Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Erik Kuijpers: Wat is er dan moeilijk aan? Een toerist komt voor vakantie en die is in de meeste landen maar kort, max 30 dagen. Mensen uit weste
- Rob: Dag Frans, Vanaf 10 mei kan je het in pre order bestellen bij de uitgever. Mijn mailadres is [email protected]
- Rob: De uitgeverij is nog bezig met de vormgeving en ik ken de verkoopprijs nog niet. Vanaf 24 mei is het te koop. Ik keer in oktober t
- Frank B.: Ondanks dat we van plan zijn om ons in Thailand te vestigen en ik sinds begin jaren 70 de F1 volg, hoop ik dat dit niet doorgaat.
- Robert: Toeristen aantrekken? Dan mogen ze het visum-systeem wel eens wat vereenvoudigen…
- Robert: Ik was in januari en maart in Thailand (in de buurt van Ayutthaya). Ik heb wat rondgereisd in die omgeving en ben noordelijker bij
- Ton Prangku: Bert, een universiteit in Thailand heeft een ander niveau dan wat wij hier in Europa gewend zijn. Wij zouden het hier middelbaar o
- Bert: Bedankt voor de leuke tip! Zelf doe ik ook graag spelletjes maar deze ken ik nog niet, ik ga zeker even kijken wat het is en he
- Bert: Tja, Bangkok of dure privé hoeft wat mij betreft niet, zou ook niet praktisch zijn aangezien het een goeie 500km ver is vanaf hie
- Frans: PS Rob, je emailadres staat niet in je artikel dus ik kan je niet mijn bestelling mailen. Op de website van boekscout zie ik niet
- Frans: Goeie verteller! Ik ga bestellen.
- Rene Mulder: Hoi Rob. Lijk me mooi boek. Maar wat kost het boek en waar vandaan stuur je het boek want ik woon in pattaya.
- Gerd H.: Besteed dit geld voor zo’n belachelijk project maar aan armoede bestrijding voor mensen die het écht nodig hebben!
- Sjaak S: In Bangkok is er minder sprake van de stijging van de zee als van de daling van het land. De stad staat op zachte bodem en deze is
- Jan Beute: En niet te vergeten de gevolgen bij de eisen voor retirement visa verlenging. 800K op een gezamelijke rekening is niet toe gestaa
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Openbaar vervoer en aanpak files moet luchtkwaliteit in Bangkok verbeteren
De gemeente Bangkok wil door een uitbreiding van het openbaar vervoer en aanpak van de files de luchtkwaliteit in de hoofdstad verbeteren. Hoge concentraties fijnstof en giftige uitlaatgassen zorgen voor een ongezonde situatie voor de bewoners.
De gemeente heeft een deel van het viaduct van Rama III Road naar de kruising Na Ranong geopend om zo een eind te maken aan de verkeersopstoppingen van de afgelopen twee jaar tijdens de aanleg. Sinds vorige week kunnen automobilisten gebruik maken van twee rijstroken tussen de Rama III Road en Sunthorn Kosa Road in Klong Toey. Naar verwachting komt het complete viaduct met vier rijstroken eind dit jaar klaar.
De files moeten verder afnemen (en daardoor een betere luchtkwaliteit) door de verschillende metrolijnen, die de afgelopen jaren in aanleg waren. Binnenkort beginnen daarvoor de testritten, zoals op drie tracés: Nonthaburi – Min Buri (Pink Line, testritten beginnen in juli), Lat Phrao – Samut Prakan (Yellow Line, juli) en Bang Sue – Taling Chan en Bang Sue – Rangsit (Red Lines, november).
Bron: Bangkok Post
Met alleen meer en beter openbaar vervoer zijn we er natuurlijk niet. De auto is voor vele Thais anno 2021 net zo’n heilige koe als voor Nederlanders in de jaren 50. Het symboliseert vooruitgang, welvaart en rijkdom.
