Cocos.Bounty / Shutterstock.com

Beste Thailand liefhebbers, Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Mick Ras en ik werk momenteel aan een documentaire over het gevaarlijke verkeer van Bangkok. Voor deze documentaire zou ik graag in contact komen met mensen die een ernstig verkeersongeluk hebben meegemaakt in Bangkok.

Ken jij iemand die een verkeersongeluk heeft gehad of heb jij dit zelf meegemaakt? Stuur een e-mail naar mick.ras@fremantle.com of plaats een reactie met je e-mailadres onder dit bericht en ik stuur jou een mailtje.


» Laat een reactie achter


Rating: 3.71/5. From 7 votes.
Please wait...

14 reacties op “Oproep: Documentairemaker zoekt slachtoffers/getuigen van gevaarlijk verkeer in Bangkok”

  1. Het verkeer in Bangkok is volgens mij niet zo gevaarlijk, maar vooral druk. Je kan als je in de file staat niet snel een ongeluk veroorzaken. Het zijn voortal de provinciale wegen met de U-turns die levensgevaarlijk zijn. Een ander probleem is te hard rijden, alcohol misbruik in het verkeer en motorrijders zonder helm. De meeste verkeersslachtoffers zijn motorbike bestuurders.

    • Kees zegt op

      En vergeet vooral niet het rijden zonder behoorlijke opleiding. Het behalen van het Thaise rijbewijs stelt niets voor. Als de chauffeurs al een rijbewijs hebben. Er rijden er heel veel zonder.

  2. KhunTak zegt op

    In BKK is de verkeersveiligheid nog niet zo slecht.
    Natuurlijk gebeuren daar vele ongelukken, maar meestal alleen blikschade. Logisch door de vele files.
    Voordat je op snelheid bent, rem je al weer af.
    Buiten Bangkok, snelwegen en secundaire wegen kan het gevaarlijk zijn, vooral ook door de hoge snelheid van sommige piloten.
    Op de rechte stukken asfalt links en rechts inhalen en zodra er een bocht komt ontstaat er al paniek.
    Velen gebruiken het rechterknipperlicht om linksaf te slaan of voegen in en uit zonder richting aan te geven.
    Of men kan niet inschatten als achterop komend verkeer hen nadert, om bv een vrachtwagen rechts in te halen. Men trapt op de rem terwijl men tijd genoeg heeft om diezelfde vrachtwagen ook in te halen.
    Ik ben er aan gewend geraakt.
    Aanpassen en inpassen en de spiegels in de gaten houden.
    En toch zijn er piloten die vanuit het niets mij rechts over de vluchtstrook inhalen.
    Het hart klopt mij in de keel.

  3. Henk zegt op

    Ik ben het volledig eens met Kees. Het schort aan een gelegen rijopleiding. Niemand heeft eeneen gelegen opleiding en doet maar wat. Ik rij regelmatig in Bangkok zonder problemen, maar je moet ogen in je achterhoofd hebben.
    Motorrijders doen maar wat, en auto’s tegen het verkeer in. Maar dat is door heel Thailand hetzelfde.
    Gewoon goed uitkijken wat de medeweggebruikers doen.

    • Mick zegt op

      Hoi Henk,

      Ik zou graag wat meer te weten willen komen over jouw ervaringen met het verkeer in Bangkok. Als je hiervoor open staat, zou je mij dan kunnen mailen op mick.ras@fremantle.com?

      Groet,
      Mick

  4. Stan zegt op

    Ik ben het eens met de reacties hierboven. In Bangkok is het niet zo gevaarlijk in vergelijking met de rest van het land. Inderdaad de u-turns, vooral als vrachtwagens er met een ruime bocht doorheen gaan. De vluchtstroken zijn scooterstroken. Harder dan 50, geen helm, glaasje op… Iedere Thai kende wel iemand die zo aan zijn of haar einde is gekomen. Ik ook, nadat een vriendin van mij vorig jaar verongelukt is.
    Zelf gelukkig nooit een ongeluk gezien of meegemaakt. Wel een keer, dat was wel in Bangkok, op een drukke doorgaande weg een scooter zien liggen. Een paar meter verder lag een man. Een paar agenten regelden het verkeer, maar verder deden ze niets. Ik hoop dat de man nog leefde.

