Dijkdoorbraak Sukhothai

De dijkbreuken in Sukhothai konden op geen slechter moment komen voor de Thaise regering. Ze had nog maar net een ambitieus plan tegen overstromingen aangekondigd.

Een week geleden kwamen grote delen van Sukhothai, de vroegere koninklijke hoofdstad, op 430 kilometer van Bangkok, onder water te staan. Door de overvloedige regen was de Yom-rivier zo gezwollen dat de dijken het hadden begeven.

Het deed meteen denken aan de grote overstromingen vorig jaar, waarbij ook Bangkok onder liep, de grootste overstromingen in de geschiedenis van het land. Dertien miljoen mensen werden getroffen, 815 mensen kwamen om, de economische schade werd geraamd op 35 miljard euro.

Niet hersteld

De dijken in Sukhothai waren aan herstelling toe maar na de overstromingen van vorig jaar is dat niet gebeurd, zei minister van Wetenschap en Technologie Plodprasop Suraswadi op de radio.

De overstromingen zijn wel heel wat minder groot dan die van vorig jaar, maar de timing brengt eerste minister Yingluck Shinawatra en haar één jaar oude regering in verlegenheid. Nauwelijks twee weken voor de overstromingen had de regering een ambitieus plan ontvouwd om de overstromingen in stedelijke gebieden tegen te gaan.

Rampen onvermijdelijk

“Het wordt moeilijk, zo niet onmogelijk om steden te vrijwaren van rampen”, zegt Jerry Velasquez, regionaal coördinator van de VN-organisatie UNISDR (International Strategy for Disaster Reduction).

Aziatische steden zijn kwetsbaarder voor overstromingen door hun economische groei, zegt Velasquez. Bangkok is daar een mooi voorbeeld van. De Thaise hoofdstad ligt aan de Chao Phraya. In dat rivierbekken werkt 78 procent van de Thai en wordt 66 procent van het bruto binnenlands product gegenereerd. “Door zijn ontwikkelingspatronen is Bangkok economisch extreem kwetsbaar voor overstromingsrampen.”

Delta’s

In een vorige maand gepubliceerd rapport waarschuwt de Aziatische Ontwikkelingsbank dat tegen 2025 meer dan 400 miljoen Aziatische stadsbewoners risico lopen bij overstromingen aan de kust en ongeveer 350 miljoen bij overstromingen in het binnenland. “Tenzij dit goed wordt aangepakt, kunnen deze trends leiden tot een wijdverspreide achteruitgang van het milieu en een dalende levensstandaard.”

Steden als Bangkok, Dhaka, Ho Chi Minhstad en Tianjin lopen zowel bij overstromingen aan de kust als bij overstromingen in het binnenland groot gevaar, zegt de Aziatische Ontwikkelingsbank. Veel Aziatische steden zijn gebouwd in de delta’s van rivieren.

“Daardoor is het geen verrassing dat veel Aziatische steden gevoelig zijn voor overstromingen. Maar de toename van de overstromingen als gevolg van de klimaatwijziging kan de huidige capaciteit van de infrastructuur van deze steden overstijgen, zoals in 2011 in Bangkok gebeurd is”, zegt het rapport.

Rijstboeren

Het nieuwe Thaise plan tegen overstromingen, dat bijna 9 miljard euro kost, moet de fouten uit het verleden vermijden, zegt Anond Snidvongs, directeur Zuidoost-Azië van het Global Change System for Analysis, Research and Training. Het netwerk van rivieren en kanalen moet anders gebruikt worden, zegt hij.

“In het verleden moest waterbeheer ervoor zorgen dat de rijstboeren in het droge seizoen van water werden voorzien. Nu is het beleid veranderd: waterbeheer moet ook overstromingen aanpakken.” Zoiets past in de adaptatie aan de klimaatverandering, zegt Snidvongs.

Bron: Knack.be

8 reacties op “Thais plan tegen overstromingen valt al meteen in het water”

  1. Jan Nagelhout zegt op

    Die zogenaamde klimaat verandering daar kun je over redetwisten, daar zijn de meningen, ook hier sterk over verdeeld. Over ontbossing, erosie, het weghalen van alle klongs in Bangkok niet. Voeg daar aan toe een corrupte ambtenarij, baantje jagers en dikdoenerij, en je bent al hard op weg naar een leuke ramp, met als slachtoffer het land zelf en de burgers.
    Het resultaat is hetzelfde, de daadwerkelijke reden ligt echter geheel anders…..

  2. Maarten zegt op

    “Wie denken al die buitenlanders wel niet dat ze zijn? Wij kunnen dit varkentje zelf wel wassen. Toegegeven, vorig jaar ging het een beetje fout, maar we hebben adequaat gehandeld door meteen een groot noodbudget uit te trekken voor dit probleem. Okee, we hebben nog steeds niet echt iets met het geld gedaan en er ligt ook nog geen structureel plan, maar daar wordt aan gewerkt. Echt waar. En die waarschuwingen over de verre toekomst nemen we met een korreltje zout. Bovendien is 2025 nog heel ver weg. Buitenlanders begrijpen helemaal niets van Thailand, dus laat het nou maar gerust aan ons over.”

