Moet ik een fooi geven in Thailand?

Door Khun Peter
Geplaatst in Toerisme
Tags:
17 mei 2011

Fooien zijn vaak een onderwerp van discussie. De meningen erover zijn nogal verdeeld. Niet alleen de vraag of je een fooi moet geven, maar ook hoeveel en aan wie?

Fooien als aanvulling op het salaris

Het salarisniveau in Thailand is in vergelijking met Nederland een stuk lager. Zeker voor ongeschoold personeel. Een kamermeisje werkt vaak zeven dagen per week, soms tot wel 10 uur per dag. Per maand slechts twee dagen vrijaf. Het salaris voor deze bijna onmenselijke werktijden: 4.000 baht (€ 91,-).

Een kamermeisje in een hotel verdient dus ongeveer 130 baht per dag. Je kunt je voorstellen dat zij blij is met een fooi van bijvoorbeeld 100 baht. En daar ga ik zelf altijd mee in de fout. Ik reken het om naar euro’s en dan denk ik ach, ik geef maar twee euro dat is ook niet veel. Maar100 baht is bijna een dagloon dus zeker wel een behoorlijke tip.

Wel of niet een fooi?

Eigenlijk zijn fooien niet gebruikelijk in Thailand. Maar de vele toeristen die Thailand jaarlijks bezoeken zijn goed gehumeurd en vaak scheutig met geld en fooien. Veel Thai zijn er aan gewend geraakt en sommigen houden zelfs al het handje op. Een fooi is niet vanzelfsprekend. Soms rekenen hotels en restaurants een service charge van 10% die aan de rekening wordt toegevoegd, een soort fooien toeslag dus. Let daar op, want als je dan alsnog een fooi geeft is het dubbelop.

Wie kun je een fooi geven?

Het staat natuurlijk iedereen vrij om dat zelf te bepalen. Er zijn geen regels voor. Meestal geef ik een fooi aan een serveerster, kamermeisje en de jongens die met de bagage sjouwen. Een vriendelijk gids/reisleider en de chauffeur geef ik 100 baht per persoon. Een taxichauffeur geef ik 20 of 50 baht als hij vriendelijk en behulpzaam is. Anderen kiezen er voor om het bedrag van de meter naar boven af te ronden.

Biljetten van 20 en 50 baht

Het muntgeld laat ik vrijwel altijd achter of het moet echt hopeloos met de service zijn geweest. Heb ik ergens lekker gegeten en was bediening goed dan geef ik een fooi tussen de 20 – 100 baht. Zorg er daarom voor dat je altijd wat biljetten van 20 en 50 baht in je zak hebt.

Graag hoor ik ook van jullie wie, en hoeveel fooi je geeft in Thailand.


» Laat een reactie achter


64 reacties op “Moet ik een fooi geven in Thailand?”

  1. Robert zegt op

    Ik denk dat zoals jij het doet prima is. Ik geef ook altijd 100 baht fooi voor een massage. Je betaalt meestal 150-300 baht voor een uur, waarvan nog niet de helft naar de masseuse gaat.

    Ik verwacht echter een hoop lekker Hollandse reacties hier die het geven van fooien gaan veroordelen, a la ‘ik krijg ook niks extra als ik m’n werk doe’ en zo. We zullen zien…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Ja, een masseuse krijgt bij mij ook honderd baht. Ik weet dat de dames niet goed verdienen, vandaar ook altijd de vraag of je olie massage wil met hand- en spandiensten 😉

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Martin zegt op

        Khun Peter je kunt ook naar een massage gaan, en die zijn er genoeg, waar je GEEN hand en spandiensten krijgt aangeboden en toch tussen de 150 en 300 baht kosten.
        Het is maar waar en wat je zoekt !!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Je oordeelt iets te snel Martin. Als je iets aangeboden krijgt, betekent het niet dat je er naar op zoek bent. Die conclusie is voor jezelf.

          VN:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)
          • Martin zegt op

            Nee ik oordeel niet te snel, beetje slecht Nederlands Khun Peter.

            Jij schrijft in je reactie; vandaar ook ALTIJD de vraag etc. etc.
            Dat betekend dat waar je ook komt deze vraag wordt gesteld.

            Je had dus moeten schrijven;
            vandaar soms (of regelmatig) de vraag of je olie massage wilt met hand- en spandiensten.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
            • Oke. Het hangt ook een beetje af van waar ik verblijf. In Chiang Mai wordt die vraag zelden gesteld in Pattaya veel vaker.

              VN:F [1.9.22_1171]
              Waardering: -1 (obv 1 stem)
              • Frank zegt op

                Persoonlijk vind ik massage weer zo’n slecht voorbeeld. Als mijn band lek is van mijn Yamaha dan kan ik direct(om de hoek) terecht bij een bromfiets reparateur.
                Voor 100,- bath heb ik dan een nieuwe binnenband en het werkloon.

                Ik denk dat in zo’n geval tip geeft. Ook niet teveel dat geeft de indruk (zegt mijn Thaische vrouw) dat je aangeeft: och wat verdienen jullie toch weinig.
                Als ik na 4 maanden mijn appartement verlaat geef ik de werksters van mijn verdieping 100bath p.p. Ik zeg dan altijd: Pappa can only do that 1 x in 4 Month. Lachen !

                In restaurants hangt het van de bediening af. Als ze zo’n slavendrijver als baas hebben
                geef ik ze stiekum (onder de tafel) 50 bath. Anders stopt ie dat ook nog in de fooienpot
                (die hij verdeelt).
                Als ik moet afdingen (dat verwacht men) doe ik dat niet teveel;het moet ook leuk blijven voor de verkoper. Als die dan nog om tip vraagt kan hij/zij de pot op.

