Suvarnabhumi introduceert elektrische taxi’s
Luchthavens van Thailand (AOT) heeft recentelijk een nieuwe taxidienst geïntroduceerd op Suvarnabhumi Airport, die volledig bestaat uit elektrische voertuigen (EV). Deze dienst is beschikbaar voor passagiers in parkeerzone E en is onderdeel van AOT’s streven om van Suvarnabhumi de eerste ‘groene luchthaven’ van Thailand te maken, een initiatief dat de milieuvriendelijkheid van de luchthaven benadrukt.
In de initiële fase van dit project zijn er op de luchthaven al 18 laadstations voor EV’s geïnstalleerd. Deze laadstations hebben een vermogen van zowel 40 kilowatt (kW) als 150 kW en zijn bedoeld om de EV-taxi’s van energie te voorzien. Daarnaast zijn er plannen om nog 12 laadstations met een vermogen van 360 kW en 150 kW te installeren voor het opladen van pendelbussen en andere openbare voertuigen. AOT heeft ook plannen om in de nabije toekomst op zeven verschillende locaties binnen de luchthaven EV-laadstations te plaatsen, om zo in te spelen op de groeiende trend van voertuigen op groene energie.
Met deze overstap naar elektrische voertuigen verwacht AOT de jaarlijkse uitstoot van kooldioxide aanzienlijk te kunnen verlagen, in lijn met de doelstellingen om van Suvarnabhumi een voorbeeld van duurzaamheid en milieubewustzijn te maken. Dit initiatief onderstreept het commitment van AOT aan milieubescherming en de promotie van groene energie binnen de Thaise luchtvaartindustrie.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand9 oktober 2024Veiligheidscontroles en extra bussen tijdens Nawamindra Maharaj vakantie
- Nieuws uit Thailand9 oktober 2024Overstromingswaarschuwing voor Centraal-Thailand tijdens hoge getijden
- Huizen kijken9 oktober 2024Huizen kijken in Thailand (1)
- Leven in Thailand9 oktober 2024Je maakt van alles mee in Thailand (152)
Vooralsnog is het flauwekul om aan het gebruik van die elektrische auto’s een reductie van CO2 toe te schrijven. Immers de benodigde elektriciteit in Thailand wordt opgewekt door kolen- en gas centrales. Het verplaatst het probleem, dat wel: uitstoot niet op het vliegveld, maar elders in Thailand.
Ik had ooit een landkaart van Thailand met daarop overal waterplassen met een zwart streepje eraan vast. Bleek dat dit stuwdammen te zijn dus durf ik aan uw bewering te twijfelen wat kolen- en gas centrales om electriciteit op te wekken. Het waren tientallen stuwdammen verspreid over het ganse land die electriciteit leveren. Ooit was ik in Cambodia toen een storm ganse kilometers ver de pylonen van het electriciteitsnetwerk omver geblazen had notabene electriciteit dat uit Thailand kwam. Dus Thailand produceert en levert electriciteit aan Cambodia!
Thailand heeft stuwmeren waar Energie opgewekt wordt, https://www.thailandblog.nl/tag/stuwmeren/
En zijn veel fossiele centrales, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_power_stations_in_Thailand
Daarnaast zijn er ook Windparken zoals deze, https://www.google.nl/maps/dir//14.9261644,101.4504583/@14.9242835,101.4524804,1495m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0
Ik word een beetje moe van mensen die elke innovatie op het gebied van klimaatverandering wegzetten als zonde van het geld en alle innovaties proberen af te kraken.
Schone energie heb je niet van vandaag op morgen maat er wordt hard aan gewerkt en we zijn goed op weg.
Al die broodje aap verhalen over wind en zonne energie worden in de wereld geholpen door de petrochemische industrie.
GeertP, een bekende voetballer zei ooit ‘Alle voordeel heeft zijn nadeel’ maar het is soms wel zo. Thailand produceert 93% van de benodigde stroom zelf (voornamelijk via gascentrales) maar importeert ook uit Laos om fluctuaties in de gasprijs op te kunnen vangen. Laos levert groene stroom.
