Naar Thailand op reis? Vergeet de digitale aankomstkaart TDAC niet (verplicht vanaf 1 mei)

Vanaf 1 mei 2025 moeten alle buitenlandse reizigers die Thailand willen binnenkomen hun aankomstgegevens digitaal indienen via het nieuwe Thailand Digital Arrival Card (TDAC)-systeem. Dit geldt voor binnenkomst per vliegtuig, over land of via zee. Het TDAC-systeem vervangt de papieren aankomstkaart die tot nu toe verplicht was voor buitenlanders.
Het initiatief is onderdeel van een bredere digitaliseringsslag binnen de Thaise immigratieprocedures. Het wordt beheerd door het Immigration Bureau of Thailand en is bedoeld om de verwerking aan de grens te versnellen, papiergebruik te verminderen en het voor reizigers eenvoudiger te maken. Door het onlineformulier vooraf in te vullen, kunnen bezoekers sneller en efficiënter het land inreizen.
Wie moet de digitale aankomstkaart invullen?
Het invullen van de TDAC is verplicht voor alle buitenlandse paspoorthouders, dus voor toeristen, zakenreizigers en buitenlanders die langdurig in Thailand verblijven. Alleen reizigers die enkel overstappen zonder het land binnen te gaan of Thailand binnenkomen met een zogenaamde Border Pass, hoeven de digitale kaart niet in te vullen.
Wanneer en hoe moet je de gegevens indienen?
Reizigers kunnen hun gegevens vanaf drie dagen voor hun geplande aankomstdatum digitaal doorgeven. Als je bijvoorbeeld op 5 mei aankomt in Thailand, dan kun je je gegevens vanaf 2 mei indienen. Omdat het systeem op 28 april actief wordt, kunnen ook bezoekers die op 1 mei aankomen hun formulier vanaf die datum al invullen.
Het digitale formulier is beschikbaar via de officiële website van de Thaise immigratiedienst: https://tdac.immigration.go.th
Je kunt het formulier individueel invullen of als groep. De gegevens kunnen tot aan vertrek worden aangepast, mocht er iets veranderen in je reisplannen. Je wordt gevraagd om informatie te geven over je paspoort, persoonlijke gegevens, reisroute, verblijfplaats in Thailand en of je gezond bent.
Voor buitenlandse inwoners van Thailand die hier langdurig of permanent verblijven, geldt dat zij bij ‘Land van verblijf’ voortaan ‘Thailand’ kunnen selecteren. Deze optie wordt beschikbaar zodra het systeem live is.
Wat als je het formulier niet op tijd kunt invullen?
Mocht het om welke reden dan ook niet lukken om het formulier vooraf in te vullen, en heb je bij aankomst geen toegang tot internet, dan zijn er op de grenslocaties speciale hulppunten ingericht. Hier kunnen reizigers alsnog geholpen worden met het invullen van hun gegevens. Let wel: deze ondersteuning is bedoeld voor uitzonderlijke gevallen. De Thaise autoriteiten raden sterk aan om het formulier vooraf online in te vullen. Zo voorkom je vertragingen en lange wachttijden bij de grens.
Meer informatie en ondersteuning
Voor meer uitleg over het invullen van de digitale aankomstkaart kun je terecht op de volgende pagina’s:
- Hoofdpagina TDAC-portaal: https://tdac.immigration.go.th
- Handleiding: https://tdac.immigration.go.th/manual/en/index.html
- Veelgestelde vragen: https://tdac.immigration.go.th/manual/en/faq.html
Het is verstandig om je goed voor te bereiden en de kaart tijdig in te vullen. Zo zorg je ervoor dat je vlot en zonder problemen Thailand kunt binnenreizen.
Veelgestelde vragen over de Thailand Digital Arrival Card (TDAC)
1. Wat is de TDAC?
De TDAC is een onlineformulier dat je moet invullen voordat je naar Thailand reist. Het vervangt het oude papieren formulier dat je vroeger in het vliegtuig moest invullen. De Thaise overheid gebruikt deze informatie om je binnenkomst makkelijker en sneller te maken.