                VA:F [1.9.22_1171]
                Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • gerard zegt op

          ik was laats in koh chang
          en de fruitverkoper gaf ik telkens een fooi van 50 bath
          en elke keer kreeg ik een heel vriendelijk bedankje
          zelf een stuk fruit extra en zelfs een papaya gratis
          het is zo fijn om te zien dan ze dankbaar zijn voor een klein bedrag
          al met al gaf ik aardig wat fooi maar kreeg er veel voor terug
          hij hield zelfs het fruit voor me vast en was blij dat ik elke keer weer terug kwam

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
          • hans zegt op

            Ja dat wil ik wel geloven dat ie blij met jouw was, tjonge kreeg je toch maar zo een papaya gratis.. nou nou die kosten geloof ik 20 bath per kilo.

            Weet zeker dat die verkoper elke keer zei die falang ting tong als je weg ging.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
          • Hans G zegt op

            Van ons zou je zo een grote ananas gratis krijgen, die verkopen we voor 7 baht per kilo.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Jan v d Berg zegt op

      Ik geef 3 maanden elke morgen 20 baht aan het kamermeisje.
      Onbijt ong 30 bht,lunch ong 40 bht en diner ong 100bht.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Rien Stam zegt op

      Overal waar een goede service wordt gegeven geef ik 10 % fooi. Bij lage bedragen, b.v. een kop koffie, geef ik procentueel iets meer. Is de service niet goed, merk je soms een soort onverschilligheid, dan betaal ik gewoon, na controle, alleen de rekening.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. Chang Noi zegt op

    Fooi’en inderdaad een raar iets in Thailand. Ten eerste omdat Thai van oorsprong eigenlijk helemaal niet gewend zijn om fooi te ontvangen. Het was slechts een paar geleden dat een oud omaatjes de 20thb fooi voor het kopen van fruit bij haar terug kwam brengen naar ons.

    Nu eet ik in een restaurant (in Thailand) en wordt er ineens 10% service charge in rekening gebracht. Ik denk dat iemand een fooi “verdiend” door goed of aardig zijn werk te doen. Of door net iets meer te doen als hij/zijn taak is. Ik verwacht niet dat ik sowieso een fooi “moet” betalen. Of dit nu in Thailand of ergens anders is. De 10% service charge in hotels vindt ik dan ook totale onzin (diefstal).

    Nu zag ik laatst ook dat een restaurant de service-charge had afgeschaft …. maar de prijs was nog wel hetzelfde. Ook een manier om je prijzen met 10% te verhogen. Die krijgen dus helemaal geen fooi van mij.

    Of zoals die grapjassen in bars die het wisselgeld in heeel veel kleingeld terug-geven in de hoop dat ik dan 50thb fooi laat liggen voor een te duur drankje van 150thb. Die krijgen dus helemaal geen fooi van mij. Ook al blijft hij/zij gewoon voor me staan al wachtend op een tip.

    Rijkere Thai geven vaak grote fooi, om meer fooi ze geven hoe rijker ze zijn dus hoe meer aanzicht en “respect” ze krijgen. Maar persoonlijk zie ik geen reden om een kamer meisje of masseuse 100thb fooi te geven. Het moet een fooi zijn, geen inkomen.

    Dus bij een goed taxi-chauffeur zal ik het bedrag zeer ruim afronden naar boven (vooral als hij een moeilijke rit terug heeft). Een oplettende dek-serve krijgt een persoonlijke tip in de handen.

    Hahaha ik was eens in een restaurant aan het eten waar het eten erg goed was maar de bediening bijna onbeschoft. Ik heb de fooi toen zelf naar de keuken gebracht.

    Maar ja ik blijf een calvanistische Ollander dus met tip/fooi ben ik niet erg scheutig. Dat is iets wat je dus overigens ook bij groep-toer reizen in Thailand merkt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Peterphuket zegt op

    Voor een deel ben ik het met je eens, als je tevreden bent en de fooi niet apart vermeld wordt als zijnde 10% service charge, geef je een fooi, maar bedragen van 100 bath vindt ik absoluut te hoog, je verziekt het systeem hiermee en als men een volgende keer minder geeft wordt het niet meer geaccepteerd en ben je farang kienok. Je haalt het zelf al aan betreft het kamermeisje het is bijna een dagloon wat je geeft, en staat niet meer in verhouding tot de geleverde diensten. Ik zal nooit vergeten ongeveer 15 a 20 jaar geleden was ik op vakantie op Jamaica, en we deden een toertje op een raftingvlot van een uur, na afloop gaf ik 5 USD. De “kapitein” was zwaar beledigd, het was veel te weinig. Logisch want er komen hoofdzakelijk Amerikanen, en die gaven minimaal 10$, dus mijn fooi was niet acceptabel meer, toch in die tijd omgerekend ruim 12,50 NLG. Overigens de Thai zelf geven nagenoeg helemaal geen fooi.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Bert Gringhuis zegt op

