Met de verkiezingen in het vooruitzicht is het aardig om al een democratisch monument in Bangkok te ontdekken. Een monument dat zijn ontstaan dankt aan de geschiedenis van Thailand in 1932.

Het monument werd in 1939 opgericht als herdenking aan de Siamese revolutie van 1932, die leidde tot de vorming van een constitutionele monarchie wat toen het koninkrijk van Siam werd, geleid door militaire regels onder leiding van Plaek Phibunsongkhram. Pibun zag dit monument als het centrum van een “westers”Bangkok met in gedachte de Thanon Ratchadamnoen Road als de Champs-Elysées en het Democracy Monument als een Arc de Triomphe van Bangkok. Dit monument ligt tussen Sanam Luang, waar de overleden koning gecremeerd is en de Golden Mount (Phu Kao Thong).

Een Italiaans beeldhouwer Corrado Feroci werd Thais staatsburger onder de naam Silpa Bhirasi om zo de Japanse gevangenschap en mogelijke executie in de tweede wereldoorlog te ontlopen. Deze kunstenaar is tevens de maker van het monument Lady Mo in Nakon Ratchasima in Korat (zie posting Gringo 18 februari).

De bouw van het “Democracy Monument” viel in slechte aarde bij de bewoners in dit gebied met name veel Chinezen. De mensen moesten tenminste 60 dagen hun huizen en zaakjes verlaten en honderden bomen werden gekapt om een brede boulevard te kunnen maken. In een tijd zonder airconditioning waren schaduwrijke bomen van cruciaal belang.

De kern van het monument is een fraai bewerkte toren die de Thaise grondwet van 1932 omvat; op de top twee gouden kommen met de doos waarin de grondwet bewaard zou worden. De grondwet wordt symbolisch bewaakt door vier vleugelachtige structuren, die de vier takken van de Thaise strijdkrachten vertegenwoordigen, het leger, de marine, de luchtmacht en de politie, die de staatsgreep in 1932 uitvoerden.

Het monument staat bol van de symbolen. De vier vleugels zijn 24 meter hoog en verwijzen naar de staatsgreep van 24 juni 1932. De centrale toren is drie meter hoog wat verwijst naar de derde maand, juni, volgens de traditionele Thaise kalender. Ook de zes poorten in het torentje verwijzen naar het zes verkondigde beleid van het regime Phibun namelijk: “onafhankelijkheid, interne vrede, gelijkheid, vrijheid, economie en onderwijs. Twee waterspuitende, beschermende naga’s (slangen) vertegenwoordigen de Hindoeïstische en Boeddhistische mythologie.

Aan de voet van het monument zijn afbeeldingen in de vorm van sculpturen aangebracht, die verschillende boodschappen tonen. Soldaten, die vechten voor de democratie, werkende burgers, afbeelding van een balans voor een goed leven. Echter toen de koning op vakantie was, greep een kleine groep officieren en burgers naar de macht. Een eerste Thaise grondwet was verre van democratisch. Een verdere democratisering zorgde voor een splitsing tussen militairen en burgers. Ook ontbreekt in dit monument iets van het koninklijk huis, omdat de coup tegen Rama Vll was bedoeld, die in ballingschap ging. Zijn zoon Rama Vlll zat nog op school in Zwitserland.

De oorsprong van het Democracy Monument is vergeten. Het dient nu als verzamelpunt van latere generaties activisten voor democratie. Massale studentendemonstraties tegen het militaire regime Thanom Kittikachornin in 1973 en de militaire staatsgreep in 1976. De zwarte mei van 1992 en opnieuw in 2013-2014 een politieke crisis. Daarmee heeft het monument een ankerpunt in de Thaise geschiedenis gekregen.
Met de Thaise verkiezingen in maart 2019 in het vooruitzicht onder het huidige militaire bewind van Prayuth-o Chan is het interessant om dit te volgen en welk “democratisch”bewind er nu in Thailand zal komen. De tijd zal het leren!


» Laat een reactie achter


5 reacties op “Het “Democracy Monument” in Bangkok”

  1. Tino Kuis zegt op

    Je beschrijving van het monument is prima, Lodewijk. Ik kan er nog aan toevoegen dat meer koninklijk gezinden in de zestiger en zeventiger jaren een poging hebben ondernomen om het monument (toch een tikkeltje anti-koning) af te brken. Dat ging niet door maar misschien komt dat nog.

    Citaat:
    ‘Zijn zoon Rama Vlll zat nog op school in Zwitserland’.

    Rama VIII heette Ananda Mahidol en werd koning op zijn negende in 1935 toen zijn kinderloze oom (en niet zijn vader) aftrad. Ananda stierf onder mysterieuze omstandigheden in juni 1946 door een schotwond in zijn voorhoofd waarna zijn jongere broer, Bhumibol Adulyadej hem opvolgde.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Tino Kuis zegt op

      ………kinderloze oom (en niet zijn vader) Rama VII aftrad.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. Lung Jan zegt op

    Beste Lodewijk,

    Goed artikel over een – in mijn ogen – extreem belangrijk monument in Bangkok. Alleen één kleine correctie: koning Prajathipol oftwel Rama VII was niet de vader maar een oom van Ananda Mahidol oftwel Rama VIII. Zijn neef zat inderdaad nog op de schoolbanken in het verre Zwitserland toen hij op 2 maart 1935 troonsafstand deed. Rama VIII zou, op een kort bezoek in 1938 na, pas in 1946 naar Thailand terugkeren.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  3. Rob V. zegt op

    Democracy Monument (อนุสาวรีย์ประชาธิปไตย, Anoe–saa-wa-ri Pra-tja-thi-pa-tai) is gebouwd op de Ratchadam road (ถนนราชดำเนิน, tha-non raa-tja-dam-neun). De Koninklijke Processie staat. Het monument herdenkt de revolutie van 1932 toen koninklijk huis moest inbinden. Het is dan ook geen toeval dat het monument hier staat, hoe je dat kan interpreteren en waarom er dus krachten waren en zijn die het monument liever zien verdwijnen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. l.lagemaat zegt op

    Heren, dank voor de aanvulling

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website