Wie van Amsterdam naar Bangkok vliegt, heeft talloze keuzes, maar Turkish Airlines springt eruit als een populaire optie. Niet alleen vanwege de scherpe prijzen, maar ook door de moderne overstap op Istanbul Airport. Deze route biedt reizigers de mogelijkheid om betaalbaar en comfortabel naar Thailand te vliegen, met onderweg een tussenstop op één van Europa’s grootste luchthavens. Of je nu op vakantie gaat naar de Thaise stranden of voor zaken naar Bangkok reist, Turkish Airlines combineert gastvrijheid met een wereldwijde reputatie voor service. Maar hoe aantrekkelijk is deze route nu echt? In dit artikel duiken we dieper in de details.

Hoe lang ben je onderweg?

Turkish Airlines vliegt dagelijks van Amsterdam Schiphol (AMS) naar Bangkok Suvarnabhumi Airport (BKK) met een overstap op Istanbul Airport (IST). De totale reistijd hangt af van de duur van de overstap, maar in grote lijnen ziet het traject er zo uit:

  • Amsterdam – Istanboel: deze vlucht duurt ongeveer 3,5 tot 4 uur en wordt uitgevoerd met toestellen zoals de Boeing 737 of Airbus A321.
  • Overstaptijd in Istanboel: Turkish Airlines biedt overstaptijden van minimaal 1,5 uur tot gemiddeld 3 à 5 uur. Dit geeft ruimte voor een ontspannen overstap.
  • Istanboel – Bangkok: de langeafstandsvlucht neemt zo’n 9,5 tot 10 uur in beslag. Deze wordt meestal uitgevoerd met een Boeing 777-300ER of de moderne Airbus A350.

De totale reistijd komt daarmee uit op ongeveer 14 tot 17 uur, afhankelijk van de wachttijd in Istanboel.

Wat kost een ticket?

De ticketprijzen met Turkish Airlines zijn variabel en afhankelijk van het seizoen, vraag en aanbod. Een overzicht:

  • Laagseizoen (mei, juni, september, november): prijzen starten rond de €600 tot €750 voor een retour in economy class.
  • Hoogseizoen (juli, augustus, december): hier kunnen de kosten oplopen tot €900 of meer.
  • Actieprijzen: buiten de piekperiodes biedt Turkish Airlines regelmatig promoties aan, met tickets vanaf ongeveer €500 retour.

Businessclass tickets beginnen doorgaans vanaf €2.200, met uitschieters afhankelijk van beschikbaarheid en boekingsperiode.

(Rosanne de Vries / Shutterstock.com)

Wat zijn de voordelen van deze route?

Goede service aan boord

Turkish Airlines biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Je kunt rekenen op uitgebreide maaltijden, gratis drankjes en een goed entertainmentsysteem, ook in economy class. De stoelen zijn comfortabel met relatief veel beenruimte.

Comfortabele overstap op Istanbul Airport

Istanbul Airport is één van de nieuwste en grootste luchthavens ter wereld, met moderne voorzieningen. Denk aan brede gangen, veel zitplekken, snelle gratis wifi en een groot aanbod aan winkels en restaurants. Voor wie businessclass reist of een toegangspas heeft, is er de IGA Lounge, met comfortabele zitplaatsen, douches en zelfs slaapcabines.

Wereldwijd netwerk

Turkish Airlines is onderdeel van de Star Alliance en biedt uitstekende aansluitingen naar andere Aziatische bestemmingen zoals Phuket, Hanoi en Kuala Lumpur. Dit maakt de maatschappij interessant voor reizigers die verder willen doorvliegen vanuit Bangkok.

Bagage inbegrepen

In de meeste economy class tickets is standaard 30 kg ruimbagage inbegrepen. Dat is meer dan bij veel andere maatschappijen op deze route, waar vaak slechts 20 of 23 kg inbegrepen is.

Efficiënte overstappen

Turkish Airlines plant doorgaans ruime overstaptijden in, wat de kans op stress bij vertragingen verkleint. Mocht je desondanks een aansluiting missen, dan zorgt de maatschappij in veel gevallen voor een hotelovernachting en herboeking.

Wat zijn de nadelen?

Langere reistijd dan non-stop vluchten

Een directe vlucht van Amsterdam naar Bangkok duurt circa 11 uur. Met Turkish Airlines ben je, door de overstap, meestal 3 tot 5 uur langer onderweg.

Kans op vertragingen bij overstap

Hoewel Istanbul Airport efficiënt is ingericht, blijft een overstap een extra schakel in je reis. Slecht weer of drukte kunnen soms zorgen voor vertragingen.