    Ja, ik ben ook geneigd vaak teveel fooi te geven (10% is vaak de norm voor mij) en laat betalen in bv restaurants vaak aan mijn vrouw over,die er geen moeite mee heeft “slechts” 20 Baht achter te laten.
    Bij benzinestations zie je niemand een fooi geven, ik meestal ook niet. Als ik mijn motorbike voltank is dat meestal rond 90 Baht en in een goede bui wil ik die 10 Baht wel eens laten zitten, maar dan moet zij/hij wel de tankdop er af- en opgeschroefd hebben, want dat verdommen zij nog al eens.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. lupardi zegt op

    toen ik de eerste keer in thailand kwam kreeg elke taxichauffeur een goede fooi (tussen 20 en 50 baht) want het was al zo goedkoop vergleken met Nederland, nu weet ik dat de thai absoluut geen fooi geven en doe het dus ook niet meer en heb daar tot op heden nog geen commentaar van een chauffeur over gehad. Voor een massage van 2 uur geef ik een fooi van 100 baht maar mijn thaise vrienden geven gewoon niks. in het restaurant geef ik meestal 20 baht net als voor het hotelpersoneel maar zoals gezegd voor de thaise mensen is fooi helemaal niet vanzelfsprekend.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. ThailandGanger zegt op

    Als ik te veel geef is het niet goed…. Als ik te weinig geef is het ook niet goed. Dus ik geef het geld aan mijn vriendin en dan mag zij beslissen wat ze wil geven aan fooi. Per saldo komt het op hetzelfde neer… alleen verdeeld ze het anders. Waar ik een leuke meid 100 baht geef voor de goede bediening en het lekkere eten in een restaurant wordt dat terug geschroefd naar 60 baht, maar zo ook krijgt een taxi chauffeur 20 baht meer omdat ik weer te weinig geef.

    Waar het op neer komt…. Als je het kunt missen geef ze dan gewoon iets extra’s, ze kunnen het goed gebruiken. Maar als je dat tig keer per dag moet doen loopt het uit de spuigaten. Het moet wel beheersbaar blijven.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. henk zegt op

    In Thailand moet helemaal niets.Breng de wai, en iedereen is tevreden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: -1 (obv 1 stem)
  8. castle zegt op

    In mijn hotel (1500bath p/n) gaf ik altijd 30-50bath fooi p/d.Totdat ik de vloermat van mijn kamer bevuild had,door ernstige regenoverlast.Het kamer meisje wees mij op de vuile vloermat,en zei mij:i charge u for that,met een serieus gezicht.Daarna heb ik haar nooit meer een piek gegeven.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Ik heb min of meer dezelfde ervaring. Ik had een kamermeisje een paar keer wat fooi gegeven. Na het uitchecken was er een probleem. Ik moest een wit gastendoekje betalen. Volgens de receptie zaten er bloedvlekken in. Ik was me van geen kwaad bewust. Er zaten wel vlekken in van fruit. Was ook dom van mij. Want fruit kan flink vlekken. Ik gaf aan dat als ze het goed wassen desnoods met wat bleek het er wel uit zou gaan. Het kamermeisje die ik al een paar keer getipt had, kwam met het doekje aanzetten en zei dat het ze het gewassen had en de vlekken er niet uit gingen. Volgens mij had ze het alleen even snel door een sopje geslagen. Het was mij de discussie niet waard, dus ik gaf aan dat ik het wel wilde vergoeden. De receptioniste zei met een stalen gezicht: 500 baht. Nu ben ik geen Cheap Charlie maar het was geen luxe badhanddoek, slechts een klein gastendoekje. Ik weigerde en vroeg of ik de manager van het hotel kon spreken. Het bedrag werd toen direct verlaagd naar 300 baht. Nog teveel, maar ik heb het maar betaald. Gezichten vergeet ik niet snel, dat kamermeisje krijgt zeker geen fooi meer van mij.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  9. Pim zegt op

    De mensen die goed waren voor mij nam ik altijd 1x mee uit waar zij heen wilden .
    De 1 wilde naar 1 tempel die voor haar normaal te ver weg was ,de ander wilde naar 1 nachtclub in Bangkok weer 1 ander op bezoek bij familie .met als resutaat dat ik als 1 koning behandeld ging worden en zelf op plaatsen kwam waar je normaal nooit zou komen .
    Dat is mij beter bevallen dan 1 bedankje en tot ziens .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  10. R+M zegt op

    Wij komen 2á 3x per jaar in Thailand, zorgen altijd dat we voldoende briefjes van 20thb bij ons hebben, als de service goed is, de masseuse, restaurant,kamer,meisje taxi etc 20>40thb.(€ 0.50 /€ 1.00)
    Je moet er toch voor uitkijken dat je niet teveel geeft, de verhoudingen in de gaten houden.We hebben ooit tijdens onze eerste keer in Thailand een taxichaufeur 60thb gegeven, de beste man keek ons aan begreep er niets van.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  11. huibthai zegt op

    ik als vertegenwoordiger van de z.g,,linkse kerk,, heb totaal geen moeite met het geven van een ,,tip,, ik kom zelf uit de horeca [40jaar] als bediende /kok en 20 jaar eigenaar. In die periode ging het fooiengeld totaal naar het personeel , ook als ik zelf ,,tip,, ving. Als medewerker ging het fooiengeld weer naar andere horecamedewerkers ,als ik ,,op stap,, was en als ik b.v klanten tegen kwam in een ander horeca bedrijf , was ik ook niet de beroerste met een drankje te geven. dus uiteindelijk hield ik er niets extra aan over. Ook de kapper, taxi etc. kregen een tip , vooral bij behulpzaamheid en vriendelijkheid!!! Het ,,extra,, geld komt op een andere manier wel weer terug in het berdijf . Hier in Thailand , ook geen enkel probleem , of de bediening etc. moet slecht zijn. Of een motorbike -taxi , die denkt Jack Middelburg te zijn. 20 baht is iets van onze oude gulden!!!! Bedenk , wat hier boven ook genoemsd is, ze verdienen door de uiterst ,,rechtsen..een habbekrats per maand!!! Hier in Thailand is het verschil tussen arm en rijk ,nog veel groter dan b.v Nederland. Als je echt in ,,het leven ,,staat , zie je zelf/beroepsmatig, zelf wel, wie zijn wel goed doet. Kom je in een bar , restaurant etc, waar het geld , naar de kassa /baas verdwiijnt , kun je b.v met 5 baht voldoen, maar stop de luke, fine, behulpzame, bediende [vr of ml] wat extra in de handen of onder het rekening-blok. map etc.. Gaan ze er later misbruik van maken [b.v geen bedankje] , niets meer!!! zeer eenvoudig. Ik kom hier [nu wonen] al v.a 1981 , de verdiensten van een Thai, zijn amper toegenomen [Leen Jongewaard etc, bezong het al ettelijke jaren terug ,,,het is de schuld van het kapitaal… Te gek nooit doen!!! ,maar een fooi , tussen de 10 en 100 baht, moet kunnen . na gelang je eigen inkomen!!! en wat voor een dienst aan jou [ gezelschap] is verricht!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Sam Loi zegt op

