‘must read’ voor Thailandlovers”

1. Lieven Kattestaart zegt op

Heb ‘Bangkok 8’ jaren geleden al eens gelezen en kan het zeer aanbevelen.
    Ook al ben je nog nooit in Thailand of Bangkok geweest, word je meteen het verhaal ingezogen.
    Aanrader.

2. Jan Klei zegt op

Jaren geleden in Bangkok gekocht (Engelse uitgave) en gelezen.
    Zeker een aanrader!
    Ik moet overigens eerlijk toegeven dat ik de Engelse uitgave niet heb uitgelezen, maar ik was voldoende geboeid om nadien de Nederlandse vertaling aan te schaffen en dat heb ik met veel plezier (uit)gelezen!

3. Frank H. zegt op

Ik heb TATTOO en vind deze erg goed . HG.

4. Rob zegt op

Ik ben persoonlijk meer een fan van Christopher G Moore, een Canadees die al heel veel jaren in Thailand woont. Hij heeft een hele serie boeken geschreven, waarvan de Calvino reeks de meest bekende is. Zijn boeken zijn wat diepgaander dan die van John Burdett, en een van zijn eerste boeken, A Killing Smile speelt zich voor een deel af in de (oorspronkelijke) Thermae bar in Bangkok, voor de oudgedienden waarschijnlijk geen onbekende plek.
    Heeft ook een paar serieuze boeken geschreven, waaronder Heart Talk, waar hij de verschillende woorden bespreekt die de Thais hebben in combinatie met Jai (Hart) wat echt heel interessant is.
    https://www.christophergmoore.com/ hier vind je meer over hem