
Thailand ademt pick-up trucks. Van de smalle steegjes in Bangkok tot de rode aarde van het Thaise platteland: overal zie je ze rijden, beladen met mensen, oogst of bouwmaterialen. Deze robuuste voertuigen zijn uitgegroeid tot het kloppend hart van de Thaise mobiliteit.
Maar hun populariteit is geen toeval. Slimme belastingregels, de veelzijdigheid van het voertuig en het culturele aanzien maken de pick-up tot dé onmisbare schakel in het dagelijks leven. Tegelijkertijd winnen stoere SUV’s op basis van pick-ups snel terrein. Waarom domineren juist deze voertuigen het straatbeeld van Thailand? Een blik op de economische en sociale kracht van de Thaise pick-up.

Pick-ups als economische ruggengraat
Thailand is de grootste pick-up markt van Zuidoost-Azië en behoort wereldwijd tot de top. In 2023 bestonden pick-ups en pick-up SUV’s samen uit meer dan 42% van alle nieuw verkochte voertuigen. Dat is geen toeval. De Thaise overheid hanteert al jaren een beleid dat pick-ups fiscaal bevoordeelt.
Waar personenauto’s onderhevig zijn aan accijnzen tot 50%, betalen kopers van pick-ups vaak slechts 3% tot 12% belasting. Ook zogenoemde PPV’s (Pick-up Passenger Vehicles) – SUV’s gebaseerd op pick-up platforms – profiteren van deze gunstige regels.
Deze lage belastingdruk maakt een robuuste pick-up of SUV stukken goedkoper dan een traditionele gezinsauto of luxe sedan.
Een werkpaard voor elk terrein
De veelzijdigheid van de pick-up verklaart minstens zoveel. In agrarische regio’s, waar wegen veranderen in modderige paden tijdens het regenseizoen, is een 4×4 pick-up onmisbaar. Maar ook in stedelijke gebieden zoals Bangkok of Chiang Mai zijn pick-ups geliefd. Ze vervoeren doordeweeks ladingen mango’s en cacaobonen en in het weekend hele families naar de tempel.
Daarnaast vormen pick-ups de basis van de bekende songthaew-cultuur: gedeelde taxi’s met bankjes op de laadbak, die in vrijwel elke Thaise stad het straatbeeld bepalen.

SUV’s met pick-up roots winnen terrein
De laatste jaren groeit het aantal SUV’s dat gebouwd is op pick-up platforms. Deze zogeheten PPV’s combineren de kracht van een pick-up met het comfort van een SUV. Ze zijn populair bij Thaise gezinnen, bedrijven en overheidsinstanties.
Populairste modellen op de Thaise wegen
Isuzu D-Max
De absolute nummer één. De D-Max is al jaren het bestverkochte voertuig van Thailand, goed voor 44% marktaandeel binnen het pick-upsegment. Betrouwbaar, eenvoudig te onderhouden en favoriet bij ondernemers en boeren.
Toyota Hilux Revo
De klassieke rivaal van de D-Max. In 2022 werd de Hilux ruim 160.000 keer verkocht in Thailand, met een marktaandeel van 41%. Deze pick-up is al decennia een begrip in Zuidoost-Azië.
Ford Ranger
De stoerste van het stel. De Ranger is populair bij een jongere doelgroep die waarde hecht aan een sportief imago en krachtige prestaties. Met 9% marktaandeel is de Ranger de nummer drie.
Mitsubishi Triton
Met 7-8% marktaandeel is de Triton een prijsbewuste keuze. Vooral populair in de bouwsector en bij kleinere ondernemers.
Nissan Navara
De Navara wordt veel ingezet in de landbouw en transportsector, met een marktaandeel van circa 5%.

De opmars van SUV’s op pick-up platforms
Toyota Fortuner
De Fortuner is dé SUV op basis van de Hilux en de onbetwiste favoriet in het PPV-segment. De SUV is populair bij gezinnen en overheidsinstellingen vanwege de ruimte, luxe en robuustheid.
Isuzu MU-X
De SUV-variant van de D-Max. Vooral buiten de steden zie je de MU-X vaak als familieauto of luxe alternatief voor de standaard pick-up.
Mitsubishi Pajero Sport
De Pajero Sport, gebouwd op de Triton, staat bekend om zijn comfortabele interieur en goede rijeigenschappen.