      Huib, volgens mij ben je de “linkse kerk” zelve. En het niet geven van een tip of veel te weinig is een hobby van rechts.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • huibthai zegt op

        Sam , inderdaad ben ik sociaal , dus een tip, voor bewezen diensten, mits goed , moet een tip kunnen, wij zijn tenslotte rijk. En inderdaad erger ik me aan,, rechts,, met het indammen van hulp .zie nu weer die Vulkaan , de cholera , de overstromingen [geloof maar, dat die Tijgermug ,ook zijn gang gaat] Dat er veel aan de strijkstok blijft hangen is logisch, de vriendjes van vooral ,,rechts,, zijn immers bevriend met de,,veelvraten,, die hulporganisaties leiden, Geef het geld/goederen mee met mensen die zich werkelijk inzetten voor de getroffenen!!maar het ging over fooi. Ik heb eens een cruise gemaakt met een Grieks schip. De eigenaren zijn gigantisch rijk , maar betalen hun personeel. abnormaal slecht!! Maar er ligt wel een brief in je hut, of je minimaal 10% fooi wil geven.,van de reissom!! Dan denk ik , de pot op ,rijke uitbater Maar hier geef ik zelfs, net als jij trouwens, zelfs een tip , voor je een uurtje gezelschap, onder het genot van een drankje. Ook de schoonmaker hier op het park, krijgt regelmatig wat en de security bij de ingang, geeft mijn vrouw , vaak fruit
        nog sorry voor de gemaakte taalfouten , lezers

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • HansNL zegt op

      Wat is de linkse kerk?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Peter@ zegt op

        Kort samengevat: Linkse kerk dat zijn uitdelers, rechts gebruikt zijn verstand en vraagt zich af waar betalen we dat van.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 2 stemmen)
        • HansNL zegt op

          Ja joh?
          Dus links deelt uit en rechts niet?
          En rechts gebruikt zijn verstand?
          Zoals het leegroven van de AOW-pot?
          Zoals het legen van de pensioenpotten?
          Zoals het afbreken van de sociale voorzieningen waar we allemaal veel voor hebben betaald?
          Zoals ik het zie steelt rechts van de minder rijken en de armen en bevoordeelt daarmee de grootkapitalisten en de grootgraaiers.
          Zoals we allemaal nu wel weten zijn dat nu juist die figuren die de financieele crisis hebben veroorzaakt en worden door de rechtse kerk hiervoor ook nog beloond.

          Peter, kort samengevat, het zou beter zijn om je niet te verlagen tot het etaleren van je politieke smaak in dit medium.
          Zeker in Nederland, maar ook in Thailand, is luid en duidelijk te zien wat de ongebreidelde geldzucht van de rijken tot gevolg heeft.
          En als de “linkse” politieke smaak bewezen heeft in het verleden wel degelijk op te komen voor “havenots”, en wellicht in dat streven zijn doorgeschoten dan blijft toch boven staan dat de gemiddelde man/vrouw in Nederland het toch redelijk goed heeft door de jou vermelde linkse kerk.

          Als het aan de rechtse kerk had gelegen had dat nooit gebeurd.
          Hadden we allemaal 12 uur per dag gewerkt, 6/7 dagen in de week.
          Voor een loontje waar je net mee kan overleven.
          Zonder AOW, zonder welke sociale voorzieningen dan ook, zonder enkele rechtsbescherming.
          En als je de oogjes openhoudt en de ogen richt op de liefde van de rechtse kerk, zul je zien dat deze kerk gewoon gestaag aan het werk is om terug te keren naar de tijd voordat de linkse kerk opkwam voor de masse.

          Geef mij dan maar de linkse kerk.

          Dus laten we wijs zijn en dit medium verschoond te laten van (idiote) kretelogie?

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)
  12. Johnny zegt op

    FOOI??

    Nou nee. Veel diensten en producten zijn al dik betaald, vooral in de toeristencentra. Een taxichauffeur die netjes heeft gereden krijgt een tip, maar met geld rondstrooien doe ik niet meer. Als ik erg tevreden ben over een persoon, dan geef ik het liever persoonlijk, dan hebben ze erg nog wat aan.

    mai tip…teep!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  13. Marcus zegt op

    Kijk als een rekening inclusief bedienings geld is dan tip ik niet, logisch toch? Ik heb wat problemen met bedienigs geld als het een self service buffet is en er niet bedient wordt. In de groete hotels als Hyatt Erawan, Marriott, waar we een jaarlijks discount pakket hebben, rekenen ze voor het self service buffet (geen bedieneing dus) 10% op het volle niet discounte bedrag waardoor je dus 20% betaalt aan niet verleende service. Doe me een lol en vraag eens aan de manager hoe dat nu zit [email protected]