Prijsfluctuaties

De prijzen van Turkish Airlines zijn concurrerend, maar wisselen sterk. In het hoogseizoen kan het voorkomen dat een directe vlucht met bijvoorbeeld KLM slechts marginaal duurder is.

Extra: hoe duurzaam is Turkish Airlines?

Turkish Airlines vernieuwt haar vloot met zuinige toestellen zoals de Airbus A350 en Boeing 787. Deze moderne vliegtuigen verbruiken minder brandstof per passagier. Daarnaast heeft de maatschappij initiatieven gelanceerd op het gebied van CO2-compensatie en afvalreductie aan boord. Vergeleken met sommige andere maatschappijen is dit een stap in de goede richting, al blijft vliegen natuurlijk een milieubelaste activiteit.

Wat is de conclusie?

Voor reizigers die service en comfort waarderen en bereid zijn iets langer onderweg te zijn, is Turkish Airlines een uitstekende keuze. De moderne overstapluchthaven in Istanboel maakt de langere reis aangenamer. Met scherpe tarieven buiten het hoogseizoen en een sterke reputatie op het gebied van klanttevredenheid biedt Turkish Airlines een aantrekkelijke optie voor de route Amsterdam – Bangkok.

Voor wie snelheid de doorslag geeft, kan een directe vlucht via KLM of EVA Air aantrekkelijker zijn. Voor wie echter prijs en kwaliteit wil combineren, is Turkish Airlines zeker het overwegen waard.

14 reacties op “Vliegen met Turkish Airlines van Amsterdam naar Bangkok met overstap in Istanboel”

  1. Ronny Phang Khen zegt op

    Ben begin februari van BKK naar Brussel gevlogen met deze maatschappij. De service aan boord is idd goed, had economie geboekt met extra beenruimte. Prijs was juist geen 500€ voor enkel ticket. We hadden een overstap in Istanbul van 1u20 min, we waren al te laat geland, enorm druk, gevolg aansluitende vlucht weg zonder ons, we waren met een persoon of 30 schat ik. 6uur moeten wachten op volgende vlucht naar Brussel waar plaats op was. We mochten wel in de lounge gaan wachten (super goed) maar omdat maar alleen was viel het allemaal wel mee, mocht je het als familie met kinderen mee maken denk ik persoonlijk dat het niet zo leuk is.

    • Cornelis zegt op

      Ik had op de terugweg gisteren op de terugweg volgens het reisschema 1u40m overstaptijd, maar omdat het op tijd uit Bangkok vertrokken vliegtuig een vol uur vroeger dan de schematijd op IST aankwam hoefde ik me toch niet te haasten……

      • Cornelis zegt op

        Ah, de jetlag sloeg toe: 2x ‘op de terugweg’………

    • Frank Boonmann zegt op

      De prijs zeker niet mis, maar klantenservice laat te wensen over.
      Mijn overstaptijd ging van 5 naar 10 uur. Door een foutje van mij heb ik dit geaccepteerd.
      Toen ik er achter kwam konden ze niets meer voor mij doen.
      De wijziging was al in november 2024 voor de vlucht in juli 2025.
      Nu maar hopen dat er nog een wijziging komt zodat ik het kan recht breien.

  2. Cornelis zegt op

    Een kersverse ervaring: gisteren met Turkish Airlines teruggekomen naar Nederland; de heenreis was eind september. Businessclass gevlogen, 5 maanden tevoren geboekt, 1.889 euro. Op dat moment kostte een business ticket bij KLM, EVA en Emirates voor dezelfde reisdagen minimaal 1.400 euro méér, dus de keuze was snel gemaakt. Overigens had ik twee weken vóór mijn boeking al eens rondgesnuffeld – had ik toen maar direct geboekt want op dat moment was de prijs nog 100 euro lager……
    Al met al een prima ervaring. Comfortabele stoel met heel veel ruimte, prima service en werkelijk heerlijk eten – méér dan wat ik aankon…….
    De nieuwe luchthaven van Istanbul (IST) is modern en fraai, maar de loopafstanden zijn groot – je kunt zomaar een half uur wandelen tussen gates. Veel winkels, veel eetgelegenheden, veel mogelijkheden om comfortabel te zitten. Schone toiletten ook.
    Vreemd: op de heenweg hoefde ik op IST niet door security en kon ik direct doorlopen naar de businesslounge, terwijl ik op de terugweg wèl door de security moest. Die lounge zat gistermiddag trouwens bomvol en het kostte moeite een vrije stoel te vinden. Volop eten en drinken in allerlei variëteiten beschikbaar,
    Vanaf Amsterdam kun je minstens 5x per dag naar IST vertrekken. Vanuit IST minstens 2x per dag naar Bangkok, en dat worden er meer omdat Pnomh Pen als bestemming wordt toegevoegd en die vlucht ook Bangkok gaat aandoen. Al met al vliegt Turkish Airlines naar méér bestemmingen op onze aardbol dan welke andere maatschappij ook.
    Alle 4 trajecten werden met een Airbus A330 gevlogen, vertrokken op tijd en kwamen vóór de schematijd op de bestemming aan. Vliegtuigen waren schoon, toiletten werden op de lange trajecten regelmatig gereinigd.

