Isaan tour (vervolg)

Geplaatst in Reisverhalen
Tags: ,
23 december 2019

Dag 3

Na het ontbijt gingen we vroeg op pad voor een bezoek aan Ban Phu. In dit historisch park Phu Phrabat zagen we grillige rotsformaties gevormd door een vroege route van de Mekong rivier. Er zijn vele tempels in het gebied waarvan sommigen nog steeds in gebruik zijn. Eén van deze tempels heeft een gigantische rotsblok als dak.

De gids maakte ons attent op zeer oude rotsschilderingen (1500-4000 jaar voor Christus). Vanaf het plaatsje Si Chiang Mai volgden we de Mekong rivier op de grens van Laos. Aan de andere kant konden we Vientiane zien liggen. Sinds april 1994 is Thailand verbonden met Vientiane via de vriendschapsbrug. Ik vond het spijtig dat we eens niet naar de overkant reden.  Maar er werd niet afgeweken van de geplande tour! In Sangkom werd de lunch gebruikt, het was er heerlijk verpozen aan de Mekong.  Er stond zo weinig water dat je gemakkelijk te voet naar Laos kon stappen.  Laos is hier gehuld in dicht regenwoud terwijl de Thaise kant gecultiveerd is.  In het rustige Chiang Khan vonden we smalle stoffige straatjes en de meeste huizen zijn nog altijd van hout.  De mensen verkochten en verzamelden thuis antieke spullen.  Een kindje zat buiten zijn huiswerk te maken en zijn mond viel open toen ik tegen hem zei:” tham die thie soet na kha” (heb geen Thais klavier!).

We betrokken het Sook Somboon hotel.  Een prachtig hotel geheel gebouwd in antieke teak.  We moesten beneden al onze schoenen uittrekken om de vloer die blonk als een spiegel, te sparen.  Ik vind die traditionele bouwstijl super.  Enig minpunt: de matras was keihard met rugpijn tot gevolg.  Hier geen zwembad maar onze gids nam ons op sleeptouw om het stadje te verkennen.  We bezochten de lokale markt en mijn echtgenoot deed zijn best aan de vele kraampjes met onherkenbare en onbekende lekkernijen? De zonsondergang aan de Mekong was adembenemend.

Dag 4

Bij zonsopkomst werden we gewekt door een geluid (belletjes of een gong?) we openden de venster en zagen volgens een eeuwenoud gebruik, iedere familie in Chiang Khan aalmoezen uitdelen aan de monniken in hun saffraangele gewaden.  Wij hebben enkel slaperig toegekeken, véél te vroeg hoor.  Na het ontbijt volgde een rit over de bergen en door dichte jungle.  Dit is één van de allermooiste routes in Thailand.  De provincie Loei is bekend vanwege haar wijngaarden en de beroemdste gingen we bezoeken namelijk ‘Chateau de Loei’ maar echte wijnliefhebbers zijn we niet, dus vertrokken we zonder een voorraad.  Moest het nu Singha geweest zijn…

Dan reden we maar verder naar het dorp Bo Po waar zich een zoutwaterbron bevond.  De dorpelingen koken het water totdat het zout achterblijft en verkocht kan worden aan 10 baht per kilo.  Echt slavenarbeid in die hitte.  Na de lunch onderweg naar Phu Hin Long Kla Nationaal park, een bijzonder mooi park met fraaie vergezichten.  De grond was door vroegere erupties gespleten en vormden kloven in de grond.  Heel merkwaardig.  We maakten ook een interessante voettocht door de jungle naar een verlaten communistisch legerkamp.  Dit is een stukje recente Thaise geschiedenis.  In de 70’er jaren kozen vele Thai uit verzet tegen het generaalsregime voor deelname aan de Thaise Communistische Partij.  Ze doken onder en vochten tegen het Thaise leger.  Pas toen de toenmalige overheid, een decennia later, een algemene amnestie afkondigde stopte het verzet weer.  Eenmaal terug op de hoofdweg stopten we nog bij een klif waar een hevige veldslag had plaatsgevonden.  Dan gingen we nog de Keang Song waterval bezichtigen.  Het water was erg aanlokkelijk bij deze klamme temperatuur vooral als we de lokale bevolking zo in het water zagen spartelen.  Toch kregen we enkele farangs in het oog die door Thaise schoonheden naar deze plaats werden gegidst!  Onze volgende overnachting was in het Rain Forest Resort.  Weer waren we praktisch de enige toeristen in het resort.  We logeerden inderdaad midden in het regenwoud, graag hier enkele dagen gebleven.  Spijtig dat deze regio nog zo weinig bij de toeristen wordt aangeprezen!  De mensen zijn hier zo veel vriendelijker dan in het geldbeluste Pattaya of Phuket gebied.

