De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa schrapt donderdag 84 van de 153 geplande langeafstandsvluchten waaronder die naar Bangkok, vanwege een staking van de piloten. Ook vrijdag zal het vluchtschema nog ontregeld zijn door de staking, aldus het bedrijf. 

De piloten van Lufthansa zijn woensdag begonnen met hun staking die twee dagen gaat duren. Ze protesteren tegen de bezuinigingen die Lufthansa wil doorvoeren, waaronder een verhoging van de pensioenleeftijd. Door de actie vielen woensdag 750 van de 1400 geplande vluchten uit. Hier ging het om binnenlandse en Europese vluchten.

Analisten denken dat de schade voor Lufthansa door de staking rond de 15 miljoen euro per dag kan bedragen. Piloten van Lufthansa en budgetdochter Germanwings voerden de afgelopen tijd al vaker actie tegen de besparingsplannen van het bedrijf.

Bron: Lufthansa.com – www.lufthansa.com/de/en/Travel-information

12 reacties op “Staking Lufthansa: Vluchten naar Bangkok op donderdag geannuleerd”

  1. eddy uit oostende zegt op

    Ik vlieg 2 x per jaar van Brussel naar Bangkok waar dan terug mijn Aziatische reis begint.Neem nooit geen europese luchtvaartmaatschappij meer.Ben al zeer gelukkig dat de dag dat ik vertrek er geen treinstaking is.Vlieg steeds van Brussel naar Bangkok met Thai airways.Een aanrader.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Eddy,
      In het WE of op een feestdag vertrekken dan staken ze niet. Doe ik ook vanuit Brussel.

  2. KhunBram zegt op

    Eerst KLM nu Lufthansa. Moeten ze mooi mee doorgaan.
    Andere maatschappijen nemen GRAAG de passagiers over.

    Domme domme ‘managers’

  3. Sjaak S zegt op

    Als ex-Lufthansa medewerker voel ik sympathie voor de stakenden…. waar mensen jarenlang voor gevochten hebben door onderhandelingen, wordt nu stuk voor stuk afgebroken en in mootjes gehakt. De druk wordt groter, het geld minder, omdat de klant voor 300 Euro naar Bangkok wil.
    Het management managed zich rijk en de werkers moeten inleveren…
    Ik ben gelukkig nog op tijd kunnen stoppen en heb goede tijden meegemaakt. Maar wat er nu aan de hand is (ik krijg nog veel mee via interne Luthansa forums) is me te gortig.
    Ik was blij met mijn baan als steward en was van plan een of twee jaar te verlengen, maar toen ik zag wat op ons afkwam, dacht ik dat ik met minder geld ook goed in Thailand leven kon en stopte op het moment dat ik dat kon. Daar heb ik geen spijt van.

    • ruud zegt op

      Het probleem is niet dat mensen voor 300 Euro naar Bangkok willen, maar dat er maatschappijen zijn, die je voor 300 Euro (iets meer dan) naar Bangkok laten vliegen.
      Dat is gewoon geen prijs, waarop je geld kunt verdienen en puur bedoeld om andere maatschappijen met een hogere kostenstructuur failliet te laten gaan.
      Net als vroeger de supermarkten de melkboer er uit heben gewerkt, door de melk onder de kostprijs te verkopen.
      Lufthansa heeft twee opties.
      De kosten van hun product te verlagen, of failliet gaan.
      Je moet je dus afvragen wat beter is voor het personeel.
      En een staking die 15 miljoen per dag kost zal de situatie zeker niet verbeteren.

      • David zegt op

        De concurrentie uit de Emiraten is moordend voor Europese maatschappijen.
        Ze zullen moeten buigen en/of bezuinigen.
        Zowel Sjaak en Ruud, hebben het bij het rechte eind dus.

        Er zijn maar 2 winnaars, de stuntmaatschappijen en de passagiers die er mee vliegen.

        • BA zegt op

          Weet niet of dat wel zo’n vaart loopt David.