  3. JCB zegt op

    Ik heb afgelopen november voor het eerst gevlogen met Turkish Airlines.

    Vlucht van Schiphol naar Istanbul had al 2 uur vertraging. Vervolgens was de vlucht naar Bangkok ook vertraagt met 5 ½ uur. Ik kreeg wel op het vliegveld Istanbul ‘vouchers’ voor een drankje en een maaltijd. Service in het vliegtuig was prima.

    De terugvlucht verliep gelukkig wel op schema en was perfect.

  4. RoRi zegt op

    Ooit 1 keer met hun gevlogen. Ik verblijf in Nederland (vast) Belgie (heb ik eigen woonruimte), Thailand (Jomtien en Uttaradit en Vietnam (Bac Ninh en Tuyen Quang).

    1 keer met Turkish gevlogen vanuit Brussel. De vlucht vertrok te laat dus miste de aansluitende vlucht. De volgende vlucht vertrok ruim 6 uur later maar was vol. Dus de daarop volgende 9 uur later.
    Reistijd naar vliegveld 1.5 uur. Vliegen Brus naar Istanbul 3.5 uur. Overstap 9 uur. Daarna Istanbul Bangkok 8 uur. Totaal onderweg 22 uur.

    Ik vlieg het meeste OF vanuit Dusseldorf OF vanuit Frankfurt (Direct Bangkok 10 uur) De reistijd met de auto vanuit Centraal Brabant (NL of B) naar Dusseldorf 1.5 uur maximaal. Naar Frankfurt 4 uur maximaal. Parkeren heel goedkoop. 6 maatschappijen rechtstreeks naar Bangkok en 3 naar Hanoi. Is qua kosten ook vaak goedkoper (lagere lucyhaven kosten in Dus en Fra, Daarnaast parkeren ten opzichte van Brussel en AMs veel en veel goedkoper.

    • UbonRome zegt op

      En er zijn ook makkelijker treinverbindingen met stations op deze luchthavens mits op tijd geboelt voor enkele tientjes comfortabel te bereizen

  5. Rose zegt op

    Wij vlogen al twee keer met deze maatschappij, de stoelen zijn ruim. De service aan boord is goed maar er is toch een minpuntje waar ze in mijn ogen nog verbetering aan kunnen brengen.
    Als je rolstoel assistentie gebruikt wordt je afgeserveerd, op Düsseldorf wachten ze tot het laatste moment om je op te halen in de vertrekhal en je rechtstreeks door naar de boarding hal te brengen. Op IST wordt je met een assistent naar een wachtruimte gebracht waar je moet blijven zitten tot de volgende vlucht gaat boarden. Niks service, als je niets bij je hebt zit je daar zonder iets te drinken zelfs.
    De eerste keer voelde ik mij zo benadeeld dat ik de laatste keer heb gekozen om van rolstoelassistentie af te zien. Ik werd weer naar de assistentie balie verwezen op Düsseldorf en men keurt je nog geen blik waardig tot het tijd is om te boarden.
    Zelf door de security gelopen en daarna zijn ze ook kwijt dat je assistentie hebt en kan je gaan waar je wil.
    Blij dat ik nog enigszins mobiel ben, een volgende keer boeken wij echter weer Eva air, vele malen beter geregeld op Schiphol en Brussel. Op Suvarnabhumi sowieso niets te klagen over de assistentie, klant staat voorop. Ze gaan nog met je shoppen.

  6. Rob zegt op

    Het grote voordeel voor ons is dat je 30 kg bagage plus 7 kg handbagage mag meenemen. Ik vind het eten ook beter dan bij andere maatschappijen. Ik kies wel nog enkel voor reizen met 3 uur voor overstap want eenmaal met slechts 1,5 uur de aansluiting gemist en 9 uur extra moeten wachten. Niet prettig!

  7. Robert zegt op

    Diverse malen business gevlogen. Service aan boord top. Istanbul airport is heel groot en je moet al gauw 1 á 2 kilometer lopen. De business lounge is uitstekend, er is zelfs massage, maar wel afgelegen. De theetafel is prachtig. Hert is er tegenwoordig druk. Er staan ook ligstoelen .

