Nog steeds verboden prijsmisleiding bij vliegtickets

Wie een vliegticket of georganiseerde reis naar bijvoorbeeld Thailand wil boeken wordt nog steeds misleid door ondoorzichtige prijzen of verboden toeslagen.

De Autoriteit Consument & Markt (voorheen de NMa) gaat daarom hard ingrijpen nu blijkt dat reis- en vakantieaanbieders zich niet houden aan de wet. Reisbedrijven die de regels aan hun laars lappen kunnen een boete van maximaal € 450.000 per overtreding tegemoet zien.

Misleidende prijzen in de reisbranche

Met een voorlichtingscampagne die vandaag start, wil de Autoriteit Consument & Markt (ACM) consumenten er op wijzen dat zij overtreders kunnen aangeven. In samenwerking met ConsuWijzer worden reizigers geïnformeerd over wat wel en niet mag als het gaat om de vermelding van prijzen in de reisbranche. ConsuWijzer.nl introduceert daarvoor de Prijschecker reizen, een hulpmiddel om alle (bijkomende) kosten van een reis bij elkaar op te tellen.

De ACM eist van de reisindustrie dat prijzen van reizen en vliegtickets worden getoond inclusief alle onvermijdbare kosten en dat de consument via ‘opt-in’ zelf kan kiezen voor extra diensten. Een voorbeeld van deze vast bijkomende kosten zijn boekingskosten, service/reserveringskosten, administratiekosten, luchthavenbelasting en brandstoftoeslag.

Daarnaast moet de reis of accommodatie geboekt kunnen worden voor de prijs in de advertentie. Deze regels gelden nu al, maar worden door de reisaanbieders nog te vaak omzeild.

Spelregels duidelijke prijzen

Om de toepassing van duidelijke prijzen in de reisbranche te vergemakkelijken heeft de Autoriteit Consument & Markt de regels samengevat in vijf punten:

  1. De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor geboekt kan worden.
  2. Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen.
  3. Alle variabele onvermijdbare kosten worden direct bij de advertentieprijs vermeld.
  4. Keuze-elementen worden met hun kosten aan het begin van het boekingsproces duidelijk vermeld.
  5. Keuze-elementen staan niet vooraf aangevinkt.

Aan het begin van het boekingsproces moet voor de consument duidelijk zijn wat de totale prijs is van de boeking, inclusief alle onvermijdbare kosten. De variabele onvermijdbare kosten worden ook meteen duidelijk bij de advertentieprijs vermeld. Andere extra kosten komen er alleen bij als de consument zelf kiest voor aanvullende diensten en deze ook zelf aanvinkt. Deze kosten moeten aan het begin van de boeking duidelijk worden vermeld. Zo kan de consument direct bepalen wat het totaalbedrag wordt en niet verrast worden door extra kosten die er later in het boekingsproces nog bij komen.

6 reacties op “Nog steeds verboden prijsmisleiding bij vliegtickets en vakanties”

  1. Dennis zegt op

    Wanneer wordt hier nu eens ECHT ingegrepen, anders dan elk jaar halverwege de lente? Dit gaat al jaren zo en elk jaar gaan ze ingrijpen…. zeggen ze….

    Zelfs de KLM maakt zich er schuldig aan; bij het boeken komt er nog 10 euro bij. Waarom wordt dit niet gewoon direct in de prijs opgenomen? Andere aanbieders maken het nog bonter; Zo betaal je bij BudgetAir “airline reservation fee” en “boekingskosten vlucht”. Ik zal de nuance missen, maar vrij vertaald betekenen ze toch allebei hetzelfde?? Reken dan gewoon 30 euro boekingskosten… Want 17,50 reservation fee en 12,50 boekingskosten zijn exact hetzelfde. Of willen ze de indruk wekken dat zijzelf er minder aan overhouden?

    Gelukkig is er ook goed nieuws te melden: Bij Skyscanner.nl krijg je WEL de juiste prijs te zien, hoewel je na doorverwijzing naar bijv. BudgetAir wel eerst op een lagere prijs uitkomt en nadat de “boekingskosten” en “reservastion fee” erbij zijn gekomen het inderdaad het eerder getoonde bedrag is.

    Opmerkelijk trouwens dat toen ik rechtstreeks op de site van BudgetAir zat, de prijs 8 euro hoger was als toen ik via Skyscanner.nl op de site kwam…

    Aangezien ik het liefste rechtstreeks bij de airline boek uiteindelijk bij Finnair geboekt voor dezelfde prijs. En daar kun je gewoon met ideal betalen zonder extra kosten. Wel zo makkelijk!

  2. haren piet zegt op

    Het wordt echt tijd om hier wat aan te doen en hopelijk op korte termijn,maar een boete
    van 450.000 per overtreding is volgens mij een foutje van de redactie het is namelijk
    45.000 euro per overtreding en dat is maximaal.

    • Khun Peter zegt op

      Beste Piet noem even een bron als je iets beweerd. Dit is mijn bron: http://goo.gl/EzB4p

      Lees even de laatste regel van het persbericht:
      De komende periode zal ACM hierop actief inzetten. Bedrijven die zich niet aan de regels houden kunnen beboet worden voor maximaal EUR 450.000 per overtreding.

      Ik kan je ook melden dat recentelijk Ryanair een boete heeft gehad van € 370.000. Bron: http://goo.gl/V6tne

  3. Bets zegt op

    Ik hoop ook dat ze eens de naheffing van de brandtoeslag onderhanden gaan nemen , bijna elke jaar krijg je later na een boeking een mail dat je nog wat extra bij moet betalen voor de brandstof die omhoog is gegaan , vind het niet normaal

    • Sir Charles zegt op

      Is het niet zo dat indien bij het boeken direct het volledige verschuldigde bedrag betaald wordt die naheffing ook niet meer toegepast kan worden?
      Vraag het omdat mij nog nooit een naheffing opgelegd is geworden voor de brandstoftoeslag.

  4. Robert zegt op

    Blijft de vraag is dit voor alle reisorganisaties veel al boeken mensen een reis die begint vanuit België of Duitsland de controle daarop is bijna niet te doen.
    Vooral de last Minuts wordt mee gerommeld.
    Het beste is alle vooraf schriftelijk te laten bevestigen om verrassingen te voorkomen.
    De prijs vechters maken het soms heel erg bond in het verleden was er zelfs één die voor het gebruik van het toilet geld wou hebben. Je maaltijden ( snacks ) zelf betalen is bij veel van die maatschappijen al standaard……wordt echter bij de boeking niet medegedeeld


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website