          Ik ben bijvoorbeeld meer een zakelijke vlieger. Zit minimaal 16 keer per jaar op de KLM vlucht AMS-BKK of omgekeerd. Voor mij zijn vooral de reistijd en het vluchtschema belangrijker als die paar 100 euro die je eventueel zou kunnen besparen op een vlucht van brussel of als je via het midden oosten gaat. Ik zit dus niet te wachten op tussenstops die tijd kosten of extra geklungel met treinen.

          Dat het je als gezin of alleenstaande op vakantie of anderzijds niet tijdsgebonden voor die ene keer niet zo veel uitmaakt dat is tot daar aan toe. Maar als ik doorgaans gewoon naar de passagiers op de KLM vlucht kijk dan valt het mij op dat dat het aantal echte vakantiegangers niet zo hoog is. Je weet natuurlijk niet wat iedereen normaal doet maar je ziet in het hoogseizoen bijvoorbeeld een totaal ander soort passagier op het vliegtuig stappen. En ook dat het aantal frequent flyers in die tijd heel erg laag is, bijvoorbeeld bij incheck of bij het boarden, waar er maar een handje vol voorrang krijgt. Ik kan dat niet staven aan statistieken, maar dat is gewoon de indruk die ik zelf krijg.

          Dan heb je nog EVA airlines en China Airways. Die hebben onder de vlucht ook prima service en ook belangrijk, hun wijzigingsvoorwaarden zijn gewoon gunstig. Maar hun allergrootste nadeel voor mij is hun dienstregeling. KLM vliegt dagelijks waar EVA en China maar 3 keer in de week vliegen. Daarnaast heeft China airways bijvoorbeeld een irritante vertrektijd van Bangkok die mij in veel gevallen een dag extra in bangkok zou kosten, terwijl ik met de vertrektijd van KLM gewoon op de dag zelf weg kan. Maar 3 dagen in de week is gewoon veruit het lastigste. Als ik bijvoorbeeld 2 dagen later op de zaak in Europa zou moeten staan dan heb je met EVA en china airways gewoon kans dat je pech hebt en een dag langer wachten moet, of via een andere maatschappij moet vliegen.

          Daarnaast hebben veel Europese maatschappijen zoals SAS, Lufthansa, Austria Airways, KLM etc hun aansluitingen naar diverse kleinere Europese bestemmingen gewoon beter voor elkaar.

          • ruud zegt op

            Als zakelijk vlieger zit u waarschijnlijk business class.
            Als u echter 16 keer per jaar in economy zou moeten vliegen, zou u er waarschijnlijk anders over denken.
            Ik heb een paar jaar geleden 1 maal van het nieuwe economy interieur van de KLM mogen “genieten” en dat was ook gelijk de laatste keer voor me.
            Ik heb laatst nog even bij de “comfort” zone gekeken (160 Euro per enkele reis), maar daar waren zoveel klachten over, dat ik toen maar heb gekozen voor China airlines met het oude interieur.

            • BA zegt op

              Dat is dus juist een misvatting.

              Tenzij het business tarief echt voordelig is, zit ik meestal economy.

              Als je een enkele retour per jaar hebt, dan is business class leuk, maar als je over zoveel vluchten praat dan praat je over meer als 10.000 euro alleen al aan extra ticketkosten bovenop de normale kosten welke je normaal al in economy hebt. Er zijn heel weinig werkgevers die dat zomaar even aftikken en als het om je eigen zaak gaat dan moet moet je al een forse onderneming hebben wil je dat kunnen verantwoorden. Tenzij je CEO van een multinational bent dan zal het wat makkelijker zijn.

              Of het moet om een Europse vlucht gaan maar dan stelt die business class weer bijna niks voor.

              Het overgrote deel van de zakelijke vliegers cq mensen die voor hun werk veel reizen die vliegen haast allemaal economy.

  4. Sjaak S zegt op

    Tja, gelukkig hoef ik daar geen beslissing over te nemen. Het is niet gemakkelijk. Wanneer een bedrijf winst uitbetaalt, hoor je niemand klagen. Desondanks ben ik er zeker van dat deze stakingen het uiterste middel zijn en dat de stakers weten waarvoor ze het doen en ook weten wat het kost.
    Ze zullen zeker ook andere voorstellen hebben gehad.
    Ik hoop voor iedereen dat dit gauw voorbij is. Het begon alles in 2012 en zoals ik schreef, ben ik net de dans ontsprongen.

