Thailand zal deze zomer naar alle waarschijnlijkheid door minder Nederlanders worden bezocht, men kiest vooral voor goedkopere en minder verre vakanties.

De invloed van de bezuinigen van het kabinet, het wisselvallige weer, de onzekere economische toekomst van Nederland: het zijn allemaal redenen voor de reiziger om hun zomervakantie dit jaar anders in te delen. Want de vakantie opgeven? Dat zeker niet. We gaan. Maar we passen wel een en ander aan. Dit blijkt uit onderzoek van Zoover.

De reissite deed onderzoek onder 5000 reizigers naar het vakantiegedrag voor komende zomer. Voorop staat dat Nederlanders zichzelf niet snel een vakantie zullen misgunnen. We vinden dat we tijd met familie of vrienden en ontspanning verdienen, ondanks dat de meeste vakantiegangers de crisis in hun portemonnee voelen of angst hebben dat de crisis in de toekomst invloed heeft op hun bestedingspatroon. Maar de zomervakantie ervoor opgeven? Nee. Wel worden reizigers creatiever in het zoeken, boeken en inrichten van hun vakantie.

Wat is er anders?

Bijna 30 procent zegt de zomervakantie aan te passen aan de huidige financiële situatie. Naast minder lang (25%) en minder ver (17%) kiest zo’n 35% voor een goedkopere accommodatie. Volgens het onderzoek blijkt dat kamperen steeds meer in trek is, of men kiest vaker voor een verblijf in een appartement. Op deze manier kunnen reizigers een home away from home maken. En dat houdt in: zelf boodschappen doen en alles zo goedkoop mogelijk houden als je zelf wilt. Daarnaast is op de bonnefooi gaan een trend, net als huizenruil en het verblijf bij vrienden of familie.

We blijven dit jaar wat dichter bij huis

We blijven dit jaar iets dichter bij huis dan vorig jaar. Frankrijk wordt duidelijk populairder ten koste van Spanje. Kroatië komt als relatief goedkoop land ook de top 10 binnen. De populairste gebieden zijn de Provence en de Côte d’Azur.

We zoeken kritischer en langer

Vakantiegangers geven aan kritischer te zoeken naar een voordelige vakantie. Zo wordt internet afgespeurd voor de beste deal en wordt er meer tijd gespendeerd aan oriëntatie. Onder het motto: ‘Een euro kun je maar één keer uitgeven’ is de zoektocht naar een vakantie langer en uitgebreider geworden. Ook vinden consumenten makkelijker hun eigen weg online en boeken niet meer over één nacht ijs.

‘Op vakantiebestemming doen we boodschappen bij de Lidl’

Besparen op de kosten ter plaatse is een populaire maatregel om de zomervakantie goedkoper uit te laten vallen. Waar vorig jaar nog bleek dat het merendeel van de ondervraagden vrijwel iedere avond uit eten ging, geven zij nu juist aan hierop te bezuinigen. Bijvoorbeeld door zelf te koken en zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen op de vakantiebestemming. All-inclusive vakanties blijken om deze reden ook extra geliefd: hierbij is vooraf de totale reissom duidelijk, inclusief eten en drinken.

Hygiëne belangrijkste bij keuze accommodatie

Hygiëne blijft het meest belangrijke aspect voor Nederlanders bij de keuze voor een accommodatie. Op de tweede plek staat uiteraard gezelligheid: we willen vriendelijk personeel en er moet wat te doen zijn in de buurt.

En het weer dan?

Naast de buitenland ervaring (‘Even helemaal weg’) is het wisselvallige zomerweer een reden voor Nederlanders om naar het buitenland te blijven te trekken. De favoriete temperatuur voor een zomervakantie ligt gemiddeld tussen de 25 en 30 graden. Omwille van de crisis zijn er ook vakantiegangers die ervoor kiezen deze zomer in eigen land te blijven. Nederland krijgt als vakantieland het cijfer 7.2 in geval van lekker weer. Blijft de zomer uit, dan scoort ons land een 5.0.

1 reactie op “Nederlanders kiezen voor andere vakantie: Niet naar Thailand?”

  1. Peter zegt op

    Volgens mij hoeft een vakantie naar Thailand niet per se duurder te zijn dan een vakantie dichter bij huis. De reis zal inderdaad duurder zijn, maar het verblijf is in thailand goedkoper.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website