2. Wie moet de TDAC invullen?
Alle buitenlandse reizigers die naar Thailand gaan, moeten de TDAC invullen.
Er zijn twee uitzonderingen:
- Als je alleen overstapt op het vliegveld in Thailand en het land niet in gaat.
- Als je een grenspas gebruikt voor korte trips vanuit buurlanden.
3. Wanneer moet ik het formulier invullen?
Je moet de TDAC vóór je vertrek invullen, uiterlijk drie dagen voor je aankomst in Thailand. Je mag het ook op de dag van aankomst zelf invullen, maar eerder is beter.
4. Waar vul ik de TDAC in?
Ga naar de officiële website van de Thaise overheid: https://tdac.immigration.go.th
5. Wat heb ik nodig om het formulier in te vullen?
Zorg dat je deze dingen bij de hand hebt:
- Je paspoort
- Je persoonlijke gegevens (zoals je naam en geboortedatum)
- Je reisgegevens (zoals je vlucht of aankomsttijd)
- Het adres van je verblijf in Thailand (bijvoorbeeld een hotel of appartement)
- Bevestigen dat je gezond bent.
6. Kan ik het formulier ook voor anderen invullen?
Ja, dat kan. Je kunt meerdere mensen tegelijk aanmelden, bijvoorbeeld je partner of kinderen. Je moet dan per persoon alle gegevens invullen.
7. Hoe kan ik mijn formulier later aanpassen?
Ga opnieuw naar de website en klik op “Update Arrival Card”.
Vul je TDAC-nummer en paspoortnummer in. Daarna kun je wijzigingen doen. Vergeet niet op bevestigen te klikken.
8. Welke gegevens kan ik niet aanpassen?
De volgende dingen kun je niet veranderen:
- Je volledige naam
- Je paspoortnummer
- Je nationaliteit
- Je geboortedatum
Als daarin een fout zit, moet je het formulier opnieuw invullen.
9. In welke taal moet ik het formulier invullen?
Je moet alles in het Engels invullen.
10. Is de TDAC hetzelfde als een visum?
Nee. De TDAC is géén visum.
11. Wat als ik de TDAC niet invul?
Dan kun je problemen krijgen bij aankomst in Thailand. Het kan langer duren bij de paspoortcontrole.
12. Hoe krijg ik de TDAC?
Als je het formulier hebt ingevuld, krijg je een e-mail met een bevestiging. Die kun je uitprinten of op je telefoon laten zien bij aankomst.
13. Wat als ik geen e-mail krijg?
Kijk eerst in je spam- of reclamemap van je e-mail. Niets gevonden? Neem dan per e-mail contact op.
14. Moet ik betalen voor het formulier?
Nee. Het invullen van de TDAC is gratis.
Tip: Vul de TDAC op tijd in. Zo voorkom je vertraging en gedoe bij aankomst in Thailand.
Ik neem aan dat de TDAC geldig is voor één entry? Dus bij bijvoorbeeld een border run moet je weer opnieuw de DTAC invullen. Is daar bij iemand al iets over bekend?
Ja het geldt maar voor één binnenkomst.
Voor elke binnenkomst moet je een nieuwe opmaken.
Op mijn schriftelijke vraag aan de immigratiedienst hoe lang de TDAC-gegevens bewaard worden, kreeg ik het antwoord dat die gegevens worden bewaard zolang je in Thailand verblijft.
Dus moet je bij bijvoorbeeld een border-run weer opnieuw de TDAC invullen.
Dat was niet anders met de papieren versie. Tenminste wat de geldigheid betreft.
Van zodra je vertrok moest je daarom ook de Arrival kaart inleveren en werd die geannuleerd.
Is eigenlijk niet anders nu.
Alhoewel ik nog met een praktische vraag zit.