    Het blijkt ook zo te zijn dat de fooi niet naar de waitres sgaat maar dun uitgesmeert wordt over alle hotel bedienden, ook die er absoluut niets mee te maken hebben

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  14. GerG zegt op

    Mijn vrouw betaald meestal de rekeningen. Ik weet dat ze geen fooien geeft met een enkele uitzondering daargelaten. Als ze het goed hebben gedaan geef ik ze meestal een schouderklopje en loop even langs de kok om hem of haar een pluim te geven. Dat wordt zeer gewaardeerd door de Thai.
    En soms ook wel een goede fooi, maar dan wel voor die persoon.
    Bij een van mijn eerste bezoeken in Thailand was ik S&P binnengelopen voor lichte lunch. Werd zeer slecht bediend. Toen ik afrekende zag ik dat het verhoogd was met 10% servicekosten. Riep direct de bediende terug en vroeg hem de 10% terug te geven. Waarop hij mekkerde dat het service procenten waren. Hem er toen op gewezen dat het nergens stond vermeld. Niet op de menukaart nergens. Dus ik sommeerde hem mijn 10 % terug te geven en direct.
    Het duurde even maar mijn geld werd teruggegeven.
    S%P zal aan mij geen bath verdienen. En ik bepaal wel wie er tip krijgt en niet dit soort bedrijven.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  15. jan splinter zegt op

    Ik laat de tip altijd aan mijn vrouw over Een keer flink ruzie gehad omdat ik een leuke bedienster, in mijn vrouw ogen veel te veel tip had gegeven .Trap ik niet meer in , laat het haar nu uitzoeken.En ik heb geen scheve gezichten van een thai meer

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Hansy zegt op

      Thai geven in het algemeen geen tip, ook de rijke Thai niet.
      Daaraan pas ik mij aan.

      Ik vermoed dat je vrouw weinig tip geeft, alleen in die gevallen zal ze tip geven dat het in Thailand gewoon is.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  16. aad zegt op

    als ik ergens heen ga laat ik altijd mijn thaise vriendin betalen die weet wel hoe het werkt

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  17. rene zegt op

    Wie denkt dat Thai personeel geen fooi verwacht zit er goed naast. Een Thaise vriendin die in een Japans restaurant werkt hier in Chiangmai, van 8 tot 17 uur en 6 dagen op 7 en er alles doet, uitgezonderd koken, verdient per dag 170 Bath. Deze dame ziet heel graag een fooi komen, hoe gering ook.
    Daarentegen, in veel malls heb je een North Canyon Restaurant. Daar staat duidelijk vermeld dat de fooi al inbegrepen is in de prijs.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  18. jo v.d.Zande zegt op

    tip geven is dit niet een soort zelf voldoening
    controle over een lager gesitueerd persoon
    het laten merken van ik ben zo een goed mens ?
    en dat gevoel van een Euro is toch echt niet zoveel
    ik heb er genoeg.
    ook …..och die arme sloebers.
    degenererend een werker op een lagere trede plaatsen
    als de tip gever ?
    tip gever gaat verder met het inwendig gevoel ik was een
    een goed mens ?
    tips een taboe …heel erg jammer dit is hier ook binnen geslopen
    Thai hebben definitief heel andere waarden als de Westerse
    mensen met zoveel geld !
    zyn deze Westerse ryke mensen ook hier opnieuw de boel aan het
    verzieken ?of is het al ??
    Joop,

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Robert zegt op

      Wat men al niet verzint om geen fooi te hoeven geven en je daar niet lullig bij te voelen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Marcus zegt op

        Als de rekening inclusief is dan is de fooi geregelt, simpel he? En in Nedrland is het vaak meer dan ik vrijwillig zou geven voor slechte bediening. Dus in Thailand, inclusief, geen overtipping. Klein rest. geen bedieninges geld, dan wel een tip, maar duidelijk voor de waitress niet voor de hele bubs

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • HenkNL zegt op

      Wat een onzin verhaal Joop om je zelf maar schoon te praten omdat je geen tip wil geven. Tips worden hier ook wel gegeven hoor of heb je dan een ander verhaal?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  19. rene zegt op

    Wat is nou denigrerend aan het geven van een tip ? Als er iets moet gegeven worden gaan plots de inlandse waarden spelen. Laat mij niet lachen. Als je zin hebt om iets tegeven, dan doe je dat. Heb je daar om een of andere reden geen zin in of ben je te krenterig, ja dan geef je helemaal niets. Niemand die daar een opmerking over gaat maken.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  20. jo v.d.Zande zegt op

    Een ervaring die ik nog goed kan herinneren uit m,n jongere tyd,
    op Zaterdag morgen naar m,n buurman ,en daar z,n kippenhok
    schoon maken ;de mest uit deze kippenschuur verwyderen met de
    kruiwagen daarna nieuw stro op de grond en in de legnesten.
    ik kreeg voor dit werk 1 gulden maar dan gaf deze man een dubbeltje als fooi !
    moest ik hem daarvoor dankbaar wezen ?
    daar zit voor my het grote punt !
    eerlyk gezegd het leek my maar niks,
    als ik dit vertelde aan m,n ouders dan werd dit opgemerkt als… zo zie je wel
    als je maar goed je best doet dan geven ze dit omdat ……
    voor my was dit niet zo nodig….m,n trots ?
    ik heb my dan ook voorgenomen om geheel zelfstandig verder door m,n
    verdere leven te gaan, als dit maar enigzins mogelyk werd
    en zo is het geschied…. ben wel zeker op m,n eigen benen verder gegaan
    een goed bedryf opgebouwd en daar heb ik nu de vruchten dagelyks van .
    nimmer meer een fooitje nodig gehad !

