De instorting van het gebouw van de Algemene Rekenkamer (SAO) na de aardbeving van 28 maart toont pijnlijk aan hoe kwetsbaar en slecht gereguleerd de bouwsector in Thailand is. Deze ramp legt niet alleen structurele fouten bloot, maar vooral een dieper probleem: het ontbreekt aan degelijk toezicht, heldere verantwoordelijkheden en een cultuur van naleving.

Een opvallende ontwikkeling volgde kort na de ramp. Ingenieur Somkiat Chusangsuk deed aangifte bij de politie omdat zijn naam zonder toestemming zou zijn gebruikt in documenten over ontwerpwijzigingen aan de liftschacht van het gebouw. Hij werd ten onrechte vermeld als projectmanager, mogelijk om het project geloofwaardigheid te geven en kosten te drukken. Het ging om een bouwopdracht met een waarde van 2,1 miljard baht.

Het incident versterkt de publieke verontwaardiging. Inmiddels zijn meer dan veertig mensen omgekomen en nog steeds worden er slachtoffers vermist. De nasleep van deze tragedie heeft geleid tot een breed onderzoek, uitgevoerd door het Department of Special Investigation (DSI), dat zich richt op de Chinese hoofdaannemer China Railway No.10 Engineering Group, het Thaise bouwbedrijf Italian-Thai Development Plc (ITD) en diverse onderaannemers.

Het onderzoek wijst op mogelijke manipulatie van aanbestedingen en schendingen van de Foreign Business Act. China Railway zou via stromannen een Thaise onderneming hebben opgezet om zich toegang te verschaffen tot overheidsprojecten.

Voor kenners in de sector zijn deze onthullingen nauwelijks verrassend. In Thailand is het relatief eenvoudig om een bouwbedrijf op te richten. Elke investeerder met kapitaal en materieel kan via het Ministerie van Handel een vergunning aanvragen. Buitenlandse investeerders mogen ook opereren, mits zij minder dan de helft van de aandelen bezitten. Er bestaat geen wettelijke verplichting om ingenieurs, architecten of technisch personeel zelf in dienst te hebben. Het inhuren of volledig uitbesteden van werk is gangbare praktijk.

In andere landen is dat anders geregeld. In Singapore houdt de Building and Construction Authority (BCA) toezicht op alle bouwprojecten. Deze organisatie garandeert dat gebouwen worden ontworpen en gerealiseerd volgens strikte veiligheidsnormen en bouwvoorschriften. De BCA bevordert vakmanschap, beschermt consumenten en handhaaft transparante procedures.

Thailand kent geen vergelijkbare instantie. Er bestaan wel beroepsraden die individuele ingenieurs registreren en licenties verstrekken. Ook zijn er plannen om aannemers die wetten of contractvoorwaarden schenden, op een zwarte lijst te plaatsen. Maar dat is slechts symptoombestrijding.

Ingenieurs en beroepsverenigingen pleiten al jaren voor de oprichting van een neutrale toezichthouder, bijvoorbeeld een Raad van Aannemers. Een dergelijke instantie zou moeten toezien op bouwkwaliteit, veiligheid en professionaliteit. Tot nu toe zijn al deze pogingen op niets uitgelopen.

De ramp met het SAO-gebouw – en eerdere ongelukken op bouwplaatsen – bewijzen dat het zo niet langer kan. De bouwsector functioneert nu als een vrijplaats waar aansprakelijkheid en kwaliteit ondergeschikt zijn aan snelheid en winst. Zolang dit systeem niet verandert, blijven nieuwe tragedies onvermijdelijk.

Het is tijd voor een grondige hervorming. De oprichting van een krachtige, onafhankelijke toezichthouder is geen wens, maar een noodzaak. Toezicht redt levens. En het ontbreken ervan heeft ons al te veel gekost.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website