Maar meer stroom van Laos afnemen betekent meer dammen in het stroomgebied van de Mekong en zowel Thailand als Cambodja en Vietnam lijden onder die dammen. In Vietnam wordt de Mekongdelta zouter, het zoute water dringt steeds dieper binnen en daar ligt een van de rijstschuren van dat land. Rijst wil geen zout water aan de voetjes… Het grootste meer van Cambodja, Tonlé Sap, wordt niet meer zo vol als vroeger en daar kwam wel veel vis vandaan voor de bevolking. Het mes snijdt ook hier aan twee kanten.
‘Elk nadeel heeft zijn voordeel’, een gezegde al uit het begin van de twintigste eeuw, populair gemaakt door Nederlands beroemdste voetballer.
Groot gelijk Geert.
14 jaar geleden werkte ik bij een bedrijf die zonnepanelen produceerde in Azië en distribueerde in Europa. We werden gezien als dwazen en nu is bijna iedere Nederlander de slimmerik die de energietransitie wijsheid in pacht heeft.
Wat veel mensen vergeten is dat het plebs altijd jaren achter lopen met mondiale ontwikkelingen en zelfs de Nederlandse bijdehandjes willen dat niet inzien.
Zo moeilijk is het allemaal niet en het is altijd een kip en het ei verhaal. De industrie weet wat nodig is voor de toekomst en de politiek moet duidelijkheid scheppen. De laatste is overgegeven aan de waan van de dag van stemvee en dan wordt alles moeilijk, lastig en listig, maar dat is weer een andere discussie.
Wees dus blij dat er beweging en besef in TH ontstaat. Het moet ergens beginnen hoe klein dan ook. De stadsbussen in BKK gaan ook electrisch worden en via obligaties voor leveranciers kan je dat steunen maar dat kapitaal komt niet van de azijn figuren. De mening van “late adopters” mag daarom nooit de standaard worden als je vooruit wil. Een mensenleven is niet eeuwig maar wel de vooruitgang die jongere generaties willen.
Ooit kwam ik in BKK en was mijn snot iedere dag zwart en momenteel als inwoner zeker niet al schijnt fijnstof een probleem te zijn waar voorlopig nog niemand in mijn omgeving last van heeft. Ook dan is een verbetering maar andere zullen zeggen dat de roze bril wel eens af mag….in dat geval ” zie boven”
“”de industrie weet wat nodig is voor de toekomst en de politiek moet duidelijkheid scheppen. De laatste is overgegeven aan de waan van de dag van stemvee en dan wordt alles moeilijk, lastig en listig, maar dat is weer een andere discussie.””
Jij hebt wel een heilig geloof in ‘de’ industrie en een vrij sarcastische mening over de overheid. Nu is het zo dat een land niet geregeerd wordt door de industrie maar door het volk. Dat bepaalt wat er gebeurt en ja, meningen verschillen en op geaggreerd niveau betekent dat wel eens dat de bakens worden verzet. Een land kan niet worden bestuurd als een bedrijf. Gelukkig maar.
Als we alles aan de industrie overlaten zag het land er beroerd uit om nog maar te zwijgen van de gevolgen van industrieel handelen. Men heeft niet alleen weinig op met het milieu maar ook met de werknemers.
En met deze taxi’s kunnen we dan naar onze bestemming in Bangkok worden gebracht?
Of kunnen we ook nog verder?
Thailand ging wat traag uit de startblokken, maar met support van China worden er nu flinke stappen gemaakt qua elektrificatie. Ik zag toevallig vandaag (online) dat er op Koh Samui inmiddels elektrische scooters worden verhuurd die gebruikmaken van batterij-wisselstations, verspreid over het eiland. Dus je hoeft de scooter niet aan de lader te leggen. Heb dit jaren geleden al op Romblon (PH) gebruik gemaakt van een soortgelijk systeem van Honda, werkte perfect.
Je moet ergens beginnen!!!dat moet je prijzen al wordt het in Bangkok 20% betere lucht dan heb je al heel wat bereikt.
Heel goed Thaise overheid ga zo door.