Wat nodig is is een uitgekiend systeem waarin het belang van de auto wordt teruggedrongen ten gunste van het openbaar vervoer: het waarderen van gewenst gedrag en het min of meer bestraffen van ongewenst gedrag. Zal ik een paar maatregelen noemen die ongetwijfeld behoorlijk wat stof zullen doen opwaaien?
1. het veel moeilijker maken om geld te lenen om een auto te kopen
2. invoeren c.q. verhogen van parkeertarieven (bv. winkelcentra)
3. een brommer of fiets van de zaak
4. belastingvoordelen voor mensen die het openbaar vervoer gebruiken om naar het werk te gaan
5. gratis openbaar vervoer (te financieren uit de winsten die bouwers maken met gebouwen langs openbaar vervoerlijnen)
6. aanmoedigen van het delen van een auto met anderen
7. minder wegen de stad in; meer eenrichtingverkeer
8. aanleg van gratis parkeergelegenheden buiten de stad met openbaar vervoer de stad in
9. carpoolen
10.belasten van bedrijven die aan hun medewerkers eigen of gratis parkeergelegenheid voor de auto bieden
11. drastisch verhogen van de eisen om een rijbewijs te halen
Klinkt goed, zwakke heelmeesters maken stinkende wonden. Zo doorgaan is zeker geen optie. De luchtkwaliteit is vandaag weer goed van slag af. Rode berichten op mijn app. Als je het niet aan je longen hebt dan krijg je het wel hier in Thailand op vele plekken.
@Chris,
Mijn onderbuik gevoel zegt dat dit een praatje voor de buhne is.
De lokale auto industrie moet blijven draaien want anders gaat men weer klagen over werkelozen, de auto’s en bromfietsen zorgen voor goede inkomsten voor de staat (PTT en consessies) en in een file met airco aan is er een simpele manier om aan extra inkomsten te komen. Electrisch rijden zal daarom nog wel een jaar of 20 duren voordat het een beetje gaat aanslaan en ondertussen leeft iedereen de dag alsof het de laatste dag kan zijn.
Voordeel van al die hoge skytrain lijnen is wel dat ze over 20 jaar ook nog goed bruikbaar zijn als het water naar verwachting een meter (?) hoog staat in de straten van Bangkok.
Tja,
Een goede zal zijn, een toeslag op de motor belasting te eisen voor bewoners van Bangkok en Nonthaburi.
Laten we zeggen een drivers certificaat voor Bangkok en Nonthaburi. De inkomsten van dit certificaat wordt gebruikt om het tarief van de BTS te verlagen, bijvoorbeeld de eerste 3 stations gratis.
Maar als deze drie tracés in gebruik worden genomen, zal de verkeersdrukte al sterk afnemen.
Verstandig is om voldoende scooter parkeerplaatsen onder de stations te maken. Dat is nu niet het geval.
Mee eens, maar dan duurt het nog jaren om dit allemaal georganiseerd te krijgen.
Gewoonweg het privégebruik van auto’s bannen in de delen van Bangkok waar makkelijk kan overgestapt worden op openbaar vervoer. Openbaar vervoer versterken, ook met elektrische bussen binnen de 4 jaar. Aangezien het openbaar vervoer momenteel onvoldoende capaciteit heeft, de taxi’s wel toelaten. Taxi’s vervuilen weliswaar ook, maar parkeren niet, en maken minder nutteloze kilometers. Binnen de 4 jaar enkel nog emissieloze taxi’s toelaten. Dit kan dan in de toekomst overgaan in autonoom rijdende emissieloze taxi’s.
Laat ze eens beginnen met een elementaire vorm van autokeuring/APK. Als ik de zwarte wolken uitlaatgassen zie vanuit tot op de draad versleten vrachtwagens en autobussen..
Ja, dat ze eerst eens bij de autokeuring beginnen. Laatst werd de uitlaat van mijn motor gemeten met ‘niet draaiend’ motor…. zo is die wel altijd goed natuurlijk. Niet verbazend als je dan zwarte rook uitbrakende pickups ziet rondrijden.