  5. Jack G. zegt op

    @ Sjaak: Zal Lufthansa over 5 jaar nog bestaan? Of is het nog deels overheid? Ik vlieg geregeld met ze en ik ben best positief over ze. Wat mij vaak in reacties op vliegonderwerpen opvalt is dat cabinepersoneel een wow factor moet hebben. Ik noem het wel eens Playboy Airlines wat vele zouden willen. Ik vlieg regelmatig met Amerikaanse maatschappijen en daar zie je heel veel ouder cabinepersoneel. En sommige zullen het wel niet geloven maar het lukt ze prima om mij als klant te zien en van eten en drinken te voorzien. En ze maken ook nog winst en sluiten prima CAO’s af met personeel. Allemaal dankzij hun ‘oudjes’

    • Sjaak S zegt op

      Beste Jack,
      Lufthansa is als een van de weinige maatschappijen in Europa zo groot geworden op eigen kosten. Toen de oliecrisis en de inval in Koeweit iedereen tot aan een faillissement bracht, omdat niemand meer durfde te vliegen, heb ik een tijdlang werklozengeld gekregen en toch als steward gevlogen. Dit kwam omdat Lufthansa zijn eigen mensen niet kon betalen. Maar op zich geen steun van de overheid.
      Toen kwam Jürgen Weber als Vorstand en deze man, die zelf ook uit de vliegerwereld kwam, heeft Lufthansa weer naar de top gebracht.
      Nee, het cabinepersoneel is niet het jongste. Er zijn nog steeds veel jongeren, maar ook veel ouderen die bij LH werken. En dat komt vooral bij de regelmatige klanten goed aan. Waarom? Omdat een oudere collega veel beter op de wensen van een klant kan ingaan. Ook kunnen eens normale gesprekken gevoerd worden, omdat de generatiekloof niet zo groot is. Veel klanten (die in business of first class vliegen) zijn ook van iets rijpere leeftijd.
      Ik ben veel op vluchten naar Japan gevlogen, vooral in de laatste jaren van mijn werktijd bij LH. Ik kreeg vaak van pursers te horen dat onze Japanse gasten zeer tevreden over mij waren. Waarom? Omdat ik ouder was en omdat ik een paar woordjes (zinnetjes) Japans sprak. Ook heb je als oudere persoon toch een andere uitstraling dan jongere mensen. Dat wil niet zeggen dat het niet leuk is om met jonge collega’s te werken en het ziet er ook leuk uit als er een mooie 25 jarige je bedient… een goede combinatie is de balans die je nodig hebt op zo’n vlucht.
      Ik ben misschien nog erg Lufthansa minded… (ik heb er immers met volle tevredenheid 30 jaar gewerkt), daarom zie ik het persoonlijk iets anders… voor mij is Lufthansa net als een Mercedes. Je moet ervoor betalen. Maar dan heb je ook wat degelijks.
      Mag zijn dat een andere maatschappij iets meer tierlantijntjes biedt, maar Lufthansa hoeft zich niet te schamen voor haar aanbod. Ik ben ook met andere maatschappijen gevlogen. Tot nu toe vond ik mijn eigen maatschappij de beste. Het is niet alleen de wijn die je krijgt of het eten dat opgediend wordt. Het is het hele pakket. En daar doet Lufthansa veel aan. Dat kost ook een beetje meer.
      Alleen al op het gebied van veiligheid staat Lufthansa op een zeer hoge ladder. De inspecties die de vliegtuigen iedere keer weer krijgen zijn optimaal. Hoe lang geleden is er een ongeluk gebeurd met LH? Ik kan me nog Warschau herinneren, maar daarna?
      Nogmaals: Lufthansa is niet gesponsord en moet alles op eigen schouders dragen. Niet gemakkelijk.
      De pilotenstaking is zeer belastend voor het bedrijf. Ik ben er echter zeker van dat dezen dat niet zonder reden doen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website