Snel door de paspoortcontrole op Schiphol bij je reis naar en terugkomst uit Thailand met eGates

Sta je op het punt om naar Thailand te vliegen? Dan begint jouw avontuur op Schiphol, waar je eerst langs de paspoortcontrole moet. Zeker op drukke dagen kan dit zorgen voor lange wachtrijen, maar met de automatische eGates ben je vaak zo door de grenscontrole heen. Of je nu vertrekt naar Bangkok of terugkomt van een vakantie in Thailand, de eGates helpen je om snel en makkelijk verder te reizen. In dit artikel ontdek je precies hoe de eGates werken, voor wie ze bedoeld zijn en hoe jij er optimaal gebruik van maakt. Zo start én eindigt je reis naar Thailand ontspannen.
Wat zijn eGates op Schiphol?
De eGates zijn automatische poortjes bij de paspoortcontrole. Je scant zelf je paspoort en een camera vergelijkt je gezicht met de pasfoto in je paspoort. Alles in orde? Dan openen de poortjes vanzelf en kun je doorlopen. Zo hoef je niet meer in de rij bij een grenswacht van de Koninklijke Marechaussee.
Voor reizigers naar bestemmingen buiten het Schengengebied, zoals Thailand, is de paspoortcontrole verplicht. De eGates maken dat proces een stuk sneller.
Wanneer mag je de eGates gebruiken bij Thailand-reizen?
Je kunt de eGates op Schiphol gebruiken:
- Bij vertrek naar Thailand (je verlaat het Schengengebied).
- Bij terugkomst uit Thailand (je arriveert vanuit een niet-Schengenland).
Voor beide momenten gelden de volgende voorwaarden:
- Je hebt een biometrisch paspoort met het e-symbool op de voorkant.
- Je bent 14 jaar of ouder.
- Je hebt een paspoort uit de EU of een ander goedgekeurd land.
- Een identiteitskaart is niet voldoende, het moet echt een paspoort zijn.
Let op: reis je met kinderen jonger dan 14 jaar? Dan moet je samen naar de bemande paspoortcontrole.
Zo werkt de eGate stap voor stap
- Stap 1: Zoek de rij voor de eGates. Op Schiphol is dit goed aangegeven met gele borden waarop staat: Self-service passport control.
- Stap 2: Haal alvast je paspoort uit je tas. Zorg dat het open is op de pagina met je foto en niet in een hoesje zit.
- Stap 3: Doe je zonnebril, hoed, pet of sjaal af. De scanner moet je gezicht goed kunnen herkennen.
- Stap 4: Stap het poortje binnen en leg je paspoort met de fotopagina naar beneden op de scanner.
- Stap 5: Ga op de voetafdrukken staan en kijk recht in de camera. Je ziet jezelf op het scherm. Blijf stil staan tot het systeem je heeft gecontroleerd.
- Stap 6: Alles goed? Dan gaan de poortjes vanzelf open en kun je direct doorlopen. Vergeet je paspoort niet mee te nemen.
Lukt de automatische controle niet? Dan verwijst het systeem je naar een marechaussee voor een handmatige check.
Wat gebeurt er met je gegevens?
De camera maakt een foto van je gezicht om te controleren of je paspoort bij jou hoort. Deze foto wordt alleen voor deze controle gebruikt en na 24 uur automatisch verwijderd uit het systeem van de marechaussee.
Waarom werken de eGates soms niet?
Soms zijn de eGates gesloten en moet je naar de gewone rij All passports. Dit kan gebeuren:
- Tijdens rustige uren, zoals laat in de avond of vroeg in de ochtend.
- Als de eGates een technische update of onderhoud krijgen.
- Wanneer veel reizigers niet in aanmerking komen voor de eGates, bijvoorbeeld gezinnen met jonge kinderen of mensen zonder biometrisch paspoort.
Extra tip voor Thailand-reizigers
Na een vlucht van ruim 11 uur uit Thailand wil je het liefst zo snel mogelijk naar huis. De eGates zorgen ervoor dat je bij aankomst op Schiphol sneller door de paspoortcontrole bent. Dit is fijn na een lange reis wanneer je liever niet nog eens in een lange rij wilt staan, terwijl je koffers al op de bagageband liggen.
Zorg er dus voor dat je paspoort altijd bij de hand is en dat je weet hoe de eGates werken – zowel bij vertrek naar Thailand als op de terugweg naar Nederland.
Wil je goed voorbereid vertrekken? Dan maak je jouw reis naar Thailand net wat relaxter en efficiënter.
Vlot langs de KMar ipv een lange rij is fijn, maar het zet op Schiphol weinig zoden aan de dijk. Tussen het moment dat het vliegtuig aan de gate komt en de koffer op de band heb ik eigenlijk altijd 60 a 90 minuten wachttijd ervaren. Dus snel of minder snel door de grenscontrole, lang wachten doe je op Schiphol toch als Economy reiziger….