  3. HansNL zegt op

    In een dubbelloopse reactie, zal ik maar zeggen geven Jan en Maarten haarfijn aan wat de oorzaken zijn van de overstromingen in Thailand en hoe de Thai, in het algemeen, denken.

    Laten we wel zijn, als de rivieren volzitten, heb je meer ruimte nodig.
    Die ruimte is er wel, maar is volstrekt volgebouwd of helemaal in gebruik als landbouwgrond.
    Laten we wel zijn, je gaat al die winstgevende be- en verbouwing toch niet wegdoen voor die enkele keer dat er teveel regen valt?

  4. David zegt op

    De vraag is alleen .
    Weet de politiek nog.
    A. Waar het geld is op dit moment.
    B. Weet men ook nog hoeveel geld er is geleend.
    C. Er is 100.000 uitbetaald
    D. Hoeveel is er nu nog over?

    Ik denk dat er nog aardig wat in kas zit maar hoe lang nog.
    Het zakkenvullers gilde slaat zijn slag nog daar kan je op wachten.

  5. tino zegt op

    Het staat als een paal boven water dat er 4 oorzaken zijn voor de overstromingen in Thailand, namelijk:
    1. het klimaat, de moesson. In Thailand valt in 6 maanden meer water dan in Nederland in een jaar. Augustus en september nemen daarvan een groter deel voor hun rekening. Vorig jaar viel er 50% meer regen en dit jaar en 20% meer dan gemiddeld. Overal in de moesson landen zijn er jaarlijks grotere of kleinere overstromingen.
    2. de geografie. Kijk op een kaart en dan zie je dat Centraal-Thailand een laagvlakte is omgeven door bergen met als enig afvoerpunt, juist Bangkok en omgeving.
    3.een grote kwetsbaarheid voor overstromingen door de economische ontwikkeling, bebouwing en wegennet, in de afgelopen 40 jaar
    4.onverschilligheid, incompetentie en corruptie bij de centrale en de lagere overheid.
    Ik denk dat het laatste punt 4. slechts voor een 10-20%, vooral op plaatselijk niveau, verantwoordelijk is voor de ernst van de overstromingen maar het is wel het enige punt waar iets aan gedaan kan worden. Alle waterdeskundigen zijn het erover eens dat Thailand, zelfs als er iets aan punt 4. wordt gedaan, voor een bijna onmogelijke opgave staat. Met 9 millard euro zul je alleen hier en daar iets kunnen verbeteren, altijd meegenomen natuurlijk. Dat betekent dat de overstromingen, zelfs met een ideaal beleid en een onuitputtelijke zak met geld, gewoon zullen doorgaan. Maak je borst maar nat.

    • teun zegt op

      Dat van die incompetentie, gebrek aan vooruitzien en onverschilligheid etc klopt allemaal. Dus als daar niks aan gebeurt dan wordt het nooit wat.
      Maar dat van de geografie etc. betwijfel ik toch sterk. Van Nederland naar de bergen in Oostenrijk en Zwitserland is ook zo’n 800-1000 km. En toch stromen niet elk jaar grote delen onder. En als je daarbij bedenkt, dat het grootste deel van Nederland onder zeeniveau ligt, wordt het toch wel pijnlijk duidelijk.
      Er is nooit iets structureels aan de waterhuishouding gedaan. En ook nu zal dat niet gebeuren. Wat er zou moeten gebeuren is een meerjaren-plan. Maar dat zal niet meevallen.
      Inhoud van het meerjarenplan:
      1. rivieren, kana;en, beken etc. regelmatig uitbaggeren
      2. dijken regelmatig controleren en sterk verbeteren
      3. grote gemalen plaatsen (en dus niet adhoc van die bootjes met jetski-systeem)
      4. 1 ministerie die het hele systeem beheert en aanstuurt (nu teveel bobo’s zonder verstand van zaken, die ad hoc handelen en dan ook nog alleen in het belang van hun eigen regio)

      Als gezegd : een beetje met de natte vinger en zonder overleg wordt het nooit wat.

  6. teun zegt op

    Veel lullen op TV. Betonnen wallen plaatsen op gammele dijken. Met draglines op pontons een beetje optisch actief zijn.
    Daar redt je het niet mee.

    Wie gaat er hier nu eens vooruit denken en de boel structureel aanpakken? De Chinezen? Die stromen zelf weg bij de eerste regenbui! Of staan jarenlang kurkdroog, omdat ze het water niet kunnen verdelen.

    Het zal hier altijd hetzelfde blijven! Het ene jaar een beetje meer en het andere jaar een beetje minder.

    Hant af van de weergoden! En als het een jaar of 2 wat minder regent, is het probleem er toch niet meer?? Of wel??

  7. pim zegt op

    Hier zit meer achter ,maar wat maakt dat de hi -so ,uit zolang hun matrasje maar gevuld is is geeft het een fijn gevoe dat ditl niet droog te komt staan..


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website