Ford Everest
De SUV-versie van de Ranger. Vooral geliefd bij reizigers die vaak buiten de gebaande paden rijden.
Van werkpaard tot statussymbool
De pick-up en SUV zijn niet alleen functioneel, maar ook cultureel beladen. Op het platteland symboliseert een nieuwe D-Max of Fortuner vaak financieel succes. Tegelijkertijd is het de spil van het gezinsleven: overdag werken, ‘s avonds de familie vervoeren.

Thailand: ‘Detroit van Azië’
Thailand produceert jaarlijks meer dan 1 miljoen pick-ups en SUV’s. Fabrieken van Toyota, Isuzu, Mitsubishi en Ford zijn vooral te vinden in de regio’s rond Rayong, Chonburi en Bangkok. Ruim de helft van de productie wordt geëxporteerd naar landen als Australië, Zuid-Afrika en het Midden-Oosten. Al sinds de jaren ‘70 is Thailand dé hub voor de Aziatische pick-up-industrie.
De toekomst: elektrisch en hybride
Hoewel de pick-up nog steeds benzine of diesel slurpt, staan fabrikanten klaar om Thailand te laten overstappen op elektrische en hybride modellen. Toyota en Isuzu hebben al aangekondigd om vanaf 2025 elektrische pick-ups in Thailand te produceren.

Conclusie
De pick-up truck en zijn SUV-afgeleiden zijn verweven met het dagelijkse leven van Thailand. Ze vervoeren goederen, families en hele gemeenschappen en vormen een brug tussen stad en platteland. Hun succes is geworteld in fiscale voordelen, praktische noodzaak én de cultuur van het land. En met de komst van duurzame alternatieven belooft ook de toekomst van de Thaise pick-up levendig te blijven.
Feiten & cijfers in één oogopslag
- 42% van alle nieuwe voertuigen in Thailand is een pick-up of pick-up SUV (2023).
- 1 miljoen pick-ups en SUV’s geproduceerd in 2022, waarvan 50% geëxporteerd.
- 3% tot 12% belasting op pick-ups en pick-up SUV’s.
- Isuzu D-Max en Toyota Hilux Revo zijn marktleiders met samen ruim 85% marktaandeel.
- Populairste SUV’s: Toyota Fortuner, Isuzu MU-X, Mitsubishi Pajero Sport en Ford Everest.
- Pick-ups al dominant in Thailand sinds de jaren ‘70.
Ik reed waarschijnlijk al meer dan 500.000 km in Thailand. 90 % van die pick-ups rijden leeg en zijn allesbehalve 4×4 (want die zijn pak duurder) Gezien ze worden aangedreven op de achterwielen en voorzien zijn van bladveren met starre achteras rijden ze zich nog sneller vast dan ik met mijn voorwielaangedreven Corolla ( al meegemaakt)
In zowat heel Thailand zijn de wegen nu sowieso verhard. Zelfs in ons piepklein dorpje vindt je nog nauwelijks een veldweg.
Ook iemand die in BKK woont of in andere grote steden heeft helemaal geen pick-up nodig neen ook niet voor de familie…..de meeste Thai hebben amper nog meer dan 1 kind. Een pick-up is een werf auto met als grootste troef je er heel veel gewicht mag en kan mee vervoeren voor de rest is de ruimte voor de inzittenden sowieso kleiner als deze in een sedan.
Het weggedrag is ook een pak minder dan een sedan met onafhankelijke wielophanging.
Het verbruik ligt gezien het gewicht en de slechte aerodynamiek ook hoger dan bij een sedan. Gelukkig blijft men in TH de prijs van de Diesel wel drukken.
Dat een pick-up met verlaagde ophanging voorzien van laagprofielbanden op 20 duims velgen en chiptuning iets zou hebben te maken met broodnodg vervoersmiddel gelooft toch geen kat.
Trouwens wordt in TH alles aan huis geleverd wanneer je een min of meer belangrijke aankoop doet.
In Thailand is een pick-up enkel en alleen een hype zie een status symbool alsook een teken dat men er bijhoort net als dat bij ons destijds een Golf GTI was.