Dat ligt er aan, als je geen ruimbagage incheckt zoals ik, dan hoef je ook niet bij de bagageband te wachten.
Mooi dat er er heel beperkt aan verbeteringen wordt gedaan op Schiphol, maar we blijven hopeloos achterlopen bij de rest van de wereld.
Allereerst werken deze egates alleen maar voor een extreem beperkt aantal landen, dus ik kan er wel gebruik van maken, maar mijn Thaise vriendin niet.
Dat is in Thailand, en ook in Abu Dhabi een stuk beter geregeld, daar werkt dit gewoon voor alle paspoorten.
In Abu Dhabi was bij vertrek zelfs helemaal geen paspoort meer nodig, kijken in de camera was voldoende.
Misschien even over Brussel als aanvulling…
In Brussel werkt de automatische paspoortcontrole prima. We hebben er tenminste nog nooit problemen mee gehad. Werkt op dezelfde manier zoals in het artikel staat uitgelegd.
Ook wel alleen maar voor EU paspoorten en dat mijn vrouw ook de Belgische nationaliteit heeft is dan weer een voordeel. ID kaarten (ook Belgische) worden niet aanvaard, moet een paspoort zijn.
Thaise paspoorten moeten naar All passports.
Ook zijn onze koffers meestal snel daar.
Ik schat dat we meestal op een 25 tal minuten aan het station zijn na aankomst om de trein te nemen.
Op zich werkt dat allemaal wel prima in Brussel en gaat alles vlot.
Alleen is de kans op stakingen of stiptheidsacties daar dan weer wat groter. Ik probeer dan op datums te vliegen dat de kans op die stakingen toch wat minder maar zeker niet uitgesloten is. Zoals nu terug naar België op 1 mei
En dat geldt voor de treinstakingen/vertragingen ook natuurlijk.
Als ik op het perron hoor: De trein naar ….. heeft een vermoedelijke vertraging van… minuten, dan weet ik dat ik weer in België ben 😉
Heel vaak meegemaakt dat die apparaten niet
werken en dus buitenwerking zijn. Daarnaast is
de gemiddelde reiziger die 1 keer per jaar vliegt
redelijk onhandig met het bedienen. Gaat dus
allemaalnerg langzaam.
Dan komt het koffer probleem. 24 banden maar slechts
een paar geopend en die bedienen dan 4 vluchten. Als
er dan een vlucht Chinezen bijzit hebben ze nij
de immigratie veel tijd nodig. Het gevolg de band
ligt vol met Chinese koffers en niemand haalt
ze eraf. Nog een lopende band van die andere 24 openen
komt vrijwel nooit bij Schiphol bagage afhandelng op.
Dan sta je dus te wachten op dat eindelijk
die Chinezen hun koffer van de band afhalen
zodat eindelijk de koffers van die andere vluchten
op de band worden gezet.
Kortom Schiphol is een drama maar wel de duurste
om vanaf en naar toe te vliegen.
Ps: ik vlieg meerdere keren per jaar Bangkok
naar Amsterdam.
Ik vlieg ook een aanal keren per jaar naar Thailand. Verreweg de grootste bottle-neck is Schiphol bagage-afhandeling. Wat een drama. Je hoeft je echt niet te haasten bij de paspoortcontrole, want het duurt vrijwel altijd zo’n 3- tot 40 minuten voordat de eerste koffers op de band komen. En dan is het ook altijd nog dat je bij aankomst op de E- of D-Pier je bagage mag ophalen op band 22: Een stevige wandeling, waarvoor je bijna een medaille uitgereikt zou moeten krijgen. Wat een verschil met Bangkok: daar vlieg je tegenwoordig door de paspoort-controles en de bagage komt erg rap op de band. Kijk je ook nog eens naar de kosten van de luchthaven, en zou je een vergelijk koeten even, krijgt BKK een 9 en verrewg de duurste luchthavenn van Europa (Schiphol) een vette onvoldoende!!
De totale afhandeling op Schiphol, met name bij aankomst, kan in geen enkele verhouding staan tot airports als Singapore Changi of ook Bangkok Suvarnabhumi.
Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat niet al die e-gate poortjes actief zijn. Ook de bemande controle poorten zijn niet altijd volledig bezet. Wat een verschil met bovengenoemde luchthavens en met name Changi.
Over de bagage aflevering zullen we het maar helemaal niet hebben. Zoals PHV zegt gaat het in Bangkok veel sneller. Korte wachttijd en in Singapore ligt je koffer meestal al te wachten als je aan komt lopen.
Jouw observaties zijn, net als de mijne, natuurlijk momentopnamen: ik kwam gisteren op Schiphol aan, terug van Bangkok via Istanbul, en was met minder dan 2 minuten wachttijd door de paspoort-poortjes, waarna de eerste kofffers binnen 10 minuten op de band verschenen. Sneller dan ik in Bangkok gewend ben, maar inderdaad doet Changi het vaak nòg beter.
Gewoon assistentie aanvragen en je bent er zo door heen ,zoals meer aso,s doen