    gr. Joop.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Marcus zegt op

      Inderdaad Joop, een fooi is een soort van belediging

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  21. Ik zag in mijn postbus een reaktie op een onderwerp, van een enige maanden oud , net weer ff in de stad geweest bijna niets open , maar op enige plekken , kon men wel een biertje kopen , ik een nog een vriend ,waren er blij mee. prijs 2 biertjes ,90 baht , we moesten, daar het eigenlijk,verboden was , gelijk afrekenen , dus ,gewoon 100 bath ,gegeven , ik 2x en mijn maat 2x , dus totaal 40 baht tip , wat een ontstellend hoog bedrag!!! daar de bar dichtmoest, verdienen de dames de verdere avond niets. ik ken mijn pappeheimers, Jan met de pet,is vele malen socialer , dan vooral die gasten, die denken, wat te zijn!!! ik noem het nog steeds Neijenrodes [niks met de studie te maken\ maar gewoon de :neppers” in de maatschappij.
    In het verleden had ik een soos van middenstanders in mijn zaak. gewoon eens per maand. +/- 18 personen. Ik gaf hun pinda;s , een doos van 40 stuks warm bittergarnituur en een kilo kaas en vaak voor het afrekenen, ook nog een drankje!! [ Herken ,je het , de gehele avond bier ,maar dan een Franse cognac etc.} dit namen, dan de nagemaakte, De voorzitter[gewoon een fruitteler] van de eerste 2 jaren , gaf +/_ 15 euro tip , voor de gastvrijheid , dit was gewoon bestemd voor mij dienstdoende barjuf. en de keukenhulp. Na die 2 jaar werd de direkteur van een staatsbedrijf in Rozenburg [235.000 salaris], voorzitter. Tip aan het einde van de avond “”nul,komma nul” dus dit volk [liberaal stemmend] kan van mij [nu nog] het zelfde krijgen als Piet Hein , het gevolg , mag je zelf invullen. Al met al , voor “goede bediening en service” , behoor je een “tip” te geven. Vooral ook in landen, waar mensen, het veel slechter hebben

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Robert zegt op

      Blij dat je die laatste 2 zinnen nog even aan je betoog toevoegt, nu begrijp ik in ieder geval wat je over dit onderwerp te melden hebt, want aan de rest valt geen touw vast te knopen. Fascinerende plaatsing van leestekens trouwens!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • huib den tuinder zegt op

      Robert , ik, maak me kwaad over de discussies “fooi geven” In Nld is alles duurder geworden, dan kan ik nog begrijpen als je niet tipt , maar hier in Z.O Azie , wwar nog net zoveel verdiend wordt, als 30 jaar geleden , dus een fooi , is helemaal op zijn plaats, bij vriendelijkheid Perfect , bestaat hier niet , geen opleiding!!! Overdreven, hou ik ook niet van. Maar het is wel typisch, dat er veel mensen zijn, die verzuipen in der geld , niks kunnen missen [wel zijn er ook natuurlijk, wel veel goeden}!!! 40 jaar horeca , zegt genoeg , over mijn mening

      De leestekens zijn om mijn ergernis, te bekrachtigen, dit doe ik al jaren

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • kick zegt op

        kan je mij vertellen of er wel eens een toerist of gast een fooi krijgt van een thai ik denk van niet ik persoonlijk vind het vaak overdreven om overal maar fooi voor tegeven een ieder heeft een vast loon ook een barkeeper

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Robert zegt op

          Kick, ik denk het ook niet, toeristen of gasten krijgen in de regel geen fooi omdat ze service genieten inplaats van service geven. Het concept van fooien geven is dat degene die de service ontvangt de gever van deze service beloont. Had je zelf ook wel kunnen bedenken, toch?

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)
          • kick zegt op

            ik doe al zo gezelig tegen de thaise mensen het enige wat ik krijg is een waai

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: -1 (obv 1 stem)
    • Marcus zegt op

      zit er bedienings geld in de rekening dan is de tip betaald, einde verhaal. Zo hebben jullie dat lang geleden afgedwongen en nu niet over obertippen gaan praten

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Marcus, erg kortzichtig ,deze pagina. gaat over Thailand, waar de meesten voor 2 euro p/d werken . 12 uur per dag en vaak 1 vrije dag p/m. In Nld , worden voor bedienend en keuken personeel , vaak een laag basisloon betaald ,daar de bazen er vanuit gaan, dat ze ook getipt worden. Een kapper , van 22 euro , hoeft niet getipt te worden en ook niet een pompbediende [zijn die er nog] maar een krant bezorger, die vaak door weer en wind , moet met zijn fiets , in ieder geval, 1 keer per jaar, wil je dat niet, ben je gewoon een centen-ne.ker!!! 2 dagen terug hier naar de kapper geweest , 45 min, knippen en scheren , prijs 50 baht , gegeven 80 baht. Ik heb vaste motor-bike taxies , waarvan er 1 is , die op mij wacht tegen over de Malee bar , voorzichtig rijdt , ik tip die jongens altiid , v.a 20 tot 40 baht. helemaal niks mis mee . Ik heb 20 jaar voor een baas gewerkt in de horeca , mijn tip en ook die van mijn collega’s , ging gewoon weer op in de economie.!!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Marcus zegt op

          Huib , ik ben denk ik wat ouder dan jij, maar ik weet nog dat de Horeca lang geleden tot bediening geld heeft besloten om te voorkomen dat men niet een te laag % van de rekening als tip zou krijgen. Het is natuurliojk van de gekke als een tip voor een kop koffie een kwartje is maar ok van een uitgebreide maaltijd met 8 man 100 gulden. Juist het laatste wilde de HORECA veilig stellen. Wel jammer dan , inclusief dan geen tip, En dan dat geduvel met die VISA slips met een open vakje voor de overtip, van de gekke!!