Dag 5

Ontbijt en daar stond de gids reeds met: “are you ready?” O My Boeddha…!, rust was ons niet gegund.  Sukhothai, de eerste hoofdstad van Siam. Deze stad werd verlaten toen de invloed en macht van Ayutthaya, de tweede hoofdstad, toenamen in de 14e eeuw.  Op de fiets toerden we door dit historisch park.  Voor ons was dit onze tweede keer maar in deze doolhof van ruïnes, stadswallen, waterpartijen en prachtige beelden werden nogmaals foto’s genomen en natuurlijk ook gefilmd.  Kunnen we thuis vergelijken hé.  Onze lunch die uit zeven schotels bestond (toch waren we vermagerd, kwestie van gezonder eten zeker), was de kers op de taart.  Deze tour was zijn prijs meer dan waard.  In het gezellig stadje Phitsanulok overnachtten we in het Amarin Lagoon Hotel.  Wij logeerden hier nu voor de derde maal, nog altijd een schitterend verblijf met een reuze groot zwembad. Yeah!! Heerlijk vertoeven daar.  Daar wij het spektakel reeds hadden meegemaakt lieten we de fietstaxi staan.  Gewoonlijk reed deze je naar een restaurant waar ze op een speciale manier ‘The early morning glory flying vegetable’ serveerden.  De kok gooit uw eten wel 10 meter hoog door de lucht en de ober (of jij) vangt deze weer op uw bord  op, staande op een platform.  Ik heb mijn echtgenoot zijn broek kunnen weggooien want zijn groenten vielen niet op het bord…

Dag 6

Daar wij reeds de beroemde tempel Wat Mahathat bezochten, verkozen we om de overgebleven tijd te doden aan het zwembad.  Rond het middaguur brachten ze ons naar het treinstation van Phitsanulok.  Per comfortabele airco sprintertrein zouden we verder naar Chiang Mai reizen;

Wisten wij veel voor welke beproeving wij stonden….

4 reacties op “Isaan tour (vervolg)”

1. Bert zegt op

Ik was daar vorig jaar. Geweldige streek. Dit is het échte Thailand. De Walking Street van Chiang Khan heeft een totaal karakter dan de Walking Street van het bedorven Pattaya. Tip: kom niet in het weekend. Chiang Khan zit in de weekeinden vol met yuppen uit Bangkok. De kamerprijzen stijgen dan sterk, als je als een kamer kunt krijgen. Sta inderdaad vroeg op om de bedel-ceremonie mee te maken.

2. Patrick DC zegt op

Leuk verhaal.
    De “friendship bridge” richting Laos te Nong Khai kan Je enkel over als je over de nodige documenten beschikt zoals Visums (+re-entry voor Thailand voor sommigen onder ons) , paspoort voor de wagen enz.
    Je kan WEL te voet tot de helft van de brug wandelen, Je kan via een trap de brug op, deze trap is gelegen waar de “mekong route” (212) onder de brug gaat, aan de linker kant van de weg als Je van Nong Khai komt.

3. Tino Kuis zegt op

Mooi verhaal.

4. Erwin Fleur zegt op

Beste Angela Schrauwen,

Ik kan dit niet beter verwoorden, goed geschreven(kan ik ook weer van leren).
    Nu ik in deze gebieden erg lang kom, zijn er nog zeker veel bezienswaardigheden te zien.
    Leuk’deze tip en ervaring.

Zo zie je maar weer dat het Noord Oosten meer mogelijkheden bied dan men denkt.
    Alle jaren hoor ik weer nieuwe leuk trips en avontuur wat nog niet ‘ontdekt’ is door
    de meeste mensen.

Hier is het avontuur nog mogelijk, en duidelijk aanwezig.
    Gelukkig heb hebben wij onze plek in de Isaan en dat daagt ons elke dag weer uit voor avontuur.