Bij een aanrijding tussen een vrachtwagen en de trein Nakhon Ratchasima-Nong Khai zijn gisterochtend 4 personen om het leven gekomen en 25 personen gewond geraakt.

Door de kracht van de botsing ontspoorde het eerste rijtuig en scheurde het in tweeën. Trein en vrachtwagen maakten daarna over een afstand van zo’n 100 meter een schuiver alvorens ze tot stilstand kwamen.

De aanrijding vond plaats op een door bewoners provisorisch gemaakte spoorwegovergang, waarvoor de State Railway of Thailand (SRT) geen toestemming had verleend. Op de overgang hebben eerder al enkele ongelukken plaatsgevonden. [Details ontbreken]

Van dit soort overgangen zijn er 584 in het land. 775 andere zijn inmiddels goedgekeurd door de SRT; ze worden volgens de minister van Transport voorzien van automatische spoorbomen en waarschuwingssignalen.

Het ongeluk gebeurde 20 minuten nadat de trein Nakhon Ratchasima had verlaten. Toen de trein bij het naderen van station Samran (Khon Kaen) vaart minderde, dook de vrachtwagen ineens op. De machinist gaf een waarschuwingssignaal, maar de vrachtwagenchauffeur negeerde dat. Hij gaf gas, echter niet genoeg om de botsing te voorkomen.

Politie en reddingswerkers spoedden zich naar de rampplek. Ze sneden het beschadigde treinstel open, verleenden eerste hulp aan slachtoffers en haalden de doden weg.

De vier dodelijke slachtoffers zijn de machinist van de trein, een monteur en twee passagiers. De vrachtwagenchauffeur raakte slechts gewond en is evenals de andere gewonden opgenomen in het ziekenhuis. De overige passagiers werden later by car [?] naar hun bestemming gebracht.

Door het ongeluk werd het treinverkeer op de noordoostelijke route gestremd. Het bericht vermeldt niet hoe lang het gaat duren voordat de baan weer vrij is.

(Bron: Bangkok Post, 31 oktober 2014)


» Laat een reactie achter


4 reacties op “Vier doden bij aanrijding tussen trein en vrachtwagen”

  1. erik zegt op

    Dit is vreselijk. RIP.

    De aard van de Thai. We nemen de kortste weg. We duiken in ieder gaatje.

    Net als op die gevaarlijke U-turns in dit land. Ze rijden aan de andere kant gewoon in de oude richting door want juist daar ligt het straatje waar ze in moeten. Politie treedt, zeker op het land, niet op. En dan krijg je dit soort overgangetjes, vaak slecht aangelegd, hobbel hobbel, de machinist weet ze niet te zitten en kan niet twee keer toeteren, en snelheid inschatten is niet weggelegd voor iedereen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  2. henk J zegt op

    Onbewaakte overgangen zijn veelal een risico factor.
    Thailand is niet het enige land waar dit voorkomt.
    Ook in Nederland gebeuren regelmatig ongelukken met dodeljjke afloop.
    Kort geleden nog in Winsum. Dit was ovetigens ook niet de eerste keer.
    Hier werd gemeld dat het te duur was om alle onbewaakte overweg lokaties te beveiligen.
    Er zijn echter genoeg werkozen die graag een baantje willen om deze spoorweg overgangen te beveiligen.
    Veiligheid staat toch voorop.
    Hoe triest het dodelijk ongeval ook is zowel in Nederland als Thailand is vaak de oorzaak bekend.
    Niet opletten, bezig met de telefoon etc.
    Een vervelende klus om de boel te herstellen/opruimen voor de werkers

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Sir Charles zegt op

      Natuurlijk gebeuren dergelijke treinongelukken helaas in Nederland en elders ter wereld ook, niemand zal dat willen ontkennen doch de vele illegaal provisorisch aangelegde spoorwegovergangen in Thailand door (buurt)bewoners zijn toch heel wat anders, die zal men in Nederland met aangrenzende zekerheid niet zo gauw aantreffen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. TLB-IK zegt op

    Over der rails lopen of rijden en illegale overwegen bauen ook in de snelwegen is in Thailand geheel. normal. De Thais brengen de stelling : de kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn, over duidelijk in praktijk. Jammer vind ik ook hier, dat weer weerloze mensen in de trein het offer zijn geworden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website