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  22. patrick zegt op

    ik geef altijd een fooi als ik tevreden ben van een service EN de vriendelijkheid,om het even wat.in vele bars zijn geef ik nooit tip aan de opdienster als ze geen praatje maakt met mij,dat biertje serveren is toch maar haar job en velen zijn al zo onbeleefd.hoeveel keer kom je niettegen dat je een maske roept van de dansvloer en een drankje aanbiedt,ze zegt chokdee en na max 2 min zegt ze dan ik mot teruggaan dansen,ga jij dan nog tip geven???In restaurants met goeie service en waar ze vriendelijk zijn tip ik 10%,omdat ik weet dat ze meestal onderbetaald zijn en de uitbaters daarvan profiteren als ze die mensen aan nemen en zeggen je hebt veel tip hier.zoals in kiss food in Pattaya ,zo onbeleefd,zelfs al zeg je eerst zelf goeiedag krijg je er nog geen terug,moet je dan wel helemaal gek zijn om hier te tippen.in de massage tip ik 20%,als de massage goed is en ze niet constant liggen te roddelen met de anderen,meestal zeg ik dat dan ,doen ze nog voort,no tip.ja zelfs in pattaya waar je voe of thaise massage kunt nemen @ 100baht per uur tip ik 20%,is toch het dubbele van de gebruikelijk service charge ,en ze hebben het voor hun alleen he.ik zie der sommige 100baht tippen waar een massage maar 100 kost,maar de achterliggende reden kunje wel raden,en waar ze me proberen af te zetten geef ik niks!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  23. rob zegt op

    Het geven van een tip is, denk ik, heel persoonlijk. De een doet het wel, de ander juist niet. In het eerste jaar dat ik in Thailand kwam, gaf ik veel te veel fooi. Sinds ik een vaste Thaise vriendin heb zegt zij wat genoeg is aan fooi. Het komt voor dat ze zegt van “hier geen fooi geven” daar zal ze wel een reden voor hebben dan. Zodoende bespaar ik tijdens mijn verblijf daar toch een redelijk bedrag.

    Alleen vorig jaar was ik iets meer aan tip kwijt: Tijdens een 12 daags verblijf in Nong Khai aten en dronken wij soms twee keer per dag wat in een en dezelfde tent. Het viel op dat er de gehele dag een jonge vrouw liep te serveren. Na een gesprek met mijn vriendin hoorde ik dat ze 14 of 15 uur per dag werkte tegen een laag loon en dat alle fooi naar de Thaise eigenaresse en haar Australische echtgenoot ging. Daarna hebben we haar elke keer persoonlijk 50 tot 100 baht toegestopt zonder dat het opviel. Misschien ook niet goed, maar het gaf me wel een goed gevoel.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  24. peter zegt op

    Ik geef vaak al een kleine tip bij het binnenkomen, vooral als ik een goed gevoel heb met de werkenden. Ik heb daar nog nooit spijt van gehad, dus geloof me: het werkt!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  25. hans zegt op

    Toen ik met mijn huidige vriendin voor het eerst samen met haar uit eten ging en ze zag dat ik een fooi gaf keek ze als of ze water zag branden, en was het er absoluut niet mee eens. Ga bijna elke dag uit eten (soms 2 keer per dag) bij een restaurant bij mij om de hoek.

    Krijg nu standaard 10% korting op de rekening, dus toen dat voor de 1e keer op de rekening stond zag ik het water branden.

    Geef nu die korting maar als fooi.

    Ik kan u beloven dat de (rijke) thai die daar eten, geen enkele bath fooi geven, en de rekening word altijd gecontroleerd door hen.

    Verder als ik fooi geef doordat ik prettig geholpen ben zorg ik altijd ervoor dat de desbetreffende peroon de tip uit het zicht van chef/eigenaar geef.

    Een receptioniste bij een duur hotel gaf ik eens een fooi waarop ze die beleefd weigerde.

    Stomverbaasd natuurlijk, maar ze zei zachtjes.

    Later you give me tip in mij hands whenn boss not see. Een taxichauffeur in Pat.. zei eens tegen mij. For india/pakistani people i do not stop, because they give no tip.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  26. Fritz zegt op

    Klopt, in veel gevallen altijd uit het zicht van de baas en anderen de tip geven. We gaven de tip voor bv de golfcaddy altijd ver uit het zicht van het clubhuis, beetje achter een bosje. Hoogte afhankelijk van de houding/inzet van de caddy. Voor mij is een tip altijd in verhouding met de prestatie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  27. georgessiam zegt op

    Ik rond gewoonlijk het bedrag dat ik moet betalen in het restaurant naar boven(ik hanteer 20% van het bedrag dat ik moet betalen)
    Kamermeisjes geef ik gewoonlijk 40-50bath.
    Mensen die bedelen op straat geef ik gewoonlijk 100bath(heb daar speciaal een budget voorzien)
    Nu je hebt van die “rare gevallen”onlangs was ik in Khon Kaen en zag een bedelaar op straat,de persoon vroeg mij geld om te eten,ik had hem een maaltijd aangeboden aan een eetkraampje maar de man weigerde hij moest geld hebben.
    Nou dan hou ik voor zo’n personen mijn geldbeugel gesloten.(had al een vermoeden dat deze persoon alleen maar geld moest hebben om aan drank te geraken)
    gegroet:georgessiam.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Robert zegt op

      Vaak is dit bedelen georganiseerd, in de grotere steden althans, dus aan maaltijden hebben ze ook niks. De ‘baas’ onderhoud deze vaak gehandicapte mensen en ‘zorgt voor ze’, en in ruil zitten zij te collecteren. Ook veel kleine kinderen met al dan niet hun eigen moeder. Regelmatig loopt de baas even langs om de inkomsten op te halen. Op Sukhumvit zie je deze bedelaars mafia regelmatig aan het werk, wordt geleid daar door een oudere dame (loopt regelmatig met d’r hondjes rond) die de zaak aanstuurt.

