Vraagsteller: Marc

Ik vertrek op 23 december naar thailand voor 5 weken. Ik twijfel of ik een visum (60 dagen) zou aanvragen of dat ik in thailand mijn 30 dagen zou laten verlengen op immigratiekantoor. Geeft het geen probleem als je vliegticket voor periode van 5 weken is en je zonder visum vertrekt?

Graag jullie ervaring.


Reactie RonnyLatYa

Als je op Visa Exemption vertrekt kan de vliegtuigmaatschappij een bewijs vragen dat je de intentie hebt om binnen de 30 dagen Thailand te verlaten. Niet elke maatschappij vraagt dit nog en mijn advies is steeds om daarover je maatschappij te contacteren. Doe dat dan per mail dan heb je alvast een bewijs van hun antwoord. Indien zo vraag dan ook welke bewijs. Meestal zal dat een doorvliegticket zijn, maar er zijn er ook die een verklaring aanvaarden of een ander bewijs. Denk er aan dat dit bewijs aan de check-in wordt gevraagd en die mensen die daar zitten niet tot die maatschappij behoren en niet altijd het beleid in detail van die specifieke maatschappij kennen. Meestal werken die met algemene richtlijnen. Maar meestal loopt daar ook wel een Supervisor van die maatschappij rond die eventuele problemen kan oplossen.

Maar waarom je daar zorgen over maken? Neem gewoon een Tourist visum. Kan je nu vanuit je luie zetel online aanvragen voor 40 Euro en bekom je meteen 60 dagen.

Met een Visa Exemption mag je nog eens gaan verlengen in Thailand voor 30 dagen aan 1900 Baht (50 Euro) en sta je misschien lange tijd (in de zon?) aan te schuiven en voor je het weet is er een halve dag voorbij. Maar goed. Ieder moet maar doen wat hij denkt voor hem het beste is.

Als je graag ervaringen hebt van andere lezers kunnen die dat in een reactie achter laten.

 – Heb je zelf een visumvraag voor Ronny? Gebruik het contactformulier! –

8 reacties op “Thailand Visa vraag Nr 119/22: Tourist visa of Visa Exemption?”

  1. John Chiang Rai zegt op

    Ik heb deze vraag ,of ik problemen zou krijgen bij de Check Inn,Thai Airways 2x voorgelegd,maar ook 2x een afwijkend antwoordt gekregen,wat niets met mijn eigenlijke vraag te doen had.
    Bij hun antwoord krijg je het gevoel,of ze een voorgedrukte mail wegsturen,die op mijn vraag kant nog wal raakt.
    Ik heb duidelijk 1x beleefd op Duits,omdat ik van München vlieg,en 1 keer beleefd op Engels gevraagd omdat ze misschien geen Duits kunnen lezen,of ik problemen bij de Check Inn zou krijgen als tussen de heenvlucht en de terugvlucht ca 60 dagen zou liggen,en ik mijn Visa exemption op een Immigration Office verlengen zou, en hun beleefd gevraagd om een bevestiging.
    Geen van beide antwoorden,gaven qua antwoordt de indruk dat ze het begrepen hebben,maar gaven telkens beleefd aan dat ik voor verdere vragen hun altijd contacteren kon.
    Omdat het na 3 mails haast lastig begint te worden,en ik toch van mening was dat een maatschappij die internationaal functioneren wil,tenminste een duidelijk antwoordt geven kan, wacht ik nu sinds 14 dagen op een retour mail van Thai Airways met een duidelijk antwoort.
    Ik denk dat ze het zelf niet meer weten,zodat ik mij innerlijk reeds voorbereid heb op het aanvragen van een Tourist Visum.
    Ik had mijn vlucht reeds bij Thai Airways geboekt,maar van een goed operationele airways verwacht je toch op zijn minst, dat ze hun klanten een juist antwoord geven.

    • RonnyLatYa zegt op

      Ja dat was inderdaad een duidelijke vraag…

    • fred zegt op

      Een juist antwoord ? Waar kan je dat nog krijgen ? Iedereen weet iets en niks. Het is allemaal veel te complex geworden door de ontelbare regeltjes en uitzonderingen.

      • John Chiang Rai zegt op

        Beste fred,Zo complex en ontelbaar zijn deze Check Inn regeltjes niet geworden,zo jij dit nu in jou reactie schrijft.
        De Check Inn regels zijn eigenlijk,afgezien van een paar Covid regels,die mijn vraag helemaal niet betroffen,praktisch gelijk gebleven.
        Iedere vlieg maatschappij,of persoon die de Check Inn in opdracht van deze verzorgt,zou een juist antwoordt op deze vraag,kunnen en moeten geven.
        Ik heb het vermoeden,omdat de retour mail van Thai Airways ook met een Thai naam als afzender voorzien was,dat deze medewerker of de Duitse/Engelse taal niet volledig lezen kon,of uit pure gemakzucht een standaard antwoordt gestuurd heeft,om het probleem voor hem snel uit de weg te ruimen.
        Blijft alleen de vraag of dergelijke mensen de juiste personen zijn,om in het buitenland voor Thai Airways op een klanten service te werken,waar deze zelfde vraag zeker vaker gesteld gaat worden?

    • Rudolf zegt op

      Klinkt mij bekend in de oren, Ik heb een non O visum voor 3 maanden en heb een enkele ticket omdat ik ga emigreren en straks de verblijfsperiode ga verlengen met een jaar.

      Twee maal een mail gestuurd naar Eva met de vraag of dat problemen oplevert bij de incheckbalie, geen reactie gehad.

      Ik heb wel mijn bewijs van uitschrijving uit Nederland bij mij, dus het zal wel goed komen, maar waarom reageren ze niet. Als ik bel, zeggen ze geen probleem, maar daar heb ik niks aan.

      Rudolf

      • RonnyLatYa zegt op

        Dat probleem stelt zich ook enkel indien iemand zonder visum vertrekt m.a.w. op Visa exemption.

  2. Thailandganger zegt op

    Het vertrek zonder visum heeft mij nog nooit een probleem opgeleverd. Slechts 1 keer een opmerking maar ik kon mee als ik een verklaring tekende dat ik zelf verantwoordelijk ben als ik niet tot Thailand zou worden toegelaten. Ik bezoek altijd meerdere landen en blijf niet te lang in Thailand.
    Tot op heden heeft Thailand bij mij nooit een opmerking hierover gemaakt, ongeveer 15 jaar al.

    Als je toch in Thailand verblijft de gehele periode dan zou ik een visum voor 60 dagen aanvragen. Dat kan online dan krijg je een e visum.

    Dat scheelt je tevens een dag vakantie om te gaan verlengen in Thailand. Hoe het momenteel is weet ik niet maar het is voorgekomen dat je uren moest wachten voor je aan de beurt was in BKK.

    • RonnyLatYa zegt op

      Als je de intentie hebt om minder dan 30 dagen te blijven en dat ook kan aantonen is er ook geen probleem.

      Alhoewel het wel degelijk een immigratie eis is dat je moet aantonen dat je de intentie hebt om Thailand te verlaten binnen die 30 dagen, wordt het zelden gevraagd bij immigratie zelf. Het zijn vooral de luchtvaartmaatschappijen die hierover vallen , alhoewel er ook zijn die er niet naar kijken. Zolang immigratie die eis niet officieel laat vallen zullen die dat ook blijven vragen.

      Ik herinner mij toen je in de jaren 90 een verlenging vroeg je het ticket moest tonen. Bleek daaruit dat je maar 18 dagen verlenging nodig had, je ook maar 18 dagen kreeg i.p.v. 30 dagen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website