“Ga je terug moeten uitscannen met diezelfde QR Code, of gaat door de automatische poorten gaan met je paspoort daarmee ook meteen de TDAC geannuleerd worden”
Ik vermoed het laatste.
Dankjewel voor de blogpost!
Èèn ding is mij nog niet helemaal duidelijk. Moet je je zelfs vooraanmelden als je al een DTV Visum hebt?
Alvast bedankt!
Elke buitenlander moet zich melden met een TDAC en dat bij elke binnenkomst.
Het visum dat je bezit maakt niet uit.Staat ook los van het TDAC.
Wat als je een Thais en Nederlands paspoort hebt? Moet je je dan toch online aanmelden?
Niet als je met dat Thaise paspoort binnen komt want Thai moeten zich niet melden.
Kom je binnen met je Nederlands paspoort wel, want dan wordt je aanzien als buitenlander.
Ik heb die tekst niet opgemaakt ,maar het staat wel in de instructies en dit gaat volgens mij tot verwarring leiden bij de reizigers.
5. Wat heb ik nodig om het formulier in te vullen?
Daar staat “Een korte gezondheidsverklaring”.
Dat wordt echter nergens gevraagd.
Wel bevestig je bij het insturen volgende tekst
Health Declaration
“Passengers travelling to and entering Thailand have to be vaccinated with the vaccines approved by Thailand or by the World Health Organization (WHO) or other vaccines as allowed by the Ministry of Public Health of Thailand.
Wel opletten
Bij gele koorts maar dat was altijd al verplicht
https://hague.thaiembassy.org/th/page/76481-list-of-countries-which-require-international-health-certificate-for-yellow-fever-vaccination?menu=5d81cce815e39c2eb8004f24
Indien je een van deze ziektes lijdt mag je ook niet binnen (wordt gebruikt bij een Non-O-A visum aanvraag)
https://image.mfa.go.th/mfa/0/P5NCnBapvr/Visa_form/Medical-Certificate-Form-For-Non-Immigrant-O-A-Long-Stay-Only.pdf
en met deze kan je ook geweigerd worden
(4) Being mentally unstable or having any of the diseases stated in the Ministerial Regulations.
(5) Having not yet been vaccinated against smallpox; or inoculated, or undergone any other medical treatment for protection against disease; and having refused to have such vaccinations administered by the Immigration Dochttps://hague.thaiembassy.org/th/page/42922-general-information?menu=5d81cce815e39c2eb8004ef1tor.
Als ik zo het niveau van de vragenstellerij bekijk is nr 4 voor velen van toepassing.
Bedankt voor de instructie. Ik heb nog een paar vragen, die niet beantwoord zijn door deze instructie.
1. wat krijg ik teruggestuurd na het invullen en hoe lang kan het duren?
2. moet ik wat tonen dat ik de TDAC heb ingevuld en hoe toon ik dat?
3. waar moet ik tonen dat ik de TDAC heb ingevuld? Bij het inchecken of bij aankomst bij de immigratiebeambte.
1. wat krijg ik teruggestuurd na het invullen en hoe lang kan het duren?
Je krijgt een mail met een QR code. Hoelang dat duurt kan ik nu niet zeggen maar normaal direct al zal dat ook van de drukte afhangen
2. moet ik wat tonen dat ik de TDAC heb ingevuld en hoe toon ik dat?
Zelfde als hierboven. Een mail met de QR code
3. waar moet ik tonen dat ik de TDAC heb ingevuld? Bij het inchecken of bij aankomst bij de immigratiebeambte.
Bij immigratie. In principe heeft de check-in daar niks mee te maken. Moest je vroeger ook niet met het papieren formulier
Kijk ook naar het instructiefilmpje en de uitleg op de website
https://tdac.immigration.go.th/manual/en/files/aboutTDAC.mp4
https://tdac.immigration.go.th/manual/en/index.html
Alvast bedankt aan Thailandblog om het te laten weten over TDAC Wij vertreken in oktober naar Thailand Jean-pierre en Filip Brugge ❤