Premier Prayut wil 68 miljard baht in de Isaan investeren
Premier Prayut heeft tijdens een vergadering in Nakhon Ratchasima een bedrag van 68 miljard voor ontwikkelingsprojecten in de Isaan toegezegd. Volgens Bangkok Post staan de Isaaners desondanks niet te juichen.
Het geld is bestemd voor allerlei projecten in de Isaan (zie bovenstaand kader) zoals de hogesnelheidslijn van Bangkok naar Nakhon Ratchasima, een snelweg tussen Bang Pa-in en Nakhon Ratchasima en de verhoogde aanleg van de dubbelspoorlijn Chira Junction – Khon Kaen in de stad Nakhon Ratchasima.
Prayut is zelf geboren in Nakhon Ratchasima en zegt dat hij veel verbondenheid voelt met de mensen in Isaan. Of dat wederzijds is, blijft de vraag. De bewoners van het Noorden en de Noordoostelijke provincies hebben lange tijd de Shinawatra regeringen gesteund en zijn ook nu niet enthousiast voor het infrastructuurpakket van de premier. Ze vinden dat hij te weinig aandacht heeft voor de noden van de gewone mensen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand4 december 2024Thaise auto-industrie zwaar onder druk door sluiting van fabrieken
- Achtergrond4 december 2024Beach Road in Pattaya: een mix van strand, cultuur en entertainment
- Bezienswaardigheden4 december 2024Mu Koh Hong, schoonheid die zich moeilijk laat beschrijven
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
Denk dat hij te ver van de gewone mens afstaat.
Hij doet belooftes die hij m.i niet waar kan maken. (inkomen opschroeven naar 300.000 thb -https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/premier-prayut-wil-armoede-thai-bestrijden/).
Prayut: “we should, we plan to, sustainable development” . Woorden die vaak voorkomen in de babbel op vrijdagavond van hem, notabene met Engelse ondertiteling. Ik noem het de sprookjesavond en volg het met allengs meer cynisme. De echt hete hangijzers en de realisatie komen nooit aan de orde.
Een mixture van politiek window-dressing om falend bestuur te verbloemen en onvermogen.
Ook steeds de boodschap vooral geen kritiek te leveren.
Deze WIL tot investeren past in dat plaatje.
zou niet graag in de premier zijn plaats zijn. hij kan blijkbaar ook nooit iets goed doen voor sommige gekleurde politiek geinspireerde mensen.
hij doet nochtans zijn best voor het land. maar ja als men zijn kop niet kan zien,dan mag hij zo goed doen als hij wilt, ,het zal nooit genoeg zijn.
Laat ons niet vergeten dat het hier gaat om een hogere legerofficier die een staatsgreep heeft gepleegd .
Het beleid is dus ” in verhouding ” en zijn titel ” Premier ” ongepast want niet verkozen.
iemand die voorkomt van verder bloed vergieten verdient meer dan de naam Premier.
Rome is niet in een dag gebouwd.
Kunt u uitleggen wat dat “beste voor het land” precies inhoudt en wat er van al de gedane beloften precies is terechtgekomen?
De vervuiling is niet opgelost.
De criminaliteit tiert nog steeds lustig.
De corruptie is niet opgelost.
De stranden zijn teruggegeven aan de mensen, die daar zo blij mee zijn, dat je op foto’s van stranden bijna geen mens meer ziet
Hij geeft een enorme hoeveelheid geld uit aan allerlei projecten, waarvan je je af kunt vragen of die ooit wat op zullen leveren, of dat dat een jaarlijks schip van bijleggen wordt.
Daarvoor moet dan ook nog eens meer belasting worden opgehaald, om te voorkomen, dat het geld op raakt.
Op de hoge snelheidslijnen die geen hogesnelheidslijnen zijn zit bijna geen Thai te wachten, of ze hebben er het geld niet voor.
Het heeft allemaal meer weg van Hap-Snap beleid dan van visie en planning.
Hoe het nu precies zit met hogesnelheidslijnen en goederentransport is me niet duidelijk geworden,
Je kunt die twee niet over dezelfde lijn laten rijden, want zo snel rijden goederentreinen nu eenmaal niet.
En dat betekent, dat de hogesnelheidstrein dan achter de goederentrein moet aansukkelen.