    • chris zegt op

      Sinds de Covid crisis en het daamee samenhangende feit dat de boot op de rivier niet meer voer, ging ik elke dag met de auto naar kantoor. Van Talingchan naar Bang Rak, over de grote weg. Elke werkdag, om ongeveer 08.00 uur. Wat ik allemaal heb gezien valt met geen pen te beschrijven: om de andere dag wel een ongeluk, ambulances, dagelijks mensen die te hard rijden, over de vluchtstrook inhalen, bommers die als vliegen langs je razen; in 10 jaar tijd twee studenten die omkwamen in het verkeer in Bangkok.
      Nu in Udonthani, dagelijks op de weg. Ja, vreemde u-turns en af en toe een chauffeur die dent dat hij Max Verstappen is. Maar gemiddeld genomen rijdt men hier langzamer, en is er minder verkeer en meer tolerantie.
      Dus in Bangkok minder gevaarlijk? Absoluut niet.

    • Mick zegt op

      Hoi Stan,

      Wat erg om te lezen dat je een vriendin bent verloren door het verkeer in Thailand. Gecondoleerd met dit verlies. Ik zou graag wat vragen willen stellen over jouw ervaring met het verkeer in Bangkok. Als je hiervoor open staat, zou je mij dan kunnen mailen op mick.ras@fremantle.com?

      Groet,
      Mick

  5. Philippe zegt op

    Ik moet iets bekennen … al jaar en dag ga ik jaarlijks met de wagen naar Koh Chang … heen en weer van BKK.
    Dit jaar, om bepaalde redenen, zelfs van Koh Chang naar Koh Samui met de wagen …. en nog nooit ik zeg wel nog nooit een ongeluk gezien laat staan meegemaakt … wel veel horen vertellen.
    Op Koh Chang verongelukken, meestal toeristen op motorbikes, gemiddeld 50 mensen per jaar, dit zijn er twee per week als men rekening houdt met het toeristen seizoen … dit weet ik uit verschillende betrouwbare bronnen, maar zelf nooit iets van gezien (wordt ook niet uitgesmeerd).
    Dit achtervolgt mij een beetje want men leest en hoort dat Thailand een van de … ter wereld is …
    Ik vind dit vreemd want ik vind niet dat ze als cowboys rijden .. het vrachtenvervoer is een ander gegeven, ja soms moet ik mijn adem inhouden … ook en zeker als ik een mama met haar drie kinderen op de motorbike zie …
    Misschien ben ik een uitzondering.

  6. Kris. V zegt op

    U-turns gevaarlijk in Thailand ?
    Ik moet er niet aandenken dat er kruispunten zijn op dit soort wegen (zonder verkeerslichten) in Thailand

    • Erik zegt op

      Kris V, en kruisingen mét stoplichten vind jij wel veilig? Ja, als jij vrachtwagenbestuurder bent, dan wel: een dot gas bij geel, effe op die grote toeter drukken en ‘might is right…’ Geef me dan maar een U-turn; dan neemt men in ieder geval gas terug.

  7. henk zegt op

    Ik heb sinds kort toch vernomen dat er wel degelijk rijscholen zijn in Thailand.
    De dochter van mijn vriendin heeft haar rijbewijs gehaald. Ze toonde dat papiertje trots via een fotootje terwijl ze naast de les-auto stond.
    Blijkbaar rijden de Thaise rijscholen niet zo opzichtig rond met een Bordje bovenop de auto, maar met opgedrukte tekst aan de zijkant van de auto.

    • Thaise rijscholen rijden vrijwel alleen op een eigen afgesloten terrein en niet op de openbare weg.

      • Jacques zegt op

        Kennelijk is mijn vrouw dan uitzondering op de regel geweest. Zij volgde 20 lessen van een uur bij een rijinstructeur in Pattaya. Met haar eigen auto en zonder dubbele bediening etc. Zij reed overal in Pattaya en omgeving. Ik was daar bij aanvang niet gelukkig mee. Maar zij is wel cum laude geslaagd en rijdt nu als de beste .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website