In Bangkok Post staat vandaag een artikel over het feit dat slechts enkele banken in Thailand maatregelen maatregelen hebben genomen om de klanten te beschermen tegen phishing, een vorm van internet fraude.

Volgens Orathip van de CIMB Thai Bank hebben slechts enkele banken beveiligingssoftware op hun netwerk geïnstalleerd om zo klanten te beschermen tegen deze vorm van criminaliteit.

Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website, om ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De fraudeur doet zich hierbij voor als een vertrouwde instantie, zoals een bank.

De meeste vormen van phishing gebeuren via e-mail. De slachtoffers worden hierbij met een e-mail naar deze valse website gelokt. De mail bevat een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd “de inloggegevens te controleren”.

De CIMB Thai Bank zegt wel maatregelen genomen tegen phishing en werkt met ‘secure words’. Klanten kunnen pas hun wachtwoord invullen, nadat die procedure is doorlopen.Volgens Orathip is deze maatregel simpel maar effectief. Hij verbaast zich er over dat sommige banken nog geen enkele bescherming bieden: “Wellicht denken die banken dat klanten het lastig vinden omdat ze extra handelingen moeten verrichten”.

Wie voor de schade moet opdraaien wanneer het fout gaat, is ook nog eens onduidelijk. Orathip laat weten dat de Bank of Thailand strengere veiligheidseisen moet opstellen, zodat alle banken dezelfde bescherming tegen internetfraude bieden.

Fraudeurs richten zich met name op de de oudere generatie. Die hebben meer geld op hun bankrekening en zijn een gemakkelijker doelwit dan jongeren die zich toch meer bewust zijn van de gevaren.

Volgens de politie woordvoerder Patompong valt 80 procent van de internetgebruikers ten prooi aan phishing. De fraudeurs krijgen de e-mail adressen van online shops. Klanten krijgen dan een e-mail dat hun rekening is gehackt en vragen op een link te klikken om dat zogenaamd te verifiëren. Veel ontvangers van dergelijk e-mails gaan dan de fout in.

Bron: Bangkok Post

3 reacties op “‘Thaise banken doen te weinig tegen phishing’”

  1. compuding zegt op

    De banken en de ziekenhuizen, in Thailand, hebben op de computer nog steeds Windows XP draaien.
    Volgens mij is dat om moeilijkheden vragen.
    Op mijn vraag waarom, weet niemand een antwoord te geven

    compuding

    • Leo Th. zegt op

      Helemaal eens met je maar het antwoord op jouw vraag lijkt mij simpel, banken en overheidsinstellingen wensen niet te investeren in een veiliger computersysteem omdat het in 1e instantie geld kost. Dat er via o.a. “phishing” slachtoffers te betreuren zijn schijnt hen niet veel te deren. Overigens zou het kunnen dat 80% van de internet gebruikers in Thailand ten prooi vallen aan “phishing” maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de “phishing” ook tot resultaat van de criminelen leidt. In ieder geval is het schandalig dat banken etc. niet tot betere beveiliging overgaan want elk slachtoffer is er één te veel en beschadigt het vertrouwen van de consument.

  2. theoS zegt op

    Mijn vrouw heeft een rekening bij de Bangkok Bank met Internet. Ik gebruik deze en wordt regelmatig gewaarschuwd tegen phishing. Volgens mij is deze beveiligd. Op een andere noot, je kunt nog tot 2019 Windows XP updates krijgen. Daar is een totaal legale hack voor, geheel gratis. Kijk op Forbes.com. Je moet iets veranderen in je register. Heb dit zelf gebruikt en na updaten gebruikte ik Firefox.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website