Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Berbod: Schitterend verhaal Lieven en in veel opzichten herkenbaar. Zelf drink ik de laatste jaren koffie van het Boloven plateau in Zuid
- Jos Verbrugge: Beste KeesP, Zou het eventueel mogelijk zijn de gegevens te vermelden van het visa bureau in Chiang Mai ? Met dank bij voorbaa
- Rudolf: De afstand van Khon Kaen naar Udon Thani bedraagt 113 km. Daarvoor heb je geen HSL of vliegtuig voor nodig. Dat kun je met een
- Chris: Het is een kweste van lange termijn denken: – de prijzen van benzine gaan ongetwijfeld verder stijgen in de komende 20 tot
- Atlas van Puffelen: De isan is als een mooie jonge vrouw, Clouseau, Daar gaat ze, bezong een soortgelijk inzicht. Fantastisch om er naast te lopen, m
- Chris: Rijke elite? En als dat treinkaartje nu hetzelfde of minder kost dan een vliegticket (vanwege alle extra milieu-belastingen de kom
- Erik Kuijpers: De immigration en de douane moeten er ergens in en later weer uit dus ik verwacht Nongkhai en Thanaleng in de stopplaatsen. Er is
- Freddy: Dan zal het helaas wel gedaan zijn met de verkopers die een treinreis zo opleuken..
- Rob V.: Daarom dat ik eigenlijk op mijn bierviltje eigenlijk alleen Khon Kaen aan wou houden, mits de trein minstens de 300 doet om een vo
- RichardJ: Sorry, Erik. Je kunt een kritische houding mbt dit soort mega projecten niet afdoen met een dooddoener als het “inrichten va
- Rudolf: De armsten komen inderdaad heel langzaam uit het dal – in ieder geval in het dorp waar ik woon. En het geld komt meestal va
- Sander: Ook in Thailand zullen op den duur krachten gaan spelen die zullen zeggen ‘neem de trein i.p.v. het vliegtuig’. Dus oo
- Rob V.: Zal Lieven dan ook, als koffiesnob en met knipoog naar zijn achternaam, te porren zijn voor een kop koffie met bonen die eerst doo
- Johnny BG: De makkelijkste manier is uiteraard gewoon afschieten maar dan krijg je de hele goegemeente over je heen en in tijden van social m
- Ben de kok: Hallo Henk, Het is in Jomtien Beach. Je moet maar vragen naar Dvalee hotel. Vandaar naar recht is het ongeveer honderd . Je moet
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Recordverlies voor THAI: Ruim 141 miljard baht
Recordverlies voor THAI: Ruim 141 miljard baht
Thai Airways International (THAI) heeft vorig jaar een recordverlies geleden doordat het vliegverkeer zo goed als stil is komen te liggen vanwege de pandemie.
Het nettoverlies in 2020 bedraagt 141,2 miljard baht. Dit verlies is het grootste ooit gemaakt door een Thais bedrijf, zo blijkt uit gegevens van de SET. De omzet daalde 73,8 procent naar 48,3 miljard baht.
THAI schrijft al sinds 2013 rode cijfers. De nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand die in surseance van betaling is, bereidt momenteel een schuldsaneringsprogramma voor dat volgende maand wordt aangeboden aan de Bankruptcy Court in een poging haar verplichtingen van 336,7 miljard baht te reduceren en weer winst te gaan maken.
Bron: Bangkok Post
Tja,
Op een enkele maatschappij na (Korea Airlines) maakt iedere airliner verlies, dus vreemd is het niet.
Wat wel vreemd is, dat men gewoon door blijft vliegen of er niets aan de hand is met een negatief eigen vermogen, zoals Alitalia, AF+KLM, Thai Airways en vele, vele anderen.
Dat is toch heel goedkoop om te ondernemen met vermogen van een ander, waarom leasen of huren ze de vliegtuig: dat is omdat ze dan geen grote investeringen hoeven te doen en langdurig vastzitten aan aflossing- en renteverplichtingen. Het is voor bestaande eigenaars/aandeelhouders juist rendabel als je wilt groeien want je gebruik geld van een ander waardoor je meer opbrengsten hebt en meer winst genereert.