Hoe men het ook draait of keert Thailand is Australie niet en is in zekere zin helemaal geen land voor pick-ups. Blijf het beetje zielig vinden als ik die mensen zie sukkelen om door die smalle steegjes te rijden met een 5 meter lange pick-up met niet zelden een heel grote draaicirkel. Het is dan ook geen handige auto en ze zijn ook niet echt bekend om goede resultaten bij crashtests.
Vergeet het regenseizoen niet.
Dat ga jij niet winnen in een Corolla.
En ja, die boys met platte bandjes en turbostickers vallen in de catagorie GTI jongeren.
Als ik die in de spiegel heb hou ik het gat voor me dicht, anders gaan ze op mijn voorbumper kleven om vervolgens weer een kamikaze inhaalaktie te doen.
Wat denk je van de jaarlijks ondergelopen wegen in zowel Bangkok , maar ook zowat in ieder deel van Thailand tijdens regenseizoen? Dan ben je met jouw Corolla behoorlijk beperkt als je net in zo’n gebied moet zijn. En waarmee worden bestelde producten thuisbezorgd ? Niet met een Corolla maar de de pickuptruck. Pickuptrucks worden vooral bedrijfsmatig aangeschaft door kleine zelfstandigen, bouwploegen, vervoersbedrijven, maar ook voor allerlei andere zaken. In bv Nederland gebruikt iedereen een aanhangwagen, of gaat een boedelbak huren voor een klusje, terwijl daar een pickuptruck in Thailand het betere alternatief voor is. Ook de vrij lage aanschafprijs in vergelijk met een gewone personenauto is interessant. Dat zowat in jouw optiek alle wegen verhard zijn in Thailand zelfs in jouw piepkleine dorpje,is niet helemaal juist. Ikzelf woon in de Isaan,
maar er zijn hier nog genoeg onverharde wegen die vol met kuilen zitten en tijdens regenbuien erg drassig en/of ondergelopen zijn. Tenslotte nog over crashtestveiligheid. Ik voel mij een stuk veiliger in een dikke SUV of pickuptruck in het toch wel gevaarlike thaise verkeer dan in een kleine sedan. Dat er ook genoeg van deze auto’s aangekocht worden als patser imago, dat ontken ik ook niet, maar de meerderheid van deze auto’s zijn gewoonweg een zeer practische, goedkopere aanschaf voor de diverse gebruikers.
Hoe groter de pick-up truck en SUV , hoe groter de frustatie over het klasseverschil, het loosing face syndroom en afbetalingsschuld van de eigenaar en /of hoe leger de portemonnee. In De Isaan zie je ze in dorpjes ook voor huizen staan zonder stromend water, keuken noch toilet. Of er farangs digitaal sponsoren verneem je willens nillens enkel via roddel- en afgunstpraatjes. Maar laat mij uit ervaring zeggen: in 99 procent is dat het geval.
Een SUV of pickup is vooral veilig NA een fikse tropische regenbui omdat hij hoger op de wielen staat.
Het comfort is tegenwoordig even goed als een normale sedan.
Kom zeg, het comfort even goed?
Mijn schoonbroer heeft eind vorig jaar een splinternieuwe pickup aangeschaft. Als ik heel sporadisch eens met hem meerijd, dan stap ik geradbraakt weer buiten. Geef mij maar een wagen met een deftige vering i.p.v. zo’n rammelkar.
Nochtans is de verkoop van pick-ups al een paar jaar in dalende lijn, zo heeft MG zijn productie al stil gelegd.
Klopt, MG is er al helemaal mee gestopt. En er worden steeds minder pickups verkocht https://www.bangkokpost.com/business/motoring/2983615/production-of-mg-pickups-comes-to-a-halt
zelden zulke gefrustreerde reacties gelezen over mensen die niet in het bezit zijn van een pickup.
Ik rij er al jaren in en heb er veel plezier van. Vooral als ik bouwmaterialen nodig heb en als vrienden met hun Carolla hun spulletjes nodig hebben van de bouwmarkt of met een kapotte motorbike naar de dealer moeten.
Nog een bijkomende voordeel is dat ik over die verlaagde broodtrommels heen kan kijken, mocht er zich een wild west actie voordoen. Bladvering? tsja, maar met wat aanpassingen heb je een vrij goede vering en ik stap niet gebroken uit de auto na een lange rit.
Ja kijk als men iemand is die alle dagen bouwmateriaal moet vervoeren of instaat om een hoop defecte motorbikes naar weet niet waar te vervoeren is een pick-up inderdaad hetgeen men nodig heeft.
