Beste lezers,

Mijn vraag is gericht aan Nederlanders, die jaarlijks meerdere maanden in Thailand (of elders) verblijven maar hun inschrijving en onderkomen in NL aanhouden.

Ik, woonachtig/ingeschreven in NL, ga elk jaar diverse maanden naar mijn vrouw in Thailand. Gedurende die periode maak ik dus geen gebruik van mijn Nederlandse internet en tv, maar blijf evengoed hiervoor de abonnementskosten betalen omdat het jaarcontracten betreft. Dus ik moet blijven betalen voor een dienst die ik niet gebruik. En dat kan aardig oplopen.

Ik heb nog nergens contracten gevonden die maandelijks opzegbaar zijn. Enige oplossing zou zijn om met een dongel of MIFi/sim, prepaid internet te gebruiken, maar daar zitten weer andere nadelen aan vast.

Heeft iemand op dit blog, enige ervaring met andere mogelijkheden?

Groet,

Haki

18 reacties op “Vraag over doorlopende kosten internet in NL bij langer verblijf in Thailand?”

  1. Foodlover zegt op

    Iik heb alles opgezegd in nederland waar ik toch een half jaar voor niets betaalde dus heb ik internet van tele 2 gekocht voor mobiel maandelijks opzegbaar 27 euro per maand, wil ik toch telefoonnummer blijven behouden betaal ik 11 euro per maand totdat ik weer internet gebruik in ned. Dan gebruik ik dit via mijn telefoon die dan tevens hotspot is in samenwerking met een apparaatje chroomcast eenmalig 39 euro, dit nl. Zo kijk ik naar Netflix enz. HET WAS EEN HEEL GEPUZZEL

  2. ed zegt op

    Hai ,als wij voor 6 maanden naar Thailand gaan bel ik mijn provider ( Ziggo ) vertel ze dat ik 6 maanden geen gebruik maak van het internet. Krijg dan altijd een gereduceerde prijs.Weet je zeker dat het een jaar contract is volgens mij kun je per maand opzeggen.

    gr.Ed

    • Nok zegt op

      In het verleden zegde ik mijn internet voor 3 maanden op als ik voor 3 maanden naar Thailand ging.
      Sinds een paar jaar lukt me dat niet meer omdat ik dan mijn vaste telefoonnummer dan kwijt zou raken.
      Ik baal hier stevig van maar wil ook niet naar een andere provider omdat ik verder tevreden ben over Ziggo.

      • Prawo zegt op

        Een vast telefoonnummer kun je in Nederland ook prepaid krijgen..

        Neem je nummer bij deze provider https://account.cheapconnect.net/register.php?ref=25716 (dit is een vriendenlink, gebruik je deze dan krijg ik ook nog een kleinigheidje, namelijk 10% van je orderbedrag).
        Voor € 8,95 per jaar krijg je dan een vast Nederlands nummer met een netnummer naar keuze. Je kunt ook het Nederlandse nummer dat je al elders hebt laten porteren (dus behouden). Dat kost eenmalig € 5.

        Koop vervolgens een Gigaset IP telefoon en zet daar de gegevens in van je CheapConnect account. Die telefoon sluit je aan op een modem en dan kun je gebeld worden of zelf bellen.
        Neem die telefoon mee als je op reis gaat, sluit deze in bijv. Thailand aan op een modem zodat je kunt bellen en gebeld worden alsof je thuis zit.

        Ben je een beetje technisch en houd je van puzzelen dan kun je zelfs je vaste telefoonnummer laten overgaan op een mobieltje (zodra dat een internetverbinding heeft).

        Zo ontkoppel je in ieder geval je provider voor vaste telefonie van die voor je internet (en eventueel televisie). De goedkoopste internetprovider voor je Nederlandse adres kun je vinden door bijv. hier te zoeken: https://www.internetten.nl/internet

  3. Foodlover zegt op

    Ook kun je gebruik maken van prepaid, als je tegoed op raakt krijg je een waarschuwwing, dit heb ik verder nog niet uitgezocht. Misschien weet iemand hoe dit precies werkt. In Thailand maak ik gebruik van AIS

  4. Nok zegt op

    In het verleden kon ik mijn internet bij Ziggo voor 3 maanden opzeggen (kreeg zelfs een cadeau als ik terugkwam), Nu kan dit al een aantal jaren niet meer omdat ik dan ook mijn vaste telefoonnumer kwijt zou raken.
    Ik wil liever niet over naar een andere provider omdat dan ook mijn Smartcard in ons toestel in de slaapkamer niet meer werkt en ik verder tevreden ben over Ziggo. Maar ik baal wel dat de kosten van het internet door gaan terwijl het niet gebruikt wordt.

