In Thailand speelt het boeddhisme een centrale rol in het dagelijks leven. Ongeveer 93% van de bevolking identificeert zich als boeddhist. Tempels zijn alomtegenwoordig, monniken genieten groot respect en religieuze rituelen markeren de belangrijkste momenten in het leven. Maar de laatste decennia is er iets veranderd: het geloof wordt steeds vaker vermarkt. Van spirituele rituelen tot beschermende amuletten, het boeddhisme is verstrengeld geraakt met economische belangen.

Van devotie naar verdienmodel

Religie en geld zijn nooit volledig gescheiden geweest, maar in Thailand heeft de commercialisering van het boeddhisme een opvallend niveau bereikt. Veel tempels functioneren inmiddels als toeristische attractie, compleet met toegangspoorten, winkels, betaalde rituelen en speciale pakketten voor wie meer wil betalen voor geluk, reiniging of bescherming. Volgens het Thaise Ministerie van Toerisme was in 2024 ruim 20% van het culturele toerisme, gericht op tempelbezoek, met miljoenen buitenlandse bezoekers per jaar.

Tegelijkertijd verandert de rol van de monnik. Traditioneel een spiritueel leider, is hij steeds vaker ook een influencer. Sommige monniken hebben een miljoenenpubliek op YouTube of TikTok, delen religieuze lessen in reels, en ontvangen donaties via QR-codes. Rond hun naam ontstaat soms een merk, compleet met merchandise en geluksvoorwerpen. De boeddhistische leer is in zulke gevallen niet langer alleen een innerlijke weg, maar ook een publieke performance.

De economie van amuletten

Een van de lucratiefste uitingen van deze trend is de markt voor boeddhistische amuletten. Deze objecten, vaak klein van formaat, maar groot in symbolische waarde, zouden bescherming bieden tegen ziekte, ongeluk of zelfs geweld. Volgens Kasikorn Bank vertegenwoordigt deze markt jaarlijks een waarde van ruim 1 miljard baht, circa 26 miljoen euro.

Wat ooit een uitdrukking was van geloof en devotie, is nu ook een investeringsobject geworden. Sommige amuletten wisselen voor meer dan 10 miljoen baht van eigenaar. De waarde is niet alleen religieus, maar ook economisch: bepaald door zeldzaamheid, leeftijd, herkomst en de reputatie van de monnik die ze heeft ingezegend. Veilingen, certificeringen en gespecialiseerde tussenhandelaren geven deze markt een bijna beursachtig karakter.

Ethisch spanningsveld

Deze ontwikkelingen roepen fundamentele vragen op. Het boeddhisme, met zijn nadruk op eenvoud, morele discipline en het loslaten van materiële gehechtheid, lijkt ver verwijderd van de commerciële praktijken die nu aan religie worden gekoppeld. Wat blijft er over van een leer die juist oproept tot onthechting, wanneer geluk en bescherming te koop zijn?

Binnen Thailand klinkt groeiende kritiek. Corruptieschandalen met tempelfondsen en dubieuze praktijken van invloedrijke monniken hebben geleid tot nieuwe wetgeving. Sinds 2017 mogen Thaise autoriteiten financiële stromen binnen tempels beter controleren. Maar toezicht blijft beperkt, mede doordat religieuze instellingen grotendeels autonoom opereren.

Geloof of koopwaar?

Het Thaise boeddhisme staat op een kruispunt. Aan de ene kant biedt het religieuze systeem steun, zingeving en sociale cohesie. Aan de andere kant dreigt de essentie van de leer te verwateren onder druk van marktwerking en consumentisme. Wie profiteert werkelijk van deze spirituele economie de gelovige, de geestelijke of de handelaar?

Religie is altijd meegegroeid met maatschappelijke veranderingen. Maar nu de grens tussen geloof en commercie steeds vager wordt, is het tijd voor reflectie. Als spirituele waarden worden vertaald in verkoopbare producten, wat blijft er dan over van de oorspronkelijke intentie?

Dit artikel is gebaseerd op gegevens van het Thaise Ministerie van Toerisme, economische analyses van Kasikorn Bank en gesprekken met Thaise religiewetenschappers.

Bronnen:

Toerisme en tempelbezoek

Amuletmarkt en economische waarde

Internationale verspreiding en soft power

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

4 reacties op “Hoe boeddhisme in Thailand verandert van geloof in handelswaar”

  1. William-Phuket zegt op

    Als Lord Buddha zou weten hoe in Thailand Buddhisme wordt ‘bedreven, zou Hij zich in zijn graf omdraaien.
    Het is puur commercieel. niet volgens de teaching van de leer.
    Door de monks wordt zakelijk goed ingespeeld op het bijgeloof van de vele Thai.
    Daarom doet o.a de amulet business het zo goed.
    Af en toe wordt er een Tempel Monk-overste gearresteerd, beschuldigt van malafide zaken en onverklaarbare rijkdom.
    Dure zonnebrillen en auto’s. Er was er 1 met privé vliegtuig, maar daar hoor je niets meer over.
    Natuurlijk zijn er ook goede ‘echte’ monks. Maar geen zal het ooit in zijn hoofd halen om zijn Overste op malafide tempelpraktijken en persoonlijke rijkdom aan te spreken!

    Er zijn 300.000 monks in Thailand. Het is één groot zichzelf onderhoudend ( ‘afkoop’ donaties) werklozen organisate.
    Er zijn zoons van farmers familes die tussen het rijstplanten en oogsten in een tempel verdwijnen en daar kosteloos verblijven. De famlie niet tot financiële last zijn.

  2. Rob V. zegt op

    Helaas maar al te waar.

  3. Omar Ben Salaad zegt op

    Jaren geleden zei een Thaise minister in een interview met de Bangkok post reeds dat er te veel tempels in de Esan zijn. Soms 3 in een lint dorpje langs de weg waar 1 voldoende zou zijn. “De boeren zouden er beter aan doen hun geld in hun bedrijf te steken. Ook las ik eens een artikel in de Telegraaf waar te lezen was dat monniken schaars worden. “De jeugd wil niet meer. Men importeert nu zelfs monniken uit Myanmar” beweerde de krant. Ook stelde het artikel dat monniken veel functies hadden verloren. Waren ze ooit nog aktief in het onderwijs, nu is het enkel ceremonieel. Aldus de Telegraaf. Zeg maar: dure hobby

  4. Lydia zegt op

    Je kunt niet om de grote donatieboxen heenkijken. De kluizen met doorzichtig deksel met een gleuf om geld in te stoppen. Als je ziet hoeveel geld daar in zit heb je te doen met de arme Thai. Als er 6 boxen staan stoppen ze in alle 6 geld. De monniken hebben de duurste I-phone in hun handen. Er is schijnbaar een hele gokcultuur onder de monniken. Heilig zijn ze zeker niet.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website