Die ene keer wij grof bouwmateriaal nodig hadden werd ons dit aan huis geleverd. Kleine benodigdheden heb je ook een koffer voor en in ons geval met een 5 deurs heb je meer dan genoeg kofferruimte. Die ene enkele keer op 7 jaar tijd onze motorbike niet meer wou starten volstond mijn Corolla om in de stad een nieuw batterijtje te gaan halen. En dan is het nog opdat ik een automaat heb want in de Isaan rijdt bijna iedereen met een Wave modelletje en die kan je nog kicken.
Hahaha, dit is een artikel als een kolfje naar mijn hand se.
Waar ik woon, kan ik mijn lach soms niet inhouden als ik zie hoe venen met zo’n opgeblazen monsters voorbij ons ” geleeg ” rijden. In 4è versnelling met staitonair toerental met beide voeten op de rem, plus nog eens de handrem opgetrokken. Wat een kloefkappers, maar ZE rijden wel rond, in de buurt om te laten zien wat ze hebben. Dan denk ik bij mezelf ” Wèèr ene die laat zien met hoeveel bankschuld hij rond rijd.” Want, zeg nu zelf, ze hebben gene nagel om aan hun gat te krabben, mààr ……. . In de buurt is òòk zo ne stoere met zo’n stalen , lees plastieken monster, met enkel voor 200 baht aan brandstof in de tank, en met een rijwijze zoals hierboven reeds beschreven. Nèè, als zoiets enkel maar dient als status, dan wacht ik liever nog een beetje om me een sedan aan te schaffen waarbij de deuren geen ” poef ” zeggen als men ze dicht doet en waarbij je relax in een luxe-sedan mag rondrijden zonder als een geradbraakt kieken uit een “monster” te moeten kruipen. Want zeg nu zèlf welk gevoel je hebt nà 2 uur op de achterbank gezeten te hebben van zo’n monster en nòg zo’n 4 uur te gaan hebt?
Dre
De 2deurs uitvoering heeft idd een achterbankje van niks geen comfort, maar een fatsoenlijke 4 deurs(dus niet met die halve deurtjes) heeft dezelfde luxe achterin als een SUV. Niks mis mee. Uit de meeste reacties klinkt echter wel het minachtend denken over pickup en SUV bezitters, zoals ” ze leven boven hun stand, ze zijn patserig, auto betaald door farang vd familie. Het komt weer zeer generaliserend en afgunstig over. En nee, dit is GEEN rozebrillen opmerking maar gewoon realiteit. Ik zal niet ontkennen dat er idd heus wel een aantal rondrijden die voor ’t oog van een ander hiermee rondrijden, maar het overgrote deel heeft zo’n wagen voor werk en soms ook nodig vanwege moeilijker begaan are wegen. En de opmerking dat 99% betaald is door farangfamilie raakt kant nog wal. Dat zou dus betekenen dat van alle pickups die er rondrijden de eigenaren farangfamilie hebben die dan ook nog eens gretig hun portemonnee trekken voor dit alles. Klinkklare onzin.
Aan alle die niet positief zijn over pick-ups.
Ik heb zelf ook een pick-up, een Ford Ranger in Thailand en ben er zeer blij mee, heb er al veel ( bouw ) materiaal mee gehaald, langere reizen gemaakt en veel familie uitjes mee gedaan.
Hij is best luxe, rijd echt wel lekker en het gebruik is ongeveer 7 liter per 100 km.
Dit inclusief de leuke berg ritjes bij mij in de buurt van Phetchabun.
Wonend in Nederland en daar rond tuffend in een Up!pie, hebben we in Thailand twee jaar geleden weer een 4deurs pickup, Mazda BT50, gekocht. De Ford Ranger die we daarvoor hadden was na 15 jaar door familie, die hem de laatste jaren ook mocht gebruiken totaal afgeragd. Gebruik van de Mazda door de familie is dus niet meer toegestaan en de sleutels zijn in beheer van een goede kennis, die ook met haar eigen spullen op een on-Thaise manier heel zuinig om gaat, werkt perfect.
Voor de aanschaf hebben we naar een hele serie auto’s gekeken en vaak ook proef gereden. Bijna allemaal kleine middenklasse sedans (een stationcar is bijna niet te vinden daar) en een paar pickups.
