Joseph in Azië (deel 12)

Geplaatst in Reizen
Tags: ,
19 maart 2020

Met VietJet Air vliegen we in een goed uur vanuit Danang naar Hanoi. Bij de laatste check voor het instappen krijgen we een mondkapje aangereikt dat we verplicht in het vliegtuig moeten dragen.

Arriverend in de hoofdstad van Vietnam kijken we ietwat beteuterd gezien het temperatuurverschil dat we aan den lijve ondervinden. Het is mistig en slechts 20 graden Celsius, dus ruim 10 graden minder dan wat we tot op dit moment gewend waren.

Thailandblog

Bij deel 7 van de reisbeschrijving stond een reactie van René Wouters die in Hanoi in het ‘La Beaute de Hanoi’ hotel had gelogeerd en nog twee tips betreffende restaurants aandroeg. De site van het hotel bekijkend werden we aangenaam verrast en namen het besluit om te beginnen met een reservering voor 4 nachten. De taxichauffeur bracht er ons vanaf het vliegveld feilloos heen. Maar het was toch even schrikken toen we in het oude stadsdeel bij het Hoan Kiem meer het smalle onooglijke steegje waar het hotel is gevestigd inliepen. We werden echter bijzonder aardig ontvangen met een kopje kaneelthee en stonden meer dan verrast te kijken naar het keurige restaurant en de smaakvol ingerichte kamer en niet te vergeten de zeer schappelijke prijs. Een Franse binnenhuisarchitect heeft er de hand in gehad en tot in de finesses mooi werk afgeleverd. Zeker voor een betrekkelijk klein hotel. Zo zie je maar dat lezers van het blog goede adviezen kunnen geven. Bedankt René!

Maar dan komt de ontluistering. De manager komt bij ons aan tafel zitten en vertelt dat het hotel door een overheidsmaatregel overmorgen drie maanden dicht gaat. Wij kunnen twee nachten blijven en daarna gebruik maken van het nabijgelegen ‘La Castela’ hotel dat tot dezelfde keten behoort. Als we later op de kamer even googelen en de uitstekende recensies lezen zijn we gerustgesteld. We zien het overmorgen wel.

Het is stil in de stad en de meeste mensen dragen mondkapjes. Als we naar onze favoriete Polite & Co pub in de buurt van het Hoan Kiem meer wandelen blijkt deze en ook vele andere etablissementen vanwege het corona virus tot nader order gesloten te zijn. Het is mistig en het mooie meer ligt in nevelen gehuld. Het lijkt alsof de natuur verdrietig is en medelijden toont met de bevolking.

Ook in de Green Tangerine heeft de kok blijkbaar zijn dag niet en krijgen wij een lamsbout op tafel die meer op een smakeloze gehaktbal lijkt en urenlang heeft doorgesudderd. We wandelen maar richting hotel en hopen dat morgen het zonnetje weer schijnt, maar gezien de weersvoorspelling hebben we er niet al te veel vertrouwen in.

Vandaag maken we een wandeling en bezoeken het Trang Tien Plaza exclusieve warenhuis gelegen aan het eind van het mooie meer.

Alvorens naar binnen te gaan neemt de portier onze temperatuur op, moeten we de handen desinfecteren, en binnen mondkapjes dragen. Het aantal bezoekers is op de vingers van een hand te tellen. Het weer is nog ietwat druilerig en over het meer hangt een laag nevel. De bekende brug bij het meer is voor bezoekers afgesloten en overal dragen de mensen mondkapjes. Positief bezien is het schitterend weer om de camera veelvuldig in stelling te brengen. Na het avondeten gaan we richting hotel en het lijkt erop alsof Hanoi om 10 uur ’s avonds is uitgestorven.

Toch beklemd ons het gevoel dat we gezien de sfeer met veel sluitingen van winkels, hotels, restaurants en verdere uitgaansgelegenheden niet meer echt van de reis genieten. Hoewel Vietnam een heerlijk land is en de mensen uiterst vriendelijk nemen we toch het besluit om overmorgen naar Bangkok te vliegen en de KLM vlucht huiswaarts -die voor 4 april gepland staat- trachten te vervroegen.