  8. Frans T zegt op

    Een paar opmerkingen over vliegen met Turkish Airlines.

    Deze maatschappij vliegt met name op Amsterdam met veel uiteenlopende types, die variëren per zeizoen en per vlucht. Je kunt letterlijk elk type treffen. Veelal de A330, 773, 789, A350, maar ook de A321. Dat kan inhouden dat de stoelkeuze kan variëren. Bv in de A321 is business class minder, dan bv de A350.

    Het aanbod aan vluchten per seizoen verschilt, op dit moment maart, zijn er drie tot vier vluchten in de zomer kan dat zomaar naar 6 oplopen
    Ook heeft TK een lowcost Airline A jet. Let op bij het boeken of een vlucht wordt uitgevoerd door A jet. De service en stoelen zijn van een andere kwaliteit.

    Naar BKK zijn er nu nog twee vluchten, gevlogen met de A350 aankomst ochtend in Bkk en de A330 op de middag vlucht. Ook dit kan per seizoen wijzigen. Op zich niet zo een punt maar stoelen en comfort kunnen anders ervaren worden. De A350 zijn zeer nieuw, maar de A330
    al redelijk gedateerd. Tip is dus opletten met wat voor type vliegtuig je vliegt. Zeker bij business class, Premium economy etc.

    Verder raadt ik iedereen aan om ruime overstap tijden aan te houden. Zeker 2 uur, liever 3. Maatschappijen verkopen hun tickets op korte overstap tijden en vele trappen er in. Vertraging Zeker in het hoogseizoen zijn op Schiphol geen uitzondering, in de avond minder, dan overdag. Luchthavens zijn groot, met zomaar een half uur naar de volgende gate. Vanaf Bkk naar Ams ook security. Bij anderhalf uur overstap tijd hoeft er niet veel te gebeuren om een vlucht te missen.
    Ook hier dus goed opletten wat de overstap tijd is. Tickets worden overigens vaak goedkoper aangeboden met een langere overstap tijd. Emiraten heeft hier een handje van.

    Succes met reizen en veel plezier

    • Frans T zegt op

      Het variëren van vluchten is herkenbaar, zoals ik hiervoor ook beschreven heb. Net zoals stoelen die hierdoor wijzigen.

      Je boekt oorspronkelijk 5 maanden vooruit op een geplande A350 vlucht. Deze kan echter wijzigen in een A321. Vooral bij business class kan dit teleurstelling geven.

      Het wisselen van capaciteit op met name AMS kan dus verrassingen opleveren. Kan soms ook zo zijn voordelen hebben.

  9. JJ zegt op

    Voor de eerste en laatste keer met Turkisch Airlines, en we moeten er ook nog terug meeen houd mijn harte vast….
    Onze oorspronkelijke vlucht op 20 feb werd al geannuleerd van Amsterdam naar Istanbul… van de 5 vluchten die dagelijks gaan, was alleen onze vlucht om 12.00 uur geannuleerd ivm weer. Dat was al raar… de vlucht van Istanbul naar Bangkok vertik gewoon met 45 min vertraging….wij hadden ook voor alle stoelen betaald en assist aangevraagd….
    Ik herken het verhalen van hierboven allemaal.
    Wij hebben onze vlucht om laten boeken maar heel gedoe om de kosten van de stoelen terug te krijgen, wij vlogen met andere toestellen waardoor betalen voor de stoelen geen meerwaarde.
    Konden thuis niet online inchecken zelf TK kon zelf niet in hun eigen systemen.
    Op Schiphol inchecken en ook stoelen, toestelwissel omverwachts hup daar gingen de stoelen weer. Moest vanuit vliegtuig ver lopen voordat ik in een golfkarretje kon stappen. De chagrijnen dame was drukker met haar telefoon waardoor het ook nog bijna mis ging.
    TK klantenservice hee slecht bereikbaar…
    Zo kan ik nog wel even doorgaan….
    Wij hadden van te voren we het advies gekregen om direct bij TK te boeken en niet via tussenpersoon… was iets duurder maar achteraf goede zet aangezien de eerste vlucht geannuleerd werd en de afhandeling direct via TK liep, dat was de paar tientjes in iedergeval zeer waard.
    Maar zijn met annulerren en afhandeling langer bezig geweest dan dat we nu op vakantie zijn.

    Ik kom inmiddels nu dit jaar 28 jaar in Thailand dus ben wel wat gewend…. Maar ook ik leer weer van ervaringen van anderen dus vandaar toch een reactie.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website