  5. willem zegt op

    Ziggo is maandelijks opzegbaar als je niet gebruik maakt van de het aanbiedingstarief.
    Als je op de Ziggo website kijkt kun je niet vinden dat je ook gewoon zonder aanbieding een abonnement kunt openen. Gewoon even bellen.

    Ik zeg ziggo op eind oktober en bel weer even voor een nieuwe aansluiting een paar weken voordat ik weer naar huis ga. Dit jaar kwam ik 25 maart thuis en het nieuwe pakket lag er al. Volgende oktober weer dezelfde procedure.

    Dus: Geen aanbieding maar het volle tarief betalen!!!

    • Prawo zegt op

      Kun je in dat geval niet beter afspreken je abonnement stil te leggen voor de duur van je afwezigheid?
      Opnieuw aansluiten (met toesturen modem) kost €19,95 terwijl er hoge kosten in rekening worden gebracht als je de oude apparatuur niet terugstuurt.

      • Prawo zegt op

        Bij een krantenabonnement werkt het in ieder geval wel zo: dat ku je stopzetten voor de periode dat je er niet bent.

      • willem zegt op

        Ik hoef bij opnieuw aansluiten geen kosten te betalen. Stilzetten van het contract gaat niet.

    • haki zegt op

      Beste Willem!
      Dit is bericht waar ik wat aan heb. Wist niet dat Ziggo akkoord gaat met maandelijks opzegbare afspraken. Dit is nl. niet op internet te vinden. Ga ik dus ook proberen. Dank!

  6. opzeggen zegt op

    ELK doorlopend abonnement in NL is volgens de wet van Dam na 1 jaar per maand opzegbaar-met een opzegtermijn van hooguit 1 maand dan. Dat geldt bvb ook voor verzekeringen op jaarbasis.
    Maar inderdaad is de consequentie bij vaste tel.nrs (maar wie heeft die nog echt nodig vandaag de dag?) dat je die dan kwijtraakt en maar moet afwachten welk nr je bij opnieuw aanmelden krijgt.
    Ga je elk jaar tot 6 mnd naar TH, dan kan je dus bvb na 1,5 jaar gebruik opzeggen en na terugkomst weer nieuw nemen-misschien nog wel met een welkomstpremie. dan bespaar je dus per 2 jaar 1x de kosten.
    OF-als je geen echte grootgebruiker bent-betaal je via prepay, dan ben je nergens aan gebonden in tijd.
    (ik woon in en flat met 12 appartmts en daarvan heeft nog maar 4 een vaste lijn). Bij mobiel bellen wel opletten op de termijn die je zonder gebruik kan doen met nr-behoud. Bij de mijne is dat minimaal 1x per 3 mnd bellen op SMSen.

  7. yuundai zegt op

    Als je een auto hebt en die een aantal maanden niet gebruikt betaal je toch ook gewoon wegenbelasting en je huis vraagt of om huur of om hypotheek. Dat is overigens met vele zaken die je aanschaft en er geen gebruik van maakt (vast recht water gas en elektra)!

    • Marco zegt op

      Zodra wij vertrekken naar Thailand, 3 á 4 maanden, dan SCHORSEN wij de auto.
      Omdat deze toch niet gebruikt wordt en in de garage staat.
      Geen verzekeringskosten en geen belasting.

  8. rob I zegt op

    Hoho, ik zeg voor mijn auto altijd wegenbelasting en verzekering op voor de tijd dat ik in Thailand ben. Zijn wel kosten aan verbonden.

    • haki zegt op

      Mijn vraag ging enkel over internet, maar ik wil hier toch nog een opmerking maken. Ik schors mijn autootje ook altijd (kosten € 76) en stal hem op privé P-plaats in de open lucht. Omdat de voorwaarden van schorsing is; “niet toegankelijk van de openbare weg” (dus niet enkel “parkeren op de openbare weg”), heb ik destijds aan de belastingdienst gevraagd hoe men omgaat met een van de openbare weg vrij toegankelijke privé parkeerplaats. Hier heb ik nooit een heel duidelijk antwoord op gekregen; enkel dat men dacht dat dat wel toegestaan zou zijn.

  9. rob I zegt op

    Overigens moet je dan wel een plek (woonerf b.v.) vinden, hij moet van de openbare weg af.

    • Prawo zegt op

      Ik neem aan dat je erf bij een woonhuis bedoelt want woonerf is gewoon een stuk openbare weg.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website