Het is afwachten geblazen hoe het allemaal gaat verlopen.

5 reacties op “Joseph in Azië (deel 12)”

1. Rob zegt op

Beste Joseph, ik was in 2014 in Hanoi en Vietnam en het was mij zeer aangenaam, jammer dat het corona virus zo huishoudt in de wereld, ik hoop van harte dat je terug kan komen naar Nederland.

Ik kreeg namelijk net het bericht van Eva air dat de vlucht van 23 april, waarmee de dochter van mijn vrouw op vakantie naar Nederland zou komen, ook al gecanceld is.

sterkte met de terugreis.

2. PEER zegt op

Hahaaa Joseph,
    Weet je nog? Paar weken geleden in Chiangmai. Natuurlijk is het C virus daar ook debet aan.
    Ik vertelde je dat 20 jr geleden ik ook vond dat Hanoi na 23u uitgestorven is. Daarentegen was Saigon ‘n feeststad.
    Blijf tóch maar genieten!

3. Leo Th. zegt op

Als trouwe lezer van jouw reisverslagen heb ik ook deze aflevering niet gemist. Naar mijn mening een verstandige beslissing om de reis door Vietnam vervroegd af te breken. Gezien de andere berichten op Thailandblog hoop ik dat je overmorgen nog wel Thailand binnen kan komen. En eveneens hoop ik dat jullie de KLM vlucht naar Nederland kunnen vervroegen. Het zijn onzekere tijden, honderdduizenden Nederlandse en Belgische vakantiegangers zijn inmiddels wereldwijd gestrand en moeten maar afwachten wanneer ze weer huiswaarts kunnen gaan. KLM en EVA vliegen overigens vandaag volgens schema vanaf Bangkok naar Amsterdam en landen binnen enkele uren op Schiphol. In het toestel van EVA zit een bevriend Thais echtpaar en ik ben erg gerustgesteld als ik hen vanavond kan begroeten. Succes Joseph!

4. Van windekens michel zegt op

Beste Joseph,
    Ik meen het: kom zo vlug mogelijk naar huis.
    Mijn zus zit vast in Spanje. Geen enkele vliegtuigmaatschappij wil niet-heenreizegers nog terugbrengen, tenzij er overtollige plaatsen in de vlucht zijn.
    Onze overgebuur komt halsoverkop van China. Vluchten uit sommige corona-landen worden in bepaalde gedeelten van China gewoon geweigerd. Heeft 50 % extra betaald voor zijn vlucht.
    Mensen begrijpen na de schrijnende beelden uit Italie nog altijd niet dat het echt menens is.
    Geloof niet in de geruststellende fabeltjes die onverantwoorde regeringen vertellen.
    Kom naar huis Joseph, we willen volgend jaar ook nog je boeiende reisverhalen lezen!
    Succes.

5. thailandganger zegt op

Beste Joseph,

Dank voor je reisverslagen, altijd leuk om te lezen hoe iemand het land waar ik van hou ervaart.

Iedereen wil het liefst natuurlijk thuis zijn. Mocht dat toch niet lukken dan ben je in Vietnam veel veiliger dan in Thailand. Vietnam is streng wat corona maatregelen betreft. Maar het land kent dan ook amper besmettingen. Ik zou graag met je willen ruilen. Ik kom Vietnam niet meer binnen en probeer in Thailand dan maar niet besmet te raken.

Kan je het ook zo bekijken (?), Toen in Wuhan duidelijk werd wat er aan de hand was wilde iedereen daar weg en werd aangeraden daar beslist ver uit de buurt te blijven.
    Nu is Europa het nieuwe Wuhan (al meer doden dan in China) en toch doen veel mensen hun uiterste best om in Europa te komen.

Is dat niet tegenstrijdig?

Wijsheid en succes gewenst in elk geval!!