Alle sedans waren een stuk, minimaal 250000 Baht duurder in aanschaf en als je met 4 personen en bagage reist kom je ruimte te kort. Bovendien zit je bijna constant in de kont van een pickup of een grote SUV te kijken. In een pickup heb je zelf meer zicht.
Qua comfort doet onze pickup niet onder voor veel van de gereden sedans en is beduidend beter dan ons Up!pie in Nederland. Ook wat betreft brandstof gebruik geen klagen: op lagere afstanden 90 km/uur aanhoudend 1 op 16! We hopen nog lang in onze pickup te kunnen rond rijden.
Diegenen die met een pickup rijden verdedigen hun keuze en de sedan rijders vinden dan weer dat zij de betere keuze gemaakt hebben. Elk zijn meug zeker.
Mijn schoonvader en schoonbroer hebben elk een pickup en ze mogen dat mij nog gratis geven, ik zou het niet willen. De passagiers op de achterzetel hebben helemaal geen plaats, en qua comfort mag je het al helemaal vergeten. Maar goed, je hebt wel een grote koffer hoor. En als je pech hebt zijn je spullen kletsnat geregend als je thuis komt.
Laat mij maar rond rijden in mijn onbetaalbare SUV, ik zou niets anders willen.
In Europa, zakelijk, altijd grote sedans gereden; Volvo’s, Merc’s, Saab Cabrio, Alfa’s, etc. Maar nog nooit zo’n plezier gehad als met mijn eerste Ford Ranger double cab in Thailand. Recentelijk vervangen door de Ford Everest. Waarom? Hoge instap. Probeer ver in de 70 maar soepel in en uit een sedan te stappen.
Hoog, dus ook beter weg overzicht. Thaise wegen, zijn geen biljardlakens; hebben Pickup’s en SUV’s minder moeite mee. Bij zware regen buien kunnen die hoge ‘monsters’ gewoon doorrijden en moeten sedans wachten tot het waterpeil gezakt is. Vaak tussen Bangkok en Hua Hin meegemaakt.
Ja, groot, dat maakt indruk en dat maakt je door het Thaise verkeer ‘drukken’ eenvoudiger; zoals Thai doen. En dan bij voorkeur Diesel, ontsnappen aan de Europese milieu manie; hier kan het nog…
Ah, inzake zeiknatte spullen in de laadbak…ik had een rolluik, kurkdroog door de wolkbreuk…
dan willen we graag horen of het eigenlijk toegestaan is om achteraan de laadruimte plaats te nemen op een matras met enkele leden van ons gezin,waarschijnlijk veel reacties over verkeersveiligheid nu,maar kom dagelijks pick-ups tegen die afgeladen vol zitten,dus denk dat de thaise wetgeving dit toestaat?en kunnen we met zijn allen af en toe fijne uitstapjes maken toch!
De Thaise wetgeving staat vervoer van personen in de flat-back van een pickup niet toe.
Ach, Thai-getrouw denkenden negeren dat simpel.
Vervoer van personen in de flat-back? Tot geladen met 8 personen zie je ze voorbij scheuren.
En de politie zet in haar pickup’s trouwens de arrestanten er ook in!
Hoe vaak lezen we niet dat als een pickup met ‘achteruit’ vol personen, high-speed bij een wegongeluk is betrokken die mensen er zeer slecht afkomen na geparachuteerd te zijn.
Noch in de Thaise Traffict Act noch in de Police Act wordt melding gemaakt van het vervoer van passagiers in de achterbak van een pickup. Jouw bewering dat de Thaise wetgeving dit niet toe staat, moet je maar eens waar maken. Over veiligheid van passagiers in het verkeer wordt wel gesproken als het gaat over busvervoer, taxi’s, auto’s. Bijvoorbeeld dat als er safetybelts voorhanden zijn die ook gebruikt moeten worden. Tijdens het bewind van militaire regering is door de politie geprobeerd een soort van “sub-law” in te voeren, die maximaal 3 personen toestond in de achterbak tegen de achterkant van de cabine, met Songkran maximaal 6 personen, en niet op de hoeken van en tegen de achterklep. De rest van jouw verhaal klopt wel. Hiermee wordt handhaving lastig, en viert nonchalance hoogtij.