      Altijd een beetje een dubbel gevoel – door te geven hou je dit aan de ene kant in stand, als je niets geeft is er ook niemand mee geholpen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • hans zegt op

        Weet niet of dit voor thailand geld, maar in sommige landen worden kinderen opgekocht en bewust verminkt teneinde meer medelijden op te wekken en zodoende meer geld op te scharrelen.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  28. Pim zegt op

    Heel nobel van je Georgessiam .
    Helaas moet ik je aanraden toch maar eens over de bedelaars verder te gaan studeren.
    Dan kan je weleens van een koude kermis kunnen thuiskomen.
    De autodealers zijn erg blij met hun werkgevers .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  29. haribald zegt op

    ik kan me van vroeger herinneren op een camping in tsjechie dat ik op mijn donder kreg van mijn medereizigersgroep omdat ik daar een volgesn hun te flinke fooi gaf….
    argumentatie was dat als er meerderen dat zo deden het volgende jaar de prijzen opgeschroefd zouden zijn want die toeristen hebben toch geld genoeg!!
    aangezien ik op een van de laagste tredes sta van inkomen in nederland met mijn uitkerinkje kan ik me ook geen grote fooien veroorloven, toch weet ik al heel goed na 3 keer in thailand geweest te zijn en echt onder de thai zelf niet als doorsnede toerist wat ik aan fooi kan en mag geven… de thai mensen en vooral de vrouwen helpen me er heel goed bij soms verbaast me dat want je zou zeggen dat ze zouden proberen je geld uit de zakken te halen… echt niet dus of je moet een rotte appel tegenkomen die lopen er daar ook helaas… maar ik ben vol lof voor de thai dat ze best eerlijk zijn tegen je als je met ze omgaat, ik zou denk ik ook teveel aan fooi gegeven hebben op bepaalde momenetn maar de thaidames gaven me direct op mijn sodemieter als ik teveel wilde geven of iets wilde geven terwijl dat volgens hun niet nodig was….
    In percentages rekenen vind ik niks voor 3-4 weken daar geef ik kamermeisje/vrouw 500 baht aan het einde van de rit pas… hotel rekent niks extra dus daar geef ik ook wat maar niet veel mer afronding van de rekening… zo van 29000 baht geef ik 30000 baht … doorgaans zijn hotels 800-1000 baht ex dingen zoals kleding wassen. Ik vraag advies als ik een fooi gegeven heb of het geod was of niet aan mijn thaivriendin of andere thai… en leer daar best veel van, ben voordeliger uit met hun hulp dan dat ik het zelf zou oplossen,
    wees eerlijk als thailand net zo duur gaat worden als nederland is het voor mij over ik kan nu met moeite er nog heen ….. om de aantal jaar… en dat de baht zo duur staat in de koers (zowat 20%) is een anduiding dat thaiand duur aan het worden is voor toerisme
    allen degenen die hopies geld hebben kunnen er dan nog heen en jan met de pet mag hier thuis verkniezen… ik vind het fijn voor de thai zelf als de economie goed draait mar zoiets maakt wel het toerisme kapot op den duur omdat dan velen hun heil gaan zoeken in geodkopere landen en wie lijdt daar onder juist de kamermeiden ed.. en jan met de pet hier dus ik vraag beleefd aan de rijken laat ook wat voor ons over…… en geef fooien met beleid en niet omdat je het zelf makkelijk uit kunt geven…… dank u

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  30. Jan Nagelhout zegt op

    Nou dan ik ook maar over het geven van wel of geen tips.

    Ooit kwam ik een aardige Hollander tegen, in een toko die ik wel kon, en elke keer als hij bestelde gaf hij een paar honderdjes, ongeveer 50 bath per keer tip.
    Ik zei als ik jou was zou ik daarmee kappen.
    Hoezo? Die mensen zijn arm.
    Dus ik leg hem uit, heb jij in Nederland een bar? uh nee.
    Een toko met tien kamers in de verhuur? Nope.
    2 auto’s op de stoep? Ook niet.
    Deze mensen hadden het goed en waren alles behalve arm.

    Dus ik heb hem uitgelegd je kunt kijken naar de persoon, het werk wat hij/zij moet doen, en dat je alles in verhouding moet zien.
    Als iemand bv 200 bath per dag verdiend en je geeft 100 voor een kleine dienst vind ik dom, in eigen land geef je iemand ook niet een halve dag fooi.
    Zie je eens een stumper in de straat liggen, je kent ze wel, geef dan geen geld (pakken ze af), maar koop wat te drinken voor die stumper, het is ook een mens.
    Smokkel de bediening, de kamermeisjes, ect stiekem iets toe
    En geef nooit bij de receptie 10 % extra, want dat zien ze nooit weer terug.
    Wees gewoon sociaal, en betrokken, en gebruik je gezond verstand
    Als je af en toe iemand wat helpt, doe dat dan op een normale leuke manier, dat is ook nog eens goed voor je karma, en het maakt je vakantie een stuk leuker…….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website