
Aanleg Yellow-Line
De gemeente Bangkok wil door een uitbreiding van het openbaar vervoer en aanpak van de files de luchtkwaliteit in de hoofdstad verbeteren. Hoge concentraties fijnstof en giftige uitlaatgassen zorgen voor een ongezonde situatie voor de bewoners.
De gemeente heeft een deel van het viaduct van Rama III Road naar de kruising Na Ranong geopend om zo een eind te maken aan de verkeersopstoppingen van de afgelopen twee jaar tijdens de aanleg. Sinds vorige week kunnen automobilisten gebruik maken van twee rijstroken tussen de Rama III Road en Sunthorn Kosa Road in Klong Toey. Naar verwachting komt het complete viaduct met vier rijstroken eind dit jaar klaar.
De files moeten verder afnemen (en daardoor een betere luchtkwaliteit) door de verschillende metrolijnen, die de afgelopen jaren in aanleg waren. Binnenkort beginnen daarvoor de testritten, zoals op drie tracés: Nonthaburi – Min Buri (Pink Line, testritten beginnen in juli), Lat Phrao – Samut Prakan (Yellow Line, juli) en Bang Sue – Taling Chan en Bang Sue – Rangsit (Red Lines, november).
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Van de redactie19 april 2025Redactie: Fijne Paasdagen gewenst!
Van de redactie19 april 2025Pasen: een warm feest van verbondenheid, ook ver van huis
Vliegtickets19 april 2025Recordwinst in zicht voor Bangkok Airways door populariteit Samui
Nieuws uit Thailand19 april 2025Eierprijzen in Thailand blijven gereguleerd, aanbod ruimschoots toereikend
Met alleen meer en beter openbaar vervoer zijn we er natuurlijk niet. De auto is voor vele Thais anno 2021 net zo’n heilige koe als voor Nederlanders in de jaren 50. Het symboliseert vooruitgang, welvaart en rijkdom.
Wat nodig is is een uitgekiend systeem waarin het belang van de auto wordt teruggedrongen ten gunste van het openbaar vervoer: het waarderen van gewenst gedrag en het min of meer bestraffen van ongewenst gedrag. Zal ik een paar maatregelen noemen die ongetwijfeld behoorlijk wat stof zullen doen opwaaien?
1. het veel moeilijker maken om geld te lenen om een auto te kopen
2. invoeren c.q. verhogen van parkeertarieven (bv. winkelcentra)
3. een brommer of fiets van de zaak
4. belastingvoordelen voor mensen die het openbaar vervoer gebruiken om naar het werk te gaan
5. gratis openbaar vervoer (te financieren uit de winsten die bouwers maken met gebouwen langs openbaar vervoerlijnen)
6. aanmoedigen van het delen van een auto met anderen
7. minder wegen de stad in; meer eenrichtingverkeer
8. aanleg van gratis parkeergelegenheden buiten de stad met openbaar vervoer de stad in
9. carpoolen
10.belasten van bedrijven die aan hun medewerkers eigen of gratis parkeergelegenheid voor de auto bieden
11. drastisch verhogen van de eisen om een rijbewijs te halen
Klinkt goed, zwakke heelmeesters maken stinkende wonden. Zo doorgaan is zeker geen optie. De luchtkwaliteit is vandaag weer goed van slag af. Rode berichten op mijn app. Als je het niet aan je longen hebt dan krijg je het wel hier in Thailand op vele plekken.
@Chris,
Mijn onderbuik gevoel zegt dat dit een praatje voor de buhne is.
De lokale auto industrie moet blijven draaien want anders gaat men weer klagen over werkelozen, de auto’s en bromfietsen zorgen voor goede inkomsten voor de staat (PTT en consessies) en in een file met airco aan is er een simpele manier om aan extra inkomsten te komen. Electrisch rijden zal daarom nog wel een jaar of 20 duren voordat het een beetje gaat aanslaan en ondertussen leeft iedereen de dag alsof het de laatste dag kan zijn.
Voordeel van al die hoge skytrain lijnen is wel dat ze over 20 jaar ook nog goed bruikbaar zijn als het water naar verwachting een meter (?) hoog staat in de straten van Bangkok.
Tja,
Een goede zal zijn, een toeslag op de motor belasting te eisen voor bewoners van Bangkok en Nonthaburi.
Laten we zeggen een drivers certificaat voor Bangkok en Nonthaburi. De inkomsten van dit certificaat wordt gebruikt om het tarief van de BTS te verlagen, bijvoorbeeld de eerste 3 stations gratis.
Maar als deze drie tracés in gebruik worden genomen, zal de verkeersdrukte al sterk afnemen.
Verstandig is om voldoende scooter parkeerplaatsen onder de stations te maken. Dat is nu niet het geval.
Mee eens, maar dan duurt het nog jaren om dit allemaal georganiseerd te krijgen.
Gewoonweg het privégebruik van auto’s bannen in de delen van Bangkok waar makkelijk kan overgestapt worden op openbaar vervoer. Openbaar vervoer versterken, ook met elektrische bussen binnen de 4 jaar. Aangezien het openbaar vervoer momenteel onvoldoende capaciteit heeft, de taxi’s wel toelaten. Taxi’s vervuilen weliswaar ook, maar parkeren niet, en maken minder nutteloze kilometers. Binnen de 4 jaar enkel nog emissieloze taxi’s toelaten. Dit kan dan in de toekomst overgaan in autonoom rijdende emissieloze taxi’s.
Laat ze eens beginnen met een elementaire vorm van autokeuring/APK. Als ik de zwarte wolken uitlaatgassen zie vanuit tot op de draad versleten vrachtwagens en autobussen..
Ja, dat ze eerst eens bij de autokeuring beginnen. Laatst werd de uitlaat van mijn motor gemeten met ‘niet draaiend’ motor…. zo is die wel altijd goed natuurlijk. Niet verbazend als je dan zwarte rook uitbrakende pickups ziet rondrijden.