Bangkok Post komt vandaag met twee Special Reports: achtergrondverhalen waarin een onderwerp dat eerder in het nieuws was, van alle kanten wordt belicht. Op de voorpagina een verhaal over buitenlandse werknemers en op pagina 3 een groot verhaal over het schoonvegen van de voetpaden in Bangkok.

Over de pogingen van de gemeente Bangkok om het voetpad ‘terug te geven’ aan de voetganger schreef de krant al eerder. Nu het leger zich ermee bemoeit, heeft de schoonmaak succes. De krant somt op: het aantal illegale verkopers in Ratchadamnoen, bij de Supreme Court en in Ramkhamhaeng is teruggebracht. Nu zijn Tha Tian, Tha Chang en Nana aan de beurt. De tessakit (gemeente-inspecteurs) die op pad gaan om schoon schip te maken, worden begeleid door soldaten, en dat maakt indruk.

De gemeente maakte begin juli bekend op acht plaatsen de illegalen te willen verwijderen (op de foto Pratunam, een van de acht) en wees vier plaatsen aan waar verkopers die weg moeten, mogen staan. Om een indruk te geven van de omvang: 20.470 verkopers op 685 plaatsen hebben een vergunning en 18.790 verkopers staan illegaal op 752 plaatsen.

De illegale verkopers worden er vaak neergezet door ‘invloedrijke’ figuren, die de gemeentelijke inspecteurs bedreigen. Soms moeten ze een ‘protection fee’ betalen aan die figuren. Sommige gemeenteambtenaren zouden er ook van profiteren.

De straatverkopers zijn niet blij met de campagne. Ze noemen die niet eerlijk voor kleine handelaartjes die zich geen winkelruimte kunnen veroorloven. Een verkoper op Tha Tian zegt: ‘Voetpaden zijn openbare ruimte dus moeten gedeeld worden door verkopers en voetgangers.’ In plaats van de verkopers te verdrijven, moet de gemeente de ruimte reorganiseren, vindt hij.

Een groep architecten van de Association of Siamese Architects heeft een plan gemaakt voor Ratchaprasong. Ze noemen het Jai dee intersection. De architecten stellen voor straatverkopers hun spullen verticaal te laten uitstallen in plaats van op een tafel. Zo’n verticale ‘etalage’ voorkomt dat ze hun verkoopruimte buiten de toegestane oppervlakte uitbreiden en ze schept meer ruimte voor voetgangers, die zich nu tussen de kraampjes moeten doorwurmen.

Landschapsarchitect Kotchakorn Voraakhom, ontwerper van het plan, heeft nog meer wensen. Vaak sluiten de trappen van de BTS niet goed aan op het trottoir en de helling tussen voetpad en straat wordt vaak geblokkeerd door elektriciteitspalen. Kotchakorn zegt dat begonnen kan worden met de verbeteringen zodra het zakenleven in het gebied financiële steun verleent.

Gemakkelijker toegang voor buitenlandse arbeiders

Om het tekort aan arbeidskrachten in grensstreken te bestrijden wordt gewerkt aan een plan om buitenlanders arbeiders onder bepaalde voorwaarden toe te staan zonder paspoort de grens over te steken voor werk in een zogeheten SEZ, special economic zone.

Die worden opgezet in Sadao (Songkhlao), Mae Sot (Tak), Aranyaprathet (Sa Kaeo), Khlong Yai (Trat) en in de provincie Mukdahan. Volgend jaar komen er nog meer in de aanloop naar de inwerkingtreding van de Asean Economic Community eind 2015.

Met Laos zijn begin deze maand al afspraken gemaakt. Laotianen die vaak naar Thailand komen om in grenssteden te werken, gaan toestemming krijgen met een pasje de grens te passeren. Dat gebeurt nu al, maar ze gebruiken het pasje om illegaal in Thailand te werken.

’We willen wettelijke tewerkstelling zodat arbeiders beschermd worden en planmatig over de grens gaan. Als dat niet gebeurt, stoppen de problemen met illegale buitenlandse arbeiders nooit’, zegt Phouvanh Chanthavong, directeur-generaal van het Labour Skills Development and Labour Recruitment Department in Laos.

Werkgevers in de grensstreken zijn blij met de voorgenomen regeling. Thans kampen ze met het probleem dat hun werknemers , nadat ze het verificatieproces hebben doorlopen en een permanente werkvergunning hebben, naar de grote stad trekken om er werk te zoeken. In de nieuwe regeling komen ze ’s ochtends naar Thailand en keren ’s avonds weer terug naar hun eigen land.

(Bron: Bangkok Post, 15 september 2014)

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website