Eigenaardig dat al die verlieslatende maatschappijen dan toch miljarden kunnen geven aan sponsoring…denk maar aan de grootste voetbalclubs. Volgens mij maakt men Jan Modaal zoveel wijs als men wil.
337 miljard THB is, als ik goed kan rekenen, +/- 9 miljard euro, mijn inziens “krak” hetzelfde bedrag dat Merkel in 2020 aan Lufthansa heeft gegeven ? Niks hierover gelezen in deze blog. Hopelijk kan Prayuth Chan-ocha dit bedrag ook uit zijn mouw toveren, het zal zelfs zeer waarschijnlijk ook zo zijn .. in eerste instantie op basis van de gefortuneerde aandeelhouders en uiteraard ook omwille van de nationale trots.
Welke maatschappij heeft het trouwens niet moeilijk buiten de Arabische die, bij wijze van spreken, op kraantjeswater vliegen, en die inderdaad voetbal-fabrieken (ploegen is een groot woord) steunen.
Laat ons open dat Thai Air en ander luchtvaartmaatschappijen, al dan niet met steun, het overleven en we binnen een paar jaren niet met een monopoly zitten van enkelen die dan de prijzen naar 13.000 ft brengen. “Gezonde” concurrentie moet er zijn en blijven.
En verder dat men de prijs vraagt die “reëel is”, is niet moeilijk = cost price + overhead (10%?) + verhoopte winst (8%?).
Kost nu een vlucht naar Bkk dan 1.000€ h/w ipv 700€, so what … als je 3 x Pad Thai gaat eten ipv in een goed restaurantje in de Benelux dan heb je het er al uit .. en anders ga je naar Benidorm.
Vele maatschappijen staan voor de afgrond. Staatssteun en/of staatsbescherming is noodzakelijk.
De vloot gedeeltelijk verkopen is ook al geen mogelijkheid, want er is nauwelijks vraag naar vliegtuigen. Vele worden geleasd. Zijn de leasingmaatschappijen bereid te helpen ? Vraag me eigenlijk af hoe de Europese maatschappijen momenteel overleven met de strenge EU-regels.
Ik hoop dat Thai Airways en de vliegroute Brussel-Bangkok blijft bestaan.
Er word geschreven dat thai arways overweegd om nieuwe vliegtuigen aan te schaffen, het is hun eer te na om de mensen die de gecancelde tickets nog niet hebben terug betaald gekregen eerst een te betalen, en niet op een nog langere baan te schuiven, wij wachten al een jaar op ons geld.
Wij ook zo we wachten inmiddels via Budget air op de correcte terugbetaling van de door ons in maart 2020 geboekte tickets.
Wij wachten ook nog op terugbetaling vanaf september.
Er is door de huidige bewindsman toch al meermaals gezegd dat dit enkel iets wat een journalist geopperd is en daar helemaal geen sprake, laat staan geld voor is.
Wanneer Th Air al 8 jaar zo’n gigantisch verlies draait, dan kan het niet anders zijn dan dat het einde van de Nationale Thaise luchtvaartmij is.
Hoa lang moet er nog op gewacht worden want dit is gezichtsverlies op werelniveau.
Daar houden Thai niet van.
Hoe moeten Prayut & Co dit verkopen?
Peer,
Mijn vrouw heeft uit goede bron gehoord dat Thai Airways heel goede bescherming geniet vanuit het koningshuis en de hoogst geplaatsten binnen de regering. Het is de trots van hun land. Hoe diep en hoe lang die schuldenberg ook is denkt ze niet dat men die maatschappij zal laten teloorgaan. Ik denk dat dit wel eens zou kunnen kloppen, anders was die maatschappij al lang opgedoekt.
Het is uiteraard zeer triestig dat de mensen die nog een terugbetaling tegoed hebben misschien nooit meer hun centen zullen zien.
Mijn vrees is echter dat we de economische terugslag van de coronacrisis nog niet gehad hebben. Ik verwacht nog geen onmiddellijke opflakkering van de economie.