De grootste investeringen zitten rondom Nakhon Ratchasima, en dan nog voornamelijk richting Bangkok.
Het hoge noorden en het noordoosten van isaan krijgen weer opvallend weinig. Dus ik begrijp dat de gewone man in isaan niet staat te juichen.
Het is geen sinecure om dit land op te lappen. Er is veel te doen aan de armoede, infrastructuur en ga zo maar door. Het pakket van maatregelen zal van diverse aard moeten zijn en uitlegbaar aan het volk. Ook een infrastructurele maatregel, zoals een goede en snelle spoorverbinding, kan soelaas bieden aan regionale verbetering en werkverschaffing etc., etc. De vertaling van dit soort programma’s naar het volk is iets waar veel energie en inzet voor nodig is, want anders blijft het geklaag en veel onbegrip wat weer kan leiden tot…..heet gebakerde standjes. Veel te lang is er eenzijdig ingezet op vervoer van vracht met de vrachtauto’s en we weten hoe gevaarlijk die kunnen zijn. Niets doen is achteruitgaan en men wil hier ook voorwaarts dus is dit in mijn optiek een goede start, maar zeker niet het enige, want armoede bestrijding, corruptie bestrijding, verkeersveiligheid en milieucriminaliteit zijn van een grotere orde dan de spoorlijnen en mooie treinen.
Heeft hij ze ook verteld dat hij 90 miljard baht spendeert aan legerspeelgoed. Voor veel mensen in Isan wordt die trein toch te duur en gaan nog gewoon met de bus.
Het volk beoordeeld de politiek aan werkelijke daden,en niet alleen aan beloften,en dit zal in de Isaan zeker niet anders zijn.
Ik kan je aardig in je verhaal volgen Marino.
Veel van de noden van de gewone mens zijn de gevolgen van de gevoerde politiek van de afgelopen decennia. Nu kan men wel leuk doorgaan met het korte termijn denken, maar een verbetering van de infrastructuur komt iedereen ten goede. Ooit waren de sky train en tolwegen in Bangkok ook leeg en was er een hoop kritiek maar gezien de huidige situatie moet je blij zijn dat ze er zijn.
Een van de redenen dat boodschappen doen in Nederland naar verhouding niet duur is heeft te maken met logistiek en dus infrastructuur wat uiteindelijk ten goede komt aan het te besteden inkomen.(Wat misschien ook weer afgeroomd wordt maar ondanks dat toch nog 1-2 keer per jaar op vakantie kunnen)
Niet vergeten moet worden dat de niet werkzame groep oudere mensen de komende tijd een hoofdpijn dossier gaat worden dus alle manieren die nu gevonden kunnen worden om het leven efficienter te maken moeten alleen maar toegejuichd worden.
Beste Marino,
Er zijn van die mensen die geen kwaad kunnen horen, maar toch is het waarheid dat er in de Isaan niets
gedaan word voor die arme Thailanders
Deze minister is gelijk aan andere ministers ze kunnen meer maar het is altijd aan de verkeerde kant.
Als je de problemen niet ziiet in de Isaan dan loopt je met je ogen dicht gelijk vele farangs.
Ik hoop dat je een beter begrip hebt voor de mensen in de Isaan als je ziet met wat zij dagelijks moeten
rond komen.
Ik hoop dat je mij dit schtijven niet kwalijk neeemt.
mijn familie is van de isaan en juichen wel het project van de nieuwe en betere trein verbeteringen toe,
Ieder zijn perspectief en gevoel he beste Odil.
Tja, men moet toch wat doen om de roden de wind uit de zeilen te nemen. Geen verkiezingen, dan maar wat geld en loze beloftes. Immers, de veenbrand in het noorden lijkt geblust. Maar iedereen weet, ehhh ten minste de Hollanders, dat een veenbrand meestal gewoon ondergronds doorbrandt.
Niet eens 2 miljard Euro, peanuts dus om Isaan beetje op te kalefateren. Betekent dus een druppel op een hete plaat. Zonet is hier in Nong Han, Udon Thani, voor de 3e keer deze week de stroom uitgevallen. Ze hebben dan gauw 2 draden terug aan mekaar geknoopt en we hadden weer electriciteit. Dat ze het ganse net eens moderniseren i.p.v. duikboten te kopen en andere onzin te financieren ‘voor de vorm’ .