
In verschillende Aziatische landen hebben luchtvaartmaatschappijen hun regels rond het meenemen van lithiumbatterijen aan boord van vliegtuigen aangescherpt. Deze batterijen, die onder andere worden gebruikt in apparaten zoals mobiele telefoons, laptops en e-sigaretten, kunnen bij een defect oververhit raken en zo rook, brand of extreme hitte veroorzaken.
De zorgen rondom lithiumbatterijen zijn niet nieuw binnen de luchtvaart. Al jarenlang worden deze energiebronnen gezien als een potentieel veiligheidsrisico. Op basis van incidenten worden de regels dan ook regelmatig herzien en aangescherpt.
De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) registreerde in 2024 wereldwijd gemiddeld drie incidenten per twee weken met oververhitte lithiumbatterijen aan boord van vliegtuigen. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2018, toen er gemiddeld minder dan één incident per week werd gemeld. De toenemende hoeveelheid elektronische apparatuur die passagiers meenemen, speelt hierbij waarschijnlijk een rol.
EVA Air verbiedt gebruik van powerbanks aan boord
De Taiwanese luchtvaartmaatschappij EVA Air heeft sinds 1 maart nieuwe maatregelen ingevoerd. Passagiers mogen tijdens de vlucht geen powerbanks of andere losse lithiumbatterijen meer gebruiken of opladen.
Volgens EVA Air is deze maatregel bedoeld om de veiligheid aan boord verder te verhogen. De luchtvaartmaatschappij wijst erop dat de meeste stoelen in hun toestellen zijn voorzien van ingebouwde USB-oplaadpunten. Passagiers die hun telefoon of andere apparatuur willen opladen, kunnen dus gebruikmaken van deze voorzieningen.
Thai Airways volgt met eigen verbod
Ook Thai Airways heeft soortgelijke maatregelen aangekondigd. Vanaf 15 maart is het verboden om tijdens de vlucht powerbanks of draagbare batterijen te gebruiken of op te laden. De luchtvaartmaatschappij benadrukt dat deze beslissing is genomen om incidenten met oververhitte batterijen aan boord te voorkomen.
Thai Airways adviseert passagiers voorafgaand aan de vlucht hun apparaten voldoende op te laden en raadt aan om gebruik te maken van de aanwezige USB-aansluitingen in de stoel tijdens de reis.
AirAsia heeft ook verbod ingevoerd
AirAsia heeft, net als Thai Airways, aangekondigd dat vanaf 15 maart 2025 het gebruik en opladen van powerbanks tijdens vluchten verboden is. Passagiers mogen nog steeds powerbanks meenemen in hun handbagage, maar het gebruik ervan tijdens de vlucht is niet toegestaan.
Internationale richtlijnen van IATA
De meeste luchtvaartmaatschappijen baseren hun beleid op de richtlijnen van de International Air Transport Association (IATA). Volgens deze wereldwijde standaard mogen powerbanks alleen in de handbagage worden meegenomen en niet in de ruimbagage. Daarnaast gelden er duidelijke beperkingen voor de hoeveelheid en het wattuur vermogen van de batterijen die aan boord mogen worden gebracht.
Deze regels zijn bedoeld om het risico op incidenten met lithiumbatterijen tot een minimum te beperken. Toch kiezen sommige maatschappijen, zoals EVA Air en Thai Airways, ervoor om aanvullende maatregelen te nemen door het gebruik van losse batterijen en powerbanks tijdens de vlucht volledig te verbieden.
Met de toename van het aantal incidenten lijkt het erop dat ook andere luchtvaartmaatschappijen hun beleid mogelijk zullen herzien om de veiligheid van passagiers en bemanning te waarborgen.